Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Er andelenes tid forbi

1-plan

over 15 år siden

1-plan

Er verdie av andeler forsvunnet for godt?
Hva betyr i så fall det for fremtidig finansiering av golfbaner.
Hvilke baner er avhengig av fortsatt salg av andeler for å klare seg økonomisk.
Hvordan er det på din bane.
Hva er fremtiden for golf i Norge? Pay and play på enkle baner og noen få private, eksklusive baner med få dyre andeler? Eller ser dere andre muøligheter.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Det er vel de mest spennende spørsmålene i golf-norge for tiden.

Er verdiene av andeler forsvunnet for godt?
- tja, kanskje ikke for godt, men sannsynligvis for mange år fremover

Hva betyr det for finansiering av golfbaner?
- Personlig mener jeg det ikke bør bygges en eneste bane før de vi har kan drives forsvarlig.

Hvilke baner er avhengig av fortsatt salg av andeler for å klare seg økonomisk?
- Det vet jeg ikke.

Hvordan er det på din bane?
- Miklagard har jobbet mye med å analysere og tenke nytt. Økonomien er grei, og blir forhåpentligvis bedre (se egen tråd)

- Hva er fremtiden for golf i Norge?
Større forskjeller på de gode og de mindre gode banene.

Keiko

over 15 år siden

Keiko

Andeler eller aksjer vil bli veldig vanskeli å omsette for kostpris i framtida. Tilbudene om å kjøpe aksjer til nesten ikkeno er egentlig fantastisk gode!!!

Løp og kjøp sier nå jeg da. ihvertfal så lenge man ikkr risikerer skjorta for å bli kvitt dem igjen! Nå kan utleie bli utkonkurrert!

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Er verdie av andeler forsvunnet for godt?
Enig med Gunnar Bullklump her.
Jeg tror andelssalget vil være i brakk en stund fremover siden dette har fått en knekk som gir gratis andeler til de som ønsker en forpliktelse.

Hva betyr i så fall det for fremtidig finansiering av golfbaner.?
Jeg tror det betyr at det ikke vil være økonomisk bærende å bygge en eneste bane så lenge det ikke er spillere nok til å fylle de som er tilgjengelige. En ny bane vil i beste fall kunne ødelegge for en annen, og da har golf gått fra å være idrettsanlegg til å bli rene bedrifter med konkurranse på linje med dagligvarekjeder. Er det dette vi vil ha? Mer kynisme inn i golfen?

Hvilke baner er avhengig av fortsatt salg av andeler for å klare seg økonomisk?
Jeg vil tro alle som har andeler liggende?

Hvordan er det på din bane.
Tyrifjord pleier å ha kampanje på høsten med rimelig innmelding og andel. Vi har svært få ledige andeler som tilhører klubben, noe som gjør at vi har god kontroll på antallet betalende medlemmer.

Hva er fremtiden for golf i Norge? Pay and play på enkle baner og noen få private, eksklusive baner med få dyre andeler? Eller ser dere andre muøligheter.
Det er viktigere enn noensinne for klubber med andel å markedsføre tjenestene sine. Dersom en klubb tilbyr noe utover tilgang til en grønn gressmatte, så må dette markedsføres og vises frem.
kvaliteten må heves på anlegg som er utsatt for konkurranse, og dette betyr gjerne at årsavgift eller GF må økes for å finansiere.

dette er ikke et enkelt spill, men et stort sammensatt problem for golfnorge som nok vil være gjeldende i en god stund fremover.
Jeg håper alle norske golfbaner overlever finanskrisen, både nå som krisen har høysesong, og etter den har levert de værste jordskjelvene og det bare er etterdønninger igjen.

1-plan

over 15 år siden

1-plan

Flotte gjennomtenkte svar på mine spærsmål.

Selv ser jeg bare en løsning. Golfen som idrett ( og da mener jeg gjennom golfforbundet) må klare å nå fram til bevilgende myndigheter slik at det blir like naturlig å finansiere over det offentlige en golfbane som en hoppbakke eller fotballbane.
Det kan ikke fortsette å være slik at golf som vel den eneste idretten i Norge skal finansiere sine egne anlegg.
Vi - golfen - har ikke klart å nå ut med info om hvilke helsemessige fordeler golfen har ved å aktivisere folk som ellers er passive (også syke)
Dette er slik jeg ser det det nye styret i NGF sin viktigste jobb de neste fire årene og klarer de ikke å bygge en forståelse for dette har de mislykkes.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her