Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ryder Cup

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

8 dager igjen til årets høydepunkt. Den morsomste konkurransen innen golf og det morsomste å se Bush sine gutter tape. Pipende publikum, nedjublede greener og stemning a la VIF - LSK, men med nickers og tekopper, ikke skjerf og øl.

Hvem vinner, hvem blir helt og hvem blir syndebukk ? Umulig å gjette - men jeg gjør det for det:

Resultat: Europa 15-13
Helt: Sergio Garcia
Syndebukk: Chris di Marco

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Tror dette var tippet med hjertet, Sam!

Historikken viser at det er svært vrient for Europa(UK) å vinne Ryder Cup i USA.

Jeg tror USA vinner 16-12. Det er jevnt før singlene der USA er tradisjonelt sterke.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Selvsagt var det med hjertet. Ser man på world ranking så burde USA vinne 18-10 minst.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

I am not so sure I agree with you Proffen. Since the Europeans (Not GB&I) first won the Ryder Cup at the Belfry in 1985 it has been contested in America four times. Europe has won twice and America twice. The two times that America won it was won in controversial fashion..

1991 'War on the Shore' where it was alleged the supporters were kicking the Americans balls back into play. Many supporters wore amry clothing and caps as well as it was the same year as the Gulf War.

1999 at Brookline were the US team all went crazy after the famous putt on the 17th green during Olazabal's game..

I think this year it will be a difficult year as it is being played in a 'blue' collar area where there can be problems with the crowd again but I hope not. If there are no problems with crowd then I think our team is stronger this year than the Americans.

Brian Phillips.

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Du har rett i at Europa har hengt bra med de senere år, Brian.
Skal vi ta en liten bet på hvem som vinner? Oops, det er nok ikke lov med offentlig veddemål i Norge... ;)

betboy

over 21 år siden

betboy

klart det er lov. Spørs bare hva dere vedder med/om...

SB

over 21 år siden

SB

Brian:
Pardon my French, men hva er "a 'blue' collar area"?

kili

over 21 år siden

kili

Blue collar refererer til en type arbeidere. Det er fargen på skjortekraven som gjelder, og nåre man bruker (f.eks.) en blå denimskjorte, er det fordi man arbeider med manuelle yrker, i industrien, osv.
Det motsatte er white collar, som henleder oppmerksomheten på kontorfunksjonærer.

Litt flåsete sagt, vil jeg tolke Brians kommentar dithen at regionen der Ryder Cup skal spilles er litt "arbeiderpreget" i den forstand at publikum kan bli bråkete, ultrapatriotiske, partiske og til og med vulgære... En ekstrem variant av det vi opplever fra golfsendinger i USA der folk hyler "in the hole!" når noen slår ut på et par 5-hull.

Hvor ble det av den klassiske applausen for et GODT slag, og en ikke hørbar (på TV i alle fall) "good shot!"

:-)

hvorom allting er: Jeg er klar til å følge hvert slag i Ryder Cup. Tror det blir svært tøft for Europa-laget, men Jimenez' og Donalds resultater den siste tiden borger for topp form. Er glad for at Monty er med. Føler at det er helt OK at USA blir slått en gang i mellom. Go Europe!

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Kili,

I think you explained the meaning perfectly.

Just to explain one other thing, I come from a 'blue collar' background (my grandfather was a miner) in Liverpool and Blackburn so it was not meant as being derogatory but more of an opinion of the problems that could occur at this years Ryder Cup.

Brian Phillips.

kili

over 21 år siden

kili

The American public is very LOUD. Very borderline in their howling sometimes, especially when one considers how the pros are disturbed by unwanted noise when they're about to strike the ball.

This is, of course, a very (too) general attitude, but there's no doubt you'll find the crowd in the UK much more disciplined (better mannred?). You see it at tennis as well. Thank God the Americans stick to baseball, and don't invade the cricket fields...

K

PS: Don't take this as yet more proof of golf being a snobbish sport. More in line with: "Why DO they always have to express themselves in such a loud way?"

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

GEDINDAHOOOOOOOOOOOOOLE! GOOOTIGER!

kili

over 21 år siden

kili

:-) Jepp! Akkurat som på TV!

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Publikum i USA er langt over streken i mange tilfeller. Såvidt jeg husker måtte kapteinen på USA beklage overfor Colin M. ved en anledning. Men har man Bush som president har man jo fått et klart signal fra øverste hold om at det ikke er nødvendig å oppføre seg i nærheten av ordentlig på noe plan..... Danseskolen på greenen før Ollie skulle putte et annet eksempel. Kunne aldri skjedd i noe annet land.

Go Europe !!

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Så er det da også med interesse (og en viss (selv)tilfredshet) vi kan konstatere at Phil M. uttrykte sin glede ved å delta i Open på Troon - "we get so much respect over here" (eller noe der omkring).

Klart Europa skal vinne!

Har lurt på om jeg burde sende mail til Berhard og foreslå at han driver litt stresstoleransetrening med guttå for å være beredt på det amerikanske publikumet. Det må da hjelpe å trene de siste dagene på rangen med noen kraftige høytalere som sender ut litt uberegnelig støy titt og ofte?

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Sam og Espen. La oss ikke blande politikk og golf... Og all annen idrett for den del.
Det er vel ikke helt etter idrettens ideal er det vel?
Om mr. Bush sier mye rart som "watch this drive", they have drivers of mass destruction".. etc. ;) betyr vel ikke at man behøver å senke seg ned på samme nivå?

Dere har vist tale(skrive)gavene så mange ganger her på foraet at dere sådan ligger hav over mr. Bush nivå.

Måtte de beste vinne på sportslig vis.

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Er nok redd for at idrett generelt for alltid er blitt ufravikelig koblet med den kraftigste form for politikk - nasjonalisme/sjåvinisme.

Golf er imidlertid kanskje en av de idrettene hvor dette er minst påtakelig. Ser ikke for meg at nyhetsoppleseren sier "Norge, vant i golf" - hvis Tutta får en førsteplass. Ingen vil lee på øyelokket om han sier det hvis en skiløper eller friidrettsutøver går til topps.

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Joda, selvfølgelig vil de reagere hvis han sier "... i golf", da men sånn ellers liksom....

kili

over 21 år siden

kili

Espen: Jeg tror Montys deltagelse er et uttrykk for at erfaring betyr fryktelig mye når man skal tåle forventnings- og publikumspress. Bernhard L. vet hva han går til.
På websidene til Ryder Cup er det historier om dette, der tidligere deltagere gir uttrykk for stemningen. Ganske utrolig - og vi kan ikke engang forestille oss det.
Psykologien betyr enormt mye her.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Proffen, er prinsippielt enig med deg - det var ment som en fleip (med en alvorlig undertone - siden jeg tror Bush representerer mye av det som kommer til uttrykk hos sjåvinistene blant publikum). Nå for tiden er det vel dessuten bare republikanere som ikke fleiper med Bush - i nesten enhver sammenheng :-)

Knuter'n

over 21 år siden

Knuter'n

Kan noen enkelt forklare spilleformene de ulike dagene i Ryder Cup. Beskriv gjerne også innholdet, ikke bare sånne navn som bestball, foursome, greensome, scramble, osv.

ole gregert

over 21 år siden

ole gregert

her kommer web siden med hele turnering i detalj http://www.pga.com/rydercup/

Jens Pøttrus

over 21 år siden

Jens Pøttrus

Matchspill regner jeg med du kjenner (spiller om hvert hull)

Det spilles
Foursome: 2 spillere (lag) slår annet hvert slag på ballen til den er i hullet. Beste lag vinner hullet (annet hvet utslag også)
Fourball bestball: 2 spillere (lag) spiller hver sin ball, beste ballen i laget konkurrerer med beste ball i det andre laget om hvert hull

To første dager tror jeg det spilles 36 hull. En runde fourball/bestball og en runde foursome

Tredje dag spilles singelmatcher

kili

over 21 år siden

kili

Ser at VIASAT Sport 1 starter sendingen direkte kl. 14.05 i dag (fredag). Jada - det skal bli en laaang helg foran skjermen. Må hamstre energidrikk og bananer, og sjekke at køllene er rene og pene. Reserveproviant i form av litt chips og Hansabrygg, muligens. Det bøtter ned utenfor, så det er absolutt ingen grunn til å ha valgets kvaler heller.

Observerer at både Langer og Sutton stresser at det bak den tøffe konkurransen også er lag på lag med godt vennskap og gode forbindelser. Det ligger nok en aldri så liten oppfordring til publikum og spillere om å vise en så god fasade som mulig. Når det er sagt... Go Europe!

Ha en god helg!
Kili

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Nå begynner det om noen timer! 40 timers sending på Viasat sport. Det vil si alt...

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg gleder meg nesten mer enn til julaften..... Måtte bare CM og Padraig grisebanke Mickelson/Woods.... Det hadde vært digg. Bedre enn når jeg fikk slalomski til 10 årsdagen

SB

over 21 år siden

SB

Smilende Sam, du vet å sette ord på følelser. :-)

TAH

over 21 år siden

TAH

Under 1 time igjen nå!
Dette blir morro!
Tror Tiger/Phil vinner for USA i første runde, mens Europa vinner resten av matchene.;)

HVa tror dere?

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Tiger-Phil taper, i likhet med Love-Campbell og TomsFuryk, det blir 3-1 før ettermiddagen, eneste som vinner av "the Dudes" er Riley/Cink. Kan ikke skjønne hvorfor ikke Langer kunne gamblet på Walker cup dynamite duoen Casey/Donald.... kanskje hadde det vært farlig men herregud for en psykisk knekk det kunne blitt for det US paret de hadde grisebanket

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Tipper 2-2. Europa vinner match 1 og 2, taper 3 og 4.

match3:
McGinley har vel slitt endel iår og Luke Donald er et hakk mindre hvass enn burgerne.

match 4:
Jim "the swing" Furyk er en hard nøtt å knekke, selv om han har hatt håndleddsoperasjon (kunne jo fort resultert i at han hadde begynt å svinge normalt) ;-)

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Bobby da.... Donald er jo en av de to siste månedens store formspillere og McGinley kom med pga sin innsats i år.... ikke ifjor...

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Sant nok ... men sneen falt ifjor og burgerne smaker best i states'n ;-)

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Bobby,

Luke Donald has one of the best statistics in Walker Cup and has only lost once or twice I think..

Damn good matchplay player..

Brian

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

7 wins and one loss in the Walker Cup against the US...

...say no more...

SB

over 20 år siden

SB

Europa har fått en strålende start.
Up 2 i match 1 og 4 (hull 6 og 3)
Up 3 i match 2 (hull 5)
All square i match 3 (hull 4)
NÅ MÅ VI HJEM Å SE PÅ TV...

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Enig SB - nå er det raskeste veien til boobtube'n! ;-)

Brian,
I know but he's not playing US youngblood - an if I'm not way off, Riley/cink are higher on the world ranking. Well that doesn't matter as they're in the lead! McGinley is showing what he's made of. And it ain't groundmeat ;-)

Sindre

over 20 år siden

Sindre

Noen som vet om noe webtv der man kan se turneringen? Noen som ikke koster penger også evt?

Snus

over 20 år siden

Snus

Herregud som jeg hater at de to klovnene på Viasat sier "å pøtte".
"Bønker" er også greit irriterende, men det hører man heldigvis ikke SÅ ofte som pøtt.

Padre

over 20 år siden

Padre

Gratis Web-TV fra Ryder Cup? Det er å tro på julenissen :-)

Sindre

over 20 år siden

Sindre

Hehe, regna jo ikke med det. Men finnes det noe webtv i det hele tatt?

Todd. H

over 20 år siden

Todd. H

Du Asbjørn, du Asbjørn -"flere hundre millioner nordmenn som benker seg foran TV'n i helgen for å se på golf". Veldig ofte den siste tiden har herr Ramnefjell fortalt om millioner av nordmenn som ser på sendingene på Viasat.

1 mill. seere til et program er meget bra i Norge. Det er kun de aller mest sette på NRK som klarer dette, sånn som for lenge siden da Dæhlie tok flere gullmedaljer oppe i Mjøs-regionen. Fortsatt klarer enkelte "vinnere" på statskanalen over 1 mill.

Vet ikke hvor mange som har tilgang på Viasat Sport i Norge, men langt fra alle som har det ser på golf. I Norge er det i overkant av 100 000 golfere og antakeligvis er det ikke mer enn halvparten som har tilgang til Viasat Sport. Av disse igjen er det kanskje halvparten som følger golfsendingene som faste seere. Dette er kun tatt ut av luften og et meget nøkternt overslag.

Så Asbjørn, slå av litt for kjente og si: -"de titusner av nordmenn som benker seg foran TV'n"

Ellers må jeg si Smilende Sam's tips midt på dagen idag var forbløffende godt

Padre

over 20 år siden

Padre

Nei, det tviler jeg på. Det er vel NBC som "eier" Ryder Cup på eteren så hvis ikke de sender på nettet, så gjør ingen andre det heller. Jeg fant for øvrig ikke noe om dette på hjemmesidene til nbc.

Snus

over 20 år siden

Snus

Todd, skjønner du ikke at han bare prøver å være morsom? Uten å klare det, vel og merke.

Padre

over 20 år siden

Padre

Jeg må bare tilføye og spørre hvorfor det absolutt må være gratis? Det må da gå ann å betale noen skarve kroner for å se tv på nettet. Folk lager ikke dette på hobbybasis i fritiden, akkurat... Selv har jeg 5 forskjellige abonnement på web-tv. Krever litt båndbredde, så klart.

Sindre

over 20 år siden

Sindre

Vel, Padre, om du leser innlegg ordentlig før du svarer så kanskje du slipper å komme med meningsløse og idiotiske spørsmål?

Jeg skrev: 'Noen som vet om noe webtv der man kan se turneringen? Noen som ikke koster penger OGSÅ EVT?'

Så hvor du har det fra at det som du så fint sier 'absolutt må være gratis' veit ikke jeg....

Olaf E. Roalkvam

over 20 år siden

Olaf E. Roalkvam

Rent generelt til debatten.
Les her hva bookmakerbransjen bruker som utgangspunkt for sine vurderinger:

In some ways, it's never been easier to argue a case for Europe winning the Ryder Cup. They have the form players - the last three European tournaments have been won by members of Bernhard Langer's side. They have won three of the last four Ryder Cups and yet are clear outsiders to add to their recent dominance.

And can anyone really remember a US side with so many doubts hanging over it?

Tiger Woods has a miserable Ryder Cup record, Phil Mickelson has bizarrely switched equipment just a week before the event, Jim Furyk has had his season wrecked by injury, Davis Love has lost form and what are Fred Funk, Chris Riley and Jay Haas doing on the US team? And yet, despite all these obvious reasons to lump on Europe, I cannot see past a US win!
mvh OER
(og heia Europa som leder etter første matchen med 3,5 mot USA's 0,5)

Eagle

over 20 år siden

Eagle

Må vel sies at Europa fikk en fin start på RyderCup (6,5 mot 1,5;-)

Skal bli artig å følge med videre...

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

If any of you guys cannot get to see it this weekend then tune into the BBC on the web. www.bbc.co.uk and then hit the radio button. It is on five live. You probably don't believe me but the commentary is fantastic and if I didn't have viasat I would listen to it all day.

Brian Phillips.

H

over 20 år siden

H

Kanskje en ide å høre på BBC og se på Viasat. Litt for mye snakking om alt annet på Viasat denne helgen når det slås viktige slag. Her er absolutt danskene og svenskene flinkere enn norsk Viasat. Spesielt under foursomes fredag kveld.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

h,

The problem with that is that the radio doesnæt match what you are seeing on tv and is about 10 seconds behind what is on the screen. However, you can learn a lot from the BBC.

Did you guys know that the greens are stimping around 9. They couldn't have tehm stimping any faster because of the designs of the greens. Some are saying this speed of green suits the Europeans more than the Americans.

Brian

H

over 20 år siden

H

Thanks for the information Brian.

And for all of us that are asking for faster speeds on the greens, I guess we are better off with the average norwegian greens.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

I don't know how much history Ramnefjell has given you guys on viasat (I get the Swedish version) so I thought I would give you some info..

The course is designed by Donald Ross (most famous for his Pinehurst course)

It was redesigned by Robert Trent Jones Senior (the father to Trent Jones jr. Miklagard) for the 1951 US Open.

Ralph Gudahl (norwegian desent) won the US Open there in 1937 when he won over Sam Snead.

When Ben Hogan won there in 1951 he bogied the five of the first nine holes to come in with a 76. Many thought his Open was over. He played the next day in 73 which was five strokes behind Bobby Locke. The next round he shot a 71 and this still left him behind Locke and his great friend Demaret by two shots.

There are those that still call Hogans final round on the Saturday afternoon the finest eighteen holes of golf ever played by anyone. Hogan used his three wood and four wood to avoid trouble of the tee instead of his driver. Anyway to cut a long story short, he played the first nine in par and then turned up the heat to come in with a course record of 67.

The famous Hogan quote is this:

'I'm glad that I brought this course, this monster, to it's knees'

It is probably the most famous Hogan quote of all time.

Davis Love III three putted the final green here in 1996 to lose to Steve Jones by one shot. He had a huge downhill putt and knew that he could run the putt all the way past but left the putt 30 inches short and made one of the saddest three putts ever....especially after playing two magnificent golf shots to get to the green...

A great course and the greens are just fantastic work in themselves...

It is ranked number 16 by Golf Magazine on the classice courses list where the top five are the following

1. Pine Valley
2. Cypress Point
3. Shinnecock Hills Golf Club (this years US Open)
4. Augusta National Golf Club
5. Pebble Beach Golf Links
.
.
.
10. Pinehurst...

just to give an impression.

Brian Phillips M.Sc.
Golf Course Architect
www.niblickgolfdesign.com

ps. just let me know if I talk too much!!!

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

You can download todays pin placements from the ryder cup website.

http://i.pga.com/pga/images/rydercup/0918_fourball.pdf

Brian

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

The wind is starting to get up...now lets see how the Americans play in the last part of the fourballs..

Brian

TAH

over 20 år siden

TAH

Thanx for the info Brian. Btw - you dont talk too much ;)

Go Europe ;)

Eagle

over 20 år siden

Eagle

Go Europe!! Go Europe!!

Ryder Cup help me please!!!!!!

over 20 år siden

Ryder Cup help me please!!!!!!

Hvor kan jeg se Ryder Cup på Tv ute i Oslo nå?????????????

Please, someone help me!!

På forhånd takk
Bantoni

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Go to The Belfry Pub near The Grand Hotel. I can't remember the street name.

Brian

Ryder cup TV i Oslo

over 20 år siden

Ryder cup TV i Oslo

Thanks Brian!!!!!!!!!
I live in Skippergata. Will be at Belfrys in 15 minutes :-)

Thanks A LOT!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bantoni :-)

TAH

over 20 år siden

TAH

Dette var stort!
Deilig å se europerene "ta over" showet!

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Jeg synes det var så jævlig bra at det var Colin som fikk sette "seiers-putten".... Fikk nesten tårer i øynene jeg...... ;-)

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Your da lad Monty !!!

Jeg startet denne tråden med å tippe seier til Europa.... og fikk beskjed om at jeg tippet med hjertet... det gjorde jeg selvsagt - men når det europeiske laget spiller med hjertet så gikk det hjem. Jeg var jo til og med altfor feig med marginene... Jeg tippet Garcia som helt - med 4,5 av 5 mulige og enorm innsats mot Phil M. har han heltestatus... OK, di Marco ble ikke syndebukk... Men tipset om 3-1 etter første fourballrunde var ikke så dumt.

....ok - jeg er i overkant fornøyd med egen tipping.. vet det....

Go Monty. Stort at en mann med et råttent år bak seg både på og av banen får lov til å avgjøre Ryder Cup i det landet der han ble mobbet sist, det veier nok litt opp for at han ikke har noen majors

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Må innrømme at hjertet var stort og godt Sam. Du hadde så rett. Virket som Europeerne spillte ikke bare med hjertet, men med hele kroppen.
Det var lett å se slik som ballene trillet rett i koppen!

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Det er jo faktisk litt uforståelig at amerikanerne faktisk ble *feid* av banen. På papiret skulle jo det det være umulig. Men jeg sier sier som Lillelien (remix):

Hal Sutton, your boys took a hell of a beating ;-)

SJ

over 20 år siden

SJ

Eller som det stod i The Sunday Mirror (engelskmenn kan jo være fæle med ordspill):

You boys took a Hal of a beating!

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Det som var kult denne gangen var at spillerne i mellom var stemningen meget god. Selv om publikum jublet når europeerne bommet - så beholdt spillerne den gode tonen - så det ut som. Kult å se Davis Love III og Darren Clarke gå rundt og fleipe - selv etter at DC bommet den siste putten, kom DL med en eller annen melding.

.... også Fred Funk som allerede hat begynt å snakke om at det blir ille for USA å vinne RC eller PC hvis Russland eller Kina blir tunge i golf. Noen er på defensiven....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her