Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Perler av noen golfhull i skyggedalen

Stian

over 15 år siden

Stian

Overalt i Norge er det sikkert noen mindre baner som kanskje ikke har den gjennomslagskraften til de mer kjente banene i Norge.Tenkte å bare høre om de utmerkede golfhullene som er gjemt unna allmennheten.

Får bare ta for meg Losby og hull 3 på 9hulls banen Vestmork.På hele anlegget vil jeg si at dette kanskje er det definitivt beste hullet.

Par 4 på 372 meter fra gul, oppover hele veien.bekk langs hele venstre siden med en større waterhazard fra ca 260m som spiser seg inn på fairway fra høyresiden.

Greenen er opphøyd og lekker baller i alle retninger, enten inn i skogen på baksiden eller i bunkerne i forkant.

I min manglende kunnskap om golfskills er dette for meg et bogey hull, og par går inn i boka mi som en mindre bragd.

Noen andre genialiteter av noen golfhull under radaren ?

ttttttt

over 15 år siden

ttttttt

Hull 5 på Randsfjorden. Par 3 på 135 meter med tee ca ti meter over greenen. Greenen ligger helt nedtil nevnte fjord. Med bunkere på høyre side og vannet på venstre er greentreff å anbefale. Vakkert!

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Jeg er utrolig "svak" for Valdres`nydelige 9 hullsbane,en av mine absolutte favoritter. Og spesielt hull 1,2 og 3 som ligger vannet og utpå halvøya er en magisk opplevelse. Hull 1 og 3 er relativt greie par 3 hull hull,mens hull 2 er et skikkelig "selvtillits-dreper" på en dårlig dag. Par 4 på 343m,hvor landingsområde er utrolig smalt...med vann langs hele høyre siden. Jeg har mange ganger gått av hullet midtveis på FW etter å ha slått flere baller i vannet. Det ligger nok hundrevis om ikke tusenvis av baller i vannet der hvert år.

Svensk golf skrev om banen i sommer og kallte den en drømmebane...ikke fordi man lett sovner der:)

herrtommy

over 15 år siden

herrtommy

Er totalt enig med Stian, og har gleden av å beskue omtalte bogeys på dete hullet ved flere anledninger.

Hadde ikke Stian valgt dette hullet ville nok jeg valgt det samme, men skal heller her forsøke beskrive et hull jeg liker veldig godt av en eller annen grunn:

Sorknes Golfklubb, Hull 13.
Limer inn fra baneguiden her:
"Et kort par 3 hull, men greenen har 2 etasjer. Utslaget krever "carry" til greenen. Fra backtee er hullet som regel påvirket av vind. Et vanskelig hull for nybegynnere og et lett hull for en presisjonsspiller"

Og det er nok kanskje siste setning som er verdt bite seg merke i her, for her er det bare et sted å sikte, og det er på green. Hullet synes jeg og er meget pent å se på. Og Sorknes er en perle egentlig, og det er alltid lett å få teetime, og da ganske ofte alene. Desverre ikke mange besøkende der

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Morsom tråd som får meg til å innse at jeg altfor lite går utenfor opptråkkede spor hva angår banevalg. Et hull jeg liker godt som ikke er på mainstream banene er hull 18 på Solastranden, egentlig et lett par 4 hull på bleike 276 fra Gul men av en eller annen grunn får jeg ofte et dårlig resultat. Samme banes hull 17 er også fiffig der det ligger inne mellom trærne - men siden det er såpass kort må man opp med et høyt jern - og vips så er vestlandskystens skumle vinder i spill med en gang - vanskelig å beregne og vanskelig å ta hensyn til.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Jeg liker også hull 5 på Randsfjord, men også hull 15 på Norefjell, som er et snirklete par 5 hull med vann på begge sider av fairway.

ikke så mange hull som stikker seg ut der oppe, men dette liker jeg... :)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Denne tråden fortjener å bli bumpet opp. Jeg vil vite mer om de golfhullene jeg burde ha spilt, men som jeg ikke har spilt?

Quasimodo

over 15 år siden

Quasimodo

Yup, Randsfjord hull 5 er tøft. Jeg liker også det hullet på Krokhol (hull 5) hvor man står waaaay up og ser ut over sletta. :)

Hickory

over 15 år siden

Hickory

Enig med SS ang. hull 18 på Solastranden. Egentlig et lett hull rett frem. SW inn uansett - chip eller full sving. Men med vannet rett foran greenen og at greenen heller mot vannet i tillegg. Egentlig en liten og avlang green, med (som alle greener på Solastranden) liten forståelse for spinn eller stopp i ballen, så fanger bunkeren bak opp slagene lett. Når man da står i en bunker som i tilllegg kan være dårlig vedlikeholdt (lite sand eller veldig vått), så er man ikke alltid like kjepphøy når man skal slå slaget som skal slåes to-tre meter, er man etpar meter til så er man våt.
Men hullet er også etter min mening et ypperlig avslutningshull, når det er så mange andre nitriste hull på samme bane.

Av andre hull så må jeg nevne hull 9 på Nøtterøy, hull 9 på Vestfold, hull 3 på gamle Bogstad, hull 18 på Bjaavann og hull 3 på samme bane (risk and reward).

Liker ellers par 5 hull - hull 18 på Kongsberg er en test for de fleste.
Hull 9 på Norsjø - alltid spennende.

Det ble lite geografispedning, men kan da ta med mange hull på Meland som jeg synes er praktfull.

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

Hull 8 på Askim er jo ett morsomt hull. Par 4 360 meter, kanskje ikke verdens mest skremmende drive, men andreslaget gjør hullet. Green med vann på begge sider, en bekk foran, og grei høydeforskjell ned til green, så litt kort gir fin rull... Kanskje ikke en "perle" men absolutt ett hederlig hull.

BFH

over 15 år siden

BFH

Asker og Kjekstad har 2 flotte hull, Asker sitt hull 18, par 3 120m hvorav 105m er blå fw, kjekstads hull 7 også par 3, flotte hull etter min mening.

Webmaster

over 15 år siden

Webmaster

Hadde flere bilder fra Randsfjorden liggende.

I tilfelle noen ikke har spilt banen, legger jeg ut bilde fra hull 5 her:

Klikk her

I tillegg legger jeg ut et bilde fra hull 18 også, som kanskje må være det hullet jeg har spilt med størst høydeforskjell:

Klikk her

Bildene er fra en våt septemberdag i 2005.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Takk, WM.

Hull 5 ser artig ut. Hull 18 ser - ut fra bildet - litt "spesielt" ut? Er det par 4 ned bakken?

Webmaster

over 15 år siden

Webmaster

Jeg TROR hull 18 er et par 5, men er ikke sikker. Kom ikke inn på hjemmesidene til klubben og får derfor ikke sjekket.

Webmaster

over 15 år siden

Webmaster

Nei, det er visst et par 4.
Svaret lå jo på disse sidene... :-)

ttttttt

over 15 år siden

ttttttt

Hull 18 er par 4. Ca 330 m "hoppbakke" nedover. Krever to meget presise, men ikke lange, jernslag for å være på greenen i to.

kevin

over 15 år siden

kevin

Hmm...kommer det til å väre mulig å poste bilder her senere slik WM gjorde? spennende...

Norsjö i telemark er og en av mine favoritter,hull 11 er en skikkelig rysare,,par3 på ca.187m,står höyt oppe og har vann langs hele siden...det er smalt å lande. Spillte sammen med en for noen år siden som slo förste ballen i vannet,slo en ny til 5cm fra pinnen med et 1-er jern etterpå.

Banen har også flere andre flotte hull

jonag

over 15 år siden

jonag

Hull 16 på Stjørdal feks... kort par4 dogleg høyre nedover med OB høyre og vann venstre, man kan få birdie på et 6-jern og wedge eller drive og chip, eller en bogie på OB høyre eller vann venstre. Om det blåser må man fort slå en lang kølle for å rekke frem eller en wood for ikke å slå forbi greenen om medvind.

Her er det fjordutsikt uansett vær...

http://www.stjordalgolf.no/page.asp?menuid=2319&parentID=1986

http://www.stjordalgolf.no/arkiv.asp?aar=2008 (se bilde nr 16 fra venstre)

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

veldig fint hull 16 på Stjørdal jonag (er en fin og koselig bane, litt sånn Drøbak feel, men er vel litt mindre kjent for de fleste så går vel i "skyggedalen" klassen). Jeg synes det beste hullet på Stjørdal var hull 12. Par 4 350 dogleg oppover, og ett litt tricky innspill siden man gjerne står med ballen lavere og slår mot en green som ligger litt høyere med en bekk rett foran.

Fin utsikt fra 17 også:
http://www.flickr.com/photos/jannor/3772010999/

Stinger

over 15 år siden

Stinger

Hull 11 på Larvik.
Kort risk/reward par 4 hull.

jonag

over 15 år siden

jonag

Hull 12 er litt tøft, kan diskuteres om det er et bra hull eller ikke. For den som slår langt er det lett, for den som slår kort er det umulig, for den som slår midt på treet er det interessant.
Men utsikt er det nok av...

Jeg liker risk reward-hull, kanskje fordi jeg ikke slår langt nok ;-)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Fiffig betraktning, jonag.

Et hull som er ukjent for mange her inne er kanskje Stavangers hull 3. Fantastisk par 3 ut mot Stokkavannet.

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

Jeg er vel i "midt på treet" klassen da jonag, innimellom:)

Enig med deg Kevin, Norsjø har mange fine hull, synes også 11 er fin, men synes vel 15 er nesten like fint, par 3, og der lander man på green, enkelt å greit;) (Dog Litt usikker på hvorfor du har begynt å skrive på Svorsk)

Flere "skyggedal" (mye bra baner så kanskje litt feil betegnelse, litt mer sånn "utenfor alfarvei" for de fleste) hull:

Fana hull 3. Interessant utslag. http://www.flickr.com/photos/jannor/3894425404/
(tatt fra hvit, gul er på flåtene til høyre i bildet) Og en særdeles interessant driving range.

Grenland hull 7. 460 meter par 5, er man kylling (som meg) legger man ett jern rett framover, slår man langt (og stabilt) kan man prøve å gå på 2:)

Skjomen. Hull 5: http://www.narvikgolf.no/default.aspx?sid=7&h=5
Fabelaktig, forøvrig en fantastisk bane i min bok

Ellers er jo hull 4 på Borregaard en fint lite par 3

Gunder

over 15 år siden

Gunder

Yorkie: Ikke glem dette fra Skjomen hull 17 :p
http://www.flickr.com/photos/jannor/2839873830/

Skjomen har en utrolig bra designet avslutning:
12, 13, 14, 15, 16, 17, 18. Alle meget gode hull der greenen på 14 kan diskuteres litt ;)

Hull 18 er nok et av mine favoritt avslutningshull på planeten. Platågreen rett etter elva som renner foran. Genialt.
http://narvikgolf.no/default.aspx?sid=7

Stian

over 15 år siden

Stian

Har ikke spilt Randsfjorden på åresvis og har da ikke spilt de nye hullene.Hull 18 husker jeg friskt i minnet som ett skikkelig Mikke Mus hull.

Hull 5 ser tvers gjennom nydelig ut og frister øyeblikket til et lite gjensyn med Randsfjorden.

Fun fact.Første 18 hulls runden jeg spilte var Randsfjorden fikk jeg birdie på par 3 hull 3(tror jeg, det som ligger oppi åsen med utsikt ned mot hull 1).Trodde dermed det alltid ville være slikt...Tok feil :)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Narvik har jeg aldri spilt, men blir jo nesten fristet her. Randsfjorden bør kanskje også prøves.

Reiser man ut av landet så er Cruden Bay hull 14, 15 og 16 et par ganske funny hull. Hull 15 er et blindt par 3, men like fullt ikke Mikke Mus.... må oppleves.

http://www.crudenbaygolfclub.co.uk/holedescriptions.htm

jonag

over 15 år siden

jonag

Faktisk en av de mer utfordrende par 5 jeg har spilt er hull 7 på Selbu. Selbu er ingen kvalitetsbane, men har masse golf i seg likevel. Et godt eksempel på at golf kan spilles utfordrende også på lavbudsjettsbaner.

Hullet er 433m og om man ikke slår virkelig stygglangt og rett med driver over et vann er utslaget med feks et langt jern det vanskeligste mot en FW som har vann til venstre, OB til høyre og en liten låve foran til høyre i FW. Neste slaget må så passere låven helst på venstre side og over vannet og langt nok slik at man får et enkelt nok innspill til en green halvveis bevoktet av en frontbunker. Kult hull egentlig.

Sjelden man har hull første slaget er kortere enn andre slaget på par 5...

Kevin

over 15 år siden

Kevin

ha ha...yorkie,skrev fra hotell-pc i malmø:)

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

Gunder, kan vi ikke bare være enige om at det er fabelaktig mange bra hull i Skjomen? Bare synd at den er så j... langt unna.

Egentlig burde både Byneset, Narvik, Kongsvinger, Atlungstad, Stavanger og Meland vært i Oslo området sånn at jeg kunne ha spillt de igjen og igjen, vel, Atlung og Kongsvinger er jo ikke så gærnt langt da:)

SSam (og resten) Narvik er definitivt verdt turen. Særdeles utfordrende, og med en beliggenhet som er en opplevelse i seg selv.

Randsfjorden dog er jeg ikke så sikker på. Husker hull 2,5,7,17 og 18 og ikke nødvendigvis fordi de var spesiellt bra, ellers synes jeg det var litt sånn ja,ja

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Hadde Stavanger ligget i Oslo ville vi jo gått glipp av mange gode juniorspillere med treningsmulighet om vinteren, nei takke meg til. Men for de som ikke har spilt vår perle ved Stokkavannet, anbefales en tur dit. Kanskje den helgen jeg er i Narvik?

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

Hmm, kanskje vi skulle prøvd å fått til ett Scangolf lag til St.Hans turneringen i Narvik? Tre runder i løpet av 24 timer med ilagt grillmat og forfriskninger. Litt sånn "once in a lifetime" med teeoff 01:47 i strålende solskinn etter ett grillben og ett glass med godt i...

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hmmm, det høres faktisk spennende ut. Jeg har aldri vært i Nord-Norge på sommeren.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

....interessant. Jeg har ikke vært i Narvik siden jentelaget jeg trente i håndball i Harstad gruste Narvik/Nor en gang på 80-tallet og burde kanskje unne meg et litt annet inntrykk av Nord Norge.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Det hadde vært morsomt,har flere ganger tenkt på å få spillt Skjomen og den "marathon-golfen",men har liksom ikke fått gjort det ennå.

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

Da tror jeg jaggu meg at jeg skal monitorere litt kanskje til og med skrive en mail og forespørre om turnerningsinfo. Og litt nærmere forske litt på program. Jeg återkommer med ny tråd når det nærmer seg.

Så får de av dere som kunne tenke der en midnattsolsturnering på en fabelaktig bane begynne å legge inn aksjer hos koner, samboere, forloveder, venner, foreldre, barn, familie, elskere eller elskerinner m.fl i håp om å få godkjent noen sårt tiltrengte dager i gokk

Stian, får bare legge meg langflat og be om unnskyldning, var ikke meningen å hijacke tråden din sånn

Stian

over 15 år siden

Stian

Nå som tårene er tørket og xanaxen dermed begynner å kicke inn, aksepterer jeg unnskyldningen din.

tm

over 15 år siden

tm

Enig med Kevin,jeg og.Hull 11 og 15 på Norsjø er verdt turen alene.

Borre boogie

over 15 år siden

Borre boogie

Gamle ni hulls sløyfa på Borre har mange strålende hull. Det er kansje de fineste 9 hulene på hele anlegget.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her