Freud
College er altså en 4-årig universitetsutdannelse, der man ender med en bachelorgrad innen et spesielt valgt "hovedfag". Det er ingen lek å gå på universitet i USA. Det er større pensum enn vi er vant med fra norske universiteter, det er lange dager med mye lesing, prøver og eksamener. Mitt spørsmål er da: hvordan får disse studentene tid til å spille golf? Det er jo svært talentfulle og langtkomne golfspillere som begynner på college. Med det lesepresset de har er det vel mest sannsynlig at de stagnerer eller går tilbake som golfspillere i løpet av disse 4 årene. En golfrunde tar 5-6 timer, inkl. reisetid og forberedelser, så da går det nesten en hel dag av verdifull studietid. De kan spille på søndager, men da er det vel kø på banene. Så mitt spørsmål er hvor mye golf en talentfull collegestudent spiller. Og hva slags trening de mottar. Det er vel ikke tvil om at det er utdannelsen som har førsteprioritet under collegeoppholdet, og da blir det lite fokus og ikke minst konsentrasjon på golfen.
Straks de er ferdig med college registrerer de seg som profesjonelle golfspillere. Det må bety at de er meget gode. Og denne dyktigheten må de ha opparbeidet seg mens de gikk på college. Hvordan er dette mulig? Er det en lissom-utdannelse de har tatt?
De norske 18-åringer som reiser til USA for å gå på college gjør vel dette primært for utdannelsen, eller er det for å bli bedre i golf? Hvordan kan dette kombineres, slik at de ikke stagnerer som golfspillere? Hvor ofte går de golfrunder under et hektisk studium?
Dette ble mange spørsmål. Jeg håper noen kan svare, for dette er viktig!