Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Vernissage

007

over 16 år siden

007

heter det når vi får fulgt kunstnerne i forberedelsene til utstillingene.

Hva er optimalt for dere å gjøre i siste timen før turneringen?

,.|..

over 16 år siden

,.|..

trooor du skal sjekke betydningen av ordet én gang til, evt hva du legger i ordet...

Hva en Golf-"hacker" (meg) gjør før han skal spille turnering? Spise og drikke, varme opp, tenke igjennom runden.

Freud

over 16 år siden

Freud

Nå er det vel ikke første gang 007 surrer med ord og uttrykk.
Det har lett for å bli slik når en enkel sjel prøver og fremstå som intellektuell og interessant.

jonag

over 16 år siden

jonag

jeg opplever da 007 som generelt både intellektuell og interessant og spesiell. Om han prøver å fremstå som det får være hans sak.
Intellektuell er å bruke sine evner på en spesiell måte, man må ikke være himla intelligent nødvendigvis.

Men 007 er vel altfor rar til å være akseptert. Vi mennesker er jo livredde for avvikere.

Det er lov å være komplett uenig med 007, selvfølgelig, eller komplett uinteressert.

007

over 16 år siden

007

Fra karen jeg lytter mest til ... "uakseptert avviker som folk er livredd" ... vel vel

Så litt om trådens tema:
Jeg liker å bruke minst 10 minutter av de siste 15 på putting.

jonag

over 16 år siden

jonag

hehe, det der leste du selv, tenkte selv, rettere sagt, skrev du selv og er ikke min mening, men kun et ironisk generelt spark...

Selv velger jeg meg en svingtanke eller følelse, varmer opp med pitching, noen putter og så go...

Hacker

over 16 år siden

Hacker

Jeg kaster meg ut av bilen, bytter bukse på p-plassen og løper bort til første tee...

snappy

over 16 år siden

snappy

Kommer an på hva som skal spilles... Men la oss si et NM.

Jeg går aldri i verden på en drivingrange før runden.... Jeg er alt for dårlig til det... Grunnen til at jeg sier det er at når jeg setter min fot på en range så er jeg der for å trene. Selv om jeg sier til meg selv at nå skal jeg bare slå noen rolige åtter jern, noen wedger osv så ender jeg opp med å trene.

Jeg er nok mer som jonag. Noen pitcher, flopper, chipper, tre fire svinger ved første eller tiende tee. Så er vi i gang.

Det jeg tror mange mister en del slag på i løpet av en runder er instillingen til runden. Jeg er på samme måte.

De gangene jeg går ut å spiller golf fordi jeg synest golf er gøy, ja da spiller jeg bra.

Jeg har aldri spilt et NM der jeg følte at golf var gøy. Kanskje flere grunner til dette, men en er at jeg alt for dårlig til å spille turneringer.

En medal runde kan gå to under par. Treningsrundergår jeg ofte på par eller 1-2 over. Da som regel inkludert en dobbel eller noe på et av hullene. Dagen etter er det kanskje bedre vær, alt er optimalt, men det er NM. Joda, da går jeg rundt på 79 eller 85.

Dette har med innstillingen... Motivasjon, mat, drikke, reising, logistikk, usikkerhet osv.

Jeg vil tro den beste måten å forberede en runde er mentalt, noen chipper, og noen putter.

jonag

over 16 år siden

jonag

Enig snappy.

Føler at på rangen blir det teknikkfokus veldig fort. Man kan liksom ikke gjøre noe med det den dagen, bare akseptere det man har. Kanskje greit å få til noen slag med første utslagskølle, men pitching gjør meg liksom myk og gir godt tempo.

Psykisk har alt å si i golf. Jeg tror at man egentlig må klare å ha samme innstilling på NM som en treningsrunde man vil score. Ikke omvendt liksom. Man scorer best når man ikke er redd, ikke spent, ikke har noen "måer" i hodet, men klarer å fokusere på hvert slag, vet hva man vil oppnå for hvert slag, har lyst til å score og har en god offensiv følelse uten at man er redd for å mislykkes.

Tror et NM må fikses veldig på forhånd. forberedelse forberedelse forberedelse, dvs trent på forhånd, svingen sitter fra før, strategien er planlagt, alt praktisk på plass, man vet hva man skal fokusere på og man er klar til å takle det som skal skje.

Jeg har ikke spilt golf lenge, men konkurrert hele mitt liv i en konsentrasjonsidrett.. ting er ikke veldig forskjellig...

herrtommy

over 16 år siden

herrtommy

Spise, drikke... Gjør jeg før en time før turnering, i tilegg til å sove.

Men siden det er snakk om siste timen, så er opplegget følgende:

Jeg begynner bli ferdig med å varme opp lange slag, der jeg avslutter med noen Driver omtrent nå. Så bærer det bort til chip/puttegreen for å teste litt underlag og form. Jeg trener ikke på noenting her; Jeg forsøker ikke 5 up&downs på rad eller noen ting, jeg ser kun på hvordan ballen oppfører seg idag. Så etter en liten stund her, så er det avgårde å slappe av. Henge ut litt og skravle, helst om helt andre ting enn golf mens jeg venter på det skal bli min tur på tee. Da er jeg helt rolig og avslappet.

Andre ting jeg gjør (men dette er også utenfor den siste timen) er å se for meg runden med best tenkelige resultat (innenfor rimelighetens grenser selvsagt!) og værst tenkelige resultat (her også innefor rimelighetens grenser. Jeg vet at jeg har fått +5 på hull, men det betyr ikke at jeg kommer til å få det hvert hull 18 ganger).
Disse resultatene hjelper meg komme frem til en "optimal" runde. Den runden hjelper meg til å holde fokus/motivasjon på runden; Kanskje jeg blir kjempegretten for en bogey på et hull, men etter en raskt titt på scorekortet så ser jeg at jeg alikevel ligger 2 slag bedre enn MIN optimale runde og kan da bli glad igjen. Eller, kanskje jeg ser jeg ligger 7 slag bak runden, og har en mulighet for å gutse litt, så kan jeg gjøre det, da det ikke er noe å tjene på å ta en safe, men heller alt å vinne på å klare et spesielt slag.

007

over 16 år siden

007

Apart første avsnitt, Jonag. Det er du enig i!!

Avslutter på treningsgreenen med å høre ballen klirre i koppen. Godlyden!!

jonag

over 16 år siden

jonag

skriftlig språk kan selvfølgelig tolkes forskjellig... underlig ? hmm, heller litt delvis skjulte meldinger til helt andre personer enn deg.

De var definitivt ikke myntet på deg, så du kan trygt fortsette din gjerning som før med min støtte ;-)

007

over 16 år siden

007

En skikkelig god diskusjon går vel aldri helt i glemmeboka nei ..;)

En av de mest stressa spillerne jeg har sett på banen vår var en debutant-dame, fra mellomEuropa.
Hun skilte tydelig voldsomt på treningsrunde og en LET-turnering.
Året etter var hun høyt oppe på listene.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Jeg er ikke i samme liga som snappy, men jeg spiller faktisk best når jeg bruker en halv time med chipping, putting og noen slag med lobwedge fra gress som oppvarming.
Føler at jeg bare knuser det lille som er av tempo når jeg står på rangen foran en runde.
Så snappy's innlegg var en vekker. Takk for det.

snappy

over 16 år siden

snappy

Gøy å høre...

jonag

over 16 år siden

jonag

Det som er ganske klart er at å være kroppslig oppvarmet, dvs ha svingt litt eller tøyd litt og kjent litt på svingen, samt å ha sjekket farten på greenen fort betyr både 1-2 slag på de første hullene.

Husker bare en regiontour jeg stod og så på første tee. Dæ, det var ett og annet skikkelig drittslag der som kostet minst 1 slag.

til jonag

over 16 år siden

til jonag

Tror golf digest eller noe sjekket dette med nødvendigheten av oppvarming. Deres data viste at de som ikke varmet opp hadde en marginalt lavere snittscore enn de som varmet opp, og de som varmet opp hadde et marginalt bedre første slag enn de som ikke varmet opp.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her