Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

For raske greener for "middelgolferen"?

Oscar

over 21 år siden

Oscar

Eller blir vi bedre golfspillere ved å spille på raske greener?
Nå når vi har fått en del nye baner med raske greener er det veldig stor forskjell på hvordan hva vi mener med "gode/dårlige" greener.

Putte

over 21 år siden

Putte

De fleste av oss har mest å hente ved å bruke færre slag inn på greenen, og kanskje viktigst, at innspillet havner mye nærmere hullet! På greenen og to slag bør være målet, helt uavhengig av greenens beskaffenhet, den har egentlig ikke noe med saken å gjøre i det hele tatt.

Joje

over 21 år siden

Joje

Vel talt, Putte. Greenen er nesten bare en formalitet, det er ikke der slaget står idetheletatt.

Men hvorfor kaller du deg Putte da? Burde du ikke heller hete Chippy eller noe sånt? Skippy, kanskje... Eller Skipper'n. Kunne være greit å hete det, hvis du - av en eller annen grunn - skulle føle at du var på litt gyngende grunn..:-)

Tiger Would

over 21 år siden

Tiger Would

Putte kaller seg Putte fordi han har verdens nest kuleste putter......

Petter sprett

over 21 år siden

Petter sprett

Eller fordi han heter Petter og blir kalt Putter. Putte er selvsagt en forkortelse da Putter blir i lengste laget. (At han er svensk og heter Patrik er også en mulighet, om enn noe far fetched..) Dette er et fantastisk forum!! Tjoohoo!!

Bering

over 21 år siden

Bering

Putte tar helt fejl! Det er på greenen at de fleste har mest at hente (med mindre man har grønt kort eller lignende (og hvem interesserer sig for sådanne)).

Alle ved at på en dag hvor man putter dårligt er det umuligt at få en god score. Omvendt kan man godt slippe afsted med en god score på dage hvor indspillene ikke er særligt gode, men hvor man klarer at sænke puttene.

Kom så igang med at træne putting!

Olle

over 21 år siden

Olle

Bering har vist glemt at han også måtte lære å krabbe før han kunne gå.

Men er ikke Bering den samme dansken som skulle flytte hjem (se annen tråd), så who cares!

Driver

over 21 år siden

Driver

Bering har helt rett. Det er ikke mulig å bli en god golfspiller hvis man først slå over greenen når man ligger 5 meter utenfor, slår over greenen igjen fra 3 meter utenfor, klarer å komme seg inn på greenen etter tredje forsøk, putter 1 gang, putter igjen og enda engang.

Score på et par 4 hull hvor spilleren har kommet seg til green området på 2 slag: 8 slag!

Mid-hc Per

over 21 år siden

Mid-hc Per

Jeg er helt enig i at for raske greener kan ødelegge golfopplevelsen, særlig hvis greenene i tillegg er meget ondulerte.
Spilte Tyrifjord her om dagen - turnering var det i tillegg. Vanligvis pleier jeg å putte relativt bra, men på Tyrifjord ble puttingen en katastrofe! Etter min smak var greenene alt for raske. En putt på tre-fire meter eller mer måtte man sende avgårde med så lav hastighet at ballen ble påvirket av de minste onduleringer. Ballen gikk sikksakk som en full man, og var den litt for løs så stoppet den på en liten kul halvveis til hullet, men hvis den kom over kulen så kunne ballen øke farten igjen og gå mange meter forbi hullet. Dette til tross for at det ikke var særlig bratt! En gang lurte jeg på om noen hadde tatt ballen min. Mens jeg så på at en av de andre puttet så hadde min ball begynt å rulle av seg selv. Etter dette merket jeg og tok opp ballen på alle greenene.
Så min konklusjon er at det viktige er at alle greenene er like raske, men ikke for raske eller trege. Golf på hobbynivå skal være gøy ikke frustrerende!

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Herregud, er det galt med for raske greener også?!

Kanskje vi heller skal ha som mål (hører dere, NGF?) at greenene skal være litt luggete og trege, og ikke så raske og farlige.

Putting er et eget spill - nærmest en kunstform - i spillet som alt for få tar seriøst. Det er klart man skal kunne mestre ulike greener på samme måte som ulike typer bane og vind- og værforhold. Å lekeputte på hårete såkalte greener (typisk norsk: klask i vei 1 langputt og 1 given, gjerne over meteren) gir nettopp slike opplevelser som beskrevet over, at man sklir som Bambi på isen når man kommer på greener slik greener er ment å være. Problemet er ikke for raske greener i Norge, men vi har alt for mange dårlige. Det er lett å kjenne igjen spiller som til vanlig spiller på dårlige greener, for de har et puttingstroke som ligner mer på chip/punch (hopp og sprett) enn putt (rull).

Putte

over 21 år siden

Putte

Har dere ikke den fine billedboka for barn med den søte lille gutten, som heter "Putte i blåbærskogen"?

OL

over 21 år siden

OL

Morsom debatt!

Har spilt Evje (raske og flott greener) en del runder i år. Lavida har rett i at man kan se forskjell på puttingstroke hos en som til vanlig spiller på trege og "humpete" greener, har også hørt klager på at greenene (på Evje) er for raske, selv synes jeg det er en fryd at vi nå har sånne greener i Norge. Skal vi få frem gode norske golfspillere er vi avhengig av å ha baner med den kvaliteten.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Stemmer det at Nes G.K. i fjor klipte høyere, for å få ned hastigheten, etter ønske fra medlemmer?

Todd H.

over 21 år siden

Todd H.

Overalt i livet gjør vi valg. Også innen golf. Hvis for raske greener er et problem så har man flere muligheter. Man kan gjøre valg, akkurat som ellers i livet...

Er problemet med disse raske greenene for stort bør en velge å holde seg borte fra disse banene.

Vil man gjøre noe med problemene bør en velge å trene mer på putting, slik at man i større grad har mulighet til å mestre disse greenene.

Slutt ihvertfall med å bruke tid til å klage over at greenene er for raske. Det finnes et fåtall baner i Norge med skikkelig gode og raske greener, så det er en masse baner dere med "raskegreenerskrekk" kan spille på.

Oppfordrer også disse med "raskegreenerskrekk" om først å kjøpe seg en kvalitetsputter og dernest om og begynne og trene putting. Stå en time på en puttinggreen, slå korte og lange, rette og bøyde, oppover og nedover. Ta med en kompis og ha konkurranse. Bruk samtidig litt mer tid ute på banen (selvsagt mens de andre i ballen putter), finn deg en fast rutine og vips: DU SETTER FLERE PUTTER og du begynner å like å spille på skikkelige greener.

Lykke til !!!!!

evonarg

over 21 år siden

evonarg

Ang. Nes. Det var et rykte om at en sterk seniorgruppe ville ha trege greener ifjor, men det er heldigvis en greenkeeper som klipper.......og de var og ER som de bør være.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Det var godt å høre, det virket veldig brutalt å ødelegge de gode greenene p.g.a. dårlige putteegenskaper.
Det er vel heller ingen som ønsker fartsdempere for El,traller?
Håper ikke det, da jeg er avhengig av min p.g.a.helsa.

In-the-hole

over 21 år siden

In-the-hole

Putte, du er et null.
Målet er IKKE å klare seg med to putter og gjøre greenene til en formalitet.
Målet er EN putt uansett hvor langt fra hullet man ligger.
På en dårlig og treig green er 2 putter en "formalitet" for de aller fleste.
På en rask green (stimp på 10-12) er et snitt på 2 putter en umulighet for de fleste, men lettere for de beste.
Konklusjon: De som liker treige greener er dårlige og uerfarne og skulle holde kjeft.

Jonny

over 21 år siden

Jonny

Feil ! in-the-hole, målet er 0 putter per green. Fult mulig å senke innspill under 100 meter og ikke minst chipper rundt greenen. Klarer man ikke det er målet selvflølgelig 1 putt. 2 putt er bra normalt hvis du er på green in regulation, er du ikke det bør det være 1 putt ofte. Det er blant annet derfor proer som Henrik som treffer få GIR har svært god puttestatistikk. de scrambler med 1 putt 70-80 % av gangene og er også svaret på hvorfor de er så stabile.

Har selv lest utalelser fra toppkapasiteter i verden som sier at putting er 40% av golfspillet, nærspillet totalt minst 75 %. Tenk på det alle dere som står på driving rangen og banker fulle slag til dere har krampe i armene..........

?

over 21 år siden

?

Putting og nærspill er tilsammen 115% av spillet? Fint!! Da trenger jeg ikke bekymre meg for dårlig utspill!!

D

over 21 år siden

D

?:
Du er bedre til å regne enn til å lese

Putte

over 21 år siden

Putte

inthehole, tror nok at det er du som er nullet her. Hvis du allerede har gjenomsnittlig antall putter på en runde som er under 36, fint, sett deg et nytt mål. Hvis ikke, så prøv å komme ned på to først, du. Skal du gå fra å tre-putte til å en-putte, må du trolig innom en periode med to-putting, vettu!
Dust.

Så flink du er "?"

over 21 år siden

Så flink du er "?"

Innlegget til Jonny var nok litt vanskelig å forstå, men om du har kommet så langt i golfen din at du har tatt grønt kort, ja så burde vel forståelsen av begrepet "nærspill" tilsi både putter, chiper, bunkerslag ol nær greenen....

Ha en fortsatt forståelsesfull dag : )

Jonny

over 21 år siden

Jonny

Beklager at innlegget mitt var vanskelig å forstå for dere som akkurat har begynt med golf. Er vant til at de som er inne på denne siden har en viss grunnkompetanse........

Joje

over 21 år siden

Joje

Ja, takhøyde var det ikke mye av her akkurat. Et lite råd til Putte bare: Den mest påståelige er svært sjelden den som vet mest. Som regel er det dessverre motsatt, og en litt mer ydmyk holdning ville kanskje gi oss andre inntrykk av at du i hvert fall hadde litt peiling på hva du snakket om.

Putte

over 21 år siden

Putte

Godt råde Joje, men jeg er ikke egentlig så interessert i at vilkårlige folk skal ha inntrykk av at jeg har peiling. Jeg får avslutte med å si at jeg synes det kan være en ok *visjon*, å ende opp med 0 putter, da. Som *mål* tror jeg man vil både bli bedre i golf, og ha det finere, om man justerer ned litt, f.eks. til 36 per runde. Eller 27 for dem det gjelder, osv. Husk at det er godt for psyken å klare målene en gang i blant også.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her