Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Mobb ikke kameraten min

hansa

over 15 år siden

hansa

Mobb er et ord som kommer fra engelsk. Opprinnelig betydning er rå pøbelaktig folkemasse. En rå pøbelaktig folkemasse har som regel hatt en eller annen grunn til å hate eller mislike en enkelt person og derfor angriper den rå pøberlaktige folkemengden objektet sitt.

Det kan skje på forskjellige måter, for eksempel kan et enkeltindivid står for den verbale eller fysiske volden mens resten av mobben står rundt og applauderer. Ofte skjer det at flere tyr til verbale angrep på det ene offeret slik at den verbale skittkastingen går på rundgang.

Poenget med mobben er at det er mange mot en eller den en mot de mange. Mobbeofferet har ingen mulighet reelt sett til å forsvare seg. For som sagt i sakens natur ligger det at det den ene mot de mange - mobben.

Det er forskjell på å trakkasere eller skikkanere og mobbe.

Dersom jeg kommer med følgende utsagn til for eksempel Smilende Sam : "Du er en jævla dritt av en bergenser som er så tjukk i hodet at det er tragisk" så kan det være sant eller ikke sant - men det er ikke mobbing - det er trakkaserende. (Det er ikke sagt at jeg nødvenigvis mener det. )

Men i det øyeblikk flere personer sier noe lignende får stakkars Sam ikke ikke muligheten til å bli hørt i virkeligheten, det skjer en massesuggesjon når de mange rundt oss er enig med meg og heier på meg imot Sam, eller kommer med sine verbale utspill mot Sam. I det øyeblikk har trakkaseringen endret karakter til å bli mobbing.

Hver eneste som blander seg inn på min side mot Sam, enten de applauderer meg, eller hetser Sam, har entret mobbens fellesskap og de har ikledd seg mobbernes feige rustning. Dermed er de blitt mobbere, selv om de adlri vil innrømme det. De mener de har deres fulle rett fordi de er sinna på Sam.

Dette med mobbing er et alvorlig tema fordi det har vist seg at på arbeidsplasser og skoler har det endt med at noen har tatt livet sitt etter vedvarene mobbing. Det har mange ganger vist seg at noen ubetenkelige og relativt uskyldige kommentarer fra mennesker som f. eks. Sam har sett på som en god venn, som har utløst slike katastrofale følger.

Et annet aspekt enn det at mobberne aldri skjønner at de er mobbere, er at når noen sier mobberne i mot , f. eks., forsvarer . Sam eller snakker pent om Sam, så oppfatter mobberne dette veldig provoserende og går også løs på den som tør å si fra.

For noen år siden var det en kampanje i skolen som het, "Mobb ikke kameraten min. " Den tok sikte på å få folk til å ta initiativ til å forhinddre mobbing, og få elevene til å forstå mobbens natur.

Stinger

over 15 år siden

Stinger

Jeg tar meg den frihet å poste et innlegg som dessverre umiddelbart ble strøket på GS som gjalt akkurat dette.

St. Able Ford (11. jan 2010 14:44) * IP
Du har så rett så rett, Stian.
Mobbing kan være drepende alvorlig for dem som opplever det.
Her på våre to golfforum opplever vi:
- Hyggelige og morsomme innspill,
- meningløse tråder og innlegg
- barnslige og umodne fjortisinnlegg
- lærerike og kloke erfaringsdelinger
- nyttig faktainformasjon og kjekk kunnskap
- hyggelige og "fanatiske" tråder som følger HB gjennom timer og dager, slag for slag
- saklige og usaklige meningsutvekslinger
- skarpe og vedvarende replikkvekslinger hvor man virkelig kan oppleve at debatten går høyt og av og til noe over streken
- sleivspark, spydigheter og en tidvis utrivelig tone

MEN VI OPPLEVER IKKE DET SOM MAN KALLER MOBBING, i hvertfall skjer det svært, svært sjelden. IMHO.

Vi opplever dessverre også til tider en uforståelig, inkonsekvent og helt unødig redigering og sletting av innlegg, noe som mange opplever som svært, svært provoserende.
På et av forumene er det en redaktør som mener at det som står der skal være "sant" og dermed gjør seg til dommer over hva som er sant og usant, hvilket selvsagt blir umulig å ha som ledesnor i forhold til moderering/sensur. Det er faktisk slik at i et demokratisk samfunn som holder ytringsfriheten høyt så er det IKKE ulovlig å fare med løgn. Det å kunne komme med feilaktige og usanne påstander er faktisk viktig. Et sensurutøvende sannhetsdirektorat, bare tenk deg tanken... Den dagen da "usannheter" møtes med umiddelbar sensur, ja da er vi fort på tynn is. Verden er faktisk mere preget av nyanser av grått enn sort/hvitt, heldigvis. Usannheter og løgner må møtes med motargumentasjon og korrigeringer, jf. f.eks. medienes faktasjekk på nettet som nå brer om seg i politikernes valgkamper i åpne demokratier. Tenk deg hvordan det ville bli dersom sensur skulle erstatte medienes faktasjekk av politikernes mer eller mindre sannferdige påstander i politiske debatter...!!
På meg virker det som om redaktøren mener at han personlig skal være ansvarlig for og helst vil gå god for at det som skrives på hans debattside holder mål, er sant og fornuftig. Når han samtidig er en aktiv og markant debattant blir det umulig å være en konsekvent og fornuftig redaktør/moderator. Jeg har blitt overbevist om at disse to rollene ikke lar seg forene. Dersom han fortsatt vil inneha begge disse roller så kan han ikke fortsette å framholde redaktørplakaten og kalle dette et åpent debattforum. Da blir det en privat blogg hvor det må være klart for alle at det er det som er rammene og at dette ikke en vanlig debattside på nettet.
Les VG's debattregler så skjønner man det. (http://vgd.no/system/information/rules).
Og på VGD (som kun er ett eksempel i denne sammenhengen) er debatten tidvis langt nærmere mobbing enn det vi noen gang har sett konturene av på våre golfforum. Temperaturen kan ikke sammenlignes. Det som gjøre golfforumene spesielle er de små og gjennomsiktige forholdene, få deltakere, snevert debattområde og ikke minst denne kombinasjonen av en aktiv debattant som også i stor grad gjennomfører en overivrig sensurpraksis.
Mobbing er noe ganske annet enn usaklige, tøylesløse replikkvekslinger på nettet mellom (mer eller mindre) anonyme deltakere, preget av sarkasmer, kallenavn og sterke meninger, som tar helt av og tidvis minner mer om barnslige krangler. Men mobbing er det ikke. Det er noe annet.
IMHO.

Hyggelig kar

over 15 år siden

Hyggelig kar

Da var det joggu på'n igjen!
Vil dette ingen ende ta?

Makkapakka

over 15 år siden

Makkapakka

hmmmm... når sam beskyldes for å være bergenser har han grunn til å bli pissed...

c1

over 15 år siden

c1

Stopp nå! Det er nok.
Vi vet at de fleste har grunn til å være både fornærmet og forbannet men dette hjelper ingen. La GS være GS.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Enig med C1.

Stinger

over 15 år siden

Stinger

Enig. Kunne bare ikke dy meg.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Trakassering, sjikane og drittslenging kan ikke nødvendigvis sidestilles med mobbing, men blir etter mitt syn ikke mer leseverdig av den grunn.
Scangolf har fått muligheten til en ny start ved at en del engasjerte og skrivekyndige personer har flyttet over mesteparten av engasjementet hit. Det vil være dumt å ødelegge denne muligheten ved å la dette bli en debattside om Golfsiden/AR.

Hickory

over 15 år siden

Hickory

Dette er bare trist.

Moderator

over 15 år siden

Moderator

enig med deg tilskuer, og jeg oppfordrer også, som c1, til å la GS være GS og så håper jeg vi finner interessante temaer å diskutere her inne fremover :)

Hilsen moderator

Testogolferen

over 15 år siden

Testogolferen

Kan ikke Hansa snart legge ballen død? Fryktelig slitsomt at han fortsetter korstoget sitt når nesten alle andre ber om fredspipe eller stillhet....

Men igjen: han bruker ytringsfriheten sin - som han har lov til. Selvom han mener vi andre ikke har det

Og hvorfor skriver jeg dette.....:s

St. Able Ford

over 15 år siden

St. Able Ford

Siden mitt innlegg på GS er lagt inn her og tydeligvis - og forståelig, vekker noen reaksjoner, vil jeg bare kort komme med følgende kommentarer:
Jeg hadde ikke noe ønske om å diskutere GS's sensurpolicy og forskjellen på mobbing og heftig debatt, på SG; jeg mente faktisk at det hørte hjemme på GS og valgte derfor - etter faktisk å ha vurdert det, IKKE å legge inn mitt sensurerte innlegg her (selv om det var fristende...).
Etter å ha fått strøket flere innlegg på GS valgte jeg å droppe hele saken. Selv om jeg faktisk mener at denne debatten berører svært viktige og prinsipielle spørsmål, opplever jeg at vi nå er nådd et punkt hvor vi har kjørt oss fast i forhold til å skape forståelse og kunne videreføre en saklig debatt. Det viser (og det er ganske betenkelig, - men lærerikt!) at det ikke er mulig å føre en god og saklig debatt om sensur når debatten blir sensurert.
Jeg deler på denne bakgrunnen synspunktene til dere over som mener at nok er nok og har ikke noe ønske om å videreføre denne debatten, verken her eller på GS.

For øvrig: Gratulerer til Scangolf som har formulert nye regler for sin debatt. De virker fornuftige og mulig å overholde både for debattanter og moderatorer. Og for meg er det like viktig at både de som skriver innlegg og moderatorene overholder forumets regler for debatten.

Vriompeis

over 15 år siden

Vriompeis

Jeg opplevde mobbing noen ganger. Det var når jeg sa på GS at jeg sier "en putt", "en bonker", "en golfer". Da kalte AR meg for en kunnskapsløs tulling. Og det er ordrett sitat :)

St. Able Ford: Meget bra innlegg du skrev. Så enig så enig!

Vriompeis

over 15 år siden

Vriompeis

Jeg synes denne linken er dekkende for hva vi har opplevd i de siste ukene :)

http://i.imgur.com/GZX4I.jpg

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

St. Able Ford: Veldig bra poeng. Det er ikke mulig å føre en god og saklig debatt om sensur når debatten blir sensurert.

Likevel er dette viktig. Jeg håper virkelig at Scangolf klarer å se forskjellen på kritikk og skittkasting. Problemet er vel at mange innlegg er begge deler.

Ser også på den andre siden at red. tar denne artikkelen til inntekt for sin egen praksis:

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2796190.ece

Veldig interessant artikkel. Men respekt er ikke noe man kan kreve, det er noe man må gjøre seg fortjent til. Og gjelder selvfølgelig begge parter.

Moderator

over 15 år siden

Moderator

Til alle vil jeg bare si at vi selvsagt godtar diskusjoner om temaet, men vi er opptatt av at det skal være selve temaet som diskuteres, og ikke så mye personene som da driver andre nettsteder hvor det drives annen sensurpolitikk enn her inne.

Som dere ser av reglene våre, så ligger mye mer av ansvaret nå hos moderatorene, da vi har sett på det som umulig å unngå å bruke skjønn når det modereres.

Forskjellen på kritikk og skittkasting er en av de grunnleggende elementene som gjør bruk av skjønn svært nødvendig.

Alle blir sikkert ikke tilfreds med dette heller, men vi vil gjøre så godt vi kan for å gjøre forumet interessant og ha gode retningslinjer.

Retningslinjene vil også endre seg noe underveis i den totale endringen av Scangolf, men det er mest for å tilpasse seg tjenestene som skal komme.

Mvh,
Moderator.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Artikkelen viser jo at GS har et stykke igjen å gå. Nettavisen er superseriøse på dette og har ikke en redaktør som involverer seg med harde ord mot brukerne og lar kun en sides innlegg bli stående. nettavisen har et flaggesystem der meldingene vurderes av personer som ikke deltar i debatten.

Stavrum:

- Vi har høy toleranse for skarpe meninger når man tar ballen og ikke mannen (les: kritiserer meningene, uten å skjelle ut den som ytret meningene).

Dette er viktig. Man skal kunne kritisere makta og dens handlinger anonymt, mener altså Stavrum.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her