Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

NGF tar æren, men.....

hahaha

over 15 år siden

hahaha

Marianne Skarpnord til vg.no:
"- Jeg har jo ikke noe forbund eller landslag som hjelper meg. Jeg står alene og må klare meg selv"

Sannhetens tale!

Det smaker surt når FS skryter av norsk golf meritter, og vi allerede har sett hva som skjedde med LKS.

Sannheten er at et haug med mennesker styrer en pengebinge der pengene går til seg selv, og ikke til de som trenger støtte i en meget dyr aktivitet.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Det er triste greier når MS sier dette. Det viser hvor tøft det er og hvor kult det blir hvis hun lykkes. Hvis jeg var Knut Børsheim og leste den artikkelen ville jeg tenkt en runde til på om jobb i finansbransjen i Bergen kanskje var bedre. Men; jeg håper han gir blaffen i det og går til det bergenske næringsliv og spør om sponsormidler istedet. Tre års avtaler bør han ha - da får han ro rundt satsningen.

I denne sammenhengen kan man se på hva spillerne ogm sentrale personer i Norsk Golf og toppgolf.no tjener. Det er ihvertfall ikke fett å være proff. Tallene er fra siste ligning:

Formue Inntekt

Norske spillere, i det vesentlige med kategori på CT, ET, LET 2008 (ligning fra 2008):

E.T. Johansen 785.911 271.108
Marianne Skarpnord 96.640 42.449
J.A. Larsen 216.610 846.873
Lars P. Brovold 0 0
Peter Kaensche 500.563 0
Lill K.Sæther 162.877 110.734
Christian Aronsen 0 33.646
Marius Thorp 544.451 40.008

Styre og adm. i NGF/Toppgolf i 2009 (ligning fra 2008):

C. Anker Rasch 34.117.695 829.857
A. Ramnefjell 6.862.156 957.995
Geir Ove Berg 0 671.814
Frode Scheie 0 770.608
Jon Kåre Brekke 1.224.290 511.262
Anne-Lise Løfsgaard 1.023.845 1.158.342
Dag Kirchoff 0 486.120
Kåre Harald Hansen 0 897.952

Som man vil se; norsk golf har det med et par unntak ikke særlig fett. Tutta og HB ville nok bedret spillernes snitt tall, men de er bosatt i USA og god info er ikke tilgjengelig. Uansett og som man vil se - er man norsk er nok en ordinær jobb eller jobb i støtteapparatet trolig å foretrekke hvis man skal tenke økonomi.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Det er vel strengt tatt slik proffsirkuset i individuelle idretter generellt fungerer, og neppe noe særnorsk fenomen. Til gjengjeld får hun beholde alle inntektene selv.
Pengene i NGF er vel i utgangspunktet "våre" , og hvorfor skal egentlig vi betale for at de beste proffene får anledning til å tjene "store" penger?.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Tja. Bjørndalen driver individuell idrett, tjener gode penger som han beholder selv men har et utmerket støtteapparat fra forbundet?

Til det siste spørsmålet - fordi det er viktig for bredden i norsk golf å ha topper og fordi dette er en grunnpillar i norsk idrett. En del av de pengene man betaler i alle idretter går til finansiering av en elite som tjener penger på idretten sin. Når man tjener for mye på idretten så får man mindre eller ingen pengestøtte men kan bruke en del andre typer ressurser f.eks leger og trenere.

barcentrale

over 15 år siden

barcentrale

Mener noen at ngf burde betale alt av reiser og opphold for Tutta og HB?

Apropos

over 15 år siden

Apropos

Artikkelen står i VG, og er vel "spissa noe for at det skal bli lesverdig".

Marianne får vel et kronebeløp samt tilgang til ressurser? Men hun/Petter må planlegge bosted, logistikk, reiser, matlaging etc i USA.

Uansett herlig med ei jente som ei jente som tør å satse, stå på Marianne!

Oggi

over 15 år siden

Oggi

Interessant og viktig debatt du reiser barcentrale.

Har derfor lyst til å generalisere den;
Er helt enig med SS om at det er viktig med de store profilene, også at golfnorge skal støtte dem på vei opp mot toppen.
Så spørsmålet er ikke når vi skal begynne å støtte norske talenter. Spørsmålet er - når vi skal slutte..?
(Med "vi" mener jeg felleskassen vår i NGF)

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Jeg synes ikke NGF skal betale alt av reiser, opphold mv for noen spillere, og slik den økonomiske situasjonen er for NGF forventer jeg heller ikke særlig økonomisk bistand til golfproffene våre. Dessverre. Ski har en helt annen appell og mediefokus, og det er mye lettere å få inn store sponsorpenger i slike idretter. Det er også interessant at Skiforbundet bruker så mye penger på utøverne mens de så vidt jeg forstår selv beholder egne sponsormidler i tillegg til pengepremier, bonuser mv.

Det som allikevel bekymrer meg mest er NGF's tilsynelatende manglende støtte utenom penger. Marianne sier hun står alene, heldigvis har hun caddien / altmuligmannen og en manager, men hvor er NGF med praktisk støtte, administrativ hjelp mv.?

Oggi

over 15 år siden

Oggi

@Pepper - NGFs støtte er ikke bare å betale reiseregninger, men som du sier også rent praktisk støtte og administrativ hjelp. Men, det er penger dette også, så spørsmålet står fremdeles - hvor langt skal NGF følge spillerne på sin vei mot stjernehimmelen?

Skal NGF ha en reisestøtteordning FREM TIL en er kvalifisert til X- eller Y-tour, felles treningsleire på vinterstid, en trenerpool de kan dra nytte av FREM TIL de er kvalifisert til...nn? osv. Hvor stopper hva?
Noen som kjenner gjeldende praksis? Hvilken støtte gis idag?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Pepper, er det ikke litt høna og egget her i sammenligningen med ski? Hvis man får frem profiler, så får man sponsorer som betaler, med de pengene kan man få nye profiler og så er man i en "positive spin".

til barce; når proffene er selvbergende og i ferd med å bli loaded så skal de ikke ha pengestøtte - bare støtteapparat f.eks på treningskyndighet og medisinsk. Slik er det i mange idretter.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

SS: Joda, jeg er enig i at det er litt høna og egget, men allikevel kan jeg vanskelig tenke meg at golf blir like interessant for det brede publikum som ski så lenge vi har ihvertfall noen som hevder seg sånn noenlunde på ski. Allikervel, hadde Annika vært norsk hadde det nok hjulpet ganske så mye.

Oggi: Enig i at det er penger alt sammen, men jeg valgte allikevel å skille mellom ren pengestøtte og annen støtte selv om denne andre støtten må betales i form av lønninger mv. Jeg er ikke lenger så mye inne i elitearbeidet at jeg vet hva som faktisk gjøres av NGF i forhold til spillerne, men flere av spillerne har jo gitt klart uttrykk for at de mangler / savner / ikke får støtte fra forbundet, så da velger jeg å tro på de.

Det som er skremmende er som sagt tilsynelatende manglende støtte bl.a. av rent praktisk karakter mens forbundet soler seg i glansen når det går bra og synes selv de er veldig flinke.

Hickory

over 15 år siden

Hickory

Man må gi noe for å få kred tilbake. Hvis NGF hadde vært roserødt så hadde de fått mye kred. Jeg har aldri opplevd at noen har skrytt av hverken støtte eller på noen andre områder av noe NGF har gjort for dem. Hva skal man da med NGF? Pengen våre går vekk i en en stor adm. som egentlig ingen mener at de har bruk for.

Jens

over 15 år siden

Jens

Håper virkelig at det nye forbundstyret tar tak i NGF's negative omdømme. Tror at de fleste oppfatter NGF som arrogante og lite ydmyke og veldig Oslo 3 etter at Oslo GK har hatt topppvervet i forbundstyret i 20 år. Håper nå at nytt styre kan spre golfglede og åpenhet rundt sin virksomhet slik at vi som betaler regningen igjen kan bli stolt av forbundet vårt. En kan begynne med at sportslig ledelse setter seg på flyet og misjonerer utenfor Oslo 3. Mitt råd er å satse mer på våre college spillere. For tiden er våre to beste amatører i USA på siste året. Er NGF klare til å hjelpe dem når de starter på sin proff karriere til våren? Eller venter NGF fortsatt på hvem som gjør det bra for deretter å ta æren.....eller er håndball viktigere..

Hickory

over 15 år siden

Hickory

Håndballen vil alltid være viktigst der i gården, desverre. Men det har vi blitt vant til.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Men seriøst sett i forhold til håndballengasjementet:

Det jeg ikke forstår er at NGF kan anse det som en optimal ordning. La oss forutsette at FS bruker feriene sine og at han da ikke bruker "arbeidstid". I så fall får han ingen vanlig ferie (hvilket er uheldig vil de fleste HMS forskere si). Da gjør han trolig en dårligere jobb etterhvert. I tillegg kommer det at jeg ville tro at han må bruke en del tid på å forberede seg siden det er mye fakta som skal sitte i forbindelse med VM/EM/OL. Om vi forutsetter at Scheie er guds gave til sportssjefyrket - ville det ikke da være mer lønnsomt om NGF betalte ham ut av TV2 jobben? Og hvis Scheie ikke ønsker det - er det da riktig at han fortsetter? Hvis jeg legger vekk min kritikk; hva er det ved Scheies bakgrunn og kompetanse som gjør ham så mye bedre enn andre kandidater at man ser helt vekk fra de suboptimale effektene? Han kan ikke golf, han har etter det jeg har kunnet bringe på det rene ingen idrettsutdanning. Det utdannes hvert år bøttevis med ledere fra både NIH og BI etc. i tillegg til en del organisasjonstalenter som forlater forsvaret, disse går ut i idretts-/næringslivet og får erfaring (noe Scheie hadde begrenset av da han tiltrådte). Hvis det man ønsket var en fyr uten golfbakgrunn så fantes det massevis å ta av - og man var neppe tvunget til å velge en uten særlig relevant "praksis". Noen kanonsuksess var han jo ikke i BSK.

Er det lønna som er så lav at ingen ville ha jobben? Er arbeidsforholdene dårlige? Jeg bare undrer meg - og er ikke på heksejakt.

Som sagt før; Scheie er svært sympatisk og trivelig; men jeg stusser over det han gjør og jeg stusser over om han kanskje er i feil jobb i feil idrett.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Jeg kjenner ikke FS, men ifølge mottatt info er han flink til å strukturere arbeidet med juniorene, han har tross alt mye erfaring fra idretten og er en trivelig fyr, så noe bra er det da. Dessverre har han ikke golfkompetanse, og det vil hindre han i å gjøre en enda bedre jobb.

For meg er det fortsatt uforståelig at NGF aksepterer at han arbeider så mye med håndballen. Enten tar han av NGF's arbeidstid (i så fall etter avtale?) eller så bruker han ferien sin. Hvis det siste er riktig har han tilsynelatende svært mye ferie og han bruker ferien til jobb, noe som åpenbart er uheldig i det lange løp.

NGF's omdømme er jeg noe usikker på. Det er ikke sikert det er så galt blant de menige medlemmer og klubbene selv om omdømmet åpenbart ikke er bra hos elitespillere, men det jeg vet jeg lite om. NGF har imidlertid flere oppgaver enn bare å støtte gode spillere.

Uansett har jeg liten tro på vesentlig bedring hos NGF når det gjelder oppførsel overfor og støtte til de gode spillerne. Det administrative og sportslige apparatet er det samme som før, og det nye styret representerer neppe noen endring mht holdning og innstilling på dette området. Tvertimot er det vel mer sementering av tidligere status.

Dessverre.

Jens

over 15 år siden

Jens

Jeg er ikke like pessimistisk som Pepper. Det nye styret vil nok stille krav til administrasjonen og sportslig ledelse. Gapet til de øvrge nordiske land må lukkes og man må få mer målrettet arbeid i NGF. Medlemstallet faller og sponsor inntektene har vært i fritt fall i flere år (til og med før finanskrisen). Denne trenden må snus og det vet det nye forbundsstyret. Det blir nok litt tøffere for de ansatte i NGF fremover (i følge mine kilder).

Hickory

over 15 år siden

Hickory

Mye saklig og god informasjon og meninger i de siste innleggene. Hold liv i tråden, den er viktig for fremtiden av Norsk golf.

Noe som slo meg var at Scheie ville være en ypperlig kandidat til markedssjef jobben i NGF. Han kan jo prate folk trill rundt. Da ville det også vært lettere med et engasjement utenfor.

Sportssjef jobben er bra lønnet og i tillegg kommer lønnen fra TV2 som gjør at han har over en million brutto. Dvs. over 250 000 mer en genralsekretæren mottar, som er sjefen sjøl.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Klart styret setter krav til administrasjonen, det gjorde det forrige styret også. Forøvrig håper jeg Jens får rett og ikke jeg!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her