hansa
Det kan skje på forskjellige måter, for eksempel kan et enkeltindivid står for den verbale eller fysiske volden mens resten av mobben står rundt og applauderer. Ofte skjer det at flere tyr til verbale angrep på det ene offeret slik at den verbale skittkastingen går på rundgang.
Poenget med mobben er at det er mange mot en eller den en mot de mange. Mobbeofferet har ingen mulighet reelt sett til å forsvare seg. For som sagt i sakens natur ligger det at det den ene mot de mange - mobben.
Det er forskjell på å trakkasere eller skikkanere og mobbe.
Dersom jeg kommer med følgende utsagn til for eksempel Smilende Sam : "Du er en jævla dritt av en bergenser som er så tjukk i hodet at det er tragisk" så kan det være sant eller ikke sant - men det er ikke mobbing - det er trakkaserende. (Det er ikke sagt at jeg nødvenigvis mener det. )
Men i det øyeblikk flere personer sier noe lignende får stakkars Sam ikke ikke muligheten til å bli hørt i virkeligheten, det skjer en massesuggesjon når de mange rundt oss er enig med meg og heier på meg imot Sam, eller kommer med sine verbale utspill mot Sam. I det øyeblikk har trakkaseringen endret karakter til å bli mobbing.
Hver eneste som blander seg inn på min side mot Sam, enten de applauderer meg, eller hetser Sam, har entret mobbens fellesskap og de har ikledd seg mobbernes feige rustning. Dermed er de blitt mobbere, selv om de adlri vil innrømme det. De mener de har deres fulle rett fordi de er sinna på Sam.
Dette med mobbing er et alvorlig tema fordi det har vist seg at på arbeidsplasser og skoler har det endt med at noen har tatt livet sitt etter vedvarene mobbing. Det har mange ganger vist seg at noen ubetenkelige og relativt uskyldige kommentarer fra mennesker som f. eks. Sam har sett på som en god venn, som har utløst slike katastrofale følger.
Et annet aspekt enn det at mobberne aldri skjønner at de er mobbere, er at når noen sier mobberne i mot , f. eks., forsvarer . Sam eller snakker pent om Sam, så oppfatter mobberne dette veldig provoserende og går også løs på den som tør å si fra.
For noen år siden var det en kampanje i skolen som het, "Mobb ikke kameraten min. " Den tok sikte på å få folk til å ta initiativ til å forhinddre mobbing, og få elevene til å forstå mobbens natur.