Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ukens golfsitat(er) - uke 4

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

The sport of choice for the urban poor is basketball.

The sport of choice for maintenance level employees is bowling.

The sport of choice for front-line workers is football.

The sport of choice for supervisors is baseball.

The sport of choice for middle management is tennis.

The sport of choice for corporate officers is golf.

Conclusion: The higher you are in the corporate structure, the smaller your balls become

-Ukjent

Columbus went around the world in 1492. That isn't a lot of strokes when you consider the course.

Lee Trevino

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Herlig. To gode som er sjeldent bra faktisk :-)

Freud

over 15 år siden

Freud

Jeg går ut fra at dette er skrevet av en amerikaner. Da er det american football det siktes til i linje 3, ikke vår soccer. Forøvrig stemmer ikke dise punchlines i det hele tatt med det virkelige liv, hverken i Norge elelr USA.
Gjelder disse påstander om utøvere på banen eller folk på tribunen? Uansett er de feil i våre dager, men de var nok riktige før i tiden.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Freud, jeg leste nylig en analyse av sportsmarkedet både fra utøver, tilskuer og medieperspektiv laget av et av de store medieselskapene - lurer på om det var Fox, som bekreftet sitatet. Hva er din begrunnelse for påstanden om at det ikke stemmer?

Freud

over 15 år siden

Freud

Jeg er dessverre på tynn is her, Sam. Selv om jeg vet mye og har vært mye i USA, så må jeg innrømme at det blir mest synsing her.
Jeg tror at både baseball, bowling og american football er idretter for the average man i USA - altså arbeider -og middelklasse - ikke for de velutdannede med høye lønninger. Derimot innbiller jeg meg at basketball tiltrekker et publikum med mere high brow. Tennis tror jeg er for folk fra de høyere samfunnslag, mens golf utøves av alle. Her ble det dessverre en blanding av utøvere og publikum, så det blir litt rotete.

I Norge er det litt enklere: Baseball, bowling, basketball og football er "ikke-eksisterende", så de kan vi se bort fra. Tennis har jeg selv spilt mye, og har erfart at det utøves av folk fra alle samfunnslag. Det er slutt på den tiden da tennis var en snobbesport i Norge. Men våre beste utøvere - i den grad vi har noen - kommer nok fortsatt fra beste vestkant i Oslo. Golf utøves av 100 000 personer fra alle samfunnslag i Norge, og er heller ikke lenger en snobbesport. Bakgrunnen til våre topputøvere kjenner jeg ikke, men tror de kommer fra alle miljøer.
De som følger med golf på TV er nok mange slags folk.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Jeg synes nå at de sitatene var veldig bra.

Men det er klart at hvis man skal analysere alt i hjel så kan man "få rett"

art

over 15 år siden

art

Football is a gae played by gentlemen and watched by hooligans whereas Rugby is watched by gentlemen and played by hooligans.Det kan jeg lover stemmer.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Per Haugsrud på TV i dag om det å ligge top 3 på verdensrankingen:
"Det å kunne fortelle det er et bra sjekketriks. Det funker, bare spør Tiger Woods."

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Hørte den fra Haugsrud i dag,konge kommentar

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Jeg synes trådstarten er fin, og at sitatene er rimelig dekkende etter min erfaring fra USA.

"Jeg liker ikke leger. De er som golfspillere. Alle har ulike svar på problemene dine. "
Severiano Ballesteros.

"Du har bare et problem. Du står for nær ballen - etter at du har slått den."
Sam Snead

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Gidder ikke ta den diskusjonen Freud legger opp til. Mest fordi at uttalelsene så åpenbart er feil, noe poengene rundt golf og tennis viser. Når det gjelder golf er jeg enig i at ting er i bedring i Norge, men tennis er fortsatt dominert av tennisklubber fra øvre middel-/overklassemiljøer. Golf ute i verden er ikke en folkesport.

Dilter

over 15 år siden

Dilter

Art: Korrekt sitat: Rugby is a sport for holligans played by gentlemen, whereas soccer is a sport for gentlemen played by hooligans.

Freud

over 15 år siden

Freud

Tillat meg noen kommentarer her.
Det er stor forskjell på uttrykkene: A) golf er en folkesport, og B) golf spilles av folk flest. Jeg har aldri sagt at golf er en folkesport hverken i USA eller Norge. Sam bringer plutselig inn hele verden, og det var vel ikke det tråden handlet om? Golf er naturligvis ikke en folkesport, og da definerer jeg "folkesport" som noe som en betydelig del av folket bedriver på sin fritid. Slik som ski i Norge. A er altså feil, slik som både Sam og jeg mener. Men jeg mener/tror B er korrekt, fordi de fleste av utøverne av golf - slik den utøves av en liten minoritet av befolkningen i både Norge og USA - er vanlige folk. Naturligvis har golf fra starten av vært bedrevet av en "snobbete elite" av direktører, skipsredere, pengeflyttere og desslike, på Bogstad. Men disse dager er forlengst forbi. Nå er den store majoritet av golfspillere folk som oss. Men golf blir ikke en folkesport av den grunn!
Og Sam og jeg er enige om at tennis på "toppnivå" i Norge fortsatt utøves av gutter og jenter fra Oslo vest og Bærum/Asker. Det er der vi finner det lille konkurransemiljøet i Norge. Men tennis som mosjonsidrett bedrives i hovedsak av vanlige folk, dog uten at tennis er en "folkesport".

Yankee

over 15 år siden

Yankee

I USA er definitivt golf en sport for massene. De dyre country klubbene er selvsagt for overklassen, men i USA kryr det av baner der man ikke trenger å være medlem og greenfee er helt nede i 5 til 10 USD for en runde. Det er ingen krav til "grønt kort", så alle spiller golf, selv om det er bare en par ganger i året. Komplett golfsett med bag, putter og woods får du kjøpt for under 100 USD på Wal-Mart og lignende. (Har selv kjøpt fullt sett til dattera for 70 USD hos Scheels All Sports, og et komplett herresett for ca. 100 USD hos Shopko som jeg har stående til bruk for gjester, slik at de slipper å leie køller når de er på besøk.)

Ellers er golf for massene i USA for det meste kombinert med øldrikking. Standarden er én øl for hvert tredje hull. På de billigste banene er derfor golf et alternativ til å sitte å drikke i en aller annen bar. Dessuten er det vanlig med gode tilbud når du tar med øl ut på banen. Prisen er lavere enn om du sitter i klubbhuset og drikker, og de felste banene har et lager av små kjølebagger som de fyller med is og drikkevarene dine, før de gir deg nøkkelen til golfbilen og ønsker deg god tur.

Edina

over 15 år siden

Edina

Freud - tråden handlet faktisk om GOLFSITATER, og ikke hvorvidt golf er en kaksesport i norge, europa eller verden....

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hehe, denne trådens utvikling minner meg litt om vitsen med negern som hadde så langt utstyr at han hadde skrevet "Welcome to Wisconisn, have a nice day" på den.

Istedet for å le av vitsen, ville det blitt diskutert hvorvidt det var politisk korrekt å si neger og trolig benektet konsekvent at det var plass til hele setningen på dicky.

Det er en viss humor i det også, om enn ufrivillig.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her