Espen Ødegaard
Vel, vel, tintin,..
- nå er vi jo i ferd med fullstendig å forlate golfen og golfforumenes verden, er vi ikke? Vi ligger vel an mer til en debatt på VGs nettsider, tror jeg.
Siden jeg har levd vesentlig lenger en den 15 årige gutten du referer til, og nok ikke er så naiv som du tror (men jeg har godt humør og et visst pågangsmot, ja), så vet jeg utmerket godt at du har helt rett i at jeg kan bruke tiden til noe mer fruktbart enn en skriftlig nettdebatt med deg - som øyensynlig ønsker å fremstå som en kynisk, uidealistisk, apolitisk, uvitende hedonist (eller noe deromkring).
Jeg tror ikke jeg har noen spesiell plass på jorden, men jeg tror at alle mennesker har muligheter i seg og at hver for oss kan vi gjøre små bidrag til noe godt - eller til det motsatte. Makt kan ha så mange grunnlag, og noen har mer makt enn andre. Men selv grarot-makt har jo vist seg i en del situasjoner å kunne vinne frem der ingen trodde det var mulig.
Jeg vet ikke hvem som er sauen, jeg - hva har du fått med deg de siste årene da, tintin? Har du ikke fått med deg at hvis noen få små stakkars jævler i Florida hadde gått til stemmeurnene i Florida for 3 år siden og puttet den riktige papirlappen i boksen, så hadde verden sett annerledes ut idag?
Verden er ellers full av historier om enkeltmennesker som alene klarte å bety mye for utviklingen, tintin, men jeg har selv ingen ambisjoner om å gjøre noe stort. Jeg tar imidlertid ansvar for mine egne handlinger og prøver sånn noenlunde å la de bidra i det jeg mener er riktig retning.
Siden du tydeligvis unner meg noe "gøy eller underholdende" så gjør du vel det for alle andre også, f.eks. barna. Men, jeg skjønner jo nå at du på den annen side er blant dem som ikke stiller opp på dugnaden når vi andre tar et tak for å virkeliggjøre forbedringer og vedlikeholde grunnlaget for moroa. Takk skal du ha for at du spilte golf, mens vi andre sto og snekret lekeplass. Du stilte vel ikke til dugnad ved våroppstart i golfklubben, heller, formoder jeg. Hvem er det du overlater ansvaret for nærmiljøet til - staten?
tintin, hvis du river vekk det personlige ansvaret for våre handlinger, så bringer du ikke noe godt hverken til verden eller deg selv - du rydder bare veien for en ny tyrann.