Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nes Golfklubb

Golfspiller

over 15 år siden

Golfspiller

Nes golfklubb er konkurs etter 20 års drift. Spennende å se hva som videre skjer. Blir det ny klubb?

Kabel

over 15 år siden

Kabel

Var du der? Vet du hva som skjer med medlemmene? Er de "fristilte"?

Flyer

over 15 år siden

Flyer

Banen ligger jo der den ligger. Det blir vel først og fremst opp til grunneier å vurdere hva som skjer videre.
Foreløpig det Nes, Bodø og Kragerø som er konkurs, men det kommer nok desverre flere.
Folk burde rett og slett spille mere golf.

tak, oslo

over 15 år siden

tak, oslo

Du mener at folk burde melde seg inn flere steder og betale mer i årsavgift da Flyer.

Flere burde derimot begynne å spille golf.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Kragerø GK er ikke konkurs. selv om Estatia ga opp hotellet og spa-avdelingen. Swedbank som hovedkreditor overtar Estatias aksjepost i Kragerø Golf AS. De fleste forstår at golfbanen er helt sentral i driften av hele anlegget inkl hotellet som nå skal drives av andre.
Derimot ser det ut til at Kvitfjell Golf legges ned og banen blir pløyet opp.

Thurban

over 15 år siden

Thurban

Ramnefjell skriver at bonden og noen stalledrenger stakk hodene sammen etter møtet og diskuterte dannelsen av en ny klubb. Så kvikt går det å slette gjeld til småfolk i Norge.

Hold the fart

over 15 år siden

Hold the fart

Det var ikke Ramnefjell, men derimot golferen dott enno som sa at noen allerede var i ferd med å diskutere dannelsen av en ny klubb.

snappy

over 15 år siden

snappy

Billigere greenfee vil gi mer penger i kasse.

Svært få baner i norge som er verd mer en 200 NOK i greenfee.

Men da kommer folk i allefall. 200 kroner er bedre en null kroner.

tak, oslo

over 15 år siden

tak, oslo

Å pløye opp til åker,ville jo være dumt for grunneieren.
Han har jo blitt rik av dette igjennom de siste 15 åra.
Hevet god leie og i tillegg hatt alle oppdrag på banen.
Så det er vel naturlig at han forsøker å etablere noe nytt.
Men det koster å drive golfbane og han trenger mange spillere
der oppe for å få det til gå rundt.
Det som nå vil skje er at det kun er die hard golfentusiaster som
kommer til å melde seg inn i en ny klubb.
Antallet på litt over 100 pers på møtet igår viser vel omtrent
potensiale for medlemmer.

Nå forsvinner det spillere til de banene som ligger folk nærmest.
Ullsokninger til Mikla og Odølinger til Kongsvinger.......

Tiom

over 15 år siden

Tiom

Snappy:
Har du regnet på det her? 200 i greenfee, og du skal dekke et budsjett på feks 10 mill. Da skal du altså ha 50 tusen runder på banen...
Oslo, som hadde nesten fullt hele tiden etter de åpnet, registrerte 23.000 runder i år.
Full utnyttelse på baner i Norge, kan vanskelig krabbe over 30.000 runder. Med 200 i greenfee drar du inn 6 mill. Og da skal det være fullt hele tiden, selv om det regner bøtter og spann... Og ingen gidder å være medlemmer på en bane med så mye greenfeegjester.

200 i greenfee i Norge passer kanskje til enkelte 6-hulls, eller korthullsbaner. Vanlig pris bør minimum være 400 på enkle 9- og 18 hulls baner, og minimum 800-1000 på høykvalitetsbaner.
Glem hva NGF har ropt i mange år, Golf er IKKE billig! Og skal man spille, så må man betale hva det koster!
Oslo GK med 23000 runder og 27 mill i driftsbudsjett, betyr at hver runde har en selvkost på godt over 1000 kroner. Hvorfor skal en gjest betale mindre enn dette? Og hvorfor skal medlemmer subsiduere greenfeegjester som betaler under kostpris?
JEG vil ikke betale for at DU skal få spille min egen bane billig!

Kubein

over 15 år siden

Kubein

200 kroner er alt for billig. Blir for dumt å hevde at "jo mer man setter ned prisen jo flere kommer, da går økonomien rundt"...
Det er ikke nok timer i døgnet, nok dager i året for å få det til å gå rundt.

Mellom 350-500 kroner for en runde er der prisen bør være, utfra standard på banen.

Thurban

over 15 år siden

Thurban

Min klubb får gladelig invitere alle fattiglemmer og pensjonister til hundrekronersrunder på dagtid, som kan befolke den ellers folketomme golfbanen. Det betyr mer penger i kassen, mulighet for spill for dem som egentlig ikke har råd, og bedre plass til arbeidende golfere i prime time.

Zin

over 15 år siden

Zin

Ingen 18 hulls baner skulle kostet mindre enn 500. Uansett standard. Golf er for billig. Hvorfor følger ikke greenfee, medlemsavgift osv. den naturlige prisstigningen? Med lønnsveksten blir det billigere og billigere å spille golf hvert år, samtidig som klubbene/banene får mindre og mindre for pengene sine..

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Hmmm, delvis enig med Zin.. Dette er ikke bra :-)

snappy

over 15 år siden

snappy

Okay... la meg si det slik...

Oslo området er kanskje noe annet en andre stedter i Norge.

På de fleset banene jeg spiller så er det bare å møte opp, og gå rett ut og spille. Det er mange ledige starttider. Om man setter en pris som gir full bane til en hver tid, ja da har man funnet korrekt pris på greenfee.

Jeg kan garantere at dette gir mer penger i kassa en slik det er i dag.

Dette er helt grunnleggende mikro økonomi. Der pris kurven krysser det ønskede antall greenfee spiller vil som regel være prisen å gå for.

Jeg vil tippe at prisen er nærmere 200 kroner, en f. eks 400-500 kroner for de fleste banene i Norge.

Man må ogsp tenke på at dersom det koster 200 kroner å spille, vil flere og flere bruke penger på mat, baller og annet utstyr. Bare baneguide sparer spillere lett i dagens situasjon.

Jeg selger rundt 800 greenfees (Sola Gk, Stavanger GK, Sandnes GK og Solastranden) hvert år selv gjennom jobben... I fjor solgte vi dem for 50 NOK. Men i 2009 satte vi dem opp til 100 kroner.

Vi merket selv da at etterspørselen gikk ned, men den tok eg opp igjen i løpet av året. vi har solgt alle nå, og det har vist seg at mest sannsynlig er 100 kroner en korrekt pris i dette tilfellet... Sette vi prisen opp til 200 kroner for våre medlemmer... ja da tror jeg faktisk ikke at vi hadde solgt alle. Dette blir jo en litt annen sak, men det viser i allefall hvordan folk tenker.

Jeg forstår ikke at golfklubbene ikke tenker f.eks... Dersomen person møter opp på en golfbanen med med mange ledige starttider en dag uten start tid, da burde han fått starttiden for 200 kroner e.l. Jeg mener da at det er bedre å få inn 200 kr en ein ingenting.

Tenkt dere hvordan ryktet hadde gått..... Folk ville møtt opp på banen, ventet, og sikkert fått start tid i starten... Folk ville strømmet til så mye at folk ble nødt til å bestille for å være sikker på å få spille. Da er prisen gjerne 400-500... På denne måte får man med alle de som kanskje kunne tenkt seg å spille en anne bane på impuls, mens de som allerede hadde bestemt seg, gjerne tilreisende vil fortsette med å betale 400-500 kroner for en fastsatt starttid.

En full bane er bedre en en halvfull eller kvart bane.

Nåja

over 15 år siden

Nåja

Snappy det er en viktig side du ikke tar høyde for og det er slitasjen. Hvis vi alle sammen sluttt med å slå prøveslagene i bakken og ble flinkere til å legge tilbake torva etter oss ville vi spart mye.

For meg ser det ut som om latskapen og respkten for banene vi spiller på synker.
Tom under eget klubbmesterskap i høst ble banen vår stygt behandlet av egne spillere. Hvor er folkeskikken?

Jeg er sjokkert.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Mikroøkonomi trenger flere faktorer enn de du kommer med Snappy.

hvis du trenger X antall greenfeerunder på ett år til 500 kroner runden, så er det bedre med halvfull bane til 500 enn full bane til 50 kroner eller 100 kroner.

det regnestykket er så enkelt at selv jeg klarte det.... ;)

Derimot, så kan vi være enige om at det er bedre å ha bra belegg enn dårlig belegg.
skal du først dra inn priser, så må du sammenlikne priser med kostnader og banens stand.

Det holder ikke å finne en ideell pris for flest mulig besøkende.
du må finne en pris som gir flest kroner i kassen i forhold til kostnadene.

Tror ikke du finner mange klubber i Norge som vil overleve med et greenfee på 100 kroner.

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Snappy snappy... Her er du ute å kjøre

som vanlig....

over 15 år siden

som vanlig....

....

snappy

over 15 år siden

snappy

Slitasjen på banene er ikke så stor om det er 200 spillere eller 400 spillere...

De fleste banene er bygget for å kunne ha full starttid en hel sesong.

Man klipper ikke fairway, greener, teesteder eller andre ting noe annerledes om man snakker om 200 eller 400 spillere hver dag.

akkrurat her vet jeg hva jeg snakker om ettersom jeg har jobbet med dette.

Ikke kom her å si at det er slik at man kan sette greenfee til 1000 kroner, og heller satse på at to spillere kommer hver dag. En å sette prisen til 200, og satse på at 10 spillere kommer... Setter man 1000 Kroner vil ikke de 2 spillerene man håper på dukke opp... Setter man 200 vil mest sannsynlig flere en 10 spiller dukke opp... Dette er i tillegg et system som vil overleve...

I dag har jo prisene bevist at den er for høy ettersom de ikke klarer å få inn de pengene som er satt i budsjett som yngve så fint hentyder om jeg forstår han rett.

Kan noen vennligst gi meg et holdbart regnestykke på hvor mye variable kostnader det er med en ekstra greenfee spiller... Tenkt litt på det...

Jeg skal gledelig kommentere dette regnestykke. Ønsker også at folk tenker litt på hvor mye folk vil legge igjen av penger når de spiller..

Jeg hater denne tankegangen... En møbelsnekker produsere 10 møbler som han selger for 1000 kroner... Så synker etterspørselen til 5... Vil han da være tjent med å dobble prisen?.

Hva mener dere?.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Det er vel flere inntektskilder på de fleste golfbaner enn greenfee? Jeg tror at de fleste klubbene får inn mellom 50 og 70% av inntektene sine fra klubbmedlemmene, 20-30% fra sponsorer og 10-30% fra greenfee.

Et veldig viktig hensyn klubben må ta når den fastsetter greenfee blir derfor hva medlemmene betaler. La oss si at gjennomsnittsmedlemmet spiller 15 runder i året, og betaler 5000 kroner i årsavgift. Dette tilsvarer 330 kroner per runde.

Hvis greenfee blir like lavt eller lavere, så vil flere velge å spille på greenfee enn å være medlemmer. Dermed risikerer klubben å miste inntekter ved å sette greenfee for lavt.

Trur eg :-)

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Inntektsfordelingen er vel normalt omtrent slik GB skriver uten at jeg har tallene for min klubb i hodet.
Det er ikke så lett å la medlemmenes gjennomsnittspris være bestemmende for green fee. Medlemmenes runder varierer mellom 0 og 150 omtrent.
Priselastisiteten er viktig. Hvilket green fee nivå på forskjellige dager og tider gir den mest optimale inntekten for klubben, gitt at medlemmene, bedriftsturneringer etc får spilt slik at de er rimelig fornøyd og ikke forsvinner?
Noen klubber har normale/høye priser om sommeren pga tilfanget av sommergjester, andre må sette ned prisene om sommeren for å få noen spillere ut på banen. I teorien kan noen klubber mer enn doble antall green fee ved å halvere prisen, men det er neppe mye sannsynlig, i tillegg øker slitasjen på banen. Så beliggenheten og eventuell konkurranse fra andre baner er klart viktige faktorer.

snappy

over 15 år siden

snappy

Slitasjen på banen er helt irrelavant om folk oppfører seg på banen (fatter ikke hvorfor du tar opp dette med slitasjen)... Gunnar Bull er inne på noe... noen begynner gjerne å spekulere i medlemskap vs greenfee medlemskap osv... Her kommer jo da postkasse klubbene inn. Dette er en anne diskusjon, og den bør foregå på en anne tråd spør du meg.

nnnnn

over 15 år siden

nnnnn

Er du bare kverulant eller har du liten kunnskap, snappy. Velger å tro det er det siste.

På Østlandet er det flere baner enn det er spillere til for å fylle disse hele dagen. Banene er først og fremst for medlemmene, og klubber med 1500 > medl. ønsker man færrest mulig greenfeespillere. Andre baner er sprengt enten vår eller sommer og de kan sette opp greenfee.

Enig i at det kan være dyrt å betale kr 500 eller mer for en runde, men ønsker jeg å betale mindre kan jeg velge en annen bane med mindre belegg eller dårligere standard. Eller bli medlem i klubben jeg vil spill oftest.

Når min bane var ny hadde vi kun ballrenne. Det var sosialt og trivellig, men i dag er banen best tjent med start-tid bestilling.

Angående slitasje - det er ikke tvil om at slitasjen øker med bruken. Vedlikeholdet koster mer penger. Det er også væravhengig.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg tror at i en konkurransesituasjon så har Snappy rett - halvering av greenfee kan føre til mer enn dobbelt belegg og altså mer penger til klubben. Altså f.eks. hvis det er tre-fire aktuelle baner i nærheten, og en av dem setter ned greenfee som nevnt ovenfor.

Hvis de andre banene derimot følger etter, vil belegget nærme seg normalt igjen, og da er det ikke lønnsomt lenger.

snappy

over 15 år siden

snappy

Et spørsmål:
Hvorfor har ikke Nes da penger ettersom de har mange medlemmer. Full bane med greenfee spillere hele sesongen.

Jeg forstår ikke hvordan en slik bane kan gå konkurs.

Husk at man betaler mye for greenfee i mitt tilfellet dersom man ønsker å bestille tid...

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Nå er ikke jeg medlem av Nes, men såvidt jeg vet så har de blitt rammet av ganske stor medlemsflukt de siste to-tre årene.

Samtidig hadde de en ordning som gjorde at medlemmene hadde rett til å løse inn igjen spilleretten og få tilbake en eller annen sum (som de fikk tilbake i form av greenfeebilletter)

De klarte heller ikke å skaffe mange nok nye medlemmer, synes å ha hørt noe om 6-700 betalende medlemmer.

Forhåpentligvis noen medlemmer her som kan korrigere meg der jeg har feil.

Nes medlem

over 15 år siden

Nes medlem

Det er nok flere grunner til at Nes ikke greier seg økonomisk. Klubben har slitt i flere år med det problemet at tidligere betalte medlemmene inn et "lån" til klubben, så ble det bestemt at nyinnmeldte medlemmer ikke skulle behøve å "låne" ut penger til klubben. Da begynte uballansen å komme. Det er alltid noe utskifting av medlemmer, hvert år er det noen som melder seg ut, og noen som melder seg inn. Når de som melder seg ut har krav på å få tilbake "lånet", vil kassa snart bli tom.
I tillegg har klubben gått på noen smeller og brukt noe penger på advokater.
Rommen Golfpark ligger der, og jeg håper at det blir golfspill på banen der også i årene framover. Det stod noe i lokalavisen om at det vil bli startet en ny golfklubb.

snappy

over 15 år siden

snappy

Håper det... Nes er en veldig bra bane... Har bare spilt den 3 ganger... Et innspill, og to runder på i turnering...Husker lørdagen regnet bort, og ble avlyst... Det var vel Christian Nilsson som vant den gangen..

Jeg likte banen. Fine greener, og flott layout... En av de få banene i norge sammen med lervik og Miklagard som er bygget i et klassisk område for golf.

synd om den forsvinner.

Yngve

over 15 år siden

Yngve

Jeg tror hovedpoenget er at økonomien til en golfklubb ikke bare styres av lavpris eller høy pris.

alle skjønner at 10*200 er mer verdt enn 2*1000 i noen tilfeller, men dette er avhengig av hvordan medlemmene har bestemt at banen skal styres.

på Miklagard er det en relativt høy årsavgift, og de kjører en, etter min mening, alt for høy pris på greenfee der oppe.

Årsaken til at jeg synes det er for dyrt, er jo selvsagt at jeg vil spille banen oftere, men har ikke råd.

sett fra en medlems ståsted, så er banen dermed tilgjengelig ekstra siden jeg ikke kommer så mange ganger som jeg ville ønsket.

har man bra bidrag fra medlemmene, så trenger man ikke ha lave greenfeepriser.

Slitasjepoenget har vel sikkert litt å si det også, men ikke så mye på totalen hvis man har en normal greenkeeperstab tror jeg, så der er jeg enig med Snappy.

Alikevel, så må vi jo ta tak i de eksemplene som kommer, og det å tro at greenfee på 100 kroner vil redde en golfklubb er i beste fall naivt, for som det nevnes da, så er det totalt ulønnsomt å være medlem i den banen, og heller da kjøpe greenfees til en latterlig lav pris.

Jeg tror at EN regel ikke vil gjelde for mer enn EN golfklubb da forutsetningene for drift er annerledes for alle klubbene i Norge.
Mye på grunn av medlemmene, som tross alt er annerledes fra den enen til den andre, og mye også på grunn av beliggenhet og banens layout, da dette i stor grad påvirker besøket på banen.

Holtsmark kunne vært en drømmebane om den hadde ligget nærmere E18 og vært i god stand.
Det gjør den ikke, og det er den ikke, så da forblir den den flott designede banen i dårlig forfatning utenfor allfarvei.....
hva skal man gjøre? Er ikke bare å senke greenfee og tro at Holtsmark blir en gullgruve av den grunn.

Og øke prisene ville vært katastrofe, da besøkstallet både fra gjester og medlemmer antakelig ville stupt i bakken.

Vanskelige greier dette med økonomi i golfklubber.... :)

snappy

over 15 år siden

snappy

Enten vil dere ikke forstå, eller så forstår dere ikke.

Jeg sier jo ikke at prisen på greenfee ska bli 100 kroner.... La oss ta f.eks Sola GK ved Stavanger. Her koster greenfee 500 kroner i dag. La oss si at prisen forblir denne.

Case:
Du kommer fra Oslo og skal i et møte med noen i Stavanger... Du har lyst og spille golf, og bestiller derfor tid på Sola GK dagene etter, ettersom dette er den eneste dagen du har tid til å spille.

Jeg sitter hjemme og drikker en kaffe 30 min før du har start tid. Så får jeg lyst til å spille en runde golf på en annen bane en den jeg er medlem på.. Jeg kjører da ned til Sola GK og hører om de har en ledig drop in tid. Joda, de har de... De har en gjest fra Oslo som er satt opp i en ball med en ledig plass. Denne kan jeg da kjøpe for 200 kroner ettersom det er liten sjangse for at noen ringer og vil kjøpe denne plassen for 500 kroner.

Dette vil gi høyere press på banen... Folk som må/vil spille golf den dagen på denne dagen bestiller tid på lik linje som i dag. Mens jeg som sitter hjemme og drikker kaffe kan også ta turen ned til golfbanen og har da en sjangse å spille golf for en billig penge.

Dere som er litt eldre en 20 år husker kanskje at SAS hadde sjangse billetter. Da møtte man bare opp på flyplassen. Kjøpte en sjangsebillett, og måtte vente... enten kom man med, eller så måtte man riese hjem.

Dere tenker kanskje at da vil alle satse på å stille opp på banen, og ikke bestille tid... Det vil ikke skje ettersom folk flest vil nok reise til golfbanen for å spille golf... Ikke for å ha en sjangse for å spille golf... Folk er travle, og vil ikke vente i 2-3 timer før de er en åpning.

Effektivisering kaller jeg dette. Jeg er bombe sikker på at dette er et system som kan funke i noen området. I Oslo er de slik jeg forstår ikke mulighet for dette ettersom det er et enormt press på starttider både på Haga, Hauger, losby, Grønmo, Østmarka, Miklagard, Oslo osv... Men jeg har mine tvil om at situasjonen er slik som dere beskriver.... Jeg er sikker på at det er press på tidene mellom 14.00-18.30 i sesongen... Hva med resten...

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

snappy, det er da flere klubber inkludert min egen som har rimelig greenfee tidligere på dagen på hverdager.

Før kl 13 slipper du f.eks unna med 250 istedet for 400 i Hakadal.

hehe

over 15 år siden

hehe

Systemet ditt åpner også for enkel tilpasning. "Hei, jeg har bestilt tid 1530, den vil jeg avbestille. Har du forresten en ledig plass klokken 1530?"

God tanke, men jeg tror ikke at det er løsningen.

Har også lagt merke til at du forfekter synspunktet at folk ikke vil betale det det koster å drive en golfbane. Dette må vel også da gjelde greenfee-spillere. De må betale det det koster.

snappy

over 15 år siden

snappy

Simen: Flott at noen har forstått dette.

Til Hehe... Få deg et nick som ikke irriterer..

Men kan jo si det slik at om denne personen da avbestiller sin tid, så går jo selvsagt denne tiden til neste man i køen... mest sannsynlig er ikke dette den personen som avbestiller... Systemet skal jo fungere slik at det er full bane, pluss flere som ikke kommer seg ut... det skal lønne seg å bestille tid... Om ikke dette skjer, så er bane for dårlig, ellers så er det for lite golfspillere... Ser jo at detter er vanskelig å forstå for enkelte..

La oss ta en av de store banen i verden... De har ofte drop-in priser... Avbestiller man en startid her, så kan man bare glemme å spille den dagen... Det har nemlig stått mennesker i kø siden tidlig på morgenen.

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Jeg har følelsen av at man kanskje glemmer noen faktorer inn i denne modellen, som kanskje gjør at den ikke er så genial. Det er en grunn til at matbutikker på slutten av dagen ikke gir bort alle ferskvarene de ikke fikk solgt:

- Hva med de personene som faktisk er villig til å betale 500 kroner for å spille, men som fordi de har muligheten til å droppe inn og heller betale 100 kroner gjør det. Man "taper" 400 kroner per spiller.

- Hvor mange av de som betaler medlemsavgift (veldig mange av disse bor i nærmiljøet og er i målgruppa for drop-in) velger heller å droppe avgiften og gå for en drop-in løsning i steden?

Av respekt for de som betaler hva det faktisk koster å spille, så håper jeg at min klubb aldri setter i gang denne drop-in varianten. Jeg kunne ikke tenke meg noe mer irriterende enn å havne i ball med en gnien drop-in spiller som går og maser om hvor lite han betalte for runden.

Differensier gjerne priser på lite attraktive tidspunkt, og gå sammen med andre klubber som leverer et godt produkt og lag greenfee-samarbeid dere i mellom.

snappy

over 15 år siden

snappy

Det er en grunn til at matbutikker på slutten av dagen ikke gir bort alle ferskvarene de ikke fikk solgt:

Grunnen er vel snarer at disse varene kan butikken selge dagen etterpå om datoen ikke er gått ut... Er datoen gått ut så selger dem de ikke.. men om datoen snart går ut så er det mange butikker som selger disse til redusert pris... Ditt poeng er derfor helt bak mål... Det forstår de fleste... Dette kan ikke sammenlignes. En vare er ikke det samme som en tidsbestemt tjeneste.

Forskjellen blir vel den at en startid i går vil man ikke kunne omsette i dag... Slik er det bare med tid som går.

- Hva med de personene som faktisk er villig til å betale 500 kroner for å spille, men som fordi de har muligheten til å droppe inn og heller betale 100 kroner gjør det. Man "taper" 400 kroner per spiller.

Om de ønsker å stille seg i kø, ja da må de få lov til å gjøre dette... Er det så lite press på banen at det bare er å komme, betale 200 (ikke 100 for svarte svingene) og så gå rett ut... Ja da er ikke denne banen konkurranse dyktg... Det er rett og slett for få som vil spille denne banen for 500 kroner, og 200 kroner gangen....

- Hvor mange av de som betaler medlemsavgift (veldig mange av disse bor i nærmiljøet og er i målgruppa for drop-in) velger heller å droppe avgiften og gå for en drop-in løsning i steden?

Joda... De må de bare gjøre... Men da må de beregne mye kø, for å få disse tidene... Hvor mange kjenner du som ringer deg en dag på jobben og sier... Skal vi ta oss en tur opp til Losby i dag, og prøve å få tatt oss en runde etter jobb... Jeg kjenner ingen... Så jeg tror nok at dette problemet hadde løst seg godt uansett dersom presset på banen er stort nok, og at det er nok spillere å ta av...

Ting viser seg jo ikke å fungere med dagens system...

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Matbutikker har ofte for vane å kaste fullt spiselige bakervarer, returnere ukeblader som ikke blir solgt, fordi det å gi det bort til kunder kan medføre at mange lar være å kjøpe til full pris det de kan få nesten gratis hvis de venter litt. Det handler om ikke å skyte seg selv i foten.

Hvis modellen bare passer for baner som har stort press på banen, så er kanskje ikke modellen svar på problemet til banene på Østlandet i det hele tatt.

snappy

over 15 år siden

snappy

Du har nok delvis rett... Men du glemmer en vesentlig ting... Som er ventingen... Skal man kjøpe et blad så trenger man ikke planlegge dette... Man går inn, ser om det er noen på billigsalg, osv... Med en runde golf eller en sydenreise er det litt annerledes.

Men hvorfor i alledager selges da sydenturer på billigsalg????....

Jo, det skal jeg forteller deg... Det er pga av at kostnadene er de samme om det er 10 eller 200 på flyet...

Da er det okay å selge biletter til dem som plannlegger ferien til full pris... Så kan dem som er litt fleksible hjelpe til å spe på med litt penger når avreise nærmer seg... Disse pengene er bedre en ingen penger, og tomme plasser...

Om du er en av dem som plages av at side passasjeren har betalt halve prisen en det du har... Ja da er du smålig.

Løsningen er enkel... Flykter medlemsmassen, så endrer man strategi, og går tilbake til det som var før, eller leter etter andre løsninger som kan være bedre...

Ser ikke at en kjeft her inne har kommet med ett eneste forslag... Stakkars han som er sjefen til enkelte av dere... Ikke et forslag, men bare klaging på andre sine forslag.... Kom igjen... Vis hva dere kan... Gi meg et forslag som kan funke i stede for å gnåle som smp tenåringer som ikke har kjøpt tannkrem av egne penger en gang..

Til helvete med hele forumet... Dere gir meg faen meg ingenting.... Hvorfor skal jeg sitter å skrive til dere idioter... Jeg har ikke fått hjelp av dette forumet på en eneste sak siden 2003 tror jeg... Nå er det nok...

Ønsker å hilse alle de jeg respekt for: Gunnar Bull, simen fulland, Kubein, HenrikFan, jonag, Niblick.

Snakkes...

hehe

over 15 år siden

hehe

Hvordan forklarer du flybillett-priser som går opp desto nærmere avreise man kommer? For det er vel faktisk det vanlige når det kommer til ordinære flybilletter. For ikke å snakke om leiebiler.

kevin

over 15 år siden

kevin

Nå er det vanligvis litt forskjell på ordinære flybilletter og sydenturer(som snappy nevner). Sydenturer enten det er pakketur eller kun fly med en charteroperatør har en tendens til å bli billigere nærmere avreise. Mens ordinære flybilletter hos flyselskapene blir ofte dyrere. Men så finnes det mange reisebyråer som har kjøpt seter,og disse blir også ofte billigere. Restplasser kalles det.

Men nå handler dette egentlig om Nes. Nå ser det ut som det skal drives videre der oppe,og bra er det. Banen er utrolig bra på sitt beste,og morsom å spille.

I utgangspuntket liker jeg ideen til Snappy om å senke prisen for å få fyllt opp,men å si at det kommer til å bli en suksess er vanskelig å si helt sikkert. Såvidt jeg vet er det ingen baner som har en slik ordning. Mens det finnes allerede eksempler på lavere greenfee på tider som er vanskeligere å få fyllt opp,som et fast tilbud. Det er vel og bra,og flere kunne helt sikkert gjort det slik.

Billigere greenfee på dagtid,og evt twillight greenfee,en lavere pris for sent på dagen. I USA som jeg nylig besøkte er prisen ofte regulert av varmen,dvs ordinær pris på morgenen når de fleste ønsker å spille. Så en annen pris kl.11 eller kl.13 som er mye lavere fordi da er det på sitt varmeste og færre vil spille da. Men det er også som et fast tilbud

På Nes hadde de vel et tilbud i sommer som ga lavere pris på dagtid og inkl.lunsj,mener å huske det var ganske bra.

Tror nok endel baner kunne ha godt av å tenke litt nytt hvis de sliter med inntektene,men først og fremst gjelder det å finne ut hva målet er. Er man en a-typisk medlemsklubb er man ikke opptatt av å fylle opp med greenfeegjester. Mens lever man av greenfeegjester er det kanskje lurt å se på litt mer fleksible priser,hvis man sliter med å få inn nok inntekter.

Siste nytt om Nes finnes her: http://www.raumnes.no/artikkel.asp?Artid=165100

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

For å være helt ærlig Snappy så synes jeg at den reaksjonen du tilsynelatende har minner veldig om en overreaksjon, og noe malplassert sådan.

Det at du kaller folk for "idioter" og ber forumet dra til helvete, er også et tegn på en overreaksjon. Du er selvfølgelig i din fulle rett til å ta avskjed med forumet da.

Hyperåge

over 15 år siden

Hyperåge

"Til helvete med hele forumet... Dere gir meg faen meg ingenting.... Hvorfor skal jeg sitter å skrive til dere idioter... Jeg har ikke fått hjelp av dette forumet på en eneste sak siden 2003 tror jeg... Nå er det nok... "

Dette må være det dummeste som er skrevet på Scangolf gjennom tidene :)

Innmari Gålfseriøs

over 15 år siden

Innmari Gålfseriøs

Ja, nesten på hele internett tror jeg!

Buck Cherry

over 15 år siden

Buck Cherry

Egentlig er dette østlandets beste bane, kanskje Norges. Den har, i innlandet iallfall, klart lengst opprtid, og supre forhold hele sesongen.
Dette på grunn av de unike grunnforholdene der. Hadde Mikla ideen blitt brukt her ville det vært en av nordens beste baner.
Det vil være tragisk om denne pløyes opp igen.

Først kjøper man golfklubben, så bygger man fabrikk, 1500 hus, butikk etc. etc, og så blir man rik om noen år.

Kjakan

over 15 år siden

Kjakan

De siste to årene syns jeg Nes har hatt de beste fairwayene jeg har spilt på i Norge, pluss utrolig bra greener, og det fra veldig tidlig på sesongen. Jeg benytter ofte halv pris-rabatten gjennom A-kortet når det er mulig. Full greenfee er ikke særlig aktuelt når man er medlem på en annen klubb i Oslo-området. Min smertegrense går litt over 200 kroner for "bortebaner" hvis det ikke er noe spesielt.

Veldig synd hvis banen ikke kan drives videre, unike forhold for golfbane der oppe og jeg trives godt på den. Bortsett fra på par 3 -hullet på 195 meter oppover ;-).

Pløye?

over 15 år siden

Pløye?

Hvem iallverden prater om å pløye. Rommen golfpark består. Det er klubben; Nes Golfklubb som har gått dukken. Det blir helt sikkert ett nytt IL.

Både Kjakan, Buck Cherry og jeg kommer 100% sikkert til å spille golf i
Vormsund i april 2010. Det er jo bare fire mnd. til.

Kanskje du kan melde deg inn den nye klubben, men husk å melde deg ut i nåværende klubb innen 3112. Så sparer du mye penger. Hvis du ikke gjør det spill kanskje to-tre greenfee runder mer enn du vanligvis gjør på denne banen.

Bjørn R

over 15 år siden

Bjørn R

Ser at oppbudsbegjæringen er innlevert, noe som betyr at det nå virkelig er kroken på døren for klubben.

Styret har helt frem til midten av desember jobbet med å få til en avtale med Akershus Fylkeskommune slik at Hvam videregående skole kunne benytte Rommen Golfpark (Nes) i stedet for bruke mange millioner på å bygge en egen ny 9-hulls bane.
På møtet 17. des. i Fylkesutvalget i Akershus Fylkeskommune gikk utvalget enstemmig inn for bygging av ny golfbane på Hvam, mens Nes Golfklubb går konkurs.

Dette er de politikerne vi velger til å representere oss og ta avgjørelser på våre vegne. Hvordan politikerne tenker og prioriterer kan være vanskelig å forstå....

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Det hele er jo latterlig.
De som går på Hvam må da kunne reise den korte veien til Nes for å spille golf.

Det er jo mye bedre å lage et nærspillområde i tilknytning til Hvam.
De som skal bli gode bør trene 70% nærspill og resten på bane/range.

Utrolig at man midt i en finanskrise lar en fin bane gå konkurs også gi tilskudd til en ny bane like ved.

Ren idioti.

Håpefull Rommen-fan

over 15 år siden

Håpefull Rommen-fan

Det ryktes at man har begynt å arbeide med nye avtaler i klubben. Det blir spennende å få forslagene til samarbeidsavtaler på bordet til stiftelsesmøtet 20. januar.
Når man nå starter med blanke ark, håper jeg man setter tæring etter næring og finner enkle administrative løsninger som ikke behøver å koste millioner. Det blir jo også spennende å høre om det er forespurt om priser fra flere proer, og om man i det hele tatt ser seg i stand til å engasjere noen trener.

Alle har vel nå sett at det eksisterende opplegget ikke genererer nok kroner til å dekke de løpende utgiftene til drift av bane og anlegg.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg er for øvrig helt enig med Scrambler i at dette er et merkelig vedtak av fylkeskommunen. Jeg hadde aldri trodd at det ble vedtatt.

tm

over 15 år siden

tm

Mye prat om inntekter her.
Lite om å spare utgifter.Her er det STORE forskjeller fra bane til bane.
Matbutikker er nevnt.
Her har enkelte blitt milliardærer ved å senke prisene OG ved å få ned utgiftene.
Vet om en utmerket bane i Sverige hvor en del av banearbeidet utføres av pensjonister som honoreres med fritt spill.
Som en av dem sa til meg."Jeg har blitt alene nå.Alternativet til dette er
sofaen og tv`en.Nå får jeg mosjon,frisk luft,sosialt samvære.Jeg har ikke så god råd,så å jobbe for å spille passer perfekt.Tid har jeg nok av.
Neppe en ordning for Mikla eller Oslo gk,men kanskje for noen.
Bare ett forslag.Finnes helt sikkert menge flere om fantasi og godvilje slipper til.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her