Freud
Dere sitter foran PC og/eller TV, og ser og vet alle sammen nøyaktig det samme i real-time. Likevel må dere kommunisere med fremmede og navnløse mennesker om dette. Hvorfor?
Dere bruker prime-time i Norge til dette. Turneringene fra USA foregår på sen ettermiddag, kveld eller natt i Norge, fra torsdag til søndag. Dette er familietid, med kvalitet for kone og barn. Hvordan får dere dette til? Hos meg ville det ha blitt skilsmisse. Jeg gjør som jeg vil i år når det gjelder vinter-OL og fotball-VM, men ikke til å se på golf 30 uker i året, fire dager pr.uke i primetime. Det ville jeg heller ikke vært interessert i, om jeg var single. Jeg kikker på scoren før jeg legger meg ved 12-tiden, og ser hele resultatlisten neste morgen. Mer har jeg ikke behov for, og det har ikke mine golfvenner heller. De er dessuten bare så måtelig interessert i HB.
Derfor tror jeg at alle dere som deltar i dette skuespillet er single, unge menn. Det finnes ikke en kone/samboer i Norge (sterke kvinner!) som vil tolerere noe slikt. Men, jeg unner dere denne moroa, så bare fortsett. Som fenomen er det interessant; det kunne være et tema for en masteroppgave i sosiologi. For meg minsker det interessen for Scangolf, når HB-fansen opptar så mye plass. Et mulig irritasjonsmoment er det. Hadde det vært utveksling av nyheter fra noen som vet mer enn andre eller som kan fortelle oss ting vi ikke vet, da hadde spalteplassen vært berettiget.
--------------------------------------------
SKUESPILL i to eller fire akter (avhenger av hovedpersonens dagsform):
Hovedrolle: Henrik Bjørnstad; viser seg dog aldri på scenen.
Prolog: Barcentrale, eller en vikar
Statister: 20-30 unge single menn (antallet er usikkert), som virrer omkring i cyberspace og leter etter noen å fortelle det som alle vet.
Epilog: Seniorer som Smilende Sam, Gunnar Bull o.a.