Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor viktig er fysisk trening?

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Jeg har lurt litt på hvor viktig styrke og kondisjon er for en golfspiller. (La oss holde slag gjennom veldig tykk rough utenom diskusjonen)
Jeg skjønner jo at man det er skadeforebyggende å ha en veltrent kropp og at det er en fordel ikke å være utslitt på back-9. Men har man behov for seriøs styrketrening, eller vil muskelbygging gå ut over hurtighet og finmotorikk?
På toppnivå er det mange spillere som ser ut som anti-atleter, eller er godt over sin fysiske primetime (dayly, herron, watson, norman, davies, mallon for å nevne noen).
Er det bortkastet tid å pumpe jern framfor å slå baller?

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

Alt som styrker den gode selvfølelsen i det man gjør virker i posetiv retning. Dersom man spiller golf og føler seg for "veik", kan det jo ha noe for seg! Så dersom fysisk trening gjør at man slipper å ha begrensende tanker.... så er det viktig :)

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Spør Simen Fulland - når han våkner :-)

Min mening er at nærspillet er viktigere enn langspillet. Jeg tror også at muskelbygging kan gå ut over finmotorikken, men det er helt sikkert ikke bodybuilderne enige i.

Jeg tror man må trene på det man liker å trene på. Hvis du hater å pumpe jern, men liker å stå på rangen så har du mest igjen for det siste. I mitt tilfelle hater jeg mer eller mindre all trening, så jeg har mest igjen for å sitte og pjatte i klubbhuset.

Goofy

over 15 år siden

Goofy

Fysisk trening viktig? For hvem?
For unge spillere med ambisjoner så vil styrke og balansetrening være veldig viktig.
For hobbygolferen så er vel fysisk trening mindre viktig. Personlig trener jeg styrke gjennom vinteren fordi jeg har en stillesittende jobb. Resultatet blir at jeg slår lengre om våren - og det går ikke ut over finmotorikken.
Akkurat nå prøver jeg å utnytte det fine vinterværet med skiturer - jeg har erklært krig mot magen som stadig ramler lenger ut :-)

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Goofy
>For hobbygolferen så er vel fysisk trening mindre viktig. Personlig trener jeg styrke gjennom vinteren fordi jeg har en stillesittende jobb. Resultatet blir at jeg slår lengre om våren - og det går ikke ut over finmotorikken<

Er du ung og ambisiøs med litt hengemave, eller hjelper fysisk trening også på hobbygolfere? :-)

jonag

over 15 år siden

jonag

Selvfølgelig trenger man ikke bygge store muskler for golf. Det er bare å trene så lenge man holder musklene såpass slanke og sterke og hurtige at de fortsatt støtter en god golfsving.
Trening er så udelt positivt for motorikk og nervebaner til musklene at det garantert skal virkelig feil trening til for at det blir negativt.

Jeg ville fokusert på grunnstyrke, hurtighet, spenst, fleksibilitet og trening så likt golfsvingen som mulig.

Feks et grunnleggende styrkeprogram for bein, hoft, mage, rygg, og overkropp slik at man blir bedre gjennomtrent.
Og så litt svinging med golfkølle for å holde svinghastighet og spesifikk teknikk oppe. Gjerne avslutte med maks driversvinger med speed-måling.
Tren hender og underarmer, både styrke og koordinasjonsøvelser. Man merker stor fremgang over en måned.

Om man er godt gjennomtrent og har litt kontroll på teknikken så er det bare å kjøre korte serier med litt eksplosiv trening.

Dersom man ikke trener mister musklene så fort kontakten med nerver og hjernen slik at bevegelsesfart og kontroll blir raskt lidende.

Spesielt hobbygolferen eller spesielt de som ikke trener særlig burde begynne med jevnlig grunntrening av styrke slik at man takler både dagliglivet og golfen bedre.

På den andre siden er ikke golf en maksimaløvelse, men en kombinasjon av hode og gode nok grunnleggende ferdigheter. Teknikk er viktigere enn power. Likevel, det kreves mye mindre tid for å være fysisk god nok for golf enn det kreves av tid for å finslipe spill, teknikk, så alle som vil noe med golfen mener jeg bør ta seg tid til å trene styrke minst 2 ganger i uka og ha en form for utholdenhetstrening 30min minst annenhver dag. Det er faktisk ikke noe stort offer å løpe en 30 min for så å trene litt styrketrening daglig/annenhver dag og så er det fysiske i orden.

jonag

over 15 år siden

jonag

Selvfølgelig trenger man ikke bygge store muskler for golf. Det er bare å trene så lenge man holder musklene såpass slanke og sterke og hurtige at de fortsatt støtter en god golfsving.
Trening er så udelt positivt for motorikk og nervebaner til musklene at det garantert skal virkelig feil trening til for at det blir negativt.

Jeg ville fokusert på grunnstyrke, hurtighet, spenst, fleksibilitet og trening så likt golfsvingen som mulig.

Feks et grunnleggende styrkeprogram for bein, hoft, mage, rygg, og overkropp slik at man blir bedre gjennomtrent.
Og så litt svinging med golfkølle for å holde svinghastighet og spesifikk teknikk oppe. Gjerne avslutte med maks driversvinger med speed-måling.
Tren hender og underarmer, både styrke og koordinasjonsøvelser. Man merker stor fremgang over en måned.

Om man er godt gjennomtrent og har litt kontroll på teknikken så er det bare å kjøre korte serier med litt eksplosiv trening.

Dersom man ikke trener mister musklene så fort kontakten med nerver og hjernen slik at bevegelsesfart og kontroll blir raskt lidende.

Spesielt hobbygolferen eller spesielt de som ikke trener særlig burde begynne med jevnlig grunntrening av styrke slik at man takler både dagliglivet og golfen bedre.

På den andre siden er ikke golf en maksimaløvelse, men en kombinasjon av hode og gode nok grunnleggende ferdigheter. Teknikk er viktigere enn power. Likevel, det kreves mye mindre tid for å være fysisk god nok for golf enn det kreves av tid for å finslipe spill, teknikk, så alle som vil noe med golfen mener jeg bør ta seg tid til å trene styrke minst 2 ganger i uka og ha en form for utholdenhetstrening 30min minst annenhver dag. Det er faktisk ikke noe stort offer å løpe en 30 min for så å trene litt styrketrening daglig/annenhver dag og så er det fysiske i orden.

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Sånn Gunnar, nå har jeg stått opp;-)

Styrketrening er viktig i golf av flere årsaker.

Det gir ekstra kraft ,dermed potensielt økt lengde om man klarer å utnytte den ekstra kraften med riktig teknikk og god nok bevegelighet.
Stabiliteten øker, god styrke gjør det enklere å ha en repeterbar sving.

Skadeprevensjon: Godt trent muskulatur minsker risiko for belstningskader og akutte skader under spill og golftrening.

Muskelbygging på normalt nivå går ikke ut over finmotorikk og hurtighet med mindre du går rett fra tung trening til å slå golfballer.
(løpe rett fra tung markløft til rangen vil påvirke enven til å slå ballen godt...)

Untaket her er bole idiotene, som vokser så fort at svingen ikke holder følge med kroppen. og i tillegg blir så store at det går ut funksjonaliteten.

Styrketrening eller annen trening er ikke bortkastet med tanke på golf hverken for elite eller hobbygolferen av de grunnene jeg har nevnt over.

Man trenger ikke nødvendigvis flytte på tonnevis av metal i studio, det er ett hav av muligheter for å bedrive styrketrening både hjemme eller ute, alene eller i gruppe.
Hvis alternativet er å ikke trene vil alle former for styrketrening være positivt for golf.

Det er bare bonuser ved å trene, det viktige er imidlertid at man ikke trener bare i perioder, men hele året, år etter år etter år.

Trener du 3mnd om vinteren og kutter ut i sesongen forvinner bonusen du opparbeidet deg i løpet av forsommeren. Dermed er du tilbake til square one hver vinter og vil aldri få skikkelig fremgang.

Du bruker hele kroppen i en golfsving. Derfor bør hele kroppen trenes like mye.

Fin den formen for trening du liker, da er det lettere å forsette med trening over tid, noe som er det eneste alternativet om du vil ha reel fremgang.

Jonag skriver som vanlig mye bra, men eksplosiv styrketrening er for viderekommende da skaderisiko under den formen for trening er meget høy med mindre man er veldig godt trent og skolert i styrketrening med tanke på løfteteknikk.

Ser man på unge fremadstormende golfere på elitenivå i dag, blir det mer og mer vanlig å se godt trente spillere, f.eks Villegas.

I tillegg til styrke bør man også trene bevegelighet slik at man får utnyttet styrken og teknikken sin fullt ut.

Kondisjon trenger man også, blir du sliten av å gå 18 hull er det på tide å finne frem joggeskoene i tillegg.

Til sist, slå mange baller.

Beste pro rådet jeg har hørt hitill kom fra Ross Roberson "if you give a guy 3000 golfballs, he's gonna get better"....

Dett var dett, ut og tren og godt nytt år;-)

007

over 15 år siden

007

Stor humor i tråden her!!
"
I mitt tilfelle hater jeg mer eller mindre all trening, så jeg har mest igjen for å sitte og pjatte i klubbhuset.
"

Dette gjelder 8 av 10??

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

8 av 10 er kanskje litt mye...

4 av 5 er mitt tips :-)

veggiss

over 15 år siden

veggiss

påstanden om at muskler går utover hurtighet kan vi lett avkrefte med dette bildet:

http://1.bp.blogspot.com/_9T2cRtlgHV0/SKb1LQYf7GI/AAAAAAAAAd8/BrT3w-GM97c/s400/Jamaica%27s-Usain-Bolt.jpg

007

over 15 år siden

007

GB litt som de kongelige??
"
«Hat er latskap fordi den som hater ikke tar seg bryet med å ta innover seg verdens kompleksiteter og paradokser.»

-Kronprins Haakon
"

jonag

over 15 år siden

jonag

riktig trente muskler er hurtige muskler... man har vel sett musklene til Tiger woods. ser ikke ut til å være noen hindring...

007

over 15 år siden

007

hurtige muskler skades oftere .... så mange raske fotballspillere som skader seg, med; strekk, avrevne sener osv.

???

over 15 år siden

???

Topputøverne trener mye kondisjon, beveglighet, stabiltet både med vekter og ved svømming, løping etc. Tourene har også egne busser med vekter og sykler.

For oss hobbygolfere er det svært viktig å drive med alternativ trening. Først og fremst for å bli bedre golfspillere; holde ut i 4-6 timer, holde hodet kaldt, holde teknikken intakt, forebygge skader og ikke minst unngå belastningskader når man bare gjør det samme hele tida.

Tren kondisjon så du holder hodet klart og slår like godt på de siste slagene som de første. Det kan du trene alternativt - benytt skiene og skøytene nå i disse dager. Sykkel, løping, stavgang, gjerne i skogen og utenfor preparerte løyper så styrker du knærne og ankelene samtidig. Benytt svømmebassenget, trimsyklen, roapparatet og kjøp deg gjerne en kajakk. Gjør det du trives best med og mest mulig allsidig.

Men alle har ikke denne muligheten - så derfor gå mest mulig. Det er ogaå mulig å drive intervalltrening ved å gå.

Ha det gøy og tren allsidig; styrke, beveglighet, ballanse og kondisjon - om fire mnd. er vi i full gang igjen.

veggiss

over 15 år siden

veggiss

hva er en hurtig muskel 007? hvor på kroppen finner man de?

jonag

over 15 år siden

jonag

Det er gjort forsøk på grunntreningsprogram innen skadeforebyggende styrketrening for en rekke idretter og skadefrekvensen gikk ned drastisk, spesielt i hallidretter, ballspill.

Det er nok ikke den raske muskelen som er problemet, men grunntreningen som ikke er god nok å klare strabasene. Ballspill har ofte ekstreme belastninger i taklinger, etc.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her