Smilende Sam
Norge har ikke optimalt klima for golf. Åpenbart. Å fokusere på klima er likevel helt feil hvis man planlegger å bli god i golf. Å fokusere på klima er i strid med alle gode prinsipper for trening - siden det er en hindring som bare er der. Hvis en fyr på 1.65 ønsker å bli god i basketball så kan han ikke fokusere på høydeproblemet - han må fokusere på hvordan han kan utnytte sine features best mulig. Bare spør Earl Boykins og Muggsy Bogues. Man må fokusere på det man kan gjøre noe med og hvordan man kan trene best mulig gitt de forutsetninger som finnes.
Jeg tror det er mangelen på toppidrettskultur både hva angår utøverinnsats, støtteapparat og tilrettelegging av trening som er den største utfordringen i Norge. Larsens blogginnlegg på hans hjemmeside kan tyde på det. Joda Tutta, Skarpnord, en voksen HB og iflg ryktene Anders K. legger ned masse arbeid og de tre første får betalt for strevet.
Men hvor mange flere kunne vi hatt hvis en ekte toppidrettskultur hadde vært utviklet? Det er sikkert å banne i kirken men jeg tror det finnes litt for mange som synes det er kult å vinne KM eller bli helt i klubbhuset blant de yngre. Litt for mange som får hurtig fremgang som 14 åring og tror de blir en ny Tiger uten å trene knallhardt. Litt for mange foreldre som pusher og er sine barns managere uten å ane hva som kreves.
La oss sammenligne med svømming - en idrett med ekstremt dårlig anleggstilgang - der har vi verdenstopper nå fordi at man har utviklet gode, sunne treningsmiljøer som får frem både bredde og topper. Dette er utøvere som virkelig står på uten særlige utsikter til å leve av idretten sin. Opp grytidlig og første økt før skoletid. To økter etter at skolen er over. Dedikasjon og oppofrelse.
Den kulturen finnes ikke i norsk golf i dag. Vi dyrker ikke kruska, oppofrelse og "blod, svette og tårer", men bruker tid på å se på hvordan 16 åringen skal få råd/mulighet til å bo i Spania om vinteren og hvordan de skal entre proffenes rekker snarest mulig etter fylte 19 uten å ta skolegang. Det er mye å lære av mange toppidrettsmiljøer i Norge for NGF. Det kan også være mye å hente gjennom teknologi for å kunne trene riktig innendørs om vinteren - og så kan det hende at denne jenta har skjønt noe de fleste norske spillere ikke har fått med seg:
http://svtplay.se/v/1828017/sportspegeln_traffar_nya_golfstjarnan_anna_nordqvist
Uten toppidrettskultur, ingen toppidrett. Uten å stille krav til utøverne som motytelse mot støtten - ingen toppidrettsutøvere. Norge har langt igjen å gå - og det er nesten litt synd at man p.t. kan lene seg på de 3-4 toppspillerne fordi det kan se ut som om de blir mer hvilepute enn inspirasjon.
På Golferen.no skriver også Jan E Espelid noe interessant under headingen "Tre nominasjoner ingen friskmelding":
"Samtidig som vi aller inderligst håper at flere av våre unge proer, med Marius Thorp og Caroline Martens i spissen for henholdsvis herre- og damesiden, får den oppbakkingen av forbund, klubb, sponsorer, familie og media som kreves for at de skal kunne nå sine mål. "
Ja de skal ha oppbakking, men de skal ikke fokusere på oppbakking selv. De skal fokusere på å trene riktig, trene godt og trene optimal mengde (må ikke forveksles med mest mulig) ift. de muligheter de har. Jeg tror at den norske lagbyggingsmodellen er bedre enn en individuell approach. Koble talentene sammen, koble treningsmiljøene til andre prestasjonsmiljøer som kan gi dem riktig input og inspirasjon - og tren mentalt fra tidlig alder. Fokusere på å eliminere ulempene man ikke kan gjøre noe med uten at man må bruke 250.000,- på Spania reiser for 16 åringer.
Oppe i dette ville et åpent NGF være viktig. Et NGF som stiller krav, som forteller golf-Norge hva man jobber med og hvorfor på en tydelig og god måte. Men viktigst av alt; støtte de beste spillerne man har og bygge bredde under disse. I dag støtter man juniorene og lar eliten i all hovedsak greie seg selv. Siden jeg ikke vet - så spør jeg; deltar Larsen, Kaensche, Sæther (før hun la opp) og Brovold på samlinger med de beste juniorene? Jeg vet at Tage bruker tid på sine lokale juniorer - men skjer det i forbundsregi noen slik kompetanseoverføring?
Jeg håper at norsk golf tar steg videre, at de beste blir bedre og at de nest beste tar nye skritt. Mest av alt håper jeg at man utvikler en toppidrettskultur der hele NGF og utøverne drar i samme retning gjennom eliteinnsats og fokus på det man kan gjøre noe med. Ikke klima og manglende Spaniaturer.