Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Spørsmål ang vannhinder

Ladde

over 15 år siden

Ladde

Du slår ut, ballen havner på fairway men siste dager med regn har gjort det slik at sidevannshinderet har brett seg utover, ballen ligger oppe i dette vannet. (vannet er "sammenhengende" med sidevannshinderet)

Er ballen i vannhinderet ?

Takker for svar.

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

Jeg ville kalt det tilfeldig vann :) Røde staker markerer sidevannshinderet.

Ladde

over 15 år siden

Ladde

Ok, takk!

St. Able Ford

over 15 år siden

St. Able Ford

Enig, @lle fugler ... denne skulle vel dekke det som Ladde beskriver ganske godt:
http://www.golfregler.no/wip4/sos.epl?id=217803&cat=204

Apropos

over 15 år siden

Apropos

I noen få tilfeller er ikke sidevannshinder merka fordi det er "opplagt" at det er sidevannshinder, da kan sunn fornuft benyttes! Som i andre tvilstilfeller.

Gudbrand i Lia

over 15 år siden

Gudbrand i Lia

Det er riktig at det ekstra vannet er å betrakte som tilfeldig vann. Se dec. 25/2.
Hvis du har mistet ballen din i dette området og ikke vet helt eksakt hvor, så må du forholde deg til regel 26, Vannhinder. Se dec 1-4/7.

25/2 Overflow from Water Hazard
Q. If a pond (water hazard) has overflowed, is the overflow casual water?
A. Yes. Any overflow of water from a water hazard which is outside the margin of the hazard is casual water.
Ball Lost in Either Water Hazard or Casual Water Overflowing Hazard — See 1-4/7.

1-4/7 Ball Lost in Either Water Hazard or Casual Water Overflowing Hazard
Q. A ball is lost. It is either in a water hazard or in casual water overflowing the hazard. What is the proper procedure?
A. In equity (Rule 1-4), the player must proceed under the water hazard

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Medan vi er inne i ein regeldiskusjon:
1) Kva stakar er lov å flytte på?
2) Dersom ball ligg under raka ved bunker, er det lov å flytte den?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Peg tee, flytte ballen eller raka? (mener riktig svar er raka).

Den med hvilke staker som kan flyttes har jeg også tvilt på....

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Ja, eg meinte om raka kan flyttast eller ikkje..... Eg må vedgå eg har flytta både den og raude pinnar, utan protest frå dei andre i flighten. Men om det er rett eller ikkje.........

Gudbrand i Lia

over 15 år siden

Gudbrand i Lia

Hos meg falt det dessverre ut et ord. Siste setning lyder slik:
A. In equity (Rule 1-4), the player must proceed under the water hazard Rule.

Apropos

over 15 år siden

Apropos

Hvite kan vel ikke flyttes, men gule, røde og blå er greie.
Og avstandspinner kan flyttes om de er i veien for svingen.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Lokale regler overstyrer ofte hva som er flyttbare staker.
OB er aldri flyttbare.

Rake i bunker. 1. Merk ballens posisjon. 2 Flytt raken. 3. Hvis ballen beveger seg legg den tilbake der den lå. 4 Slå. :-)

Goofy

over 15 år siden

Goofy

Avstandspinner er som regel uflyttbare hindringer, man kan altså ikke flytte på disse når de er i veien for svingen. Men du kan droppe deg ut av problemene...

Og når det gjelder tilfeldig vann vs vannhinder så er det verdt å merke seg at regelen snakker om "overflow". Hvis det er snakk om dårlig plassering av røde/gule staker så er man i vannhinderet. Vannforholdene skal altså være unormale. Det er normalt med litt regn i dette landet...

Apropos

over 15 år siden

Apropos

Ah, sånn var det selvsagt med avstandspinnene ja, takk!

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Scrambler, gjeld dette også om raka er lokalisert utanfor bunker?

Og kva om ballen lander oppå eller særs nær 100 meters merket? Fri dropp eller?

Goofy

over 15 år siden

Goofy

Raka er en flyttbar hindring uansett hvor den ligger.

Droppen er fri - nærmeste punkt for fritak + en køllelengde - ikke nærmere flagget. Merke nærmeste punkt ikke beste punkt :-)

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Jeg har ikke gjort noen undersøkelse og kan ikke fastslå at avstandsmerker som regel er uflyttbare hindringer.
Hovedregelen er imidlertid at avstandsmerkene er flyttbare hindringer så lenge det ikke er en lokal regel som sier at de er uflyttbare.
Er det en lokal regel på at merkene er uflyttbare får du fridropp hvis avtstandsmerket påvirker leie til ballen, området for svingen eller område for oppstilling, - uavhengig av avstand mellom ball og avstandsmerke.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Alle faste kunstige hindringer utenom OB-merker gir fri dropp.
Men det forutsettes at ball ligger på/mot eller at kølle eller spiller kommer i fysisk kontakt med kunstig hindring ved en normal stands/sving før det gir fri dropp.

Tilskuer. Et avstandsmerke er vel ikke noen flyttbar hindring?
Jeg mener det er en ikke flyttbar hindring.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Fra definisjonen på hindring i golfreglene:

"En hindring er en flyttbar hindring hvis den kan flyttes uten urimelig anstrengelse, uten unødvendig forsinkelse av spillet og uten å forårsake skade. I motsatt fall er det en uflyttbar hindring.

Anmerkning: Komiteen kan lage en lokal regel som erklærer en flyttbar hindring til å være en uflyttbar hindring."

En avstandspinne er som regel ganske lett å flytte, og er i den sammenheng en flyttbar hindring hvis ikke lokale regler fastslår noe annet. Men nå er det vel lite ønskelig å flytte disse merkene i tide og utide, så derfor har jeg stor forståelse for at man ønsker å erklære disse til å være uflyttbare hindringer.

St. Able Ford

over 15 år siden

St. Able Ford

Gudbrand i Lia:
"...the player must proceed under the water hazard"
Synd du retta opp det manglende ordet...
Så for meg at spilleren måtte fortsette under vannhinderet...
;-)

Gudbrand i Lia

over 15 år siden

Gudbrand i Lia

Bra kommentar St. Able Ford.
Selv har jeg så mye erfaring med vannhinder at jeg ikke lenger er i tvil om hvordan slike saker skal løses:-)

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Så konklusjonen her er also at det vi har omtalt her er flyttbart, utanom OB stikker. Det stemmer bra både med det eg har praktisert og det andre praktiserar.

Etter eit godt innspel traff ballen min ei dyse på eit automatisk vatningsanlegg og ballen spratt følgelig 15 m ut i røffen. Det vart ingen fri dropp her og det er nok korrekt. Hold dykk unna desse dysene!

???

over 15 år siden

???

Det er riktig at du ikke skal ha fri dropp; PegTee på denne ballen.
Ballen ligger i røffen og der er det vanligvis ikke fridropp.

Husker jeg ikke feil så er ALLTID vannhindrene merket. Det går fra denne rette linja mellom to staker.

Ellers så må du ALLTid lese lokale regler for den banen du spiller på. Det vil du helt sikkert tjene på - så slipper du å slå ballen fra unødvendig vanskelig leie, pådra deg unødvendig straffeslag etc....

???

over 15 år siden

???

Obs. Alle avstandsmerker er ikke flyttbare, PegTee Feks. lokkene i bakken. De er ofte omtalt i lokale regler regler sammen med feks. kumlokk ol.

Ta fram regelboka og les den - det vil du tjene på. :-)

jonag

over 15 år siden

jonag

Vannhinder er ikke alltid merket. En umerket grøft eller bekk er et vannhinder pr def.

En vanningsdyse er en uflyttbar hindring og dermed en "outside agency", dvs et fremmedelement. Dersom ballen endrer retning når den treffer denne er det en "rub of the green", dvs en tilfeldig hendelse og er noe man bare må akseptere i golf (både stang inn og stang ut)

Så sant ikke denne dysen påvirker ball, sving eller slagstilling så blir det nok ikke noe fridropp her. Om den hadde påvirket ville rough eller ikke rough hatt null betydning.

Om jeg husker rett er det vel kun en regel som bryr seg om rough eller ikke rough og det er regel om plugget ball. Den gjelder kun på kortklippet område, om ikke lokale regler utvider dette til også roughen...

Avstandsmerker er pr def flyttbare dersom de er enkelt fysisk flyttbare og de ikke er definert som ikke flyttbare i lokale regler...

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Er du sikker på dette jonaq?

"Vannhinder er ikke alltid merket. En umerket grøft eller bekk er et vannhinder pr def."

Eg trudde vannhinder SKAL vere merka?

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Har også hørt at et vannhinder ikke må være merket.
Tror dette har med nedbørsperioder å gjøre hvor en forsenkning er laget for å lede vann, men normalt er helt ok, tørr og spillbar.

Mulig at det skal være noe i de lokale regler og vet ikke helt hvor jeg har dette fra.

Goofy

over 15 år siden

Goofy

Hvis du slår ballen 50 meter ut i vannet så er ikke ballen i røffen/lost, den er i vannhinder uavhengig om du ser staker eller ikke.

Jonaq har nok helt rett - som alltid :-)

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Fra definisjon på vannhinder:
Et "vannhinder" er en sjø, vann, dam, elv, grøft, åpen dreneringsgrøft eller annet åpent vannløp (enten de inneholder vann eller ikke) og alt av liknende art på banen. All grunn eller vann innenfor grensen til et vannhinder er en del av vannhinderet.

Når grensen til et vannhinder er definert med staker, er stakene inne i vannhinderet ..............

Jonag har helt rett i at vannhinder er vannhinder selv om de ikke er merket. Noen klubber har tatt inn i lokale regler at alle vannhinder er merket, sannsynligvis for å unngå diskusjoner om hvor det naturlig kan forekomme vann, men da bør en være temmelig sikker på at alt av grøfter og småbekker innenfor banens avgrensning er merket.

jonag

over 15 år siden

jonag

Takk tilskuer. Man kan diskutere om en slik lokal regel i ytterste forstand er ihht reglene, siden man kan ende opp i å avdefinere et vannhinder man overså. Ngf har dette i sitt forslag til lokale regler. Jeg mener at akkurat det er feil , men det er en annen diskusjon.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Vi innfører i år lokal regel på vår bane om at alle hinder er merket.
Vi håper å spare noen diskusjoner for klubbkonkurranser på den måten.

Hvis det skulle bli en NGF-turnering kan nok hoved-dommer sette denne regel ut og lage egen for turneringen.

jonag

over 15 år siden

jonag

Jepp, og det kan man alltid gjøre med lokale regler for den turneringen.

Dersom man er bombe sikker på at alle bekker, store grøfte, vann og vasshøl er merket går det greit. Dersom man har glemt ett j...la høl så kommer garantert en eller annen til å havne i det akkurat i den viktigste turneringen ila året og så blir det diskusjon ;-)

Snakket med en dommer en gang om dette og denne hadde brukt denne lokale regelen og selvfølgelig var det et sted som burde vært merket.

Som klubbdommer eller turneringsledelse må man iallefall uansett være sikker på at alt er merket godt for å unngå diskusjon, lokal regel eller ei.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her