Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Svenskene håner Norge

Helena

over 15 år siden

Helena

Jeg ser i dagens VG at svenskenes tema under årets idrottsgala er å håne nordmenn.
Selv synes jeg dette er kult og god humor. Men hva synes nordemenn generelt om dette?
Trivelig med kameratslig konkurranse, eller burde de la være? Og blir svenskenes idrottsgala bedre enn den norske?

Kubein

over 15 år siden

Kubein

De har vel startet med "utpsykingen" før OL tenker jeg.. Svenskene er jo livredde for at Norge tar flere OL medaljer i dette OL også.. Begynner å bli veldig lenge siden Svenskene tok flere medaljer enn Norge i vinter OL.

Vi kødder mye med svenskene vi også, så dette må man tåle. Blir som søskenkrangling :-)

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg elsker "catfights" med Sverige. Skikkelig mosjomt. Og spesielt i langrenn så er det ingen ting som slår det å slå en svenske.

Men:
For at det skal være gøy, så må det også være reell konkurranse. Derfor er det også viktig at svenskene er MED, og jeg unner dem definitivt å vinne av og til. Jeg har til og med meldt meg på facebook-gruppa som betaler 100 spenn til den svensken som spurtslår Petter.

Det betaler jeg gladelig. Vi snakker tross alt svensk valuta :-)

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Bare det faktum at de bruker sin egen idrettsgalla til å håne Norge betyr vel i praksis at de ikke lenger føler seg som storebor, slik det alltid var i gamle dager. Mao, håningen betyr at de tar oss på alvor, og da er det greit nok. Vi tåler vel litt håning da, og særlig når vi har gjort noe lignende før?

Kevin

over 15 år siden

Kevin

lite å bry seg om,helt normalt...er bare å minne de på en viss her Brinck,så klippet nettopp...snakk om å gå på en smell:-)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Det er helt ok. Vi kunne jo gjort det samme her i Norge - og da må vi tåle det. Jeg jobber med svensker jevnlig og synes det er fantastisk at landet som har fostret kloke kvalitetskvinner som Victoria Silvstedt og Anna Anka, Charlotte Perelli og Carola Häggkvist og menn som brødrene Herreys og Jørgen Brink finner noe å glede seg over her borte i vår snøfonn. Det unner jeg dem.

Nabolandshåning er en tradisjon i alle verdenshjørner. Tenk for trist det var hvis Norge var det eneste landet ingen hånet?

007

over 15 år siden

007

siste sovjetstat - sa ministeren, og mente det vel ..

Stinger

over 15 år siden

Stinger

Du kunne kutta Carola fra lista di SS.
En utmerket sangerinne og artist, om enn noe spesiell utenfor scenen.

jonag

over 15 år siden

jonag

det tragikomiske er jo at svenskene ikke gjør dette bare i humorens navn, men like fult som et bevis på sin følelse av tapt overtak og mindreverdighetskompleks.

Hver eneste gang da jeg bodde i Sverige man snakket om Norge kom temaet: "Jaja, ni har oljan" og så så de missunnelige på deg. hehe

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Stinger; damer som gifter seg med Runar Søgård hører hjemme på den listen. Sånn er det bare ;-) Hun sang pent helt til hun overdrev vindmaskinen og fikk ru stemme....

Stinger

over 15 år siden

Stinger

SS
Helt enig i det første,
men det aner meg at du har mere peiling på golf enn musikk. :)

Stinger

over 15 år siden

Stinger

Skreiv jeg musikk..
mener sang.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Stinger, det høres sikkert rart ut, men det er omvendt.

Stinger

over 15 år siden

Stinger

Nå mener jeg teori og ikke praksis.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Litt vennskapelig "mobbing" mellom landene er vel greit nok. Når man tyr begrepet "håning" er det litt verre, men skyldes nok at svenskene ikke er intelligente nok til å lage morsom satire, -hvilket innslagene også bar tydelig preg av. Ingen grunn til å irritert over at svenskene, selv når de skal håne nordmennen, egentlig ender opp med å skyte seg selv i foten.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

PS!
Carola var også min favorittsvenske helt hun slo seg sammen med "Charlie Hoffmann" - klonen Runar Sørgård.

dutte (in disguise)

over 15 år siden

dutte (in disguise)

Jeg har ikke ledd av en svenske siden Kurt Olssons glansdager.
Hva med Brink ? Det var skadefryd, det er noe helt annet.

Kamte

over 15 år siden

Kamte

Unner svenskene å more seg litt. Vi kan være stolte av å få oppmerksomhet.
Kurt Olsson var genial

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Svensk oversetting :-)

http://www.youtube.com/watch?v=AGPhXrc78Jg&feature=fvw

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Stinger, fortsatt det samme - begge deler :-) , men man kan være uenige om sangferdigheter. Noen mener jo at Ole Paus og Odd Børretzen kan synge....

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Til Helena

Det er en ting jeg skulle bedt deg om ass
Vær så snill ikke snork i så harde drag
For du er en bitte liten dame
men du låter som et helt folkeslag

Hilsen Ole Paus

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

For å nyansere litt finnes det jo en bra svensk komiker også:

http://www.youtube.com/watch?v=FyT0ZC0ZmyM&feature=related

På høyde med de beste i Norge

Kamte

over 15 år siden

Kamte

Ole Paus kan synge, han har bare en heller dårlig sangstemme...

Stinger

over 15 år siden

Stinger

Riktig Kamte.
Carola derimot, har en stor stemme, synger klokkerent og er suveren teknisk.

jonag

over 15 år siden

jonag

Angående Norge, akkurat nå får man ta en titt på nrk2...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her