Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

utvikling av golfsporten i Norge

tom

over 22 år siden

tom

Hei alle golfere.

Undertegnede har en kamerat i Sverige som det ofte diskuteres golf med. Her om dagen pratet vi om utviklingen i Golf Norge. Min kamerat nevnte at trendene i Sverige for tiden drar seg mot tre ytterpunkter.

1. Noen baner ( gjerne rundt de store byene ) blir mer og mer private. Bare rundt Stockholm bygges det nå 6 helprivate baner. Her er det høye kontingenter ( 10-15.000 i året ) men man legger inn fritt spill for medlemmers gjester, fri range med mer. Greenfee må enten skje i følge med medlem eller ved kjøp av billeter fra medlem. Man prioriterer medlemmers rettigheter veldig høyt.

2. Banene går stikk motsatt vei og ikke vil ha medlemmer i det hele tatt. De ønsker kun å leve av bedriftarrangement og greenfee. Her er det som oftest om å gjøre å få flest mulig inn på banen og man lever godt av dette. Som oftest er det stor diffrensiering i greenfeepriser etter sesong og tid på døgnet med mer. Disse klubbene arbeider også med at man skal få vekk det tvungne medlemskapet i SGF slik at man kan spille uten noen klubbtilknytning. Dette gjøres jo også i andre land blandt annet på ryder cup banen Belfry ( tror jeg )

3. Såkalte distriktsklubber som lager en liten bane og som har 3000-5000 medlemmer. De tilbyr billige medlemskap og mange medlemmer. Vistnok har en klubb i Sverige blitt stoppet nå så dette er muligens en ordning som ikke fungerer i vårt naboland.

I Norge har vi ikke fått noe særlig diffrensiering enda, men det blir spennende å se hvor vi går. Personlig tror jeg vi har bruk for alle typene, og at det skal være mer diffrensiering.

Er det noen som har synspunkter på hvor vi går i Golf Norge. Trenger vi mer diffrensiering?

NB! Ønsker kun seriøse innlegg i denne debatten og ikke mer eller mindre idiotiske innlegg om hvilken klubb som er best eller hvilken som går konkurs først.

mvh

tom

Knurre Knurrik

over 22 år siden

Knurre Knurrik

Ingen grunn til å tro at Norge ikke skal bli som Sverige, men utviklinga her i landet er et stykke på etterskudd. Det blir "dessverre" fler og fler pengesterke golfspillere som foretrekker luksusbaner og er villige til å betale for det. Oustøen er vel den mest private og minst tilgjengelige banen i Norge fulgt av Oslo (Bogstad). Andre baner prøver å komme inn i samme kategori, hvor godt de lykkes gjenstår å se.
Det synest imidlertid klart at det i øyeblikket er nok statusbaner, fordi aksjekursene faller og prosjekter stopper opp.
Kategori2 baner uten medlemmer er vanlig i USA der "alle" spiller golf, men med de korte sesongene vi har her hjemme kommer de neppe til å florere. Nærmest er vel Tyrifjorden og Onsøy som holder lenger åpent enn de andre og derfor tar mange greenfeespillere tidlig vår og sen høst. Banene rundt Lillehammer er også svært frampå med å få tak i greenfeespillere, og tilbyr overnattingspakker med mat og greenfee til lavere pris enn enkelte baner tar kun i greenfee.
Kategori3 = Postkasseklubber. Dem er det nok av, og de vil dø ut når golfsporten får satt seg bedre i Norge.

Vi trenger ingen differensiering, men den oppstår likevel. Med forskjellige motiver for å spille golf vil forskjellige mennesker oppsøke forskjellige klubber. Noen vil betale ekstra for å slippe å se andre mennesker mens de er på golfbanen, andre vil spille i kø på dårlige baner for å spare penger.

Bjørn Waagø

over 22 år siden

Bjørn Waagø

Jeg er tror at vi på sikt vil få en tredeling i GolfNorge ganske lik den vi ser i Sverige. Noen baner vil ha høy standard og være vanskelig å spille på for andre enn medlemmer, noen baner vil åpne for alt som finnes av golfere, men den siste kategorien er postkasseklubbene som skaper en lav terskel inn til golfsporten, men som har et begrenset produkt og tilby.

Etter min mening er det behov og plass til alle disse typene - innenfor rimelighetens grenser. Vi har pr. i dag 204 golfklubber i Norge og 104 000 golfere. Det sier seg selv at vi skal mange fler golfere til for å fylle opp de klubbene som finnes. Behovet er ikke så skrikende som NGF påstår ?

Grunnen til at vi får en del dyre baner er naturlig. Dette kommer med folks ønske og behov for kvalitet. At andre er misunnelige får man heller tåle - slik er det i Norge. Jeg tror imidlertid det er en annen faktor - alt for mange baner - som kommer til å heve prisnivået og eksklusiviteten etterhvert. Jeg skal forklare:

Mange baner er i dag avhengige av tre inntektskilder:

Medlemmer, greenfee og sponsorer. Dette har gått som nogenlunde bra hittil, men etterhvert som du får flere baner vi kampen om sponsorer og greenfee bli tøffere. Mange medlemmer i postkasseklubber spiller jo sin golf på andres baner og de får plutselig mer å velge mellom...

Da gjennstår det en gruppe til å betale gildet - medlemmene. Hvis ikke er de betaler blir det lavere lavere kvalitet - og det vil vi ikke ha, dessuten selger det ikke nye medlemsskap.

I dette scenariet presser deg seg frem mindre tilgjengelige baner fordi medlemmene ofte vil si at de skal ha noe igjen for økt kontingent. Dermed blir greenfee satt opp og handicapgrenser justert. Fortsetter dette så er mange baner snart tilnærmet private. Det er medlemmene på de "store" banene som er taperne fordi det holder golfnorge igang gjennom sin kontingent til hjemmeklubben. Hvor mye hjelper det medlemmene i en stor klubb i Norge at greenfee blir billigere på andre baner, hvis man selv skal betale 1000,- mer i sin egen klubb ?

At enkelte da velger en strategi med eksklusivitet og høyere priser er helt naturlig mener jeg. Lykkes dette vil denne banen ha mye sikrere inntekskilder og kan jobbe mot en stadig forbedring av produktet - til glede for medlemmene. Dette i sterk motsetning til andre baner som er avhengig av vintern, våren, markedet og antall baner rundt for å få hjulene til å gå rundt.

Dette var bare en betraktning. Som sagt er jeg tilhenger av alle typer anlegg i Norge - det trengs for rekrutering til sporten. La oss håpe vi får en kontrollert utbygging av alle typer baner fremover - til beste for alle golfere.

Mr Optimist

over 22 år siden

Mr Optimist

Bra debatt !

Det er bra for Norsk golf hvis trenden går mot differensiering av anlegg. Alle deler av folket bør få mulighet til å spille golf på sine premisser og i forhold til sin lommebok !

Jeg tror Tom forenkler debatte noe ved å si at trenden i Sverige går i tre retninger. Min erfaring er at det i Sverige er svært mange veldrevne klubbaner, der fokuset ligger på miljø, juniorarbeid og trivsel på og rundt banen. Egentlig mye mer på linje med hvordan vi organiserer idrettslag (f.eks. fotball og håndball) i Norge. Finansieringen kommer fra moderate medlemsavgifter, greenfee etc. og det gjøres mye dugnad. Selvfølgelig er det ikke verdensklasse på greener osv., men dette er ikke hovedprioritet for klubbene. Jeg mener og kunne se interesse for en slik trend også i Norge. Ikke i det tradisjonelle "golfsnobb" miljøet du fortsatt finner i Norge, men blant ildsjeler i lokalmiljøet, grunneiere og foreldre. Vi har flere slike klubber allerede og flere er på vei. Mange vil ha hyggelig golf til en overkommelig pris.

Jeg har ikke noe problem med at de som har råd til det ønsker å spille på fantastiske baner i ro og fred. Så lenge de betaler regningen selv må det være flott med private baner.

Etter min menig er Norge for lite til at det er plass til mange rent kommersielle baner. Det å kun skulle leve av variable inntekter fra greenfee, restaurant, grønt kort kurs osv osv tror jeg vil være for usikkert med det dårlige været i Norge og liten befolkningsmasse. Kanskje noen få baner rundt de store byene?

Et problem i dag er at en del baners oppbygning er hel eller delfinansiert av innskudd fra medlemmene til baneeier/grunneier. Medlemmene eier ikke banen og man får et vakum i grensesnittet mellom idrettslag/aksjeselskap/grunneier. Når så banen er ferdig ønsker baneeier å drive forretning i retning av kommersiell drift naturlig nok. Fordi han ønsker å få dette til å gå rundt økonomisk. Dette kan veldig fort gå ut over medlemmenes trivsel på banen. Derfor tror jeg trenden vil gå mot aksjeselskap der et styre forvalter banen slik eierne ønsker, uavhengig om det er en "billig" eller "dyr" bane. Eierne som er lik medlemmene vil da kunne "åpne" eller "lukke" banen for greenfee osv. som de ønsker, avhengig om selkapet har "råd" til dette eller etter hvilken kvalitet de ønsker på banen. Aksjonærer kan også evt. selge seg ut hvis de ikke trives med banen/miljøet.

Mye synsing, men artig om noen er enig/uenig...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her