Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Fairwaywoods

Lurer

over 21 år siden

Lurer

Mange har etterhvert erstattet lange jern med fairwaywoods.
Nå ser jeg at undersiden av woodene er forskjellig utformet.
Noen er runde under (som mine), dette gir liten friksjon mot gresset, men synes vanskelig å bruke. Selv har jeg vanskelgheter med wooder, hvis jeg ikke pegger opp.
Andre er flate under og virker langt lettere å treffe med.
Ser at Olyo selger 7-9-11 som er flate. Disse virker å være bra.
Andre synspunkter.

Olle

over 21 år siden

Olle

Hvis jernene fungerer bedre for deg, så er det vel ikke noe å tenke på. Det er vel bedre med 10 av 10 gode jernslag som kanskje er noen meter kortere enn 7 av 10 gode wood slag.

Rescue

over 21 år siden

Rescue

Har du prøvd utility jern/hybrid kølle eller rescue jern? Jeg har meget gode erfaringer med disse køllene.

Lurer

over 21 år siden

Lurer

Jeg ønsket en diskusjon om utformingen av fairwaywoods.
Hva er best, rund eller flat bunn? Eller en annen fasong.

Tiger Would

over 21 år siden

Tiger Would

lurer tror visst at han kan styre svarene i sine innlegg her...... lol.....

hva er poenget med å diskutere noe du skrev svaret til i ditt første innlegg????

gjør som rescue sier, så er diskusjonen over.
hybridkøllene er supre.

/tiggr out

lobo

over 21 år siden

lobo

Om du har vanskeligheter med fairway wooder når du ikke pegger opp så er det vel noe feil med svingen din? :)
Hybridkøller er stygge.

Jonny

over 21 år siden

Jonny

selv har jeg 5 i hcp og har forsøkt alt mellom himmel og jord av utstyr, kjøpt en del , lånt en del og testet alt inngående også under spill på bane. Etter 10 år sitter jeg igjenn med det settet som fungerer for meg uavhengig av utseeende status og lignende. For min sving er det åpenbart at det er mer stabilt og gir mindre feilslag og bruke 5/7/9 wood i steden for de lange jerna. Med 7 spoon slår jeg et akseptabelt slag 9 av 10 ganger med 3 jernet kun 6-7 av 10. Svaret er enkelt. I tillegg er ballbanen høyere på spoons og jeg får mindre rull / mer carry som er bra for presisjon.

Utformingen på hodet spiller nok mindre rolle hvis du angriper ballen litt nedover slik man skal. Med min sving går de med flat bunn lettere i en ballong ballbanen, "rett opp og rett ned" mens de med rund bunn topper jeg noe lettere. Dette er nok kun relatert til min sving.

Noen vil spørre "hvorfor bruker du ikke 3 spoon". Svaret er at jeg ikke klarer mer enn 3 av 4 gode slag med den. det 4 slaget går i skogen og da taper jeg mer enn jeg vinner på de 3 første gode. 5 spoon gir meg nesten like god lengde og betydelig mer konsistensy.

Lurer

over 21 år siden

Lurer

Til lobo
Som relativ nybegynner og over 50 år har jeg selvsagt feil med svingen.
Til de som anbefaler hybridkøller. Pro jeg snakket med anbefalte woods.

Takk til Jonny som svarte på spørsmålet.

Vil teste woods med flat bunn i løpet av helgen.

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Har du faktisk *prøvd* rescue køller?
Jeg anbefaler deg på det varmeste å prøve Taylor Mades Rescue serie. Rescue-køller tillater deg å svinge på samme måte som du gjør med jern - i motsetning til woods.

Mht. woods utforming: lavprofilwoods er mer lettspilte en de pæreformede. Hvorfor ser vi ikke særlig av disse lenger? Jo, fordi rescue køllene har tatt over. Skulle jeg anbefale noen lavprofilkøller vil jeg trekke frem orlimar (hipsteel) og sonartec (ss-01).

Er det lite macho å bruke rescue køller? Spør årets major-vinnere Phil Mickelson og Todd Hamilton (og mange flere), som har parkert woods'ene.

REscue

over 21 år siden

REscue

Dette var ikke en debatt om rescue køller.. Slutt å prate om det!!

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

whatever.

SB

over 21 år siden

SB

"Rescue"
Nei, la for all del ikke debattene utvikle seg.
Her skal det være strykturerte former.
Ordnung must sein.

Hvis vi skal snakke om utforming:
Hvor går forresten grensen på hva som kan kalles wood/lavprofilswood/spoon/rescue?
Er det utfra volum eller vekt, eller er det det at man bruker jernkølle-skaft(større tip-diameter) i rescue/hybrid/recovery/utility jern/hybrid-køllene?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her