Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Norske amatører på verdensrankingen

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Dette er status på verdensrankingen for norske amatører:

32 Knut Borsheim
47 Espen Kofstad
135 Joakim Mikkelsen
318 Anders Kristiansen
378 Elias Bertheussen
823 Are Friestad
827 Mathias Schjoelberg
961 Ole Ramsnes
1108 Tor Erik Knudsen
1182 Aksel Olsen
1568 Andre Thorsen
1731 Markus Leandersson
1925 Morten Bergan
1988 Henrik Holm
2097 Vilhelm Bogstrand
2551 Kenneth Svanum
2725 Phillip Kaiser
2818 Erik Hilde
2818 Daniel Jacobsen
2956 Oystein Engevik
3291 Didrik Lindas

(Ramsnes, Olsen og Molumby har enda ikke fått uttelling for turneringen i USA før jul der alle tre ble topp 10)

Børsheim har vært stødig i topp 100 en stund. Kofstad har også vært høyt oppe lenge. Anders Kristiansen har bl.a pga skade og et svakt 2009 falt kraftig etter at han vant i Australia. Ellers er poengene mye collegepoeng, representasjon, kval til SAS Masters, Ecco-deltagelse etc mens f.eks Engevik er på rankingen kun pga god plassering i NM. Å spille collegeturneringer gir god uttelling hvis man spiller for et godt universitet.

Hvis man tar en ren Europeisk ranking er Børsheim 12 og Kofstad 16.

Oggi

over 15 år siden

Oggi

Børsheim blir proff i sommer.
"–Jeg kommer til å spille kvalik til USA-tour kommende høst. Hvis ikke det går, er planen Europatour i 2011." http://www.ba.no/sport/article4788601.ece

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

La oss håpe at Børsheim klarer skrittet over og ikke blir nok en lovende nordmann. Både JAL, LPB og Tage klarte jo kortet i første forsøk (da de kom rett fra gode treningsforhold på college) - men har slitt etterpå (når de måtte klare seg selv).

1-plan

over 15 år siden

1-plan

32. Har noen norsk amatør noen gang vært ranket så høyt.
Han burde ha de beste forutsetningene for å lykes. Ranking er ikke noe du får utdelt. At det aldri har vært stor oppslag om ham er jo bare fordi han ikke kommer fra Oslo

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Utrolig at han ble så god, veldig langt å reise til sverige på treningsleir fra bergen.

biffen

over 15 år siden

biffen

kanskje det er litt varmere og bedre golf forhold der han har bodd og trent de siste årene ved Arizona State University?

Samme sted som Annika studerte forøvrig

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Anders Kristiansen var på det beste inne på topp 10.

....men kort å reise på treningsleir til England og Skottland, Fridropp.

biffen; han var ganske god før han dro til AZ også: Det var vel ikke uten grunn at han i.) kom inn på Phil Mickelsons gamle universitetslag og ii.) har en av de beste (topp 10) snittscorene noen junior har hatt på AZ Sun Devils noen gang.

1-plan

over 15 år siden

1-plan

Og samme trener som Phil Mickelson som også spilte der

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jøss. Treneren må være gammel?

Oggi

over 15 år siden

Oggi

SS og FriDropp: 4 av de 8 beste på listen (50%) kommer altså fra Trondheim, Bergen og Stavanger. Områder som nok bare har 25-30% av de aktive spillerne i landet. Hva sier denne faciten om den diskusjonen som har foregått på GS om de klimatiske rammebetingelsene for å bli god golfspiller?
For egen del tror jeg fremdeles at det har mer med personlige egenskaper enn klima å gjøre.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Oggi, jeg har bare en kommentar; enig. En dedikert spiller kan bli god på Grønland; nesten.

biffen

over 15 år siden

biffen

halejua

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Oggi, det er ikke vanskelig å være enig med deg her. :-)

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Når det gjelder vår særnorske form for klimadebatt, så kan jeg ikke forstå annet enn at:

1. Ja, det er mulig å få frem gode golfspillere på tross av dårlig klima.

2. Sjansen for å få frem gode golfspillere blir likevel mindre.

3. Muligheten for å få mange gode golfspillere blir enda mindre.

Alle har vel egentlig rett...

Oggi

over 15 år siden

Oggi

@GB - og vi kan godt legge til punkt 4 samtidig: desto færre innbyggere et land har desto mindre er sjansen for å få fram mange gode spillere.

Rankinglisten over er etter mitt syn likevel oppmuntrende med tanke på hvor mange titusener som på verdensbasis kjemper om en plass i solen.
Det finnes altså endel norske spillere som hevder seg godt allerede, og med tanke på gjennomsnittsalderen i samme liste - så er det vel grunn til å se optimistisk på årene som kommer..?
- Fokus på muligheter og motivasjon så ordner det nok seg for oss også.

Måtte klimadiskusjonen dø og arbeidet begynne...

barcentrale

over 15 år siden

barcentrale

Hvis 8 av de 8 beste kom fra Bergen og Stavanger - hvor det etter sigende er best spilleforhold sett året under ett - og hvor kun 20% av aktive spillere bor.. Da hadde jeg konkludert med at klima har alt å si.

Trondheim er unntaket (som bekrefter regelen?)!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg tipper at Elias Bertheussen skarrer litt på r'en... , barcentrale

Oggi

over 15 år siden

Oggi

Barcentrale; - beklager, men da har jeg nok uttrykt meg klosset. Min hensikt var å hevde at det er viktigere at talent, vilje og ressurser er tilstede enn hvilken bostedsadresse du har i de tidlige tenårene.
Men, når grunnlaget (basisferdigheter og holdninger) er lagt og du skal bli VELDIG god - spiller nok adressen en stadig større rolle.

I forhold til hypotesen din; Tror vi må skille på flest spilledager og beste spilleforhold. Mange spilledager betyr ikke nødvendigvis at forholdene er gode, bare at dagene med spillemuligheter er flere.

Dessuten; Når jeg tok med Trondheim, Bergen og Stavanger i en og samme setning så var det ikke bare med tanke på klimaet (selv om det er mer likt enn du skulle tro), men også mulighetene for å ta seg en rask helgetur til Sverige/Danmark utenfor sesong, slik det gjerne er vanlig på den sentrale østland.

Min overordnede hensikt med kommentaren var altså at det synes å komme gode spillere fra ulike steder i landet - og det er jo fint!
JMHO

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg gleder meg til vi får første nord norske spiller på EuropaTouren. Jeg garanterer at det skjer før jeg dør....Det er vel strengt tatt slik at det kun er fylkene Oslo, Østfold og Rogaland som til nå har produsert noenlunde gode topper. Kanskje kommer trønderne med en Bertheussen og Buskerud får en Mikkelsen - men til dags dato er det få fylker som har produsert topper.

(man kan hevde at Thorp fra Bærumm i Akershus skal inkluderes pga 48 plassen i the Open, men jeg mener det blir feil)

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Var det ikke en krabat fra Nord-Norge som hadde som mål å kvale inn på Championstour pga ila noen år?

I Drøbak "knuses" rekrutteringa delvis av at stedet er ei fotballbygd tradisjonelt sett, men med en rekke nedrykk og rot&krangling de siste åra så blir det kanskje lettere å få unger til banen.

Uansett må mye fokus rettes mot rekruttering, det funker ikke alltid å sitte å vente på noe.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Stemmer det Fooore, det var en fyr som skulle satse på det - og så ble det stille. Forøvrig er jeg enig med deg - rekrutt-bredde er viktig, men mens vi jobber med det så må man samtidig se på mulighetene for å få noen av de proffene vi allerede har så gode som mulig dvs. 2-3 til opp på etablert ET nivå og en 5-10 stykker som er gode CT spillere + minst 2 jenter som er gode på LET.

Foooore

over 15 år siden

Foooore

På jentesida tror jeg det tar noen år, virker å være ganske tynt med spillere men de som er i USA og Julie kan jo kanskje satse mot LET?!

Våre nest-beste har satsa mot stabilitet på ET i flere år(LPB, PK, JAL, ET, CA, PN, og så har jeg sikkert glemt noen). Deres bestenivå er klart godt nok, men stabilitet er værre. Det viser nok at det kreves masse tålmodighet.

Oggi

over 15 år siden

Oggi

Før rekrutteringen blir bedre (både på gutte- og jentesiden) - så må vi nok foreta en navlebeskuende øvelse og se på hva vi rekrutterer til. Hva er produktløftet vårt? - "Begynner du med golf så...." - hva er det vi unikt kan si og love om golf i en slik sammenheng? Hva kan vi tilby som de ikke får andre steder.

I mine øyne tilbyr vi alt for mye alvor - alt for tidlig.
- Du må trene ufattelig mye for å bli god. Er du ikke på landslagene når du er 16 - er løpet kjørt. Du må reise noen uker til syden for egen regning hver vinter. Du må lære deg å se sur og sint ut når du bommer på et slag. Ikke smil - smil er for pingler. Det som egentlig gjelder er å slå lengst med driver! Slike skjorter som du har er bare såå 2008. Du må være forberedt på å skifte køller en gang i året... osv

Jeg sier ikke at dette er hva klubbene forteller dem, men det er dette de likevel blir fortalt - av andre unge. Dels før de kommer til banen og dels hva de opplever som rekrutt under trening og konkurranser.

Jeg tror det er riktig å påstå flg.: rekrutter skal ikke overlates til "de som har tid til å ta seg av dem". Her bør klubbene sette inn sine beste rådgivere. Folk som er i stand til å etablere sunne holdninger, god stemning og realistiske forventninger til egen utvikling.

Også på spill-konkurransesiden må vi fornye oss kraftig. Golf må være mer enn det vi driver med i dag. Flere par-turneringer, ufarlige Texas Scramble, pluss nye og innovative konkurranseformer. for eksempel høytidelige og uhøytidelige klubbmesterskap i øvelser basert på Coachingsystemet osv osv.
Vi må FORTJENE å få rekrutter - før vi kan FORVENTE å få rekrutter.
YMHO.

1-plan

over 15 år siden

1-plan

Utrolig at ikke folk ser forskjellen på Ole Einar Bjørndalen som er en del av et landslag og en golfproff som er et enkeltmannsforetak på samme måte som en sanger, en pianist eller en maler.
Det kan saktens finnes støtteordninger, men i det alt vesentlige må han/hun betale selv det det koster. Marianne S anslår det til 1.2 mill i året. Uten at en eneste innspilt krone er garantert.
Det vil selvsagt være meningsløst om bredde-Norge skulle betale dette.
Vil du bli proff må du ha løpet lagt. Reiser, opphold, caddie, trener, management alt skal betales.
Det er bare en måte å lykkes på og det ved å lykkes.
Enkelt, brutalt og kapitalistisk fullkomment.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg er helt enig i at vi må ha noe å tilby rekruttene for å få dem. Som trener innen en annen idrett er det første bud for oss i vårt idrettslag. Uten et godt opplegg får vi ingen utøvere. Uten utøvere, ingen bredde og uten bredde ingen topp.

At utstyrs-, kles og attitude presset er feil i golf er utvilsomt. Når junior gruppa på en klubb nær meg trener er det en ganske dyr Lindeberg kolleksjon tilstede. Når juniorene ankommer for å levere score etter 9 hull på GG tour er det mye sure fjes og kjip attitude. Mange har mye å lære og det er vi som må lære demm opp.

Til 1 plan: Men bredden i alle idretter er med på å betale for eliten? Hvorfor ikke i golf? For bredden er det en investering. Jo bedre elite - jo bedre forhold for bredden - på lang sikt. Hvis USA hadde vært rævva i golf - ville landet hatt like mange sinnsykt bra baner da?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Det kom ny RANDA ranking pr. 3. januar. Ramsnes fikk ikke uttelling for sin seier i USA i julen. Noen som vet om den faktisk ikke er ranking-tellende?

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Mikkelsen har fått sin første individuelle college seier,klatrer kanskje på rankinga neste gang den oppdateres,han var nr.128 pr.28.februar

http://dt.no/sport/mikkelsens-forste-seier-i-usa-1.4712608

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Moro for Mikkelsen. For meg ser det ut som om han får kvalitetsheving gjennom collegespillet og det lover godt.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Ny ranking fra 07.mars er nå offisiell. Børsheim har mistet noen plasser,mens Mikkelsens seier ga han et bra "opprykk". Både Bertheussen og Friestad har avansert mange plasser

52 (50) Espen Kofstad 956.25
54 (36) Knut Børsheim 951.92
102 (126) Joakim Mikkelsen 877.08
290 (266) Anders Kristiansen 723.40
298 (435) Elias Bertheussen 717.07
727 (826) Are Friestad 522.50
988 (974) Ole Ramsnes 412.50
1192 (1173) Mathias Schjølberg 345.00
1240 (1217) Aksel Olsen 332.50
1660 (1635) Andre Thorsen 240.00
1676 (1651) Tor Erik Knudsen 237.50
1688 (1662) Henrik Holm 235.00
1820 (1807) Markus Faye Leandersson 212.50
2034 (2002) Morten Emil Bergan 182.50
2196 (2172) Vilhelm Bogstrand 155.00
2387 (2377) Kenneth Svanum 127.50
2840 (2808) Phillip Kaiser 82.50
2941 (2902) Erik Hilde 75.00
2941 (2902) Daniel Jacobsen 75.00
3086 (3045) Øystein Engevik 67.50
3477 (3424) Didrik Lindas 42.50

I øyeblikket

over 15 år siden

I øyeblikket

Jeg har akkurat sjekket rankingen for college-guttene i USA på golfstat.com. Den viser følgende:
Espen Kofstad, rank 37, adjusted score 71,28, Joakim Mikkelsen rank 54, adjusted score 71,91, Knut Børsheim rank 108, adjusted score 73,01.
Dette er der våre beste college-spillere er akkurat nå. Europa- og verdens-ranking henger alltid langt etter i tid.
Alle disse tre gutta er eminente golfspillere som Norge bør ta godt vare på.

Stian

over 15 år siden

Stian

Spilte 9 hull på Losby med Kofstad i fjor...Dæven, lurer på om vi drev med samme sport..

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Skjønner ikke hva du snakker om Stian. Spilte alle 18 på Losby med HB for noen år siden og hadde honnøren fra hull 6 til og med 10 :-) (men han spilte fra hvit og jeg fra gul..... )

Spøk til side; Når man så tenker på at Kofstad er noen mil bak Henrik så skjønner man nivået.....

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Golfstats ranking er vanskelig å forstå. Som en del av rankingen ser det ut til at hvordan et lag spiller mot bedre og dårligere lag i en turnering spiller inn, ikke bare resultatet i seg selv, og det slår nok inn for de enkelte spillerne også hvordan laget gjør det. Jeg sammenlignet en gang spiller A fra et bra lag mot spiller B fra et dårligere lag. Spiller B hadde over en viss periode gjennomgående spilt bedre enn spiller A, men var fortsatt ranket langt bak, antakelig fordi laget til B var ranket dårligere.

En god plassering i en turnering sier mye, men langt fra alt. Banene, konkurransenivået, værforhold mv. varierer mye fra turnering til turnering, selv samme helg. En kjent norsk collegespiller ble omtalt på nettsider for en meget god plassering i en turnering og med god grunn, men hvis vedkommende hadde spilt i en annen turnering samme helg hvor andre norske deltok ville den omtalte spilleren kommet langt ned på resultatlisten.

Et alternativ er rankingen til golfweek.com. For collegespillere er der Joakim Mikkelsen nr 53 (golfstat 54), Espen Kofstad nr 61 (37) og Knut Børsheim 98 (108).

Uansett er det veldig hyggelig å se at norske collegespillere av begge kjønn markerer seg.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Siste ranking:

67 54 -13 Espen Kofstad NOR 51 968.63
116 100 -16 Joakim Mikkelsen NOR 52 888.46
120 115 -5 Knut Borsheim NOR 49 885.71
389 344 -45 Elias Bertheussen NOR 37 717.50
406 347 -59 Anders Kristiansen NOR 55 709.09
984 1229 +245 Mathias Schjolberg NOR 34 482.50
1079 959 -120 Are Friestad NOR 25 452.50
1126 1115 -11 Henrik Holm NOR 30 432.50
1153 1031 -122 Ole Ramsnes NOR 29 422.50
1425 1387 -38 Aksel Olsen NOR 25 340.00
1517 1329 -188 Vilhelm Bogstrand NOR 25 315.00
1762 1762 Kenneth Svanum NOR 29 262.50
2216 2204 -12 Morten Bergan NOR 12 182.50
2582 2583 +1 Anders Engell NOR 6 135.00
2686 2677 -9 Erik Hilde NOR 12 122.50
2694 2950 +256 Andreas Gjesteby NOR 9 122.50
2977 3494 +517 Didrik Lindas NOR 14 95.00
3143 3131 -12 Phillip Kaiser NOR 7 82.50
3435 3429 -6 Oystein Engevik NOR 3 67.50
3827 0 Mikkel Bjerch-Andresen NOR 3 45.00
4069 4034 -35 Tor Erik Knudsen NOR 3 25.00

Jeg ser ikke helt fremgangene. Scjølbergs hopp skyldes seier på Titleist Tour (og Thunderbird turneringen) og de andre hoppene er resultater fra Titleist Tour. Bortsett fra disse er det tilbakegang og har vært det lenge.

Golfweek - collegiate: Kofstad 47, Børsheim 82 og Mikkelsen 147. På Golfweek top 200 amateurs er det ingen nordmenn.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her