Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Norske baner med dum layout

Putte

over 20 år siden

Putte

Hva kommer det av at norske baner - bortsett fra Miklagard, Asker og Haga, lager så vanvittig teit layout mellom hullene? Det er jo flere kilometer å gå mellom hull og neste tee..... Ta f.eks. Tyrifjorden, man går og går oppover og bortover. Det må da gå an å komprimere mer!?

Jånny "Grammaton" Walker

over 20 år siden

Jånny "Grammaton" Walker

Helt enig - Tyrifjorden er skikkelig tung og gå, føler jo at du er mer på tur en på en golfrunde.

Tiger Would

over 20 år siden

Tiger Would

hmmmm......

merkelig at en spiller med så lang erfaring med golfspill kan innbille seg at Asker har komprimert layout.
du må jo først gå en halv golfbane for å komme til drivingrangen, for så å måtte gå ca. et par4 hull for å komme til første tee.

det er så mye opp og ned på Asker at man i sin tid, før første gang de nesten gikk konkurs, faktisk vurderte å lage trialbane der i stedet for.
Når du kommer til hull 7 og skal prøve klatre opp til hull 8, så er du så sliten og sulten at de strategisk nok har plassert en pølsegrill etter hull 8, i stedet for det vanlige hull 9, som vanligvis er plassert i nærheten av klubbhuset, som ofte er i nærheten av hull 1, 9 og 18.

vel vel...
poenget må vel være, etter all denne saklige skittkastingen, at Norge er et land som er fullt av skog og fjell, og vi må utnytte landskapet slik det er skapt.

så, hvis du er så lat at du sliter med tyrifjorden, eller du har hjerte, kar og ryggproblemer, så flytt til Danmark eller Nes på romerike.
der er det ingen problemer med lange oppoverbakker i hvertfall...

Hilsen Spreking som er medlem på TYGK, og som er stolt av dette flotte konstruktive innlegget....

Til slutt:
Faktumet er at jeg er utrolig glad i både Asker og TYGK, som er utfordrende baner med masse mosjon.
Samtidig så savner jeg også en bane på linje med Larvik, som er lang, spennende og noen lunde flat.

hahahahaha

På Kristiansand

over 20 år siden

På Kristiansand

På Kristiansand og er det noen vanvittige bakker mellom hullene...

Grieg

over 20 år siden

Grieg

Då skulle dåkker ha gått fra hull 6 til 7 på Bergen GK, 1 km med 150m høydeforskjell

Picard

over 20 år siden

Picard

Stavanger GK og Sola GK, Stavangers to flaggskip, er meget bra i så måte. 50-60 meter mellom tre av hullene på Sola, ellers ligger alle utslag 20-30 meter fra forrige green.

Spilte Tyrifjord et par ganger i sommer, og det var vel det som var det eneste negative med banen. At det var mye å gå mellom hullene. Ellers likte jeg banen veldig godt :-)

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Putte,

I agree with you about Tyrifjorden that it is a heavy going layout....but what did you want the architect to do? Blast all the rock flat and take away the charm of the course?

It is not my favourite course and feel it is greatly overated due to the location but it has amazing charm and is beautiful...some prefer beauty over golf.

Compare this to Miklagard which is a very good strategic golf course (one of the best in Norway) but located in a agricultural area with no charm whatsover. If I had to choose between the two then I would choose Miklagard as my home course because I think in the end the charm of Tyrifjord would wear off and the golf at Miklagard is miles better than Tyrifjorden.

There is much we architects can do if we are given a hilly or rocky site and have no budget for blasting...:-(

Brian Phillips M.Sc
Golf Course Architect
www.niblickgolfdesign.com

Kjella

over 20 år siden

Kjella

Tror jeg går mer når jeg leter etter baller enn mellom hullene :-)

Uansett se på det som trim, så kan du med god samvittighet nyte wienerbrødet ditt etterpå.

Heia Drammen

over 20 år siden

Heia Drammen

Drammen er vel den mest kuperte banen i norge, opp og ned og opp og ned hele tiden og i tillegg flere lange strekk og gå mellom hull.

Et interesant spørsmål er om lange gå strekk mellom hull har noe med banelayouten å gjøre ? Gåstrekk er vel ikke i praksis en del av banen, mer en praktisk ordning for å få til en fornuftig sløyfe med hull. Det kan være kjedelig med slike strekk ja, men foringer det egentlig kvaliteten på banens layout ? Jeg mener nei....

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Gamle klassiske baner har teestedet nesten PÅ forrige green. Det er vel trolig derfor at man regner det som "god design" at det ikke er langt å gå til neste utslag... ?

Det het vel i de første golfreglene at "ballen skal pegges opp innen 2 køllelengder fra hullet" (altså neste utslag). Da er det ihvertfall ikke langt å gå.....

Brian: korriger meg hvis jeg har misforstått hele greia.... ;-)

Putten

over 20 år siden

Putten

Evje golfbane har kort vei fra green til tee. Synes den er veldig bra designet.

snesspillern

over 20 år siden

snesspillern

Pussig å se en golfbanearkitekts preferanser kontra en hobbygolfers... Med eksakt samme vurdering av banene som Brian, er valget for meg tilsvarende enkelt mellom de to banene, men det blir det motsatte valget... Ville uten tvil velge Tyrifjordens sjarm fremfor Miklagards pottit-golf...

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Folk som er på en golfbane og legger hovedvekt på omgivelsene er ikke hobbygolfere de er turgåere.

kosojf

over 20 år siden

kosojf

... slik snakker en hobbynerdgolfer...

Jens-Pøttrus

over 20 år siden

Jens-Pøttrus

Er det egentlig så rart at en golfbanearkitekt heller vil spille en bane som er godt designet golfmessig, og dermed gir utfordringer i valg av spilletaktikk i forhold til strategisk plasserte hindre på ethvert slag, enn en bane som heller er tegnet av en "landskapsarkitekt"?

snesspillern

over 20 år siden

snesspillern

Ikke tilsynelatende. Men tenker man etter så er det for det store antallet bogeygolfspillere baner lages. De som ikke går konk eller sovner stille hen... baner altså... det siste ser det ut som Mikk. har begynt på...

Lake Placid

over 20 år siden

Lake Placid

Greit nok at du må gå noen hundre meter mellom hull 6 og 7 på Tyrifjord (merk at banen ikke heter Tyrifjorden!!!! - som er fjorden Storøya - øya Tyrifjord GK ligger på heter) + at du må traske en liten bakke mellom 7 og 8, 10 og 11 og tilslutt opp til siste tee. Men jeg syntes ikke det ødelegger opplevelsen av en flott bane på Tyrifjord. Se for deg de løsningene hullene hadde fått med maks 10 meter å gå!!

Syntes nok nevnte tur fra parkering til første tee + mellom 3 og 4, 7 og 8 og maraton distansen mellom 15 og 16 på Asker er langt langt verre. Til og med på Bogstad må du ut å traske (2-3, 3-4, 8-9(gul/hvit), 9-10, 10-11, 15-16 og 17-18 (til hvit)........

Brian har et poeng når det gjelder det å "sprenge bort" hele "fjell" for at en golfspiller skal slippe å gå noen meter. Jeg syntes det uansett er skremmende at litt ekstra mosjon kan skade en runde nevneverdig - og jeg er overhode ingen mosjonsnerd med ultra kondis - snarere det motsatte!

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

snesspillern: Hva mener du egentlig? På hvilket grunnlag har du fått for deg at Miklagard har begynt å sovne hen? Som medlem er jeg litt nysgjerrig på hvor du har det fra, om det er egen synsing eller om det er noe hold i det du påstår fra kilder som jeg ikke har tilgang til.

Per

over 20 år siden

Per

Det verste med Tyrifjord er navnet. 65 meter over havet, ferskvann, elv som renner ut i havet. VANN kalles det!!! Tyrivann glofklubb passer mye bedre...

for ikke

over 20 år siden

for ikke

å snakke om Kjekstad. Her må du ha med fjellstøvler, gåstaver og balltre for å knerte huggormene

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Nå heter vannet Tyrifjorden da så golklubben / banen kan vel neppe kalle seg noe annet:

"Den firearmede innsjøen er med sine 136 km² Norges 5. største.Tyrifjorden ligger 63 moh. og er på det dypeste hele 295 meter dyp. I vannet finner man bl.a. gjedde, ørret, abbor og kreps.
Navnet Tyrifjorden kommer visstnok av Tyra, en dansk dronning som var mor til dronning Ragnhild, Harald Hårfagres mor. Det er flere fine badeplasser rundt om Tyrifjorden, spesielt rundt Nordfjorden og Steinsfjorden."

toca

over 20 år siden

toca

Brian Philips:
Jeg er medlem på grønmo, og har altid lurt på hva du syns om den, hvis du har spilt der da.. Selv syns jeg den er en bra bane..

Men over til tema.. syns asker er en skikkellig tullete bane med tanke på gang avstand mellom hullene, ta f.eks avstanden fra hull 15 til 16... og krokhol er ikke akkurat favoriten den heller..
Baner jeg syns er fine er blant annet drøbak, nes (bortsett fra litt kjedelig design på hullene) og så syns jeg ha-fjell er veldig fin..

Gud hjelpe

over 20 år siden

Gud hjelpe

så mange problemer dere "golfspillere" har. Setter seg ned og klager over å måtte gå noen meter ekstra mellom hullene.
Hva er dere, gamle hofteopererte kjerringer eller ?? Dere kan jo flytte til Amerika, der får dere spille med likesinnde, dvs. andre feite formløse amøber som ikke klarer å gå lenger enn 100m før de får hjertestans, og dessuten er det på mange baner påbudt med golfbil.

Hva angår diskusjonen mellom Miklagard og Tyrifjord så henger jeg meg på han som valgte Tyrifjord. Jeg vil heller tilbringe fritiden min i rolige naturskjønne omgivelser enn på et pottitjorde omgitt av motorveistøy og flystøy. Dessuten er jeg sterkt uenig med Brian i at golf er bedre på Miklagard. Miklagard har riktignok bedre fairways, litt raskere greener, men til gjengjeld mangler det totalt utfordringer. Det er bare å banke ballen rett frem hele veien, bommer man på fairway og semirøff så er det likevel lett å spille seg videre fra den tynne gule pistrete "røffen" som er overalt.
Men det kunne være morro å høre Brians begrunnelse hvorfor golf er "miles better" på Miklagard.
Andre baner som jeg liker er Kjekstad (til tross for greenproblemene de har), Drammen (Skoger), Norsjø, Hallingdal og Meland. Disse banene liker jeg fordi de gir et minimum av mosjon, de ligger idyllisk til, jeg må bruke alle køllene i bagen, og de er meget taktiske. Golf må gi litt hjernestimulans også, ikke bare sløvende motorveikjøring som på Miklagard og Kongsberg.

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

"Her må du ha med fjellstøvler, gåstaver og balltre for å knerte huggormene".
for ikke, nå tuller du vel? Hva skal du med balltre, når du har bagen full av golfkøller - hva med et langt jern??
(for øvrig trodde jeg hoggormen er fredet....)

snesspillern

over 20 år siden

snesspillern

løstøffel: Jeg bare bruker støyen som Miklagard-hissigproppene her på forumet avgir. Synes det har vært litt tamt i år i forhold til i fjor, selv om jeg ser at sommerens Miklagard-tråd faktisk er nokså populær... Får ta en titt på den.

Skjerpings

over 20 år siden

Skjerpings

Huggormen er fredet ja, og var på Kjekstad lenge før golfspillerne så la den være der. Og stort sett er den ute i roughen og skogen. Mange innlegg her bekrefter dessverre ryktet som vi som spiller golf har. Blir sliten av å gå noen meter ekstra, redd for huggorm, motbakker, rart navn på baner, i Stavanger er det vått, greenene er ikke bra nok, må kverulere på enkle ting, dill dall og sutre sutre.

Det er ikke den korte sesongen eller evnt. dum layout som er de største hindringene for at nordmenn skal bli god i golf. Det er alle mammadaltene og pysene som dessverre trekkes til golfsporten.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

snesspillern: Grundig research med andre ord skjønner jeg =) Tror ikke du bør dømme banens fremtid ut i fra hvordan du tolker sinnstemningen i innlegg her på Scangolf men... Ja det har kanskje vært en litt roligere stemning i år, litt rart i grunn med tanke på de ulike beskyldningene som til stadighet strømmer inn. Kan vel være at noen har valgt å ligge litt lavere i terrenget grunnet de relativt dårlige forholdene (relativt i forhold til Miklagard-standard og ikke til den vanlige norske bane vel og merke).

Glenn Rype

over 20 år siden

Glenn Rype

La huggormen inspirere dere til og holde dere i fairway! ;-) Legg vekk Driveren!

Tiger Would

over 20 år siden

Tiger Would

jeg må jo le av at et innlegg som Putte og jeg la inn for å erte hverandre med våre begge baners klatrende layout kan fyre opp så sinnsykt mange golfere, som igjen ender opp som en miklagard diskusjon...... loool......

er ikke golf ment som mosjon?
hva i all verden er galt med en spasertur mellom hullene?

å si at Nes har "litt" kjedelig banedesign er årets understatement mener nå jeg da.
Nes er fin å gå, for du kan klare 3 runder på en dag uten å bli sliten. det blir mer enn litt kjedelig synes jeg.
det går an å ha spennende layout på flate baner også, sånn som Drøbak, Larvik og til dels Evje som har blitt kjempeflott.

men personlig, så liker jeg de tunge traskebanene som Tyrifjord, Asker og til og med Norefjell, som mange golfere synes er helt "Donald".....

Nei, ta dere en tur på spinning så dere får litt fart i bena, så kanskje dere overlever en hel 18 hulls runde på Tyrifjord dere også.

Til slutt vil jeg bare si at å konkurrere om hvilken bane som er best for PAR-spillere også er helt umulig, da det som oftest er snakk om smak og behag.
etter P4 Tour og Lag NM var det mange av de beste norske spillerne som mente at TYGK er den beste banen i Norge å spille turneringer på.

/me out.....

Angus McPutte

over 20 år siden

Angus McPutte

Nei, takke meg til golfens hjemland - Skottland. Der har de skjønt banekonstruksjon, 2 meter fra green til neste tee osv. Jeg gleder meg til å spille skotske baner igjen, Tiger - hakket kortere å gå enn Tyrifjord - he,he

Tiger McWould

over 20 år siden

Tiger McWould

jepp McPutte.

vi reiser om bare noen få minutter nå.... ca. 10000 minutter til flyet går.

Old Course, here we come

Jeg spyr av

over 20 år siden

Jeg spyr av

Bergen GK, Bjørnefjorden GK og Nes golfåker

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her