Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

John Feinstein, Q school og college spil

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

For en tid siden leste jeg "the Majors" av John Feinsten, som også har skrevet "A good walk spoiled".

Nå leser jeg "Tales from Q-school - Inside golf's fifth major". Fascinerende lesning om verdens tøffeste kvalifiseringsturnering, om spillerne som har suksess, som feiler og hva de tenker. Om de unge supertalentene som vil opp og de gamle, ofte tidligere vinnere på PGA Tour, som vil tilbake til det forjettede land. Om de som aldri lykkes og prøver igjen og igjen, om chokere og om Lasarus-runder. Han sier bl.a. noe interessant om hvor få spillere som aldri har spilt q-school. Anbefales for de som vil forstå noe om hvor sterk HB var i hodet i 2005.

I boken har han et avsnitt om modning og college som en del yngre spillere bør merke seg:

"Tiger Woods had waited until he was almost twenty-one and had been in college for two years before turning pro. History shows that those have tried to make it on tour before age twenty-one - most of them prodigies like Tryon - have flamed out fairly quickly."

....og så går han videre til å beskrive hvor tøft livet på touren er for de unge og bruker Tryon som eksempel.

Sams moral; les Feinstein, vær imponert over HB, spill collegegolf ;-)

Stian

over 15 år siden

Stian

Feinstein skriver utmerkede bøker, har lest flere av hans bøker, og Tales from Q School er neste på lista.

Når det gjelder collegegolf så er Hank Haney uenig, og bruker Tiger eksempelet på en litt annen måte enn Feinstein

"Tiger had enough talent to sustain a bit of a detour, but it's instructive that he didn't stay four years."

Og klart det er enkelt å dra frem de "tragiske" historiene for å forsterke sitt synspunkt, og leter man så vil man finne.Hank Haney har funnet andre punkter som påpeker at collegegolf er feil.

Her er en artikkel fra 2007 som tar for seg hvorfor det ikke er flere yngre amerikanere i toppen enn fra Europa.

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0HFI/is_3_58/ai_n27907614/?tag=content;col1

Jeg selv har ingen forutsetning for å diskutere dette, jeg bare syntes denne artikkelen er et interresant lesetillegg til Feinsteins synspunkter.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Interessant innlegg Stian. At det er delte meninger om dette er både sunt og bra, men jeg synes kanskje Haneys Tiger eksempel er litt underlig. Tiger er en "one of a kind" - og sier selv at han mente det ikke var en "detour".

Jeg synes kanskje topp 15 i verden poenget også har svakheter; Geoff Ogilvy, Sergio Garcia, Trevor Immelman, Henrik Stenson, David Howell på den ene siden og Adam Scott , Paul Casey og Luke Donald på den andre siden. Sergio Garcia og Immelmann kommer fra land som har treningsforhold året rundt + ingen tradisjon for college golf. Men det viser en viktig ting, nemlig at noen supertalenter velger andre veier - jeg ser det og det er et viktig korrektiv. At Stenson har nådd toppen fra et land med rævva klima uten collegespill viser jo at det er mulig for Marius Thorp også.

Stian

over 15 år siden

Stian

Haneys punkt på Tiger tok jeg med for å svare på at Feinstein tok med Tigers 2 år på college. Som du selv sier så var han et unikum, så å bruke han som eksempel er egentlig fånyttes fra begge leiere.

Det at Tiger sier at college ikke var en detour skal man ikke henge seg opp i tror jeg.Hvordan hadde det sett ut om Tiger Woods, forbildet, hadde sagt at skolegang var en feil og tok fra han flere år som pro? Klart han kan ha ment det, men det er like trolig at det var manager/Earl etc som sto bak.

Ellers tror jeg fortsatt at college golf er en individuell greie, og at de som tar den en eller andre veien kan treffe, eller bomme på sine valg.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg kommer jo aldri til å skjønne at det ikke kan være klokt med litt modning, coaching, spilltrening på bra nivå - og noe intelektuell føde før man entrer proffenes rekker i en sport der det egentlig er det mentale som er det største skillet mellom toppene. For nordboere/spillere fra "små" golfland mer enn for andre. Like forbanna er jeg tilhenger av individuelle valg - men at 17 år gamle Ty Tryon kunne hatt godt av å vente litt.... det tror jeg.

Stian

over 15 år siden

Stian

Kanskje Tryon hadde hatt godt av å avvente litt med å bli pro, det kan jeg være enig i.

Men hva med McIlroy ? Han ble pro 2007 i en alder av 18 år og har gjort det helt okai. Burde han gjort noe annerledes ?

Det jeg mener er at det ikke kan sees på helt svart & hvitt, men det må være nyanser oppi det hele.Noe funker for noen, noe annet funker for noen andre.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Svart/hvitt er aldri smart, det er vi helt enige i, men jeg tror like fullt at flertallet har godt av å være mentalt modnere enn 17 åringer er før de gyver løs på profflivet. Men, ingen regel uten unntak, unntatt denne regel.

DRC

over 15 år siden

DRC

I think that Feinstein's books give great insight into professional golf, and I would disregard Hank Haney's remarks in using Tiger as a benchmark! Regarding Tryon, 17 years of age might work often in ladies tennis but rarely in mens professional golf.

NCAA Div.1 college golf is a great introduction for a 'foreigner' as to how golf is played at the sharp end. If you can compete in that arena, then you have a chance in the professional game. In addition the US Amateur and British Amateur championships (matchplay, I may add) are also good indicators of ability.

Casey, Donald and McDowell were all named as 'NCAA Div.1 Player of the Year' in their time. In amateir golf, I think Immelman made it to the final of the British Amateur, and know that Sergio to the semi-finals of the US Amateur. (Both definately had stellar international amateur careers)

Regarding tour school. Does anyone know how many of the names mentioned perviously that were tour school graduates in the US before making their debut on the PGA Tour? Geoff Ogilvy, Sergio Garcia, Trevor Immelman, Henrik Stenson, David Howell, Adam Scott , Paul Casey, Luke Donald, Tiger Woods, Rory McIlroy and Graeme McDowell. Not many, if any, is the answer.

The players with exceptional talent usually sign early with a good management team (IMG, ISM) who secure the necessary invites to events with large prize funds. The talented players then play their way into a membership category that secures future playing rights on the tour.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her