Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Norsk golf på riktig spor?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

På et annet nettsted har det tidvis vært fokusert på klimaforholdene våre og betydningen for utviklingen av norsk golf. Teksten nedenfor er en omarbeidet og utvidet versjon av innlegget der.

Norge har ikke optimalt klima for golf. Åpenbart. Å fokusere på klima er likevel helt feil hvis man planlegger å bli god i golf. Å fokusere på klima er i strid med alle gode prinsipper for trening - siden det er en hindring som bare er der. Hvis en fyr på 1.65 ønsker å bli god i basketball så kan han ikke fokusere på høydeproblemet - han må fokusere på hvordan han kan utnytte sine features best mulig. Bare spør Earl Boykins og Muggsy Bogues. Man må fokusere på det man kan gjøre noe med og hvordan man kan trene best mulig gitt de forutsetninger som finnes.

Jeg tror det er mangelen på toppidrettskultur både hva angår utøverinnsats, støtteapparat og tilrettelegging av trening som er den største utfordringen i Norge. Larsens blogginnlegg på hans hjemmeside kan tyde på det. Joda Tutta, Skarpnord, en voksen HB og iflg ryktene Anders K. legger ned masse arbeid og de tre første får betalt for strevet.

Men hvor mange flere kunne vi hatt hvis en ekte toppidrettskultur hadde vært utviklet? Det er sikkert å banne i kirken men jeg tror det finnes litt for mange som synes det er kult å vinne KM eller bli helt i klubbhuset blant de yngre. Litt for mange som får hurtig fremgang som 14 åring og tror de blir en ny Tiger uten å trene knallhardt. Litt for mange foreldre som pusher og er sine barns managere uten å ane hva som kreves.

La oss sammenligne med svømming - en idrett med ekstremt dårlig anleggstilgang - der har vi verdenstopper nå fordi at man har utviklet gode, sunne treningsmiljøer som får frem både bredde og topper. Dette er utøvere som virkelig står på uten særlige utsikter til å leve av idretten sin. Opp grytidlig og første økt før skoletid. To økter etter at skolen er over. Dedikasjon og oppofrelse.

Den kulturen finnes ikke i norsk golf i dag. Vi dyrker ikke kruska, oppofrelse og "blod, svette og tårer", men bruker tid på å se på hvordan 16 åringen skal få råd/mulighet til å bo i Spania om vinteren og hvordan de skal entre proffenes rekker snarest mulig etter fylte 19 uten å ta skolegang. Det er mye å lære av mange toppidrettsmiljøer i Norge for NGF. Det kan også være mye å hente gjennom teknologi for å kunne trene riktig innendørs om vinteren - og så kan det hende at denne jenta har skjønt noe de fleste norske spillere ikke har fått med seg:

http://svtplay.se/v/1828017/sportspegeln_traffar_nya_golfstjarnan_anna_nordqvist

Uten toppidrettskultur, ingen toppidrett. Uten å stille krav til utøverne som motytelse mot støtten - ingen toppidrettsutøvere. Norge har langt igjen å gå - og det er nesten litt synd at man p.t. kan lene seg på de 3-4 toppspillerne fordi det kan se ut som om de blir mer hvilepute enn inspirasjon.

På Golferen.no skriver også Jan E Espelid noe interessant under headingen "Tre nominasjoner ingen friskmelding":

"Samtidig som vi aller inderligst håper at flere av våre unge proer, med Marius Thorp og Caroline Martens i spissen for henholdsvis herre- og damesiden, får den oppbakkingen av forbund, klubb, sponsorer, familie og media som kreves for at de skal kunne nå sine mål. "

Ja de skal ha oppbakking, men de skal ikke fokusere på oppbakking selv. De skal fokusere på å trene riktig, trene godt og trene optimal mengde (må ikke forveksles med mest mulig) ift. de muligheter de har. Jeg tror at den norske lagbyggingsmodellen er bedre enn en individuell approach. Koble talentene sammen, koble treningsmiljøene til andre prestasjonsmiljøer som kan gi dem riktig input og inspirasjon - og tren mentalt fra tidlig alder. Fokusere på å eliminere ulempene man ikke kan gjøre noe med uten at man må bruke 250.000,- på Spania reiser for 16 åringer.

Oppe i dette ville et åpent NGF være viktig. Et NGF som stiller krav, som forteller golf-Norge hva man jobber med og hvorfor på en tydelig og god måte. Men viktigst av alt; støtte de beste spillerne man har og bygge bredde under disse. I dag støtter man juniorene og lar eliten i all hovedsak greie seg selv. Siden jeg ikke vet - så spør jeg; deltar Larsen, Kaensche, Sæther (før hun la opp) og Brovold på samlinger med de beste juniorene? Jeg vet at Tage bruker tid på sine lokale juniorer - men skjer det i forbundsregi noen slik kompetanseoverføring?

Jeg håper at norsk golf tar steg videre, at de beste blir bedre og at de nest beste tar nye skritt. Mest av alt håper jeg at man utvikler en toppidrettskultur der hele NGF og utøverne drar i samme retning gjennom eliteinnsats og fokus på det man kan gjøre noe med. Ikke klima og manglende Spaniaturer.

c1

over 15 år siden

c1

Enig i det meste av det du skriver. Det som er viktigst tror jeg er at oppbakking skal komme som ett resultat av at utøveren har gjort seg fortjent til oppbakkingen. Klare krav skal stilles for å få gjenytelser og ikke minst spesifikke krav til oppførsel og attitude før oppbakkingen kommer. Da tror jeg både det mentale med forberedelse på at det vil koste å komme opp på topp vil matche utøvelsen og utøvelsen av spillet vil komme samtidig.

Tror en del ser for seg at når de bare er gode nok så skal NGF og omgivelsene trø til og gjøre resten. Det er feil - NGF kan nok legge forholdene til rette og kanskje også hjelpe til med at treningen gjøres rett men selve jobben må den enkelte gjøre selv.

Det er jo også litt spesielt å tro at man kan bli profesionell uten at det vil koste penger. Enhver utdannelse koster penger uansett hva det er. Ønsker man å bli prof. golfer så skal NGF betale eller noen andre?? Skolegang paralellt med trening og en utdannelse slik at dersom golfen svikter eller annet skjer så har man noe reralistisk å falle tilbake på er ikke dumt....

hansa

over 15 år siden

hansa

Fy faen
hvordan er det mulig å skrive så mye vås?

Er det så jærlig frustrerende å ikke få spilt golf?

Pepper

over 15 år siden

Pepper

For å bli gode, virkelig gode, må de unge golfspillerne ha vilje til å trene fokusert, riktig og mye. Alt for mange juniorer står og slår baller uten særlig fokus, da kan de aldri nå toppen.

Det er helt sentralt for å oppnå dette at klubbene har god kultur med hensyn til å trene riktig og fokusert, og ikke bare mengde. Den kulturen er nok langt på vei mangelfull, selv om mange ledere og proer gjør så godt de kan.

I min klubb har lederne og proene fokusert på holdninger og kvalitet på treningene, og vi har/har hatt flere spillere på landslag, samlinger med NGF, collegespill i USA og gode resultater i mesterskap, men allikevel, det er få, om noen, av disse som virkelig viser at de har den nødvendige viljen til å lykkes.

Foreldre, proer og ledere må alle bidra i så måte, og klubbmiljøet er selvfølgelig helt sentralt. Det er begrenset hva NGF kan bidra med, spillerne må selv ta ansvaret for egen suksess.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Pepper, jeg er enig med det du sier - poenget mitt er at det må skje utveksling klubb/utøver - NGF - klubb/utøver. Et godt forbund kan få klubbene gode, gode klubber kan gjøre NGF bedre og slik får man en positiv spiral. Hvis en lokal klubb skaper elitespillere bedres rekrutteringen fordi det er en naturlov at yngre tiltrekkes av miljøer med suksess. Hvis man får bedret rekrutteringen bedres bredden og med bedret bredde får man bedre topp. Så må toppene tas vare på for å virke som forbilder for å skape bedret rekruttering etc etc. Men selvsagt er det spillerne selv som er den viktigste faktoren. De må orke, stå på og ofre.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Vi er jo rørende enige her SS!

Samspill mellom de forskjelige aktørene er klart det beste, og når klubber har et antall spillere på college, landslag etc ser jeg av erfaring fra egen klubb at det smitter positivt ned på yngre spillere.

Det som har uroet meg en del er spillere som bevisst går fra bra drevne klubber med godt junior/turneringsmiljø til andre klubber hvor spillerne tilsynelatende har bedre tilgang til NGF's apparat. Når juniorspillere tar slike valg bevisst kan det tyde på manglende profesjonalitet fra NGF's side. Det er imidlertid ikke et særegent problem for NGF at spillere er misfornøyd med forbundet, det samme skerj i flere andre og mindre forbund hvor uttak etc kan se ut til å være mer basert på lederenes subjektive vurdering og favorisering av utøvere enn av faktiske resultater.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Hvis misnøyen omsettes i konstruktivt arbeid er det utmerket - hvis den ender opp i konflikt er det uheldig. Jeg tror forbundet må jobbe litt med dette - og at klubbene sammen med sine trenerressurser må bidra. Et eksempel på et utmerket treningsmiljø over mange år finner man i Stavanger GK og i Borregaard GK

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Har lest endel på nevnte debatten om klima på "den andre siden",og må si at jeg er overrasket over hvor mange som mener at klimaet er et stort hinder.
Faktum er vel at vi har veldig mange talenter,helt opp tilogmed junioralderen. Mange er/har vært helt i verdenstoppen,men stort sett ingen har klart overgangen til proffenes hverdag. Akkurat det har vel lite med klima å gjøre,de blir vel ikke mer følsomme for kaldt vær når de blir voksne vel?
Eller er det slik at man har alt dekket av utgifter som junior,mens når man blir "voksen" så man klare alt selv...dårlige resultater=dårlig med penger=lite reising,lite penger til trener/caddie etc ? Så at man bor her nord og ikke kan få spillt noe i vinterhalvåret,kanskje er en indirekte årsak? jeg bare spør...

At sesongen er så mye lengre i syd-sverige at det skal være noen årsak ser jeg på som lite sannsynlig. Spillte bla Larvik i begynnelsen av desember i år,og banene helt sør(sverige) som har lengst åpent fikk snø ca.18.desember. Alle andre steder i sverige fikk snø før det.Nå er dette en litt spesiell vinter med så mye kaldt vær og snø overalt.

Er vel ingen enkle eller kjappe løsninger for at vi skal heve oss som golf-nasjon,og kanskje er vi et steg på veien med flere spillere på øverste nivå nå.
Men alt i alt så vi ha de typene,de som er villig til å satse alt,som er villig til å gjøre golf til en heldagsjobb gjennom trening og spill,også før man har det som et levebrød som man tjener penger på.

jesus maria

over 15 år siden

jesus maria

Vi er definitivt på vei, og har kommet langt de siste årene.

Det er imidlertid ingen tvil om at det, i golfmessig forstand, ugjestmilde klimaet har skylden for at vi ikke har hevdet oss tidligere.

Så en annen skrive at Sverige hadde 20-30% lengre sesong enn oss, og syntes ikke at det var nok til å forklare forskjellen i resultater landene i mellom. Vel, jeg vil påstå at akkurat den forskjellen i klima og sesong, utgjør de 25-30 årene de ligger foran oss resultatmessig.

Goofy

over 15 år siden

Goofy

At vårt klima her oppe i nord ikke er optimalt for golf er jo innlysende, men at klimaet i Norge skal være med å forklare forskjellen på norsk og svensk/dansk golf blir i mitt hode helt feil.
Etter mitt skjønn så er det andre forhold som forklarer forskjellen mellom svensk og norsk golf:
Anlegg: Norge har langt færre anlegg for golf enn Sverige.
Antall spillere: Større masse = flere topper
Kompetanse: I Norge henter vi en håndballkeeper til å lede eliten...

Sverige og Danmark har opparbeidet en egen kultur for golfidretten. Dette tar tid å bygge opp. Her er det viktig å tenke anlegg,organisering,kompetanse fra NGF til trener klubb osv osv.

I denne prosessen er det viktig å fokusere på muligheter, ikke begrensninger.

La oss snu det på hodet: Hvorfor lykkes ikke Sverige med å få fram gode skihoppere. Norge produserer stadige nye talenter men hvor er svenskene? Jeg håper alle kan være enige om at årsaken ikke er klima...

jesus maria

over 15 år siden

jesus maria

Altså.. Klimaet i norge er dårligere for golf enn det det er i Sverige og Danmark. Ikke mye nødvendigvis, men det ER dårligere.

Klart det forklarer saken. Færre anlegg og svakere kultur kommer som et produkt av dette. Derfor ligger vi bak. Igjen blir det en slags "høna og egget"-diskusjon, uten noe særlig spennende "løsning"

Poenget må jo være at den kulturen er i ferd med å dyrkes frem i Norge nå, og at vi jobber oss oppover. Men man bør etter mitt skjønn vise noe mer nøkternhet til hva som forventes av "lille Norge" foreløpig.

Skihopp-analoigien faller gjennom fordi begge land hadde kultur for den sporten tidligere, men i Sverige visnet den gradvis hen.
Hva gjelder golf, så har sverige rett og slett bare startet før oss.

Fri Dropp

over 15 år siden

Fri Dropp

Hei Goofy,
Sjefen for de svenske skihopperne heter Gunilla Back. Det høres vel ikke ut som om de har valgt en med mye erfaring fra idretten på høyt nivå?
Godt ikke NGF har gått i den samme fella :p

Goofy

over 15 år siden

Goofy

jm: Du har rett, svenskene startet før oss. Vi henger etter. Med rett fokus så kanskje vi klarer å ta igjen svenskene.
Jeg har mer tro på din siste konklusjon enn den forrige du hadde der du konkluderte med at forskjellen ene og alene lå på klimaforhold

jesus maria

over 15 år siden

jesus maria

Goofy: Dette kommer litt an på hva man tillater seg av årsaks-strenger.
Jeg mener at alle momenter du fremhever er korrekte, men igjen at det bunner i tristere klima. For å være mer konkret, så kan alle momentene du nevner beggrunnes med dårligere klimaforutsetninger.

Forøvrig så har jeg vel ikke konkludert forskjellig slik jeg kan se. Det var iallefall ikke meningen. :)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Ingen mener at klimaet i Norge er optimalt for golf. Like lite som klimaet for skøyter er optimalt i Texas. Like fullt har Norge elitespillere i golf og Texas en OL mester på skøyter.

Det man ikke kan gjøre noe med må man forsøke å gå rundt. I Norge må man altså trene anderledes pga klimaet. Skiløpere går på rulleski om sommeren, syklister sykler på rulle, skøyteløpere går på inline skøyter. Å klandre klimaet eller begrunne manglende suksess med det blir helt feil fra et fokus perspektiv. Man må fokusere på hvordan man kan oppveie det forholdet at klimaet ikke tillater spill utendørs i deler av landet i deler av året. HB, Tutta og Merri har fikset dette - kanskje andre også kan - på sitt vis. Kanskje finnes det innendørs muligheter som kan oppveie noe, kanskje man kan komme opp med nye gode alternative løsninger selv? Er alle svenske elitespillere fra syd-Skåne? Jeg opplever det som et større problem at treningsmulighetene i Norge ikke ligger i boligområder enn at klimaet er kjipt. Jeg tror at Stavanger GKs nærhet til boligområder med barn er deler av bakgrunnen for at det er mange gode spillere derfra.

I Norge har vi fordeler som andre nasjoner ikke har. Penger, teknologimiljøer, toppidrettskultur som er inkluderende gjennom O-Toppen etc. Dette er det mange nasjoner som ikke har. Istedet for å fokusere på det som er kjipt bør vi utnytte det som er bra til fulle.

Når det gjelder forskjellen med Sverige/DK så tror jeg det er golfkulturen mer enn klima som er avgjørende. I Norge er golf fortsatt ikke helt inne i idrettsfamilien. Veldig mange nordmenn ser fortsatt på golf som "a good walk spoiled". Golf er ikke sport med siklende utslitte og rimfrosne utøvere. Det er det i Sverige og DK.

Blir jeg noengang rik skal jeg gi stipend til utøver/trener som kommer opp med gode treningsalternativer for off-season trening i Norge og andre kalde strøk......Det er nemlig så mye stiligere med folk som går etter muligheter enn de som sutrer over hindringer.

jesus maria

over 15 år siden

jesus maria

Enig i poengene dine SS. viktig å ha fokus fremover, på hvordan å overvinne "handicappet".

Men igjen, uten at det spiller stor rolle, så må jeg presisere at manglende kultur kommer som følge av utfordringer på området for de primære forutsetninger. Dette er basis sosialpsykologi.

Og den siste setningen din frister meg til å gjenta at vi ikke er i en posisjon der vi kan forvente allverdens resultater, vi har just begynt. Så hvem er det som sutrer over hindringer? Jeg ser bare en utviklende kultur, der de som har evnen og gutsen til å nå langt tar de nødvendige grep. Så er det en annen ting å skape et marked for å bedre standarden her hjemme. Det er det pt ikke marked for i den grad som du og jeg ønsker.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

At man kanskje ikke kan forvente er en ting - men å stå på og finne løsninger for veien frem er fortsatt mer spennende og målrettet enn å gruble over de hindringene som er der?

Jeg markedsfører golf så ofte jeg kan, både som eget spill og som tv-idrett, anbefaler folk å sponse de riktige utøverne og håper at jeg gjør en innsats også på andre områder. Engasjement er viktig når kanskje 50% av utøvermassen ikke selv ser på det som en sport. Kanskje er jeg for utålmodig, men det er bedre enn det motsatte.

Jeg er ikke så sikker på om golfboomen var så bra - det ble for mye for raskt. Kanskje en roligere fremvekst hadde vært bedre for golf som sport - selv om boomen har gjort underverker på en del menneskers helse og på fremveksten av anlegg.

jesus maria

over 15 år siden

jesus maria

Helt enig i at vi skal se fremover!

(Iallefall nå som vi vet årsaken til den haltende starten.. ;) )

Det siste avsnittet ditt følger jeg deg på 100 prosent. Håper bare at boomen har satt et et såpass sterkt preg at vi, på tross av overivrig utbygging av baner med manglende økonomisk levedyktighet, har fått grobunn for en kultur vi kan bygge videre på.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

lol, JM.... ikke tung uenighet her :-)

Jeg tror golfen har festet seg nok. Noen banekonkurser får vi, dessverre. Men kanskje det kan føre til at nye anlegg blir lagt nærmere der folk bor. Jeg vet at Kong Fredrik II prosjektet i Fredrikstad tenkte nærhet til barn - så tankene er der (om det prosjektet er bra av andre grunner er et annet spørsmål).

Kevin

over 15 år siden

Kevin

sammenligningen med Chad Hedrick er litt morsom,som begynte med "vanlige" skøyter som 25-26 åring!!
Han er født og oppvokst i en hall for rulleskøyter,og begynte etterhvert med inline skøyter for konkurranser. Så har han vunnet alt som er å vinne på det i mange år,før han bytter til vanlige skøyter. Og de fleste vet jo hvor god han har blitt på de

Støtter opp om å se framover,og ikke fokusere på hindringer

Freud

over 15 år siden

Freud

Tåpelig diskusjon.
Ta to 18-åringer med lik bakgrunn og talent i golf, omtrent like gode. Etter endt sesong i Norge reiser A til Spania og spiller golf fra november til april, og kommer så hjem. B blir i Norge og trener innendørs, og prater, avbrutt av et par ukesopphold i varmere strøk. Når de møtes på norske baner igjen primo mai, hvem er best av dem?
Jeg tipper at A er blitt mye bedre enn B, og at dette forspranget vil øke ytterligere når høsten igjen kommer og A på nytt reiser til Spania. Dette kan aldri B ta igjen.

Dere blir visst aldri lei av dette pratet om klubbene, NGF, tørrtrening, simulator, taktikk, riktig trening, samarbeide osv, osv. Golf skal spilles på gress, hele året. Også treningen. De som ikke har muligheter til det, har et handicap i forhold til dem som har det. Dette handicapet er varig.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Kanskje det Freud, men du er sikkert enig med meg i at det er minst like viktig at han som trener i Spania trener riktig? For hvis han som er hjemme gjør mye riktig fys, teknikk terping og mental trening, mens han i Spania ikke gjør det så tror jeg B blir best.

Freud

over 15 år siden

Freud

Det var en underforstått forutsetning i mitt case at A naturligvis ikke driver i ørska i Spania, men har kyndig veiledning. Det finnes nok av proer og andre trenere dernede. Det var også underforstått at A ikke reiser alene, men har med seg andre likesinnede, bl.a. for å spleise på oppholdsutgiftene. Under slike forutsetninger tror jeg nok at A får et varig forsprang på B.

Jeg har lest i andre tråder at vår eneste herrespiller på toppnivå - Bjørnstad - reiste alene i vinterhalvåret til Spania som 15-åring. Uten at det er foretatt parallellforsøk, så tror jeg nok at dette og andre opphold i varme strøk er det som har gjort at han er bedre enn de andre norske.

Jeg er overbevist om at det er noe lignende som må til for at norske golfspillere skal kunne nå toppen internasjonalt. Dette er rått og brutalt, og man må gi alt. Da nytter det ikke å si at "jeg må gjøre ferdig utdannelsen først". Det blir for pysete. Her gjelder ingen kjære mor. Har man et usedvanlig talent i golf og er treningsivrig og vil yte det maksimale, så bør man gi opp utdannelsen ved 15-16års-alder. Derfra er det bare golf som teller, 100 %, hver dag, året rundt. Og da er opphold i land der golf kan spilles og trenes på gress når banene er stengt i Norge, et must. Dersom man mislykkes, eller gir opp, så kan man gjøre ferdig både vgs og akademia senere. Det finnes nok av eksempler på mennesker som har tatt artium og universitet i voksen alder. Urealistisk, sier du? Nei, skal du nå toppen i golf, så må du satse alt i ung alder; blod, svette og tårer. Og da må man spille på gress, hele året.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Freud, jeg er ikke enig i at det er "pysete" å ta en utdannelse samtidig med golfutviklingen. Kanskje heller motsatt - få en utdannelse ved siden av. Å fokusere kun på en ting fra du er 16 år tror jeg vil gjøre deg mer uferdig i huet.
¨
Å bli "voksen" krever ikke nødvendigvis en utdannelse, men det hjelper å se og oppleve andre sider av livet også.

Nåja

over 15 år siden

Nåja

Innen ski hadde vi en sammenlignbar uttalt sannhet. Hvis du ikke var skogsarbeider ble du ikke skiløper. Men så kom Ivar Formo og man fikk opp øynene.

I dag er det kun de beste som vinner. Og det går mye på det mentale, og man må tillate dem litt "plass". Jeg er usikker på om Henrik har nødvendig
"tæl" til å komme i verdenstoppen. Tutta har det og derfor har hun lykkes. Marianne har uttalt noe som kan tolkes som hun har denne tælen.

Med tæl i denne sammenhengen menes sterke vilje til å nå sine mål, nødvendig kunnskap for å nå dit og vilje og evne til å gå veien.

Golfspillere som vil bli gode gjennomfører noen uker i vinterhalvåret på gress. Alle idretter oppsøker nødvendig naturlig underlag for å drive sin idrett.

Freud

over 15 år siden

Freud

Gunnar Bull, det er vel videregående teoretisk utdannelse du sikter til?
Bjørnstad har ungdomsskole + snekkerutdannelse. Det er jo en utmerket kombinasjon! Hvorfor skal alle ha videregående utdannelse; dvs. vgs + universitet/høyskole? Vi trenger håndverkere mer enn akademikere i dette landet. Selv tilhører jeg akademikerne, men jeg har mer respekt for en rørlegger enn en jurist (for å ta et eksempel av mange).
Uten å vite det, så tipper jeg at golftalentene i Norge utelukkende kommer fra møblerte hjem, der minst en av foreldrene har høyere utdannelse og der familieinntekten er høy. "Beste vestkant"? Da blir jakten på tilsvarende utdannelse for poden et krav fra foreldrene, og han/hun blir påminnet om dette i hele oppveksten. Hvor blir det da av den glødende interessen for å bli god i golf?
Mitt råd til golftalenter som vil ofre alt, er å droppe dette tøvet med høyere utdannelse, og satse alt på drømmen om PGA/LPGA. Kanskje får vi flere topper i golf når rekrutteringen etterhvert kommer fra vanlige arbeiderhjem?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Freud, jeg tenkte egentlig ikke på noen spesiell utdannelse. Jeg tenkte mest på at det kan være godt med mer enn ett fokus før du blir ihvertfall 20 år, kanskje også noen år til.

Just my humble opinion. Tror det er viktig å ha andre perspektiver også.

Freud

over 15 år siden

Freud

Du bør nok spesisfisere hva du mener her, Bull. Synes du Bjørnstad er et dårlig forbilde for andre golftalenter, med sin ensidige satsing på golf fra han var 15 år, og med en enkel utdannelse?

Skal du bli en ener i golf, så kan du bare ha ett fokus. Men vi snakker vel ikke om samme type golftalent. Jeg tenker på den glødende typen, som er villig til å ofre alt for å nå toppen. Da blir utdannelse litt pysete, og et hinder for å nå målet. Du tenker vel på alle de middelmådige (unnskyld uttrykket) talentene våre, som tar videregående utdannelse ved siden av golfen og som garantert aldri vil nå toppen. Prektige og sunne typer, bevares, men ikke fantaster. Med det klimaet og handicapet vi har, så er det bare sistnevnte typer som kan nå toppen i golf fra Norge.

jesus maria

over 15 år siden

jesus maria

Tiger Woods har college-utdannelse..

Anton Reveriet

over 15 år siden

Anton Reveriet

TW har ikke fullført college, men han har allikevel (flere) Masters. I tillegg er han æresdoktor på Universitetet i Bangkok.

Freud: Det å ta en utdannelse samtidig med å satse på golf er selvfølgelig helt OK. For noen vil dette passe bra og gjøre dem til bedre golfspillerer, for andre kan det virke motsatt. Litt avhengig av typene.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Det finnes selvfølgelig ingen standardsvar på dette. Når det gjelder Bjørnstad, så er vel han egentlig et eksempel som KUNNE havnet dit jeg snakker om, altså litt desillusjonert og utbrent allerede tidlig i 20-årene.

Heldigvis kom han jo tilbake, men det kunne gått riktig gærnt.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Veldig, veldig mange av verdenstoppene har fullført utdannelse på universitetsnivå - trolig er golfeliten den best utdannede sportseliten i verden. Mye pga collegeprogrammene i statene og i div. Universitetsopplegg i UK.

c1

over 15 år siden

c1

HB kan vel egentlig takke NGF for at an er i gang igjen om jeg ikke tar helt feil. Tror Aalbu var ansatt hos NGF en liten periode akkurat lang nok til å få HB på sporet igjen.....

Freud

over 15 år siden

Freud

Her har jeg virkelig behov for en oppklaring. I USA er man ferdig med 12 års skolegang ved utgangen av high-school. Da er man vel 18-19 år. College er en lavere grad av universitetsutdannelse som varer i 4 år, og ender med en bachelorgrad. Da er man minst 22 år. Da begynner altså golfkarrieren...?
Det påstås her at veldig mange av golftoppene har fullført bachelorgrad og kanskje endog master fra universitet. Det har jeg svært vanskelig for å tro, men må bøye meg for bevis. Kan Sam eller andre oppgi navn på de mange golftopper på PGA som har fullført bachelor eller master? Dessuten; det å begynne på college er ikke det samme som å fullføre...

Jeg forstår at college er en drøm for mange golftalenter, også de norske. Spørsmålet er dog - vedrørende denne trådens tema - hvor dette colleget ligger i USA, hvor mye tid man får til å spille golf ved siden av utdannelsen, og ikke minst om man fullfører. Et golftalent fra en stat der det ligger snø i mange måneder, vil helt sikkert søke et college i en sørstat der golf kan spilles hele året. Studenten fra Wyoming søker seg altså til Florida eller Arizona, mens en norsk student fra Oslo ikke kan søke seg til noe annet sted i Norge der golf kan spilles hele året - med noe utbytte. Da er vi tilbake til den klima-ulempen som norske golftalenter har, sammenlignet med de amerikanske.

Et siste spørsmål: hva slag utdannelse har toppgolferne fra Canada, Australia, Spania, Sør-Afrika o.l. ? Er det også på collegenivå?

c1

over 15 år siden

c1

Ett lite spørsmål.. er dette ett grensespørsmål eller er det distanse...

Her i Norge må man kanskje reise til Spania et måneds tid for å oppveie for en kald vinter - resten kan utnyttes her hjemme i Norge. Reisetid ca 4,5 timer.

I USA slipper man å krysse annet enn statsgrenser mellom statene men man er fortsatt i USA og reisetid for å komme til sommeren ??? 3 - 4- 5- 6 timer.

Trodde at det var USA og Europa som kunne sammenlignes og ikke Norge og USA når det gjelder klima....

Språkproblemer er til for å overvinnes og språk må læres.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Freud,

4 år på college er som en norsk cand.mag.

Graeme McDowell, J. Parnevik, Phil Mickelson, Paul Casey, Colin Montgomery, Luke Donald, J.B Holmes, Jim Furyk, Camillo Villegas, Steve Stricker, Richie Ramsay (siste stjerneskudd fra Skottland er utdannet ved Stirling University) er noen eksempler på spillere med universitetsbakgrunn fra eget eller andre land.

Padraig Harrington er regnskapsfører (accounting) - og jobbet som det frem til han ble proff i 1996.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her