Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Haga - hva skjer'a?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Ser at Innesvingen prøver å kjøpe alle A-aksjene i Haga og såvidt jeg forstår ta over alle eierrettigheter (og plikter).

http://www.golfsiden.no/Innesvingenhagaaaksjer120110.html

Ser også at redaktøren antyder en konflikt. Noen som vet hva den går ut på?

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Så langt jeg skjønner er herrene Heidenreich og Figenbaum interessert i å kjøpe A aksjene.
Det kan vel tyde på at noen B-aksjonærer synes dette er dumt siden det da blir nye folk som bestemmer (kun A-aksjene har stemmerett).
Tipper de som selger vil selge til høystbydende.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Så vidt jeg forstår er det foreløpig ikke inngått driftsavtale mellom Haga og Innesvingen om rangen og korthullsbanen for 2010, det må jo åpenbart være kjedelig for de som står bak Innesvingen inkl. Per Heidenreich og Ole Jacob Figenbaum. Da er det naturlig at de byr på AS-aksjene og dermed prøver å få kontroll med motparten og styring av hele anlegget inkl. banen.

For B-aksjonærene kan det være en grei løsning, det blir ikke nødvendigvis bedre av at B-aksonærene selv overtar banen. Uansett ligger det åpenbart konflikter, både nåværende og kommende, og lurer. Det blir spennende å se endelig utfall av saken.

Kamte

over 15 år siden

Kamte

Korrekt beskrivelse overfor.
For B- aksjonærene er det trolig bedre å eie A-aksjene selv og overta full kontroll.
Måten Haga har blitt drevet på hittil bl.a. med tanke på informasjon og innsyn rundt regnskaper etc.. er det beste beviset på at medlemmene selv bør ha kontroll med driften av banen. Vanskelig å se en bedre løsning.

Innesvingen eier simulatoranlegget og har lang leieavtale for dette bygget. Avtale om drift av range mm. er ikke avgjørende viktig for noen av partene , men burde jo være ønskelig for begge.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Ok. Men tror du det er mulig for B-aksjonærene å samles om et felles kjøp av A-aksjene? Vil ikke et slikt vedtak kreve 100% samtykke, altså at alle B-aksjonærene må være enige om å skyte inn 10.000 kroner hver?

Eller finnes det andre løsninger?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Heidenreich? Er ikke det han som var kaptein for herrelandslaget i EM og en av storfiskene bak Toppgolf (der AR er leder)?

Ut fra det jeg hører er en del B-aksjonærer bekymret over at det blir feil fokus med Innesvingen i førersetet og at det er viktig å sikre at medlemsfellesskapet styrer mest mulig.

Helena

over 15 år siden

Helena

Jeg er ingen økonom men noen her kan kanskje forklare meg hvorfor et slikt anlegg som Haga kan selges for bare 15 miljoner kroner?
Høres utrolig billig ut, når B-aktionærene har betalt 150 miljoner eller enda mer?

Haga-medlem

over 15 år siden

Haga-medlem

Hei - enig, det er ikke bra for medlemmene og B-aksjonærene om dette selges til utenforstående for 15 millioner kr. Det er jo B-aksjonærene som har fiansiert hele anlegget gjennom sine aksjekjøp. Det er forøvrig Haga Golfklubb som har innkalt til årsmøte for å få mandat til å legge inn bud på A-aksjene i Haga Golfutvikling AS - som er "morselskapet" i denne strukturen. De fleste eller alla B-aksjonærene er jo medlem i klubben, så dette synes å være den eneste gode løsningen. Det er nok ikke noe galt med Innesvningen og co, men det er klart at B-aksjene i Haga vil være mye mer verdt om de også "eier" anlegget. A-aksjene skulle jo egentlig aldri selges, og grunneierne skulle sitte som "garantister" for at avtaler bel overholdt og medlemmenes rettigheter ble ivaretatt. Når de nå er i omløp må klubben sikre kontroll på disse. Styret har på utrolig kort tid satt i gang dette, og jeg for min del håper virkelig mange møter opp og gir sin støtte. Om Innesvningen & co får kontroll er det sikkert ikke så galt i det korte perspektiv for medlemmene, men man vet jo aldri hva som skjer siden. Om man ikke eier selv altså.

Kamte

over 15 år siden

Kamte

Helene; Det er altså A-aksjene som selges. Disse er i hovedsak eid av grunneierne. Som Haga-medlem sier så ble anlegget finansiert av B- aksjer fra klubbmedlemmene. Disse gir spillerett og alle medlemmene blir sittende på dissse.
Det er kun A-aksjer som kan gi økonomisk utbytte, men det her det vært lite av så langt. Det er styringen det står om og man "kjøper ikke" anlegget for 15 mill.

Gunnar Bull; Her er forslaget at Haga golfklubb kjøper aksjene - ikke A/S'et, og de må da låne penger og ta det igjen på kontingenten.
Det vil nok kreves et flertall på 2/3 deler i det det kreves sikkert en vedtektsendring i forbindelse med låneopptak. Alternativet vil være simpelt flertall.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Enig i at man ikke kjøper hele anlegget for 15 mill. Er det forresten noen som vet hvor mange A og B aksjer det er ?

Og jeg antar Kamte har rett mht vedtekstendring og nødvendig flertall.

Spennende er det uansett, hvem ender opp med kontrollen her?

Kamte

over 15 år siden

Kamte

Antall B aksjer er 1600.
A-aksjer vet jeg ikke på stående fot. Utgjør nok en liten del av aksjekapitalen, men det har liten betydning. B-aksjer gir spillerett, men ingen stemmrett eller rett til utbytte. A-aksjer gir styringsrett og utbytterett, men ingen spillerett. B-aksjer kan jo stemme angående vedtektsendringer som emisjoner ol, så de har kontroll på at deres tilgang til banen ikke reduseres.

Poenget er at man for styringen/utbytteretten for f.eks 15 mill. Vanskelig å si om den er verdt det, men er det verdt det for Innesvingen (de har budt 12,5 mill) så bør det være verdt mer for medlemmene Skal innesvingen få avkastning på pengene må de vel tjene de inn på medlemene, eller ...?

Pølse med brød

over 15 år siden

Pølse med brød

En golfbane er knapt verd noen ting. Det som utgjør verdien er medlemmenes vilje til å betale årsavgift og det de ellers legger igjen av penger på anlegget.

Med god kostnadskontroll kan man kanskje oppnå et lite overskudd hvert år, så en verdifastsettelse på 15 mill. tror jeg ikke er så feil.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Golfbanen er verdt det folk vil betale for den, enig i det PMB.

Som med omtrent alt annet her i verden.

Ihvertfall så lenge man regner kroneverdi. Det finnes jo verdier som er vanskelig å omregne i penger også.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Verdien på en golfbane kommer vel strengt tatt an på kontrakten grunneier har med klubben. Inntektene forøvrig på anlegget går normalt ikke til golfbanen/grunneier, men til klubb eller AS - så det er evt. AS'et som må verdsettes basert på medlemmenes betalingsevne evt. vilje.

Det som er på det rene er at få av AS'ene har en svært høy verdi, men de må vurderes konkret ut fra kontrakten med grunneier (omfang, varighet, fornyelsesrett exitregulering etc), antall medlemmer i klubben AS'et har avtale med, andre aktiva og rettigheter m.v. Hvis AS'et har anleggsmaskiner, bygninger osv vil løsøret i seg selv kunne ha en verdi. Så kommer selvsagt som Pølsa sier inntektspotensialet i tillegg. For medlemmene vil en del andre verdier også komme inn, som er av litt annen karakter; enklere styring, kontroll over anlegget etc etc. Det kan gi en sikkerhet som de kan ønske seg og altså en slags defensiv verdi.

Jeg har ikke studert hverken regnskaper eller avtaler for Haga godt nok til å si noe her, men de som sitter både på Innesvingen budet og B-aksjonærene/medlemmene er kompetente mennesker som nok kan gjøre en verdivurdering på beste vis. Sånn sett kan man enkelt si at den prisen budkampen fører til er markedsprisen.... og det aksjene er verdt.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her