Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Moccamasterkonspirasjonen

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Må bare dele denne: I Dagbladet i dag står det: Derfor vinner Moccamaster'n til mora di alle testene. Vi løser kaffemysteriet!

http://www.dagbladet.no/2010/01/13/tema/klikk/bolig/interior/hus/9902376/

Endelig! tenkte jeg, blir svindelen avslørt.

For hvordan er det mulig at foreningen Norges Kaffeinformasjon ALLTID kommer frem til at Moccamaster er den beste kaffetrakteren på markedet? Jo, den må selvfølgelig være eid av de samme som lager den jævla Moccamasteren! Det har vært min hovedteori som hobbykonspirasjonsmaker gjennom mange år. Jeg har bare aldri giddet å virkelig sjekke sannhetsgehalten i min teori, trolig fordi jeg sannsynligvis tar feil. Og da er teorien ødelagt.

Men nå når Dagbladet tok opp saken, tenkte jeg at sannheten kommer for en dag.

Jeg har eid sikkert 20 kaffetraktere i mitt liv, deriblant to Moccamastere. Jeg tør påstå at nettopp de to har vært de som gir den mest smakløse og kjedelige kaffen av alle. Og da sammenlikner jeg med ALLE, til og med disse billige, hvite fra litt ukjente merker som ser helt like ut, og som koster 200 kroner på Nille.

Dette har også vært diskutert med andre kaffe-elskere, og mitt inntrykk er at de fleste er enige med meg: Moccamaster gir flat og kjedelig smak, trolig fordi vannet renner så raskt gjennom kaffen at den ikke får med seg alle smaksstoffene.

Heldigvis avslørte Dagbladet ingen ting. De bare aksepterte den samme påstanden som har eksistert på markedet i snart 30 år, og som blir presentert som nyhet hvert 5. år.

Jaja, det fine er at konspirasjonsteorien min fortsatt lever. I beste velgående :-)

OleM

over 15 år siden

OleM

Her er det noe jeg ikke forstår, og det er hvordan vannet fra Moccamaster renner FORTERE enn vann fra andre kaffetraktere?

Moccamaster lager i hvert fall den varmeste kaffen av de jeg har prøvd.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Som nyfrelst kaffeinteressert kaster jeg meg inn i denne tråden.

jeg har testet litt rundt omkring og kommet frem til at jeg aldri kan kjøpe meg kaffetrakter igjen, fordi den ene har den egenskapen jeg ønsker, mens den andre har den andre egenskapen jeg ønsker.

Kaffe er godt, men bare hvis den er ordentlig laget.
uten god smak og god brygging eller trakting, så smaker kaffe bittert, beskt, etc.

Jeg synes den beste kaffen kommer fra en ren bryggeenhet.
KAffe brygget under press er sykt godt, og jeg digger kaffe med skum på toppen.

m.a.o. Espresso, Americano, brygget kaffe fra kaffemaskiner etc. er det jeg mener som den beste kaffen, og ingen av disse mulighetene finnes det en eneste Moccamaster som kan lage, så konklusjonen er klar.

:)

Langt og hardt

over 15 år siden

Langt og hardt

Det må en viss mengde vann til før vannet har trukket helt igjennom og renner ned i kolben. Hvis moccamasteren varmer vannet fortere og gir mer vann enn andre traktere skjer vel dette fortere elle ................
Og foreningen er kjøpt og betalt ja.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Kjøp en Gaggia og nyt espresso'n.... Moccamasteren har jeg ikke savnet etter at Hr. Gaggia kom i hus...

St. Able Ford

over 15 år siden

St. Able Ford

Som jeg har skrevet på "den andre siden"...:
En "Aeropress" (kan kjøpes på Ebay til vel 300,-) er et utrolig enkelt og rimelig alternativ til rådyre kaffemaskiner og som iflg mange kaffeeksperter lager meget god kaffe.
Har kjøpt den sjøl og synes det er en artig liten sak...
- og jeg liker kaffen!

St. Able Ford

over 15 år siden

St. Able Ford

Hmmm....
Ellers er det litt merkelig med temperaturen på vannet... Jeg har hatt inntrykk av at en av grunnene til at Moccamaster alltid har kommet så godt ut å slike tester er at de sier at det er en av de få som klarer å holde høy nok temperatur på vannet (minimum 96 gr.).
I Aeropress-bruksanvisningen står det at vannet bør være omlag 80 gr. (!) Ser ellers på nettet at mange mener at den ideelle temperaturen skal være rundt 92 gr.
Med for varmt vann blir kaffen for bitter... Dette må det eksperimenteres og forskes mer på...!

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

For min del fikk jeg bakoversveis etter å ha brukt moccamaster i flere år, for så å finne ut at kaffen fra den billige hvite Nille-trakteren faktisk var merkbart bedre. Der ble jeg godt lurt, gitt.

Nå bruker jeg en svensk rar sak som heter Perkulator, og som er en slags vannkoker med en metallboks øverst som både er kaffebeholder og filter i ett. Den er bra, men 100% fornøyd er jeg ikke.

Skal sjekke ut Aeropressen din, St. Able Ford.

St. Able Ford

over 15 år siden

St. Able Ford

GB:
http://www.youtube.com/watch?v=9siQ2y_sM9E
Så enkelt og greit...!
Det er så flott at'e!

St. Able Ford

over 15 år siden

St. Able Ford

Virker ellers som du overhode ikke er på linje med Norsk Kaffeinformasjon, GB!
De har også klare meninger om din Perkulator! ;-)
Kanskje dette kan bidra til å styrke din konspirasjonsteori...!
"Perkulatoren er en populær måte å tilberede kaffe på, blant annet i Sverige.
- I Norge har vi heldigvis i stor grad vært forskånet mot denne måten å tilberede kaffe på, men nå ser vi at perkulatoren har dukket opp på markedet også her til lands i redesignet, fiffige utforminger. Men perkulator gir en bitter, resirkulert kaffe, og det er ikke noe vi anbefaler, sier Lynes." (fra Norsk kaffeinformasjon)
http://www.viivilla.no/kaffeguide.aspx?menu=44852&area=&category=&std=true

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hmmm. Det ser ut til at jeg har en høne å plukke med kaffeforeningen ja!

På den annen side kan det jo være at de har en høne å plukke med meg også :-)

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Liten korreksjon til deg også St.a.f
idealtemperaturen under brygging av kaffe er 92-96 grader, men IKKE varmere enn 96....

Når det gjelder perkulatorene så er jeg overasket over hvordan Norsk Kaffeinformasjon uttaler seg om den måten å brygge kaffe på.

Jeg synes det smaker knallbra av en god perkulator, og er ikke så voldsomt imponert over Aeropressen.
virker som om halvparten av smaken blir igjen i kaffen.

du kan lukte det på filteret som lukter bedre enn kaffen selv, i motsetning til en god traktet kaffe som bør være motsatt.

velvel... er vel smak og behag også kanskje, men en bryggeenhet ala gaggia havner nok hos meg etterhvert også...

:)

Stinger

over 15 år siden

Stinger

Ikke si det a Yngve.
Har en under bestilling.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Klokt Stinger. Gaggia ruler...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her