Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor mange slag får jeg ??

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Hei!,

Jeg skal spille en del baner i Spania i Mars.

Jeg har følgende verdier på en bane;
6038 Meter
VC 71.9
Banens par 72
Slope 129

Hvor mange slag får jeg tildelt ??
Finnes det noe gratis software til å regne dette ut ??
Eller kan noen gi meg en formel ??

Håper på litt hjelp her ! ... Takker !!.

Apropos

over 15 år siden

Apropos

Som sjakkspiller burde du ha denne formelen huden!
#tildelte slag=hcp*slope/113+(VC-par(72))

Stian

over 15 år siden

Stian

Eller prøv denne :

http://golf.about.com/od/handicaps/l/blchandicapcalc.htm

Stemmer overens med hjemmeklubbens slope index.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

legg inn banene her på community hvis de ikke allerede finnes her,så fikser det seg selv.

Apropos

over 15 år siden

Apropos

"..under huden!" skulle det være....

Disse tastene. Og pølsene.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Formel:
spillehcp= (hcp*slopeverdi)/113 + (baneverdi - par)= 15,4 = 15

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Hei!

Takker og bukker for et meget raskt svar!

Den var jo grei den, men er det noen som har en link til et (gratis) program eller en ferdig lagd kalkulator på nettet som gjør dette ??

Da vi er flere og skal spille på 7 baner ...

Manus spiller nå! og dere kan følge han her;
http://www.chessdom.com/corus-2010/karjakin-carlsen-corus-chess

Ha en fin dag!

Apropos

over 15 år siden

Apropos

Og Magnus vinner! Gleder meg til innslag på g1 eller g2 om noen trekk.

La spillerne dine foreta utregninga i hodet og på papiret, de må tenke selv en gang i mellom også!

jonag

over 15 år siden

jonag

Du trenger ikke noen svær kalkis. Du bare tar slopen, deler på 113 og ganger med handicappet (på mobilen din). Så ser du på om baneverdi (VC) er forskjellig fra banens par og legger til forskjellen om VC er høyere eller trekker fra om den er lavere. Til sist legger du alt sammen og runder av til nærmeste heltall.

Det var da den praktiske måten å fortelle formelen...

PO

over 15 år siden

PO

Har vært i Spania de siste to årene, og jeg mener at det er like vanlig med Slopetabeller oppslått på banene der nede som her hjemme.

PO

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Hei,

Til Jonag; Takker for en lett forklart regnemåte!

Til PO; Er enig med deg der!, men jeg driver å setter opp en slags turnering og da hadde det vært greit å hatt den infoen før vi kommer til banen.

Til Apropos; Håper du er bedre i golf enn du er i sjakk og folkeskikk.

Til Kevin; Jeg la merke til at Las Brisas lå inne med feil verdier så jeg oppdaterte.

Til Stian; Jeg hadde sett den websiden, men får ikke min utregning til å stmme med den siden ... men ellers takk for linken!.

Ha en fin kveld!

Xo

over 15 år siden

Xo

Amici Sumus, dette har jeg kontroll på, har et Excel ark som fikser dette for oss.

Apropos

over 15 år siden

Apropos

Jeg burde kanskje slengt på et smilefjes bak setningen...
Ser jeg i ettertid, avsender/mottaker og sånn.

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

Ray,
Har ett regneark på hjemmepc'en ett eller annet sted, sender en mail senere (om jeg finner det:)

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Hei!
Takker og bukker for alle svar!
Yorkie; tar gjerne imot det regearket !.
God Kveld!
Ray

Seve

over 15 år siden

Seve

Amici: Skal en tur sørover om et par uker, og det virker som du er godt kjent i området. Vurderer å spille Santana en dag og muligens Mijas en dag. Sistnevnte tilbyr dagsgreenfee, slik at det evt. er mulig å få spilt begge banene til en grei pris. Det at vi skal bo i nærheten av disse banene er heller ingen ulempe.

Høres dette fornuftig ut? Santana ser jeg du skryter av. Denne spilte jeg selv for et par år siden, og likte den godt. Hva med Mijas? Spilte Los Lagos for ca 10 år siden, innbiller meg at den var helt grei, men husker det ærlig talt ikke spesielt godt.

Da vi tenker på 3-4 dager golf er det også rom for et par baner til. Vi kan godt kjøre litt vestover, dersom det er verdt det. Ønsker imidlertid ikke å betale mer enn nødvendig (smertegrensen går vel omtrent ved Santana). Hørt rykter om at Atalaya Old er fin, stemmer dette? Hva med de tre Cala-banene (som jo ligger i nærheten av Santana/Mijas), er noen av dem verdt å satse på? Andre foslag?

Andre enn A.S. som føler seg kompetente må naturligvis gjerne også svare. Vi ligger på 13 og 27 i hcp, dersom dette skulle ha noe å si for deres anbefalinger. Jeg kan stort sett velge mellom å slå langt og skeivt, eller kort og rett.

Xo

over 15 år siden

Xo

Bodde på Gran Hotel Guadalpin Byblos som ligger ved Mijas Los Olivos og Los Lagos i 2001, slik jeg husker var Los Olivos den beste banen av de to. Dette skyltes muligens at det var veldig fuktig luft når vi var der og det gjorde det neste uholbart på Los Lagos. fine baner begge to.

cmoose

over 15 år siden

cmoose

Hei A.S.
Moret meg for noen år siden med å lage et automatisk scorekort.
Det ligger et eks av dette på "nettet" på en nedlagt hjemmeside jeg hadde. Følg linken for å laste ned fila.
http://www.home.no/fenstadmasters/Sider/Scorekort.xls

Lykke til!

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Hei

Jeg har egentlig ikke spilte så mange på den siden.
Har spilt Santana 3 ganger og denne liker jeg veldig godt, vi skal spille den 2 ganger i Mars.

Har spilt Torrequebrada 3 ganger, men den ligger nærmere Benalmadena og flyplassen/Malaga.
Jeg liker den banen, men den er litt spesiell og holder seg ganske høyt i pris ... Ca 90 - 95 Euro. Vi skal ikke spille den denne gangen.

Jeg ser golf-service (GS) har tilbud på Naranjos Golf for 60 Euro inc. buggy. Tror det er en ganske bra pris da den banen ble kåret til årets bane 2008.

Hvis dere klarer å kjøre litt så har GS San Roque new for 65 inc buggy. Denne banen er bra, men var i dårlig stand når jeg spilte der sist.
Det kan se ut som om de prioriter den gamle.

OG MAGNUS VANT IGJEN !!

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Hei,

Til; cmoose

Takker for den!, men XO har laget det konge skjema som vi tar med oss nedover ... Gleder meg som et barn!
Dette går fort dette; Først bursdag og så 14 dager med vinter OL.

God Kveld!

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

Seve,
Begge Mijas banene er bra baner i min bok, som Amici kan jeg også anbefale Santana. Atalya Old er en av mine favoritter, ikke så mye p.g.a design (siden "alle" i området vel er designet av anerkjente designere) men mer fordi den er litt anderledes, litt mere moden, så litt mere park følelse. Gled deg til hull 12 med det treffende navnet "El Diablo"
http://www.atalaya-golf.com/en/hole/old/12.

Mijas banene er "fjellgeit" baner, så sørg for å få med buggy. Mye raviner og annen morro, så regn med at det går med ett par baller på rundene.
http://www.flickr.com/photos/jannor/3144527620/

Ranking av banene her (og litt bilder og beskrivelser):
http://www.top100golfcourses.co.uk/htmlsite/area.asp?id=107

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

vingler litt ser jeg. Skulle selvsagt vært:

"La Cala banene er "fjellgeit" baner"

antistableford

over 15 år siden

antistableford

har du hcp 10 så får du 10! har du hcp 20 så får du 20!!!

vanskeligere er det ikke.....

spill golf som det er ment og tell din slag....

Xo

over 15 år siden

Xo

antistableford, det er direkte feil, banene er slopet, og medfører at f.eks. har du hcp 10 får du 11 slag, har du hcp 34 får du 39 slag. det vil med din metode bli direkte urettferdig i en konkuranse vi skal spille. Vi kjører to delt konkuranse:
3 spillere, 7 baner, poeng og brutto score.
Lavest bruttoscore = 2 poeng, nest lavest bruttoscore = 1 poeng og sist = 0 poeng pr bane.
Høyest stableford poeng = 2 poeng osv.
Hvis vi da benytter ditt system vil det si at 10 hcp har alle fordeler, noe som ikke er rettferdig.
Spilleren med flest poeng ila uken vinner!

Seve

over 15 år siden

Seve

Takk for alle tips.

Spilte Los Naranjos for noen år siden, og mener å huske at det var hyggelig der. Tilbudet du refererer til, AS, gjelder imidlertid bare ut januar.

Tror vi kutter ut La Cala, jeg har kjørt forbi der, og man kan jo med det blotte øyet se at det er relativt kupert.

Da ligger følgende baner godt an: Santana, Atalaya Old, Los Naranjas og Mijas (dagskort, begge banene). Det er ikke sikkert vi rekker mer enn tre dager med golf, i tilfelle får vi bare kutte ut en av dem. Hvilken ville du valgt dersom du måtte velge en av Santana og Atalaya, Yorkie? Har spilt Santana en gang før.

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

XO,
Du har selvsagt helt rett, men det er litt "Svorsk" måte å tenke på. I England f.eks er slope, course rating etc. selvsagt tilgjengelig, og Stableford er kjent, men, når jeg bodde der og spilte med kompisene så var det ikke tema overhodet. Vi spillte stort sett match uten å bry oss om hcp (vi la omtrent på samme nivå), de gangene vi hadde med noen som var mye bedre/dårligere enn oss "faste" så brukte vi hcp=ms og det funka helt greit.

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

Seve,
Mmmm, tror den er ganske enkel, i og med at du har spillt Santana før, og uten å si at den ene er bedre enn den andre, så er det vel morsomt å prøve en annen bane?
Atalaya er jo en av de eldste banene der nede, og er dermed en "klassiker"

antistableford

over 15 år siden

antistableford

kjære Xo.

Hvis dere skal spille mot hverandre så "gir" der hverandre slag fra dag til dag.. ift hcp. det blir da ingen forskjell på det avhengig av banen!!

Den med lavest hcp spiller fra hcp=0 og neste har forskjellen nedover..

jeg spiller ofte med to kompiser hvor fordelingen da er 5-14-17 i hcp
Altså jeg spiller fra hcp=0 mens han med 14 vil da få 9 slag på meg og han med 17 vil få 12!!!

dette ut i fra indeksen...

klarer ikke å se at jeg skal ha noen fordel ift de andre på denne måten....???

Xo

over 15 år siden

Xo

antistableford

Jeg skjønner hva du mener, men jeg ser at din regnemåte ikke tar med seg forskjellen i vanskelighetsgrad på banene. som ligger inne i slope og baneverdi. Noe som gjør at en med høyt hcp, skal ha flere slag enn de med lavt hcp ift. hcp.
Ikke 5-14-17 (0-9-12),
eller for oss:
13-13-34 (0-0-21) men med slope baneverdi: 13-14-39 (0-1-26).
De av oss med lavest hcp vil jo ha en klar fordel i den delen hvor vi benytter brutto slag, og da blir det også fairplay at de med høyest hcp, ihvertfall får riktig tildelte slag ift. stableford.

Hemmi

over 15 år siden

Hemmi

Hvorfor ikke bare spille på nettoslag.
Det gjør vi i vår turnering som går over hele sesongen.
Vi synes det fungerer meget bra.

jonag

over 15 år siden

jonag

Nettoslag benytter jo også tildelte slag = slagturnering med hcp.

antistableford

over 15 år siden

antistableford

jeg ser fremdeles ikke den klare fordelen!! mulig jeg ikke er så smart...

men, sansynligheten for at en 10 hcper går 82 er vel ikke større enn at en 20 hcper går 92!???

Seve

over 15 år siden

Seve

Yorkie (eller andre):

Ser at at Atalaya tilbyr New Course til 100 euro for to spillere inkl bil. Dette fremstår som et godt tilbud. Er denne banen en vesentlig dårligere opplevelse enn den gamle, i dine øyne?

Freud

over 15 år siden

Freud

Foretrekker Santana fremfor Atalaya viejo, men begge er supre baner.
Atalaya nuevo er for kupert og trang, liker den ikke. Klasseforskjell på disse to.
Mijas Los Lagos er å foretrekke fremfor søsterbanen Los Olivos.

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Hei,

Jeg har blitt fortalt at den nye ikke er noe særlig ...
Det er vist den gamle som er bra! ... Har jeg hørt!

Det er mange brukbare tilbud her;
http://www.golf-service.com/en/golf-service-green-fee-offers.asp

Bare hold dere unna Marbella Golf ... Den var noe skit når vi spilte den i fjor. Jeg personlig liker Almenara Golf for 49 Euro inc. buggy.
Særlig hvis du får de to "riktige" 9 hulls sløyfene ...

Ha en fin dag!

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

Har ikke spillt Atalaya New enda Seve, sto på planen i jula, men det regna jo helt bort:(

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Hei,

Jeg fant denne siden når jeg surfet litt rundt!

http://www.okgolfreserved.com/course-Almenara%20Golf/Almenara%20Golf.php?g=722&gclid=CKLH8Nmu1p8CFcor3god1GBkcA

Kanskje du finner noen gode tilbud der ...

Amici Sumus!

Seve

over 15 år siden

Seve

Takk for alle gode tips. Almenara fremstår som et godt tilbud, Amici, men det er i utgangspunktet litt usentralt for oss.

Seve

over 15 år siden

Seve

Har nå bestilt Rio Real på mandag og Santana på tirsdag til hhv 58 og 63 euro inkludert golfbil. Satser på at det blir en grei start på uka.

Hadde i utgangspunktet tenkt å spille enten Los Naranjos eller Atalaya Old på mandag, men ble gnien og slo til på et bedre tilbud fra Rio Real. Håper jeg ikke angrer på det. Iflg. grabben på Golfservice var det visst ganske vått der nede nå, og Rio Real var den tørreste av disse tre.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Seve, spent på å høre hvordan du rangerer Rio Real mot Santana.

Mitt inntrykk er at Rio Real er veldig populær og godt besøkt, mens jeg sliter med å like en bane som er så blind som den. Det er som regel gode forhold der da, det skal de ha.

Santana er åpen og bred og en rak motsetning. Har bare spilt den en gang, men husker jeg likte den godt.

Seve

over 15 år siden

Seve

Har spilt følgende baner siste tre dager (kronologisk rekkefølge): Rio Real, Santana, Mijas Los Lagos.

RR: Vi utsatte runden til ettermiddagen pga tungt regn. Dette tatt i betraktning, framsto banen i oppsiktsvekkende god form. Banen har likevel et preg av å være en smule inneklemt. Terning: 4

Santana: Meget god stand, vinteren tatt i betraktning. Landlige, og vakre omgivelser. Terning: 5

Mijas, Los Lagos: Denne kan nok absolutt være et hyggelig bekjentskap på en varm sommerdag. Til tross for 0 mm nedbør siden før vi spilte Rio Real, var denne den desidert tyngste og våteste av disse tre. At man, til tross for dette, tillater bilkjøring overalt sier kanskje noe om ambisjonsnivået. Terning: 2

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Takk for den, Seve. Er veldig lenge siden jeg spilte Los Lagos, husker bare at jeg syntes den var usjarmerende.

Santana er en bane jeg fikk god selvtillit på. Temmelig enig i dine terningkast.

qwerty

over 15 år siden

qwerty

Anbefaler alle på det sterkeste å holde seg unna laCala. Spilte America banen på fredag og det var ikke en bra bane. Minnet mye om en fantasybane til x-box. Ekstremt kupert.

Santana var veldig flott. Det samme var Torrequebrada, men når vi var der regnet det så mye og var så mye overvann at vi ga oss etter 9.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her