Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Baner i bergensområdet.

Spille

over 21 år siden

Spille

Hei.
Hvordan er kvaliteten på banene i bergensområdet nå? Og hvordan er kvaliteten på banene? Layout, greener, utslag, lengde.
Meland 18 Hull.
Fana 18 hull
Bergen 9 hull.
Bjørnefjorden 9 hull.
Herdla 6 hull.

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Meland: Genial layout, gressutslag og fairways på sitt beste. Greenene et kapittel for seg selv (pga-nivå). Norges beste i øyeblikket?

Fana: Bedre og bedre. Ikke så bra layout som Meland, men meget bra tatt i betraktning at den nettopp er bygget midt i Stor-Bergen. Ett mislykket hull (nr. 5). Greener veldig, veldig bra (bortsett fra de nyåpnede hullene (2,3,4,5) som trenger høsten og neste vår for å komme på nivå. Fairways bra, men trenger noe tid. Gressutslag på alle hull.

Bergen: Hyggelig bane med uvanlig layout. Mye kupert. Alltid bra greener, men små. Matteutslag.

Bjørnefjorden: Har sin sjarm, men er ingen mesterskapsbane, nei. Utfordrende nok å score på. Bra greener pt. Matteutslag.

Herdla: Faller igjennom sommerhalvåret, fordi banen ikke har design. Fantastisk om vinteren med milde plussgrader og sommergreener. Matteutslag.

John

over 21 år siden

John

Helt enig.

Utenom at Fana er meget bra.
Dessverre viser det seg at dette aldri kan bli en god bane.
Designen er en katastrofe.
Korte hull,trangt,blindt og fryktelig langt å gå mellom hullene.
Jeg vurderer å melde meg ut av klubben på grunn av dette.
Jeg spiller ikke golf på de første ni hullene. Jeg går tur.

Banen kommer til å bli i god stand,men aldri noen god golfbane.
Tipper faktisk dette er den dårligste banen i Norge med 18 hull.

Fan'a

over 21 år siden

Fan'a

Helt enig med Lavida og enda mere enig med John.
Fana er en katastrofe og er så full av kompromier at den aldri kommer til å bli en god golfbane - med mindre den bygges om. Går ut i fra det ikke er tema etter alle de kranglene de har hatt med naboer og kommune de siste årene.
Utmelding vurderes her også. Leve Meland!

Bergensstril

over 21 år siden

Bergensstril

Jeg er også medlem på Fana, og jeg er uenig i det John og Fan'a skriver. Visst er det langt å gå mellom hull 1 og 2, mellom hull 5 og 6, samt dels hull 7 og 8. Det er heller ikke bra at de enda ikke har blitt enige med familien Sæverud om stien mellom hull 6 og 7, men den er på plass til neste år.
Når det skal bygges baner i Bergensområdet, så vil samtlige som spiller banen sammenligne den med Meland(Norges beste?), og det blir litt som å hoppe etter Wirkola. Fana er en annenledes bane enn Meland, den er endel kortere(par 70, mot par 73. Men å si at Fana er en dårlig bane fordi at den ikke er Meland blir feil.
Fana har supre greener, fantastisk drenering(et must i Bergen), mye vann i spill, med flere lange utslag over vann(må ha carry på 140-160 meter for å komme på trygg grunn, og det er ikke mulig å spille rundt). Banen krever også presisjon i slagene, og er ikke en utpreget "driver" bane for langtslående villmenn! Dere skriver at Fana har så mange blinde innspill, kan dere nevne dem? Er enig i at banen er trang på enkelte hull, men det har ikke vært enkelt å skaffe de arealene som banen har lagt beslag på.
Jeg synest Fana er en flott bane, og den kommer til å få veldig bra kvalitet på samtlige spillområder. Dersom John og Fan'a er så missfornøyde, så er det bare å melde seg ut, klubben er fulltegnet, og har venteliste, slik at dere får pengene igjen. Meland har forsatt ledige medlemskap, så da er vel valget enkelt for dere. Selv koser jeg meg i Fana, og setter stor pris på å kun ha 5 minutter lett sykkeltur til banen, da får jeg benyttet banen maksimalt.

John

over 21 år siden

John

Nei.
Jeg sammenligner ikke Fana og Meland.
Meland er fantatisk.Fana er elendig.
Greit nok at Fana har flotte greener og god drenering,men jeg snakker ikke om det.Jeg snakker om alle de elendige golfhullene på banen.
Jeg synes ikke det er gøy å slå ut med et mellomjern for å chippe meg inn på green på par 4 hull.
Det er ikke gøy å slå drive,9er jern på par fem hull. Norges korteste?
Det er ikke gøy å komme på par tre hull med fire flighter på tee fordi ingen av spillerene i flighten foran finner ballen sin.
Det er ingen kjempeutfording å slå ballen over 140 meter med vann !!!

Designen er kjip med feilplasserte bunkere og kuler midt i landingsområdet.Dette er ikke bra.
Men det blir nok sånn med påståelige bergensere som skal designe banen slik de vil ha den.

Lavida

over 21 år siden

Lavida

"John", det er synd at Fana er for lett for deg. Det er dumt at det er akkurat du - gladgutten - som skal måtte oppleve fire flighter på tee (merkelig, men jeg har aldri vært i nærheten av særlig venting på Fana - i motsetning til Meland).

I stedet for å være så j***** hissig ("katastrofe", "det er ikke gøy" blablabla) over at banen er for lett for deg, skal jeg gi deg noen hint:

1) Når du banner over å måtte dra 9'er-jernet opp av bagen på hull 11, kan du ikke heller glede deg over en mulig eagle-putt (eagleputt = glede for de aller fleste)?

2) I stedet for å spille jern & wedge på 1, 6 og 14, kan du ikke gå for green og flere eagleputter (du låter som om du spiser denne banen til frokost, og da kan du vel unne deg risikoen). Da slipper du alle disse grusomt kjedelige rutine-birdiene

3) Spill fra opprinnelig hvit tee!

4) Prøv å smile en gang i halvtimen (bruk evt. alarmen på klokka hvis du glemmer deg)

Poenget er: Fana er ingen mesterskapsbane, og har aldri utgitt seg for å være det. Not even close. At du er for god for banen, er egentlig uinteressant for flertallet, som Fana er beregnet for. Husk: Fana er en bane nesten midt i byen. Alternativet hadde vært Sotra eller noe sånt. Utfra ressurser og tilgang på areal har Fana faktisk fått veldig mye golf for pengene. Der er tildels høy kvalitet på en rekke ting. Og en ting til: en golfbane er hele tiden under utvikling. Å flytte bunkre og kuler (jeg regner med du sikter til hull 12) er ganske vanlig og normalt ingen stor investering.

La oss glede oss over å ha Fana og Meland. For fem-seks år siden hadde vi bare Bergen GK. Det var kjipt det ...

John

over 21 år siden

John

Jeg spiser ikke banen til frokost.
Det gjør jeg ikke.
Men det er ikke den store opplevelsen som jeg ble forestilt da jeg betalt meg inn i klubben.
Men at det er bedre enn kun Bergen er jeg enig i.

Bergensstril

over 20 år siden

Bergensstril

Da har Fana hatt klubbmesterskap, og jeg synest resultatene er altfor dårlig. Etter 3 runder har vinneren en score på 35 over par! Er dette vanlig i norske klubber, eller har ikke Fana bedre spillere?(Vet at Børshein ikke stilte). Resultater:http://www.fanagolf.no/komiteer.php?filnavn=html/klubbmesterskap2005.htm
Fana er ikke en spesielt vanskelig bane så for meg virker det rart at vinnerscoren ikke ble bedre. Været og banen var meget bra, så det er ikke der unskyldningene kan ligge.
Ut i fra det "John" og Fan'a" skriver så kan de umulig ha stilt opp, da de pitcher seg inn på alle par 4 og par 5 hullene.......
Lavida spilte du?
Er dette et vanlig resultat for klubbmesterskap i Norge?

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

du er klar over at dette er en 1 år gammel tråd?

relativt stor sannsynlighet for at de som ikke likte banen for et år siden har meldt seg ut, tror du ikke?

lol

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Etter en oppkjøring mot klubbmesterskapet med runder ned mot 80 og nedskrivning, var planen å bryte 80 da det gjaldt som mest (litt feil innstilling, kan man si).

Men nei, etter de to første kvadruplene (loste baller i green-roughen) ble resten av helgen en orgie i selvmedlidenhet og bevisinnsamling for hvor innhel**te urettferdig golf kan være. Veldig bra spill fra tee og stabil putting kunne ikke rette opp min skjebne. Og selvfølgelig har jeg mistanke om at lie-vinkelen på alle jernene mine egentlig står i pissevinkel.

Slik måtte man streve seg gjennom helgen, og det er bare å se frem til neste år.

Til bergensstril:
Siden du har fem minutter til Fana og er medlem er det merkelig at du ikke stilte opp. Visst var de ytre omstendighetene flotte, eneste "unormale" var at greenene ikke hadde sett vann på mange dager: Steinharde og umulig å få stopp på. Men uansett er det lett for bergensstril å sitte foran pc'en og trekke på skuldrene over nivået.

De beste spillerne i Fana er enten juniorer eller - som jeg har en antakelse om - har Fana som sitt andre medlemsskap. Så slik sett var ikke et helt representativt felt som gjorde opp, 90 prosent med hcp 10 eller høyere. Men jeg tror at denne klubben skal få sette seg litt før man trekker konklusjoner. Uansett er denne banen vanskelig å score lavt i slagspill. Roughen og skogen er nådeløs, og minner om Meland de første årene.

Bergensstril

over 20 år siden

Bergensstril

Lavida, jeg skulle gjerne deltatt, men med et hcp noe over "grensen" for å delta, så hadde jeg ikke noen mulighet til det. Jeg har aldri påstått at jeg er god å spille, jeg bare undrer meg at en klubb i Bergen med 1300 medlemmer ikke har spillere som spiller bedre enn det som ble vist i klubbmesterskapet.

Skjønner ikke helt hvorfor du begrunner det at de har Fana som sin andreklubb som en grunn til dårlige resultater.

Du klaget også over harde greener, men i en annen tråd skrev du at Børsheim spilte banen på 69 slag Lørdag(samme dag som klubbmesterskapet)...........

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Klaget ikke - bare konstaterte at greenene var steinharde. De som behersker bump'n run fikser jo dette uten problemer - som Børsheim.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her