Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nye regler for grooves

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Jeg har fått med meg at proffene må få seg nye køller. Lurer litt på hva dette dreier seg om.
- Er det for at ikke scoren skal bli for lav?
- Må vi vanlig dødelige også bytte køller snart?

Gudbrand i Lia

over 15 år siden

Gudbrand i Lia

Vi vanlige dødelige behøver ikke å bekymre oss om dette før i 2024.

Hvordan regelen settes i verk finner du på:
http://www.randa.org/rules/groovetest/explained

Alle nye spesifikasjoner finner du på:
http://www.randa.org/rules/equipment/notices/13089

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Er det ikke rett og slett et grep for at det skal bli litt vanskeligere for proffene? Mener at det ble sagt at de grrovsene som har vært til nå gir for lett "tilgang til" spinn? Jeg håper jeg har nye køller i 2024 uansett.

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Hvorfor tar man slike grep? Gjør det noe om de beste går på 58 slag?
Jeg kan til en viss grad skjønne at de gjør noe i forhold til de lengste slagene når en opplever at de beste kan ta banens vanskeligheter ut av spill ved å slå over "alt" og at alternativet med stadig nye tee-steder er kostbart.
Men om de limer innspillet nær pinnen og får masse birdies er jo bare gøy.
I andre idretter synes man jo det er stas når det settes nye rekorder.

Enig med SS at jeg skal klare å time inn et kølleskiftet innen 2024, tror ikke at den grooves-endringen vil påvirke mitt "spill" i nevneverdig grad.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Det er for å "straffe" spillerne mer når de havner i roughen. Med dagens grooves er det for lett å kontrollere slagene fra roughen for de beste. Noe som skal bli vanskeligere nå.

På ET kan de spille med de gamle køllene i disse to ukene,men fra Abu Dhabi turneringen av så er det slutt der og. Tror nok de fleste har byttet allerede

Håper og jeg har nye køller innen 2024

Gudbrand i Lia

over 15 år siden

Gudbrand i Lia

Det er riktig som Kevin skriver.
Her er et lite klipp fra R&A.
"Groove Rules Explained
From 1 January 2010, there will be revisions to golf's equipment Rules, which are designed to enhance the benefits of accuracy by making playing from the rough a more challenging prospect in future.

The new Rules, which relate to club face grooves, are the culmination of an extensive collaborative research project between The R&A and the United States Golf Association. This research showed that modern groove configurations can allow players to generate as much spin from the rough as is available from the fairway, resulting in a reduction in the value of accuracy."

Ikke nok med at det er vanskelig å treffe ballen men nå forventes det jaggu at vi også skal treffe fairway! Skrekk og gru!

Mine køller er gjennom mange år innspilt på bruk i rough så jeg beholder dagens utstyr så lenge som mulig:)

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

@fridropp De tar jo dette grepet, for at man ikke bare skal kline driveren så langt som mulig, for så å kunne slå en helt vanlig wedge inntil pinnen, som om de lå på fairway.
Hvis Bubba og gutta nå kanskje må være litt mer presise på utslag, så kan det faktisk hende at de ikke bare har wedge inn lengre.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Dette er gode nyheter for oss som slår både langt og rett og som aldri er i roughen.

Hickory

over 15 år siden

Hickory

De siste årenes endringer i kølleutforming, baller osv. som gjelder fra R&A, har hatt en tendens til å bli innført også i hjemlige ligaer, ecco, P4 nordic league etc. Noen som har konkret og fakta opplysninger når og om dette trer i kraft for evt. norgescupen fra 01.01.2011, 2012?

Furu

over 15 år siden

Furu

På golfsnakk laget jeg en tråd med litt info og denne videoen

http://www.youtube.com/watch?v=9QI7Gx2YWbQ&utm_source=bronto&utm_medium=email

Der viser de en test med ny og gammel type grooves. Ganske stor forskjell.

jonag

over 15 år siden

jonag

Bra at testen viser hva som skjer. For tørre og fine forhold har ikke grooves så mye å si, da er det facen sin kontakt med ballen som teller. Akkurat som på tørr asfalt er det da best med slicks på racerbilen.
Men når det er vått må vann og drit ledes bort og da virker gamle grooves bedre enn nye. Og da må man kjøre mønstrete dekk på racerbilen også...

Kevin

over 15 år siden

Kevin

John Daly har funnet en smart måte å "omgå" reglene på...hvem sa at man må spille med nytt utstyr hele tiden?

http://www.golfnews.no/nyheter.php?a=381

Per Erbo Rougthvedt

over 15 år siden

Per Erbo Rougthvedt

Svar til Hickory:

I henhold til de nye decison 4 - 1/1 så er det ikke bestemt noe fra forbundet på nåværende tidspunkt.

R&A anbefaler ikke noe på amatør turneringer før 2014.

les denne decision

Hickory

over 15 år siden

Hickory

Det er greit, men tenkte da ikke på amatør, men ala P4, nordic league, ecco, SAS etc.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her