Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Verbal onani

Freud

over 15 år siden

Freud

På Golfsiden var det hundrevis av innlegg hver dag da HB spilte på Nationwide. Blodfansen fulgte ham fra slag til slag. Det fortsetter der i år, med HB på PGA, men nå har jaggu meg Scangolf tatt etter. Jeg undres over dette fenomenet. Det som inntil nå har vært en fin debattside er nå blitt et galehus, der alt dreiser seg om vår mann på PGA. 1 080 innlegg fra de mest ihuga HB-supporterne er fasit etter Sony Open. Og mer vil komme, i 30 av årets uker.
Dere sitter foran PC og/eller TV, og ser og vet alle sammen nøyaktig det samme i real-time. Likevel må dere kommunisere med fremmede og navnløse mennesker om dette. Hvorfor?

Dere bruker prime-time i Norge til dette. Turneringene fra USA foregår på sen ettermiddag, kveld eller natt i Norge, fra torsdag til søndag. Dette er familietid, med kvalitet for kone og barn. Hvordan får dere dette til? Hos meg ville det ha blitt skilsmisse. Jeg gjør som jeg vil i år når det gjelder vinter-OL og fotball-VM, men ikke til å se på golf 30 uker i året, fire dager pr.uke i primetime. Det ville jeg heller ikke vært interessert i, om jeg var single. Jeg kikker på scoren før jeg legger meg ved 12-tiden, og ser hele resultatlisten neste morgen. Mer har jeg ikke behov for, og det har ikke mine golfvenner heller. De er dessuten bare så måtelig interessert i HB.
Derfor tror jeg at alle dere som deltar i dette skuespillet er single, unge menn. Det finnes ikke en kone/samboer i Norge (sterke kvinner!) som vil tolerere noe slikt. Men, jeg unner dere denne moroa, så bare fortsett. Som fenomen er det interessant; det kunne være et tema for en masteroppgave i sosiologi. For meg minsker det interessen for Scangolf, når HB-fansen opptar så mye plass. Et mulig irritasjonsmoment er det. Hadde det vært utveksling av nyheter fra noen som vet mer enn andre eller som kan fortelle oss ting vi ikke vet, da hadde spalteplassen vært berettiget.
--------------------------------------------
SKUESPILL i to eller fire akter (avhenger av hovedpersonens dagsform):
Hovedrolle: Henrik Bjørnstad; viser seg dog aldri på scenen.
Prolog: Barcentrale, eller en vikar
Statister: 20-30 unge single menn (antallet er usikkert), som virrer omkring i cyberspace og leter etter noen å fortelle det som alle vet.
Epilog: Seniorer som Smilende Sam, Gunnar Bull o.a.

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Eg er ikkje single, Freud. Og relativt sett ikkje så veldig ung, heller.
Så kan du sjølvsagt meine det du vil om det du vil. At du har valgt å publiserer det med konklusjonar som åpenbart ikkje er korrekte kan vel skildrast som mindre smart.
Eg ser ikkje noko gale i at nokre er engasjert over vår mann i PGA. Om ikkje du likar denne aktiviteten er det vel berre å hoppe over tråden?

Apropos

over 15 år siden

Apropos

Man kan jo vri litt på det, og undre seg over at noen irriteres over dette engasjementet? Slik som TS tilsynelatende gjør.

Folk har ulik interesse, og ulik prioritering av hva man bruker tid på.

barcentrale

over 15 år siden

barcentrale

Dæven, nå føler jeg meg skikkelig dum.. Jeg leser det du skriver Freud - at jeg har kastet bort så mye tid på dette tullet ryster meg!

Fra nå av skal jeg søke et mer meningsfullt liv som deg Freud. Er det kult? Får man kjæreste og mange venner? - må jeg vente lenge før ting endrer seg?

Hoy Hoy Freud.. sees på Baronen & Baronessen på lørdag!

Vriompeis

over 15 år siden

Vriompeis

Jeg er ikke singel og jeg følger sånn passe med på Henrik. Sterke kvinner godtar forsåvidt at deres partner har interesser i livet. En svak kvinne ville sikkert prøvd å kontrollere situasjonen for at hun ikke fikk nok oppmerksomhet.

Utrolig negativt og kjipt innlegg du skrev her. Jeg tviler for at du unner noen denne moroa med tanke på hvs du ytrer.

Men siden dette forstyrrer deg såpass mye foreslår jeg at du heller bruker debattforumet på Golferen.no. Jeg tviler for at det blir en stopp på dette på Scangolf og Golfsiden.

Jim Tonic

over 15 år siden

Jim Tonic

Freud må jo være Koll.
Til info: 2 barn og kone og; man høster som man sår.

Innmari Serriøs

over 15 år siden

Innmari Serriøs

Siden dette gjør at forumet blir mindre interessant, så er det litt interessant at du lager en innbydende tråd om interesser rundt temaet.

Å mene at forumet er mindre interessant på grunn av ønsket om å følge med på vårt ENESTE internasjonale håp innen herregolf er litt spesiellt.

hadde vi hatt 30 mann på touren, så ville det vært annerledes.

Dine påståtte freudianske betraktninger stemmer dårlig med intellektet som kreves for nettopp den slags.

Du bør reflektere over betraktningene dine før du later som du er psykolog og vil analysere det.

faktumet er at vi alle ønsker oss forbilder, og dette er ikke annerledes fra fotball, langrenn og andre idretter som de fleste psykologstudenter som deg aksepterer.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg oppfatter Freuds innlegg mer som et spørsmål, en nyskjerrighet, enn som en fordømmelse av våre handlinger, og svarer deretter:

For det første er jeg lykkelig skilt, og gjør heldigvis som jeg vil.

Selv om jeg har vært med og kommentert litt i fjor på liknende tråder på den andre siden, så er dette første gang jeg har kommentert mye, mer eller mindre hvert eneste slag.

Det er to grunner til det. Den ene er at jeg har noen små etiske problemer med å skrive på den andre siden, og derfor prøver å "hjelpe" Scangolf for at vi skal ha to oppegående forum i Norge.

Den andre grunnen - som vel bedre besvarer din nyskjerrighet - er at da jeg først kom i gang, så var det faktisk veldig moro. Jeg sitter altså og skifter mellom tre forskjellige PGA-sider (to shot trackers og en leaderboard), og skriver det jeg tenker på Scangolf. Min erfaring er at det er morsommere å delta i noe med hud og hår, enn å betrakte det fra utsiden.

Når du stiller spørsmål ved nytteverdien i disse innleggene, så virker det som du glemmer at største nytteverdien med forumene er kommunikasjon. Altså at vi golfere prater sammen, diskuterer og har det moro. Noen ganger lærer vi noe nyttig om golf, andre ganger får vi små tips i kommunikasjonsteknikk, men oftest er det behovet for å kommunisere med andre som står i høysetet.

Det er mulig du har funnet bedre verdier i livet enn de jeg nevnte. I så fall vil jeg gjerne høre mer om dem, for da har jeg kanskje gått glipp av noe.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Enig med Hr. Bull...... :)

jonag

over 15 år siden

jonag

hm, det er litt fornøyelig å lese og prøve å forstå bakgrunnen for at man legger seg i at andre velger å bruke livet sitt på noe man selv ikke ser verdi av.

Slik jeg ser det er dette en blottleggelse av altfor mye av det indre vesen man selv besitter. Kunnskap om seg selv og aksept for andres handlinger og verdier, det er viktig å kunne.

På den annen side, for å kuppe tråden litt, så venter jeg nå på at PGA tar over kameraene fra TV-selskap og har videoopptakk sammen med shottracker som viser alle slag av alle fra tee, fra alle slag, slik at man kan velge å følge hvert slag man har lyst til enten i realtid eller tatt opp. Det hadde blitt en jekla suksess..

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Freud(Koll) får selvfølgelig ha sin mening om det,og hvis det er irriterende etc så foreslår jeg at han ikke bruker tid her...enkelt og greit.

Men for å vite hvor mange innlegg det er om "temaet",hvem som starter trådene og som har epilogene og hvem som ellers er med her og andre steder for å følge Henrik sammen....ja,da har du fulgt med endel og lest endel.

Jeg er veldig sikker på at du tar feil når du hevder at fleste er single og unge...eller forresten så skrev du lengre opp at vi forsømmer kone og barn i beste familietid...en slags helgardering kanskje når du tipper?

Har selv samboer og 2 barn,og prioriterer ikke noe foran dem. Noen av oss klarer å gjøre flere ting på en gang

At man får blest rundt Henrik`s deltagelse på PGA kan neppe være negativt,det er vel heller veldig positivt for Scangolf,som har levd litt i skyggen av en annen side når det gjelder dette. Det vil sannsynligvis gi enda mer trafikk på siden generelt

Men godt du unner oss moroa da,jeg håper det blir like moro til helga om Henrik er med da også

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Jeg også oppfatter vel Freud mer som spørrende enn fordømmende. Selv er jeg interessert i HB's prestasjoner hver helg, og jeg følger delvis med på sendinger på pc'en og scoreboard, men jeg har ennå tilgode tror jeg å poste flere innlegg under rundene hans. Min bedre halvdel hadde neppe satt særlig pris på det, heller. På "den andre" siden følte jeg nok at det ble litt i overkant noen ganger, men det gjorde meg jo ingen ting. Nå synes jeg faktisk det er litt morsomt at det er så stor interesse for live score hans her på scangolf, artig at en side som var nærmest halvdød en priode er blitt vekket så mye til liv på så kort tid (godt hjulpet av en viss redaktør!)

Så selv om jeg selv ikke bidrar aktivt underrundene til HB må dere andre selvfølgelig gjerne gjøre det. :-)

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Jeg stemmer i mot at Freud = Koll.
Det virker meget usannsynlig.

Innmari Serriøs

over 15 år siden

Innmari Serriøs

Enig med Fridropp.

det finnes bare EN Koll, og han heter Leif!

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Eg er heller ikkje enig i at trådstarter er Koll. Koll var hakket mindre reflektert og hakket meir negativ. Om trådstarter er like arrogant som Koll (som aldri svarte på det han skulle) gjenstår å sjå.

Så er det overberande å sjå at nokre legg godviljen til når det gjeld intensjonane til trådstarter. Det synest eg er prisverdig da eg ikkje klarer det sjølv - karaktrestikken "galehus" meinar eg er for sterk til det. Men som sagt: Prisverdig.

Zin

over 15 år siden

Zin

Mer skremmende er alle medgangssupporterne. I 3. runde tråden er det nesten 500 innlegg (68 runde?) i 4. runde tråden er det bare drøye 350 innlegg.. (75? runde)

;)

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Har kanskje med at runde 3 var lørdag og runde 4 var natt til søndag... Noen har faktisk en jobb...

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hehe, PegTee, jeg tar ikke karakteristikken "galehus" så bokstavelig, men det er hyggelig at du synes min reaksjon er prisverdig :-)

Jeg kom på et poeng til, som burde åpne for større forståelse av Freuds innlegg. Freud er jo kjent som oppfinner av psykoanalysen, og også fordi han mente vi hadde seksuelle motiver for alle våre handlinger.

Våre nerdete chatting og inngående analysering av mannegolf passer nok dårlig inn i disse teoriene, som for øvrig anses å ha litt antikvarisk verdi i dagens fagmiljøer.

Så det er ikke så rart om Freud blir litt sår :-)

c1

over 15 år siden

c1

Nå er ikke jeg en av F5 klanen men man kan vel trekke litt paralleller og se litt på golf og hvilken samfunnsnytte den har ut over at den engasjerer den enkelte i form av litt mosjon og annet. Nytteverdien i selve golfen er jo noe liten - det er jo bare å få en ball man egentlig har i handa ned på en peg og slå den med en kølle frem til ett hull som man kan samle den opp med hånda.

Sett i en sånn relasjon er jo golf bare tull - på toppen av det hele koster banene en formue å bygge, drifte og holde vedlike...

Jeg støtter jo ikke dette synet bare så ingen måtte tro det.... men den viser jo at uansett så kan man se på saker på flere måter og fra flere vinkler....

Vriompeis

over 15 år siden

Vriompeis

I den sammen hengen kan vi like greit få fram mer som er tull vi mennesker driver med: Fotball, tennis, poker, tv-titting, film, teater, musikk, bridge, gå tur i parken, vinsmaking ...

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Artig tråd. En gjenganger. Det må være lov til å undre seg over den type tråder, men å fordømme det ville være innsiktsløst.

Jeg synes det som er litt underlig er passasjene der Freud gjør en analyse over hvem i all verden det kan være som gjør slikt og konkluderer med at det må være unge single menn; mens Bull och jag får stempelet seniorer. I den analysen stemples også evt. koner/samboere litt negativt og forbeholdsløst. Det er vel dokumentert ovenfor at det ikke er bare unge, single, menn. Helena som postet innlegg er sannsynligvis heller ingen mann. Selv er jeg milevis unna singel status og tror (men er inhabil) at kona ville blitt fornærmet over å lese Freuds trådstart. Senior (i en golfsetting) er jeg langt unna. Golfinteressen er så gammel at jeg husker den gangen det var umulig å få tak i Golf Digest og dette måtte bestilles fra UK. Jeg synes det er moro at det finnes andre som kjenner til stjernespillerne, er interessert i resultatene og det at vi har en nordmann der ute gjør det enda morsommere.

Kjære Freud, om noen har koner på nattevakt, med kveldsjobb og små barn som har lagt seg og ønsker å kommunisere med noen med felles interesse, så er det milevis bedre enn å passivt se på TV? Engasjement er aldri negativt og det å kommunisere engasjementet er enda bedre. Det aller beste er at kommunikasjonen kan skje som multitasking. Lørdag ryddet jeg kjøkkenet og tok unna litt annet forfallende, mens min golfinteresserte (men ikke spillende kone) så TV og ble oppdatert underveis. Storveies.

Så kan man spørre seg om det er helt galehus? Tja. Mer galehus enn at 50.000 nordmenn ser kombinert på TV lørdag formiddag er det ikke. Hvis det er galehus å følge med på sport - ja da er det galehus.

Jeg undres også litt over at konklusjonen om at det tar mye plass på Scangolf. Det er enkle tråder, lette å holde seg unna for den som ikke er interessert.

Om Freud er Koll? Kanskje, kanskje ikke, men ikke umulig. Er ikke så viktig. Trådstarten er skrevet for å fyre opp litt og det har han forsåvidt i noen grad klart. Selv klarer jeg ikke å bli provosert, men synes han fortjener et svar. Hva han skal med svaret vet jeg ikke ;-)

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Jeg ler litt av Freud's innlegg, og lurer på om det kan være en "e" og en "d" for mye i nicket.
Det finnes nok sjalue fruer rundt omkring.

Jeg kan ikke se at det er mer forferdelig å prate med andre på internet enn å feks lese en bok eller avisen.

Jeg hadde laptopen på salongbordet og fikk med meg alt på TV selv om jeg fulgte HB på ST.

Zin

over 15 år siden

Zin

Jeg ser den kubein, og natt til søndag er det ikke så mye annet å gjøre enn og se på golf på nettet/tv heller.. :)

jesus maria

over 15 år siden

jesus maria

Synes ikke helt at du lever opp til nicket ditt Freud, hvis du ikke forstår hvorfor individer med felles interresse (golf), samles i store tall for meningsutvekslinger i forbindelse med en stor happening innenfor interresseområdet (pga-turnering med norsk deltakelse).

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her