Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Spinn i ballen på innspill

Jtull

over 15 år siden

Jtull

I år har det jo kommet nye regler ang rillene på køllenen.

Hvorfor ønsker man spinn / backspinn i ballen på innspill ?
Ofte ser man jo at de har riktig lenge på ballen - men så ruller den ofte langt tilbake.
Eller er det slik at de ofte spiller for langt med vilje for å så trulle den tilbake mot flagget.

Er det andre grunner til at man har mye spinn i ballen?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Det som gir best kontroll er selvfølgelig minst mulig trill både framover og bakover.

For min del prøver jeg å unngå denne backspin'en, selv om det ser kult ut. Lykkes ganske bra, for øvrig :-)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Det er et poeng med backspin der det er liten plass til å lande foran flagget og mye bak. Utover det så er det vel i utgangspunktet et slag for å få stopp i ballen og ikke for at den skal spinne en mil... :-)

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Er det mykje green å jobbe med før hol freistar eg ofte å holde ballen nær bakken med akkurat nok rull, gitt at der ikkje er hindring i vegen. Då er der variabelen med spinn ute av likninga og eg synest ballen er lettare å kontrollere.
Er det mykje green bak hull (og lite framom) så synest eg ikkje det er så lett på generell basis egentlig. For å klare 1 eller 2 put inn så må ein ha kontroll på lengde (ikkje så lett å bedømme rull i fairway før green), og evt. spin om ein løftar ballen for landing nær hol. Spinn er vel det eg har minst kontroll over....eg eg er stornøgd om eg i snitt klarer 2 put.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Sitat G. Zachrisson:
Jeg har hatt backspin på ballen en gang, og da landet den 20 meter før greenen.

barcentrale

over 15 år siden

barcentrale

Interessant artikkel ang. de nye reglene på grooves..

http://www.pgatour.com/2010/r/01/18/daly.ap/index.html

Blir spennende å se utviklingen og effekten på andre spilleforhold/-flater..

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Det neste som må/bør skje er vel på ball-fronten?

jonag

over 15 år siden

jonag

enig, feks en ball som spinner mer for driver/woods. Det vil ta bort lengde ganske dramatisk uten å gi mer spinn på innspill.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her