Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

1-plan vs 2-plan sving

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Jeg har de siste par årene forsøkt meg litt på 1-plan svingen. Min subjektive opplevelse er at 1-plan svingen på mange måter er enklere å få til. Det er mindre som skal koordineres og dermed mindre som kan gå galt. Det synes også (eller kanskje derfor) at teknikken er mindre følsom for dagsform og andre forstyrrende elementer.

Ulempen for meg som har en kropp som ikke er dominert av de raske musklene er at jeg synes å tape en del lengde i forhold til 2-plan. Videre får jeg en lavere ballbane.

På slutten av fjorårs-sesongen gikk jeg tilbake til 2-plan som ga de forventede effekter:
- økt lengde
- økt høyde
- økt ustabilitet :(

Er det andre som har erfaringer med de to grunnteknikkene? Hadde vært særlig interessant å høre om man deler erfaringen med lengde dersom man har en "treg kropp".

1-plan

over 15 år siden

1-plan

Du får akkurat det du sier med 1-plan. Større stabilitet. Mindre følsom for dagsform. Og - til å begynne med - kortere lengder. Holder du på en stund vil du se at lengdene blir bedre.
jeg fikk til slutt 20 prosent økning i lengde i forhold til den slicen jeg hadde før.
Kom som et reslultat av mye bedre balltreff mye oftere, til tross for mindre trening på range. Ingen grunn til å stå på range. Ballen går helt rakt.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg må gjøre noe gærnt for jeg får motsatt effekt. Kan noen forklare meg - enkelt - hva som er forskjellen på 1 og 2-plans sving?

1-plan

over 15 år siden

1-plan

Dette skulle forklare det meste. Allerede fra setup er kølleskaftet på samme plan som svingen
http://www.moenormangolf.com/contents.php?top_cms_id=83

1-plan

over 15 år siden

1-plan

Med trad. sving står du nærmere ballen ved set up og siden alle ender opp med kølleskaftet på svingplanet må kroppen flyttes unna det vil si hoften må vekk for å klare det.
I denne ene bevegelsen ligger alle gjennomsnittsgolferes problemer.
De dyktige - eller de som starter tidlig nok - ha ingen problemer med å få det til, men det er en mye mer komplisert sving

Keiko

over 15 år siden

Keiko

Mener du at 1-plans sving er det samme som Natural Golf?

FriDropp

over 15 år siden

FriDropp

Står litt her:

http://www.oneplanegolfswing.com/p3_one_plane_vs_two_plane.html

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Ok, da var det ikke det jeg trodde. Er det noen her inne som spiller med 1-plans swing? Er nok ganske skeptisk til å gjøre store forandringer i svingen min...

Friskus

over 15 år siden

Friskus

Moe Norman var bare en av mange med 1-planssving, men han er den som ligger nærmest en slik test-robot, og forklaringen på hvorfor han var beste ball striker i historien, er nemlig færre bevegelige deler".

Logisk nok gir færre bevegelige deler, mer repeterbarhet, og mer konsisten angrepsvinkel til ballen.

moe normans spesielle sving der han holder bakre fot plantet i bakken til langt etter impact, men på en naturlig måte, gir en slagflate som er square til svingplanet lengst i verden, etter impact.

Lee Trevinos evner ble forklart med nettopp dette, at slagflaten er square til svingplan langt etter impact (med andre ord, tåen roterer ikke lukket gjennom impact), hvilket gir renere backspin på ballen, og mindre sideskru på ballen.
Trevino sa selv Moe var milevis langre square enn han.

Moe var kjent for å ha en spesiell lyd ved balltreff, faktisk så spesiell lyd at de største spillerne i verden brukte stoppe å slå når Moe var på rangen og gå bort å titte.

Dette kommer av en redusert rotasjon av slagflaten, hvilket gjør det mulig å slå rettere slag.

Ben Hogan kom i skade for å si at hvert rette slag er et uhell. Moe ble illsint og bad Hogan komme bort å se flere uhell.Moe slo en bøtte spik rakt med sin driver, og hogan sa at han bare skulle fortsette med sine uhell. De ble venner og Moe slo hogan i 4 av 4 vennskapsrunder.

Eller som Golf Digest mest berømte skribent skrev som leder i november 2004 issue, der Moe var intervjuet, 4 dager før hans død.
"Sorry Ben, but Moe hit it best".

Det har faktisk bare vitenskapelig forklaring, angrepsvinkel, mindre rotasjon, og flatere kurve på angrepsvinkel, færre bevegelige deler, som alle sammen gir bedre repeterbarhet og mye bedre marginer.

Det morsomme er at selv Tiger har endret sin sving radikalt, i slik retning. Dersom man ser Tiger, og f.eks Jiménez down the line, så ser man at skaftplanet ikke vandrer ifra svingplanet.

Moe var parallel med svingplanet med skaftet gjennom så og si hele svingen.

Moe sa at dette ikke hadde noe med talent og gjøre, men om hardt arbeid og kunnskap (vitenskap).

1-planssving er logisk, enklere og vil dominere framtiden. Når jeg sier enklere, så tenker jeg i treningsøyemed, for eksempel, der man enklere kan sette mål og korrigere ved bruk av video, speil etc.

My 2 cents

jonag

over 15 år siden

jonag

Jeg har studert disse greiene siden 2005, dvs på oneplaneswing.com, samt Ben Hogan sin sving og Jim Hardy sin sving. Så bare spør...

1-plan er et samlebegrep på en sving der baksvingsplanet stemmer ganske så bra med nedsvingsplanet. En 2-planssving har pr definisjon et svingplan som er høyere i baksvingen enn i nedsvingen og der man bare er nødt til å få kølla ned på nedsvingsplanet - skifte plan -for i det hele tatt å komme seg på innsiden og ned til ballen.

Garcia eller iallefall furyk er gode eksepler på noen som skifter plan fra baksving til nedsving. Dette er 2-plan.
Tiger er mye mer 1-plan i det at planene opp er ganske så like ned igjen også.

1-plan blir pr def en litt flatere sving, men vi snakker små forskjeller mellom den bratteste sving og den flateste sving så alt vil funke.

For å få god kraft er det nødvendig at kølla og skaftet jobber så godt som vinkelrett på ryggraden, feks akkurat som en baseballspiller. Dersom man vil bryte med dette prinsippet må man begynne å bevege armene opp og ned. Og ser man på styrkeforhold i kroppen er armene helt klart svakere enn bein, hofter, rygg og skuldre.

Men man vil ikke stå så bøyd i ryggen at man ikke får rotert, så da har man et tradeoff som antagelig ser ut som feks tiger sin sving.

Dersom armene er for aktive opp og ned blir det for mye armer og håndledd og for lite kroppsrotasjon. Da går det ut over nøyaktighet.

En sving med kroppen som hovedmotor og armer og hender følger som annenfiolin virker nok best i lengden

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her