Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvem er de flinkeste doperne?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Mika Myllälä innrømmer nå at han brukte EPO. Ingen overraskelse for de fleste.

Selv om alle land risikerer at ens idrettsutøvere doper seg, så stoler jeg kun på at svenske og norske langrennsløpere er rene.

Det virker som om russerne har en idrett i idretten, nemlig hvor god du er til å dope deg uten å bli tatt. Finnene har også en dårlig historie. Felles for publikum fra disse landene er at de tror alle ANDRE land doper seg, men er smartere til å holde det skjult.

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Hvorfor stoler du på norske og svenske skiløpere?

Hvorfor er de så mye raskere og bedre på ski, uten å dope seg, enn alle de som doper seg??

Kjakan

over 15 år siden

Kjakan

Enig, norske og svenske velger jeg å tro er dopingfrie, fordi de er jevne gjennom hele sesongen, og flere sesonger på rad. Mange av de andre landene derimot, tidligere østblokkland, Italia, Østerrike, Finland... *sukk*

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Sykkel og ski, dop og dop. Om Northug er dopa eller ikke vet vi ingenting om. Men man kan håpe.

jonag

over 15 år siden

jonag

Jeg tror nok også norske og svenske er rene. Vi har mye mindre kultur, spes i utholdenhetsidretter, spes ski, for doping. Det er liksom den beste som skal vinne, med rene metoder som gir ære.

I USA er samfunnet mer preget av at man bruker de midler man har til rådighet for å nå målet, for målet helliger midlet mer der, med suksess følger tilgivelse.

Gamle kommunismen brukte denne teknologien for å slå vesten, så der var det en bevisst strategi.

Og så er fristelsen stor, det er mye lettere å oppnå fremgang i treningsarbeidet med dop enn uten.

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Hvis man trooor at nordmenn/svensker er så fordømrade mye mer "lovlydige" enn alle andre, da påstår jeg at man sitter i en boble.

Det er bare å se seg rundt i resten av samfunnet. Det er like mye kriminalitet her i landet som i andre land. Hvorfor skal man da tro at det ikke er like mye "kriminalitet" innen sport/idrett? Nordmenn vil vinne like mye som russer/finner/osvosv.

Dette blir uansett tro mot tro, men jeg er desverre så kynisk at jeg ikke har mye tro på ærlighet og renhet. Det er mange år siden det toget forlot stasjonen, byen og landet.

tertit

over 15 år siden

tertit

gggggggggg. Dersom det er slik du sier, hvordan kan det da ha seg at ingen norske eller svenske skiløpere blir tatt for doping?

R8

over 15 år siden

R8

Lucas Bauer er garantert dopa. Du ser dette lett på kropsspråket når han er ferdig med ett løp.Helt likt som Mûeleg.

Kingben

over 15 år siden

Kingben

Spørsmålet blir hva "doping" er??

vi vet i dag at det under OL på lillehammer ble brukt preparater av norske utøvere som I DAG står på dopinglisten men som ikke gjorde det da....

altså, man bør se litt på definisjonen av "doping".

hadde flere av våre utøvere fra den gang stilt opp i dag ville de blitt tatt for "doping". altså for bruk av preparater som står oppført på en liste som forbudte midler....

idrettsutøvere i toppen vil alltid ligge på grensen av det tillate for best mulig resultatoppnåelse, det hadde vi gjort også...

men ja. jeg tror at svensker og nordmenn er de som er flinkest til å ligge på grensen, og bruke de midler som til enhver tid er godkjente for bruk...

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Doping er de midlene som til enhvert tid er å anse som doping.

Om noe ikke klassifiseres som dopingmiddel i 2009, men endres i 2010, ja da er det dopingmiddel i 2010, men ikke i 2009.

Å argumentere som gggggggggg med at det er like mye kriminalitet her i landet som i andre land, synes jeg er et dårlig argument. Først og fremst fordi det er direkte feil, da mengden kriminalitet er sterkt varierende fra land til land, by til by og miljø til miljø.

Jeg tror på sunn fornuft og miljø. Jo større straffen for å bryte reglene er (enten i form av økonomi eller tapt anseelse), desto mindre blir lysten til å prøve juks som utvei.

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Kingben:

Ingen testes mer enn norske utøvere både i og utenfor konkurranse.

Dopere er idioter og lavpanna neandertalere, det er grunnholdningen norske idrettsutøvere flaskes opp med, heldigvis.

At skigutta var veldig suverene på 90 tallet har med teknologiske gjennombrudd med slip av ski og ingenting med doping å gjøre.
Slipen Norge utviklet gav langt bedre glid og dermed en klar fordel tidsmessig.

Det tok flere år før resten av verden fant ut det samme.

Mange som driver utholdenhetsidrett utendørs i kalde forhold får etterhvert astma problemer. Mange utvikler dette gjennom mange år med hard trening i kald luft. At noen da tar medisin som gjør at de kan puste med full lungekapasitet er i mine øyne helt ok.

Til slutt hvilke er disse preparatene du mener de tok den gangen som er forbudt nå? Kilde?

Kingben

over 15 år siden

Kingben

GB:
Om en utøver vinner et renn i romjulen hvor han bruker et godkjent preparat. da er han helt!!

samme fyr vinner første uka i januar uten å ha tatt noe, men det er spor av preparatet i blodet hans og han blir "tatt" for "doping"

da er han en juksemaker??

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg er temmelig sikker på at det eksisterer rutiner i slike saker som gjør at den problemstillingen neppe blir akturell, Kingben.

Kingben

over 15 år siden

Kingben

Simen:

Jeg var på et foredrag for noen år siden ifm jobb. der var det en fyr fra olympiatoppen som snakka om målsettinger osv. der ble det stilt spørsmål om doping. det er der jeg har det fra....

jeg mener ikke norske utøvere "doper" seg. jeg har stor tro på at de holder seg til lovlige midler...

hackz

over 15 år siden

hackz

Man må forholde seg til det som står på dopinglista.
Dopingjegerne jobber som de som leverer Antivirus til PC`n din.
Først kommer Viruset så kommer Antiviruset.

Kingben

over 15 år siden

Kingben

det er riktig Hackz..

da blir det litt tilfeldig for meg hva som er juks og ikke...

finner man opp ett eller annet drikk som gjør at man slår 350 meter snorrett hver gang så blir man hyllet det året og neste år så er det "doping"... satt litt på spissen...

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hehe. Den drikken ville nok vært lagd av ingen ringere enn Mirakulix ja :-)

TV

over 15 år siden

TV

Vet ikke hvem som er best til å dope seg, men det er ingen tvil om hvem som er tidenes dopingjeger: Gerhardt Helskog.

Zin

over 15 år siden

Zin

Et tankekors er at alle de sentrale personene i WADA er norske og svenske...

Norge er i forkant av teknologien på doping, når WADA finner tester for det "nyeste" midlet finner Norge nye og selger driten videre til øst som må ta risikoen ettersom de ikke har samme økonomiskemidler.

Kort oppsummert; Jo lengere øst du kommer fra, jo større er muligheten for å bli tatt i doping...

hackz

over 15 år siden

hackz

Ser poenget ditt Kingben, men det er som jeg ser det, ingen annen måte å gjøre det på.

Forby samtlige kosttilskudd etc. lar seg ikke gjøre.

Konklusjon:
alle må kun spise økologisk dyrket mat?

Til Zin

over 15 år siden

Til Zin

Hvorfor er det et tankekors at mange sentrale personer i Wada er svenske og norske ?? Det tyder vel mest på at det er de svenske og norske miljøene som er mest opptatt av å ha en ren idrett. Ære være dem for det.
Hvor har du det fra at det er Norge utvikler og selger dop østover? Du er jammen litt av en idiot i huet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her