Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Vektskiftet til HB i baksving

Analytico

over 15 år siden

Analytico

Min påstand er at det er den dramatiske vektforflytningen til Bjørnstad i begynnelsen av baksving som er skyld i ujevn presisjon og resultat.

De beste ballstrikers i verden har alltid snakket om å svinge "within themselves" - og "stay centered" osv.

Jeg mener det er feil å ha slik markant og enorm vektforflytning i baksving fordi man da flytter rotasjonssenter lateralt, og dette gir dårligere marginer.

Er det noen som har mening om dette?

Jeg så analysen av HB til diktattisen, og HB har en vei å gå dersom han skal slippe kjempe for kortet hver sesong.

Putteren er også et probelm, det er bare å se på statistikken. Stat'en han hadde på Nationwide, er samme stat som numer 171 på PGA tour hadde ifjor, eller deromkring

Jeg er fan av HB, til orientering.

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Er det nokon snuttar/analyser av svingen til HB på nettet?

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Vedr. puttingen: Sier tallene dine noe om hvordan innspillene var? Jeg tror nemlig det er der problemet ligger, 1. putten er stort sett fra alt for langt hold.

Teve

over 15 år siden

Teve

http://www.viasatsport.no/play/224384

Analytico

over 15 år siden

Analytico

Dette er vel litt Old School egentlig, det med slik markant vektskifte....

For repeterbarhet bør en heller prøve få et naturlig vektskifte ved rotasjonen mens en er sentrert..........

Jeg mener det er her HB taper terreng for å få ut maksimalt av sitt utrolige potensial.

Gjennomsvingen er kompakt og meget bra, med unntak av det laterale skiftet da.

Jeg undrer hvem som har "prediket" denne laterale (sideveis) bevegelsen med hoften, som resulterer i to forskjellige (parallelt forskjøvne) svingplan, bak og fram....noen som vet hvor dette kommer fra.

Jeg mener dette er et FEILSPOR, bokstavelig talt, i presisjonsøyemed.

jonag

over 15 år siden

jonag

Vektskifte må man ha, evt man må få vekten bak til høyre fot for å ha noe å dra til frem med og komme godt bak ballen i treffet.

En trang rotasjon rett over ballen går bare hit og dit og ofte med feil fluktparametre på ballen.

Jeg synes HB står litt for bredt med føttene. La oss si 10-15 cm. Dette krever en større sideveis bevegelse enn strengt tatt nødvendig og da er jeg enig med trådstarter.
For bredt vil også kunne hindre at hoftene kan fungere optimalt og står man enda bredere vil man låse hoftene.

respekt

over 15 år siden

respekt

Jeg er enig med alle de vise her etterom Henrik bare klarer cutten på sin første tur tilbake på PGA. Det ville jo vi også helt klart mestret med våre perfekte vektskifter.
Er det ikke bedre å snakke om noe en har litt peiking på.

Stinger

over 15 år siden

Stinger

Analytico er nok inne på noe.
Det henger nok igjen fra en noe hjemmesnekra sving.
Minner litt om svingen til Per Haugsrud.
Mye sidebevegelse.
Det ideelle er vel en mer kompakt og repeterbar sving som fungerer bedre under press, da kanskje timingen er litt dårligere.

jonag

over 15 år siden

jonag

Mine egne betraktninger:
1. jeg driter en lang mars i min evne til å spille golf, jeg uttaler meg likevel
2. Det finnes plenty med dritgode og talentfulle spillere som på tross av sin teknikk likevel spiller stjernegolf. Det er imponerende det, talent! HB har det til gangs, ingen tvil.

HB er vel ikke ekstrem noen vei. Stort sett er nordmenn ganske flinke til å være konforme til hva som er "riktig". I USA er det mye mer "my way" og mange rare svinger.

Rent anatomisk, golf er i hovedsak en rotasjonsøvelse og ingen lineær bevegelse, ergo må man få kroppen til å funke i hovedsak i en roterende bevegelse. Jo bredere man står og jo mer man forskyver vekten frem og tilbake....analytico har et poeng.

HB slår ganske langt, men han er sterk nok til å slå 10% lenger med enda bedre teknikk eller optimalisering av visse ting.

Men uansett er det det totale spillet som gjelder...

Analytico

over 15 år siden

Analytico

HB er relativt liten og lett, så han trenger nok bruke kroppen litt mer.
Men slik han selv beskriver i link til klipp i en kommentar lenger opp, så beskriver HB det som å kaste framover.

Problem med repetisjon er at det er vanskelig å time dette han driver med, pga dette laterale skiftet i svingen sin, bak og fram.
Dette er litt old school, og slik en gjerne så mer på norske golfbaner for 10 år siden.

Idag er slik overdrevent vektforflytning, et klart tegn på at denne spilleren varierer mye i resultatene på slagene sine.

Ikke minst er dette verre å jobbe med, da det er variasjonene i resultat pga dette tekniske faktum, som i seg selv er skyld i det en prøver fikse.

Det er ett svingplan i baksving, men et nytt svingplan, parallellforskjøvet framover i nedsving, snakker lateralt skift i svingplan her.

Problemet som oppstår er at hver gang han gir mer eller mindre gass, så vil disse planene jeg referer til flytte seg forskjellig fra gang til gang, som gjør at timingen lider. Eller dårligere markiner, for å s idet på en annen måte.

Det er selvsagt mange som har egne svinger som funker godt, se på Jimenez, med meget flatt svingplan, men han roterer på samme plan, lateralt, tilbake og fram igjen. I tillegg så vandrer skaftaksen mindre i bak og nedsving, mer on plane gjennom svingen, nok et moment for å hente inn repetisjon og nøyaktighet.

Tiger har endret sin sving radikalt hva gjelder svingplanvandringen vertikalt, den er svært redusert, til å ha skaftaksen så mye på samme plan som mulig gjennom svingen (sett bakfra - down the line). Det var dette som gjorde Moe Norman til historiens beste ballstriker, at han slo som en robot, samme plan bak og fram.

Mitt poeng er at dette laterale skiftet gjør impact mer variabelt, i forhold til vinkel på slagflaten, rotasjonen på denne gjennom impactg, samt angrepsvinkelen køllehodet får til ballen, fra gang til gang.

Nylig protime

over 15 år siden

Nylig protime

Det siste nå er vel å ha tilnærmet 70 % av vekten på venstre benet......ikke flytte vekten over til høyre for å ha noe å dra til med...

Fetisov

over 15 år siden

Fetisov

Da er du vel mer på Stack&tilt a'la Baddeley. Funker sikkert for noen, men er vel langt fra det mest vanlige. Hva som er det "nye" ville jeg ikke lagt så mye vekt på (jeg ville heller lagt den på høyre ben).

Forøvrig helt enig med trådstarter - denne sideforskyvning må han plukke av seg og det er vel også det han jobber med (tror jeg).

jonag

over 15 år siden

jonag

Nei omtrent 95% av alle proffer har markant vekten inn i høyre fot på innsiden bak mot helen. det er bare å begynne å øve. Dette kan man godt få til uten å gjøre et svært skift.

Baddeley spiller ikke stack and tilt lenger.

Fetidov

over 15 år siden

Fetidov

Men husk å beholde flex i h.kne - det er den vanskelige delen.

jonag

over 15 år siden

jonag

jepp, enig

Analytico

over 15 år siden

Analytico

De mest stabile spillerne har vektskifte ja, men ikke slik lateral forflytning, de skifter vekt mens de roterer.

I baksving kommer armer og kølle bak tyngdepunktet, slik at vekten ved denne rotasjon i baksving flytter vekt til innsiden av bakre fot, mot hælen på en naturlig måte.

HB ankrer opp hoften ved denne laterale forflytningen, og dette mener jeg gir ham dårligere presisjon og repeterbarhet, men det er bare min mening.

Den vanligste feil jeg ser er folk som lar denne vekten ligge mot bakre fots tåball, i stedet for mot hælen.

Hælen kan man ankre opp mot planeten, som igjen lar de største muskler i hofte og ben stabilisere kroppen og ta imot coil som lagrer kraften før nedsving.

jonag

over 15 år siden

jonag

så enig så enig.

Og rotasjonens senter er ikke hodet, den er i høyde med nedre del av ryggen. Siden man står med hodet foran dette tyngdepunktet og roterer rundt tyngdepunktet og ryggraden må nødvendigvis skuldre og hode bevege seg litt sidelengs. Dette er ikke et lateralt skift, men bare rotasjonens natur.
Jeg vil tro at vi flytter oss feks maks 10cm lateralt med sånn ca halebeint og vil havne ned og inni høyre hel med vekten.

Da ser det ut som vi beveger hodet lateralt og høyre hoft vil se ut til å stå stille i baksvingen.

I fremsvingen vil hofter og tyngdepunktet bevege seg 10-20 cm frem og drive svingen slik at man ved impact har vekten rett over venstre hoft, kne og hel. Hodet og armer og hender og kølle henger på en måte igjen helt til armer og kølle releaser.

Enig Analytico ?

Analytico

over 15 år siden

Analytico

Definitivt jonag:)

statistico

over 15 år siden

statistico

enig folkens. det er litt vel mye sidebevegelse. men som nevnt er det ikke store karen så det er vel her han henter en god del av kraften sin.

det som er interessant, selv om det er alt for tidlig å konkludere, er å se på statistikken på f.eks de 2 første rundene av helgens turnering. hittil har han utelukkende gjort bogey/dobbel kun på par 3-hullene. forrige uke var det også masse bogeys på par 3-hullene. jeg vil påstå generelt at timing-problemet antageligvis er størst eller gir størst utslag på mid/lang-jerna, uansett hvilken spiller vi snakker om. driveren klarer man stort sett alltid å legge et sted man har slag videre.

hva sier du jonag? er statistikken så langt enig med deg og analytico?

Analytico

over 15 år siden

Analytico

Det var det jeg mente med mangøl på presisjon og repetisjon, nemlig at ved forskjellig gass, så vil timingen bli krevende............og kritisk.

Her snakker vi - in the long run, man kan ikke "bevise" at ens teorier stemmer etter så få runder........

Jeg tror vi vil se ustabile turneringer, og ustabilt spill generelt, basert på dette vektskiftet, og dermed sideveis skift av svingplan center, som overgår det de mest stabile spillerne viser i sin bevegelse.

Det finnes de som gjør mange feil i sitt putting stroke, men de klarer gjøre sin bevegelse likt hver gang, dermed klarer de allikevel score jevnt og bra.

Det betyr ikke at en bør vise til elelr anbefale klubb- og hobbygolfere slike bevegelser elelr oppstillinger.

Det er her jeg synes svært mange forståsegpåere gjør normale folk en bjørnetjeneste.

det mest idiotiske jeg har sett fra the dark side, er der en viser til hva Tiger gjør i sitt putting stroke, som en mal for folk som knapt bruker 1 time i uken på puttetrening. Det blir uredelig og umodent i min bok.

Dersom en skal hjelpe normale og vanlige golfere, så bør en fokusere på tips som gir best effekt på kort tid, og ikke vise til profilerte spillere som bare gjør det de alltid har gjort, men som trener flere timer i uken og gjerne om dagen for å bli repetetiv i sin bevegelse.

Björn Borg

over 15 år siden

Björn Borg

Fantastiskt att se att det är så många norrbaggar som har så stor kunnskap om golf! Det lovar gott för att det blir många fler norska toppspelare i löpet av kort till mellan långt tidsperspektiv!

jonag

over 15 år siden

jonag

Enig BB.
Det er bare for norges proffer å ta kontakt med bidragsgiverne over så fikser vi svingen raskt.

Bare så synd at NGF ikke har forstått kvaliteten over Scangolfs svingeksperter.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Jim Furyk, Kenny Perry og Jiv Mika Singh er spillere med super resultater uten å ha perfekt sving.
Men de har sterk skalle.

Ellers artig kommentar fra BB.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her