Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Falske aksjeannonser

Tohr

over 22 år siden

Tohr

I diskusjonen "Robert Karlsson på Miklagard" kommer man inn på at noen legger inn falske aksjeannonser til ekstremt lave priser for selv å prøve å kjøpe billige aksjer. Er det noen som har opplevd noe rundt dette.

PS: Starter en ny diskusjon på dette slik at noe så alvorlig som dette ikke ligger "gjemt" i andre diskusjoner...

golfern

over 22 år siden

golfern

Ja Thor, jeg hørte rykter om 25.000 pr aksje på både Losby og Miklagard. Ønsket selv å kjøpe på Miklagard.

Etter å ha sjekket begge steder var det beste tilbudet jeg kunne få kr 40.000 på Losby og kr 50.000 på Miklagard etter mye tøff pruting. Da var jeg igjenom alle sider på internett samt flere andre kanaler.

Idiotisk at folk driver på slik.

Golfern.

NN

over 22 år siden

NN

Jeg kan bekrefte at jeg vet om en person som har gjort dette, men om vedkommende har lyktes å få ned prisen og kjøpt vites ei.

Mr Optimist

over 22 år siden

Mr Optimist

Hvis det er noen som bevist prøver å manipulere kursen på aksjer så er dette moralsk forkastelig. Det grenser vel også til å være straffbart ?

Det virker generelt som om golfaksjekursene er i fritt fall i forhold til hva de var tidlig på året og i fjor. Årsaken kan være fallet på børsen som noen velger å forklare det med. Jeg tror årsaken er at vi er i ferd med å få en overetablering av relativt "dyre" anlegg. Antall golfspillere som er villige til å betale fra 40.000 og oppover for å komme inn i en klubb er etter min menig ikke så veldig mange. Nå begynner de å få et god utvalg og derfor blir det spennende å se på økonomien til disse "dyre" banene i tiden som kommer.

Jeg tror vi trenger flere nærmiljø- og klubbaner som kan rekrutrere spillere til golfsporten på en billig måte. Disse spillerene vil utvikles og senere bli gode "kunder" for "dyrere" baner.

Vi skal huske på at av den veksten i spillere NGF skryter av, kommer veldig mange seg aldri vider fra GK og veldig mange er tilfreds med en håndfull runder i året på greenfee.

Marit Sørlie

over 22 år siden

Marit Sørlie

Godt innlegg Mr. Optimist.
Hadde prisene vert fornuftige hadde mange flere funnet veien til golfbanene, jeg også. Men med 350-400 kr i greenfee har jeg ikke råd til golf annet enn en gang eller to i året. Tar meg derimot en golfuke i Sør-Europa (Spamia og Frankrike) der jeg kan spille bra 18-hulls baner for hel ned til 150 kr pr dag. Da går jeg ofte 2 runder.

Forøvrig er det vel neppe straffbart å legge inn falske annonser, men golfklubbene og NGF bør se på det og spørre seg selv hvorfor noen vil gjøre noe så dumt.

Jeg ser at klubber som Kongsberg og Skoger går ut med spesialtilbud på billige aksjer inkl. årsavgift. Et tegn som tyder på at skapet er tømt for pengesterke golfere. Tror neppe situasjonen er bedre øst for Oslo der man drukner i golfklubber. Tipper Miklagard og Losby kommer luskende etter enten man tyr til falske annonser eller ikke.

Pelle

over 22 år siden

Pelle

Bare for å si ifra: Miklagard har solgt alle sine aksjer. Det er kun investorene som selger aksjer der nå og det vil si at klubben trenger ikke bry seg om hvilken pris aksjene går for. Årsavgiften er det klubben lever av og det må alle med aksje betale, også investorene. Jeg er medlem av Miklagard og ønsker bare å presisere at klubben er finansiert fullt ut og det er ingen grunn til å tro at klubbens økonomi er dårlig. Såpass forstår til og med jeg med min manglende økonomiske utdannelse....

Mr Optimist

over 22 år siden

Mr Optimist

Hei Pelle!
Jeg tror ikke du kan si sikkert om det er spillende medlemmer eller investorer som selger i Miklagaard. Det kan være medlemmer som ikke liker miljøet eller mangelen på miljø og som ønsker seg til en annen bane og velger å ta tapet på aksjen. En investor ville normalt sitte på aksjen hvis ikke han tror aksjen vil synke ytterligere.

Det er også for enkelt å si at "klubben trenger ikke bry seg med hvilken pris aksjen går for". Verdien på aksjen i en bedrift står i relasjon til hva bedriften er verdt og forventninger til fremtidig verdi/inntekter etc. Nå er golfaksjer litt spesielt, men jeg er sikker på at ledelsen i Miklagaard er mer komfortabel med en høy aksjekurs.

Jeg tror også Milagaard som de fleste andre klubber er avhengig av sponsorinntekter,restaurantinntekter og ikke minst greenfee spillere for å få dette til å "gå rundt". Årsavgift pleier ikke å være nok alene.
Det er derfor trist å se så få gjester i restauranten og så få spillere på banen generellt. Kanskje er det dette som gjenspeiler seg i den lave aksjekursen ?

gjestespiller

over 22 år siden

gjestespiller

Hei, var på Miklagard i slutten av september. Der fikk jeg vite at banen har vært meget godt besøkt i år. Greenfee på opp mot 3 millioner. Det kan altså ikke ha vært stille der hele tiden. Jeg har selv spillt der på greenfee 11 ganger i år. Jeg har ikke spillt noen andre baner like mye.

Grunnen til at det er lite folk nå er at det kun er medlemmer og medlemmers gjester som får spille i oktober. Det er også for å forberede banen for vinteren. Naturlig spør du meg.

Golfern.

Lars Hansen

over 22 år siden

Lars Hansen

Bare et tanke i forbindelse med Marit sitt innlegg.

Hun har ikke råd til å spille mer enn 1 eller 2 ganger i året pga. dyr greenfee ?

....tar meg heller en golfuke i Sør Europa.... ??

Misforstå meg rett. det er ikke galt å dra til varmere strøk for å spille golf, jeg gjør det gjerne selv. Men blir det ikke litt dumt å skylde p¨å priser når man tydeligvis har tid, mulighet og råd til å ta en uke i Sør Europa. Det er vel mer snakk om prioriteringer ??

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

Jeg kjenner til konkrete eksempler (flertall) på at overdragelse av Losby aksjer har funnet sted til NOK 30.000 og Miklagaard til NOK 45.000. Overdragelsene fant sted i løpet av september og oktober.

Jeg har heller ikke sett at det er fremsatt salgstilbud på disse nivåene, hverken falske eller ekte. Kan selvfølgelig tenkes at jeg har oversett noen, men jeg følger rimelig godt med. Jeg tror derfor at prisen realistisk er lav nå og at det reelt ikke er noe problem med falske salgsannonser. Slike falske annonser kan dessuten gå begge veier.

Mr. T

Marit Sørlie

over 22 år siden

Marit Sørlie

Mener Lars Hansen at man skal la være å dra på ferie og i stedet bruke pengene på overprisede golfbaner i Norge.
Prøv å tenke litt mer før du setter tankene dine på trykk.

Lars Hansen

over 22 år siden

Lars Hansen

Jeg mener ikke det. Som du sikkert ser av innlegget mitt så synes jeg ikke det er galt og reise sydover - jeg gjør det gjerne selv. Men, det er klart at man av og til er nødt til å prioritere - dette er noe mange av oss har problemer med.

Hva mener du forresten med overprisede baner i Norge. I forhold til hva og hvem ? Det hadde vært artig å få svar på ?

Marit Sørlie

over 22 år siden

Marit Sørlie

Overprisede: Alle i Oslo-området, særlig Losby, Bogstad og Miklagard.

I forhold til: Tilsvarende baner i de fleste land med tanke på at de der har dobbelt så lang sesong og dermed dobbelt så høye driftsutgifter.

I tillegg har jeg lagt merke til at når jeg spiller lenger sør i Europa er banen bare halvfulle mens det på banene i Oslo-området er fullt støtt. Det betyr at banene her hjemme har høyere inntekter fra greenfee, drivingrange og restaurant.

OG..... hvorfor skal det være dyrer på Losby og Hauger enn på Nordsjø og Kongsberg. Kvaliteten er den samme..... Det vil jeg gjerne ha svar på.

tom

over 22 år siden

tom

Til Marit

Husk at banene i Europa da også har det dobbelte i inntekter. I tillegg er det ofte slik at det er dyrere årskontigent i forhold til greenfee i utlandet. Der ses greenfee på som en ekstrainntekt og medlemmene bryr seg ikke om at de betaler mer enn en gjest. Det tror jeg ikke er tilfelle i Norge.

Når det gjelder sammenligning av baner i Norge så blir det for dumt. Hauger, Miklagard, Losby og Oslo er Milevis foran Kongsberg og Nordsjø.

Tom

Marit

over 22 år siden

Marit

Helt feil. Banene i Europa har ikke dobblet inntekt. I vinterhalvåret går de med store tap fordi det er svært få som spiller golf. Sør og Mellom-Europeere spiller ikke golf når det er kaldere enn 12-15 graderC. Men gresset gror likevel og må vedlikeholdes.
Når det gjelder milene mellom Losby osv og Kongsberg har du ikke peiling på hva du snakker om. Hvilken bane ble kåret som fjorårets beste ??? Jo Kongsberg.

Marit igjen

over 22 år siden

Marit igjen

Det stemmer at det er dyrere årskontigent i Europa, men de slipper å kjøpe aksjer. De fleste baner på topp norsk nivå koster 5-7000kr for en og 7-10000 kr for et par. Til gjengjeld har de ofte få medlemmer. 500 medlemmer er regnet som veldig mange i på middelhavskysten. I Norge er det ikke uvanlig å passere 1000, og da blir det kø og sakte spill støtt.

Lars Hansen

over 22 år siden

Lars Hansen

Diskusjonen er iferd med å ta helt av. Jeg tror nok begge har litt rett til tross for at jeg er helt uening at Kongsberg og Norsjø er like gode baner som Losby, Oslo, Miklagard m.m.

En ting glemmer imidlertid Marit - rammebetingelser

I Norge er det ingen tvil om at det er dyrere og drifte et golfanlegg enn det som er tilfellet i mange andre land i Europa. Jeg nevner:

Vi har relativt høyt lønnsnivå i Norge, vi betaler 14,1 % i arbeidsgiveravgift, vi betaler 24 % mva på alle produkter og tjenester og har liten eller ingen fradragsmulighet, vi har inntil 1 okt. hatt investeringsavgift på 7 %, vi har et system som gjør at det koster millioner bare og søke og få lov til å bygge en golfbane, vi har et meget høyt rentenivå på lånt kapital, vi har få arealer og ta av som gjør at de arealene som benyttes blir relativt dyre, vi har ofte tøffe vintre som koster mye og rette opp m.m

Dette er det jeg i farten kan komme på som etter min mening gjør det innlysende at golf i Norge hvertfall ikke skal koste mindre enn i andre Europeiske land. At vedlikeholdet i Norge er mye billigere enn i Europa fordi de er nødt til å klippe hele tiden er også tullete. Tror du golfbanene kun har jobb og gjøre i sommersesongen selv om vi bor i Norge ?

Nei, det er ikke noe mål i seg selv at golf skal bli dyrest mulig i Norge - snarere tvert imot. Vi må imidlertid innse at dersom vi ønsker å spille golf i et av verdens dyreste land - på baner av meget god standard (for det er det i Norge) så kan vi ikke forvente at det koster mindre enn alle andre steder.

P.S En aksje er en investering - ikke nødvendigvis en kostnad !

tom

over 22 år siden

tom

til Marit igjen.

Beklager hvis jeg er uvitende. Kan du komme med et forslag til hvordan man skal drifte et anlegg med 9-12 millioner kroner i kostnader ( noe flere norske baner har ) basert på dine synspunkter. Husk å ta med lønninger inklusive avgifter, maskiner, administrasjon, jordleie, matriell med mer. Husk også å ta med Finanskostnader på 8 %. la oss for enkelthetsskyld si at anlegget har ca 10-15 millioner i lån.

Jeg vil gjerne vite hvordan du har tenkt dette utifra dine tanker. Du synes tydligvis at det er for mange medlemmer i norske klubber og at greenfeeprisen er for høy.

Jeg vil gjerne vite hvor mange medlemmer du ønsker, hva de skal betale, hvor mange greenfee runder du synes er ok og hva de skal betale pr gang. Du kan også ramse opp sponsorinntekter og diverse slik at vi får se hele regnestykket. Husk også at du skal dekke inn avdrag på lån på ca 500.000 i året og at det skal være rom for investeringer og et overskudd. Rams gjerne opp antall ansatte og lønningsnivåene du synes er ok. Dette burde skape noen ideer til golfklubber som tydligvis ikke vet hvordan man skal drive.

Jeg venter på ditt svar i spenning.

mvh

Tom ( den uvitende golferen )

Marit

over 22 år siden

Marit

Enkelt, skjær ned på kostnadene. Når man trengr ny bil løper noen i banken og ber om lån til Mercedes mens andre nøyer seg med en liten Opel. Jeg har sett andre innlegg her på debattsidene som har fremhevet viktigheten av å begynne forsiktig og bygge seg opp.
Betviler ikke at nye fine lånefinansierte 18hullsbaner har store utgifter, men det finnes en del etablerte sådanne som har mye mindre utgifter. Kunne være morro å se regnskapet for Losby og Miklagard. Hvor mye penger blir brukt til DRIFT af BANEN, hvor mye blir brukt til fasilitetene rundtomkring (bygninger etc) og hvor mye blir brukt til å dekke lån og renter.

tom

over 22 år siden

tom

Til Marit igjen.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt i det hele tatt.

Jeg vil vite hvordan man skal kutte kostnader og hvor man skal gjøre det. Hvis du greier å komme opp med alle kuttene så får vi en mindre sum en de 9 millionene jeg mener. Jeg vil fortsatt også vite hvordan du ønsker å fordele inntektene.

Å komme med en påstand som "skjær ned kostnadene" er altfor enkelt. Jeg vil vite hvordan.

Venter fortsatt i spenning

mvh

Tom

Lars Hansen

over 22 år siden

Lars Hansen

Jeg er enig med Tom.

Nå må Marit vise hva hun mener og hvordan hun skal få regnestykket til å gå opp. Husk for all del og ta med i ditt regnestykke dine egne synspunkter m.h.t overprisede baner, for mange medlemmer og for høye årskontingenter.

Hvis dette er en utfordring vil jeg også gjerne vite hvor mye Marit ser for seg er nødvendig utgiftsbudsjett på Norske baner med god standard.

tom

over 22 år siden

tom

Ser at Marit fortsatt ikke har svart på mitt spørsmål tidligere. Er det noen andre som kan gi noen gode innspill. Ønsker å se hvordan man egentlig skal fiansiere driften i en stor klubb i Norge.

mvh

Tom

"Håkan"

over 22 år siden

"Håkan"

Marit har allerede gitt et meget bra svar på hvordan en golfbane skal drives.

Altfor mange ambisiøse prosjekter rundt Oslo har sett dagens lys de siste få år, prosjekter som er satt i gang av forretningsfolk som ikke har beina plantet på bakken lenger og ikke forstår at også mennesker med inntek UNDER en halv million er interessert i å spille golf.

Disse ambisiøse underskuddsforetakene trenger naturlig nok penger til å holde hodet over vannet, og har fått følge i prispolitikken av klubber som allerede HAR bra økonomi (noe de kan prise seg lykkelig over)

Selv er jeg en helt vanlig mann i gata med 2barnsfamilie og funksjonærjobb. Jeg fikk andel på Miklagard i 40-årsgave, men dersom ikke årsutgiftene går drastisk ned kommer jeg til å selge denne til høystbydende, og da blir jeg fornøyd dersom jeg får nok penger til å kjøpe andel på Nes eller Askim.

Nå er markedet for 50 000kr andeler sprengt, og prisene faller.
Jeg tipper de nye "high-end" banene kommer til å prise seg selv ut av markedet, deretter får de dårlig råd, øker presset på medlemmene som dermed selger seg ut, kvaliteten går ned, og....vipps så er banen havreåker igjen.

Marit berører kjerneproblemet i norsk golf, overprising. Jeg ser av innleggene i forskjellige debatter at enkelte ikke klarer å fatte dette, og maler videre med årsutgifter på 15-16 millioner i DRIFT som bare er tilfelle på et par-tre optimistprosjekter. Det finnes baner som bare for få år siden ETABLERTE seg for denn prisen. Lars Hansen og dere andre: Dra hodet opp av sanden og se dere rundt. Mulig dere har høye ambisjoner, men da får dere betale gildet selv, og ikke dytte utgiftene over på andre som ikke ønsker å ruinere økonomien sin for å spille golf.

Det er selvfølgelig morro å møte Robert Karlsson og Toralf Maurstad ute på banen, men jeg kunne fått mange teaterbilletter for årsavgiften jeg betaler til banen.

Hilsen misfornøyd medlem på Miklagard.

Lars Hansen

over 22 år siden

Lars Hansen

Til "Håkan"

Er svaret "skjær ned kostnadene" et godt svar på hvordan man skal drive en golfbane ??.

Jeg tror du misforstår. Mange golfbaners hverdag består i å prioritere og forsøke og holde kostnadene nede. Det er selvsagt ikke noe mål i seg selv og skape en dyret mulig klubb, dette begrenser jo markedet for bla. medlemmer. Samtidg sliter mange med at konkurransen om spillerne er så stor at man må satse på kvalitet for å få medlemmer og gjestespillere. Da får man en utfordring.

Derfor synes jeg ikke svaret er godt nok. Jeg er sikker på at både adm. i Miklagard og andre høykvalitetsbaner på Østlandet mer enn gjerne mottar tips på hvordan man skal drifte en golfbane billigst mulig. Jeg oppfordrer fortsatt dere som har svaret på dette om å gi oss andre "uinnvidde" løsningen.

Ta gjerne utgangspunkt i hva prisen bør være for medlemmer og gjestespill og deretter hvor mange vi medlemmer og spillere banene bør regne med. Deretter vil jeg gjerne se hvordan et budsjett kan gjøres opp. Kutt gjerne alt du kan, men jeg ønsker en forklaring på hvordan pengene er tenkt brukt og hvilket vedlikeholdsnivå man skal legge seg på (antall klippinger, dressing etc.)

Venter i spenning !

tom

over 22 år siden

tom

til Håkan

Tror du har misforstått mitt innlegg. Jeg har bare spurt om hvordan man skal drifte en bane. Jeg har tatt utgangspunkt i 9-12 millioner kroner i drift noe jeg tror er vanlig på de største banene. Det sikkert noen som har høyere, men la oss glemme dem for et øyeblikk.

Det jeg reagerer på er at man kan komme med så enkel forslag som "det er bare å kutte kostnadene" Hadde jeg gjort det i mitt firma hadde jeg fått spørsmålet. Hva er ditt alternative løsningsforslag? Kommer man med en påstand må man kunne greie å begrunne denne.

Jeg ber derfor igjen om et SVAR PÅ HVORDAN MAN SKAL DRIFTE ET ANLEGG MED DE FORUTSETNINGER SOM ER LAGT. mindre enn 1000 medlemmer og at greenfee er overpriset når det er 350 til 400 kroner. Samtidig er kvaliteten for dårlig. KAN DU KOMME MED ET FORSLAG TIL MEG. Kommer du langt under mine tips så er det positivt. Da er det jo ikke noe problem, men man må kunne kreve et snev av seriøsitet og ikke kun "kutt kostnadene"

Når det gjelder din anbefaling til Lars Hansen. Dra hodet opp av sanden selv og ikke skyld på andre når det gjelder priser og årskontingent. DU ER MEDLEM SELV OG ER MED PÅ Å BESTEMME. Liker du ikke det som aksjonærene bestemmer for du selge aksjen din og ikke sutre som en drittunge. Hvis du ikke har som mål å få mer igjen for aksjen din enn til innmelding i NES eller ASKIM ( ca 10-15.000 ) så kan du bare gi beskjed, jeg kjøper aksjen din med en gang. Jeg vil gjerne bli medlem på Miklagard.

mvh

tom

Lars Hansen

over 22 år siden

Lars Hansen

Jeg venter - i likhet med Tom - fortsatt på svaret fra Marit og Håkan !!

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

Mens dere venter (ser ut til å bli en stund) kan dere alle spille "Sim Golf" på PC'n. Her skal dere selv bygge golfbane og administrere det hele. Det er sikkert multiplayerfunksjon også så kan dere alle spille mot hverandre.

Mr. T

Petter S

over 22 år siden

Petter S

Sim Golf? Er det et bra spill? Kanskje det kan være noe der som klubbene kan lære av... :-)

Lars Hansen

over 22 år siden

Lars Hansen

Det tar tydeligvis lengre tid enn jeg trodde å få frem et fornuftig svar på hvordan man skal drifte en bane med de forutsetninger Marit og Håkan setter. VI VENTER FOTSATT OG GLEDER OSS TIL SVARET

Marit S

over 22 år siden

Marit S

Beklager at dere har måttet vente så lenge, har ikke vært inne her på en stund. Golfsesongen er jo over, til og med på på baner med over 500kr i greenfee.
Siden Lars Hansen & Co stadig gnager videre med hvor mange millioner det koster å drive en bane i Norge må jeg spørre om en ting: Hvorfor koster det ikke like mye å spille på f.eks Kongsberg. Kongsberg har finere og bedre klubbhus, 4 ganger så stor og innholdsrik proshop, mye bedre fairways, bedre nærspillområde, like bra utslag, mer spennende layout, suverent mye finere natur, bedre miljø og nesten like bra greener. Hvorfor er det ikke da dyrere på Kongsberg enn på f.eks Miklagard ? Er de flinkere og mer effektive til å drive der oppe, eller hva er grunnen ? Og hva med Østmarka ? Der har de også like bra greener som på Miklagard. Hvorfor koster det 5 millioner mer i året å drive noen klubber enn andre uten at det merkes på kvaliteten. Svar på det du Lars!!!!!!!!!! Men jeg kan svare for deg jeg; Fordi noen klubber og deres medlemmer liker å skryte seg opp i skyene, kjører ensidig markedsføring på det som er bra og glemmer det som er dårlig. Sånn markedsføring virker på dumme nordmenn som aldri har sett golf på TV, men dem blir det etterhvert færre av på banene. Flere og flere reiser utenlands for å spille, og stiller kritiske spørsmål når de kommer hjem igjen. Hvor mye brukes ene og alene på greenene på Miklagard, er det der disse ekstra 5 millionene går hvert år ?? Hvor brukes 15 mill kroner på Losby? Ser ikke ut som om det er på banen. Og hvem er han arkitekten Miklagard skryter sånn av??? Jo, en av svært mange i samme klasse, god men ikke spesiell, men han driver stort i USA, akkurat som MacDonalds.
Men det er jo litt morsomt å se at aksjeverdiene på de dyre banene triller unnabakke, og at de som gaper høyt av og til får hele golfbag’en i vrangstrupen. Neste år spiller jeg kanskje i samme flight som Lars for en 3dje-del av prisen.
Jeg kommer ikke til å logge meg inn her igjen før til våren når skiene ligger trygt tilbake under garasjetaket. I mellomtiden har de som fortsatt tenker golf mens snøen fyker rundt husveggene mange måneder på seg til å krangle seg ferdig om priser og driftsutgifter.
Har forøvrig registrert at Miklagard måtte redusere greenfee fra planlagte 700 kr til 500, og likevel bare hadde halvfulle baner mens Hauger, Nes og Østmarka tok inn like mange kroner med halve greenfeeprisen.
Neste år blir det flere baner og dermed enda mer konkurranse mellom banene, flere baner vil komme opp på samme green-standard som Miklagard og da blir det ikke mye igjen å skryte av, bortsett fra at driftsutgiftene garantert må reduseres.
Lykke til og God vinter

tom

over 22 år siden

tom

Til Marit.

Du gjør bare deg selv til latter.

Jeg har ikke på noen måte prøvd å sammenligne baner i Norge. Jeg bryr meg veldig lite om du synes alle baner er bedre enn Losby og Miklagard. JEG SKAL BARE HA SVAR PÅ HVORDAN DU SKAL DRIFTE EN BANE MED DINE FORUTSETNINGER SÅ VELDIG MYE BILLIGERE ENN 9 MILLIONER. ( JEG HAR BEDT DEG GLEMME DE SOM EVENTUELT BRUKER MER ) Før du kommer med svar på dette gidder jeg ikke å ta deg seriøst. Du nevnte tidligere billig greenfee og få medlemmer. Vis oss at det er noe du kan gjennomføre.

Sammenligningen din av baner er forsåvidt uinteressant. Synes uansett at det er feil mot Losby og Miklagard at du skal rakke ned på dem. Medlemmene der har sine ideer om hvordan klubben skal driftes. Du har dine ( som vi enda ikke har fått vite hvordan går opp ) JEG VIL NÅR DISKUSJONEN FØRES OVER PÅ SAMMENLIGNINGER PÅSTÅ AT LOSBY OG MIKLAGARD ER MYE BEDRE ENN KONSGSBERG OG ØSTMARKA. Å påstå at Konsgberg er bedre i alt er bare for dumt. De har finere natur, det er alt. På alle andre områder er Miklagard milevis foran. Når du påstår at greenene på Østmarka er like bra som på Miklagard er du i beste fall uvitende og i verste fall direkte dum. Vil også påpeke at Robert Trent Jones Jr er en meget annenkjent arkitekt. Han har tross alt 300 baner på samvittigheten. Layouten han har gjennomført på Miklagard er meget bra. Selvfølgelig kunne noe vært gjort bedre, men det er vel slik på alle baner. Jeg nevner hull nr 3, 12, 13 og 15 på Kongsberg som et eksempel på at det er ting som bør gjøres der også.
( jeg presiserer at dette er mine personlige meninger om layout )

Det siste jeg vil kommentere er greenfee og aksjekurser. Jeg sjekket med venner av meg ( ja jeg har kamerater som er medlemmer i både Kongsberg, Hauger og Miklagard ) Totalt greenfee på Konsberg var ca 2,5 millioner, Hauger hadde ca 2 millioner og Miklagard hadde ca 3,2 millioner. Selvfølgelig er dette uoffisielle tall, men de trenger vel ikke flere kommentarer. At Miklagard skulle ha en greenfee på NOK 700 har vært et rykte hele sesongen.

Når det gjelder akjekurser faller de kraftig som alle andre aksjer om dagen. Når motgangstidene snur vil nok aksjekursene snu også. Det første som blir spennede vil jo være å se hvordan utviklingen blir på Haga der den i dag koster NOK 150.000. Tror at de klubbene som kjører et konsept og tror på dette i det lange løp vil tjene på dette ved fornøyde medlemmer og høyere aksjekurser.

Uansett er det viktigste at klubbene går rundt økonomisk og til syvende og sist er det opp til aksjonærende i klubben hvordan man ønsker å fordele kostnadene ( firmaturneringer, sponsorer, greenfee og medlemmer ) Derfor også forskjellen i medlemskontingent og greenfee. Det håper jeg Marit forstår også.

mvh
tom ( som fortsatt venter )

Lars Hansen

over 22 år siden

Lars Hansen

Til Marit !

Jeg sitter å lurer på om du misforstår det jeg spør eller om du rett og slett ikke kan svare. DU HAR KOMMET MED EN PÅSTAND OM AT ENKELTE BANER I NORGE SLØSER MED PENGENE. JEG BER DEG BARE UTDYPE DETTE OG FORKLARE MEG HVORDAN EN BANE KAN DRIFTES FOR CA 8-10 MILL MED DE FORUTSETNINGENE DU NEVTE I DITT FØRSTE INNLEGG. Det er alt jeg ber om.

Når det gjelder dine betraktninger rundt kvalitet og layout på Miklagard/Losby og andre baner taler vel ditt innlegg for seg selv. Banene du nevner er bra, men det er vel ikke så vanskelig å se forskjell i kvalitet ??? Klarer du ikke det kan du ikke spille mye golf. Argumentet med større proshop etc. er vel egentlig bare dumt.

Nei, kom med et skikkelig svar på det diskusjonen egentlig begynte med - hvordan drifte en bane effektivt og uten å overbefolke den !!!

Jeg håper du klarer å komme med et svar på dette før vinteren tar til for alvor. Budsjettene for de fleste banene legges faktisk nå før nyttår og dine betraktninger kan være verdifulle å ta med seg.

KLARER DU IKKE SVARE PÅ DET TOM OG JEG HAR SPURT OM FØR VÅREN ANSER JEG DEG BARE FOR Å VÆRE EN SOM ER MISUNNELIG, MEN DESSVERRE IKKE HAR NOE Å BIDRA MED I EN SERIØS DISKUSJON OM NORSK GOLF.

Per Kristian

over 22 år siden

Per Kristian

Så veldig seriøst kan det ikke være når dere skriker til hverandre...

Gustav

over 22 år siden

Gustav

Helt enig PK, "tom" og "Lars Hansen" virker som to små skrikerunger når de tar i bruk STORE BOKSTAVER. Min oppfatning av seriøse golfere er persomer med intellignes og inntekt over gjennomsnitt, men man finner jo alltids noen som drar ned. Skal ikke forundre meg om de to er en person som bruker to kallenavn for at den ene skal støtte den andre.

tom

over 22 år siden

tom

til gustav.

Jeg vet ikke hvem Lars Hansen er så der tar du feil. Når det gjelder diskusjonen så har jeg bare bedt om en oppbacking av påstander. Det kan da ikke være useriøst.

Grunnen til bruk av store bokstaver fra min side er at det aldri blir svart på det jeg spør om. Følger du med på de andre debattene på denne siden ser du at jeg ikke er involvert. De er etter min mening useriøse. Grunnen til at jeg har fulgt merd her er at jeg synes dette er et viktig spørsmål for Golf Norge. Som jeg tidligere har sagt mener jeg ikke at jeg har rett. Jeg håper som alle andre at man kan få kostnadene ned. Jeg tror bare det er vanskelig. Hvis noen kommer med et bevis på eks 6-7 millioner gir jeg meg med en gang og innrømmer at jeg har "skutt langt over mål"

mvh

tom

Gustav

over 22 år siden

Gustav

Jeg tror neppe Marit vet noe som helst om hvordan en golfbane skal drives, sannsynligvis er hun heller ikke i stand til å bedømme hva som er en god eller dårlig bane, da måtte hun spille mer golf enn det man får intrykk av.
Men man trenger ikke være pro for å stille spørsmål om hvorfor noen baner er dyrere enn andre uten at det er nevneverdig forskjell på kvaliteten. Jeg har merket meg at det i flere debatter her inne blir satt fingeren på det samme.

Men for å få slutt på kranglinga kan jeg komme med følgende: Mange av banene som blir sammenlignet med Miklagard har begynt fornuftig i det små for flere år siden, og bygd seg gradvis ut (først 6, så 9 og til slutt 18 hull). Dermed har de klart å unngå så høye banklån. Disse banene har også fått tid til å sette seg, og er blitt lettere å vedlikeholde. Derfor er driftsutgiftene mindre, og dertil lavere greenfee og medlemskap.

Noen av høykostbanene satser hardt på å komme på nivå på altfor kort tid, og bruker store summer til dette. Skulle imidlertid være unødvendig for disse banene å gå ut med høy kølleføring og ubegrunnet selvskryt, det skaper bare negative reaksjoner. Men for all del, la disse banene være i fred. Enten overlever de eller så overlever de ikke, så enkelt er det.
Dere som mister besinnelsen her i debattforum, hvordan er oppførselen deres ute på banen???? Neppe særig bra. Cool down !!!! Golf er en gentleman's sport.

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

Gustav,

"Min oppfatning av seriøse golfere er persomer med intellignes og inntekt over gjennomsnitt..."

Huff, og huff, ikke særlig seriøst (uten at det nødvendigvis alltid er et krav).

Mr. T

Gustav

over 22 år siden

Gustav

Ingen regel uten unntak, men i nevnte tilfelle er det vel ingen tvil om at min oppfatning er riktig. Det trengs høy intekt for å betale et golfmedlemsskap, og det med høy inntekt har gjerne høy utdannelse og mener selv de dermed er mer intelligente (kvalme..!!??) en gjennomsnittet av befolkningen.

Losby-flause

over 22 år siden

Losby-flause

Av 3 "Aksje ønskes kjøpt" annonser på Losby var 2 falske når jeg sjekket dem ut. Tydelig at noen er desperate etter å holde populariteten oppe.

Østfoldgolfer

over 22 år siden

Østfoldgolfer

Jeg er litt sjokkert over at noen kan betale 50000 og mer for en aksje for å få lov til spille golf. Som nevnt et annet sted, har vi en times kjøretur fra sentrum av Oslo en superbane i Østfold (Mørk i Spydegerg) der en spilleaksje koster 12000 kroner. Jeg har vært på både Losby og Miklagard og kom ikke å fortell at det er bedre baner enn Mørk.
Derfor kan jeg anbefale Mørk som et flott alternativ til golfere som ønsker utfordringer. I tillegg til 18-hulls skogs/parkbane har de en fin 9 hulls treningsbane og et helt nytt og flott klubbhus.

Hallo!

over 22 år siden

Hallo!

"Jeg har vært på både Losby og Miklagard og kom ikke å fortell at det er bedre baner enn Mørk"
Ok, da kan vi vel avfeie dine synspunkter som lite seriøse... Men for all del, Mørk er en hyggelig bane.

Hallo hallo

over 22 år siden

Hallo hallo

Miklagard og Losby er bra baner, det er Mørk også.
Jeg foretrekker Mørk ut fra pris/kvalitet.
Både Losby og Miklagard sliter med dårlige fairways så der er det ikke så hyggelig å spille selv om de har bra klubbhus.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her