Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Språket vårt

007

over 15 år siden

007

"Du naila performancen så synnsykt" sa en voksen dommer på TV2, i beste sendetid.

R.I.P. Det norske språk ??

jonag

over 15 år siden

jonag

egentlig observerer man bare språkets naturlige endring. Det er jo bare å høre på en generasjonen eller 2 før oss så hører man endringen. Før gikk det kanskje ikke like fort som nå siden vi blir så mye mer påvirket gjennom media og kommunikasjon.

Drar man langt nok tilbake i tid eller til en bortgjemt dal skjønner man antagelig ikke den norsken som snakkes.

Tror det er viktigere å kunne kommunisere med mange og rikt nok.

Det norske språket har vel alltid vært det som stort sett snakkes i Norge, så det overlever det, en stund til...men kommer til å endre seg..

007

over 15 år siden

007

Det tok meg ca. 3 måneder å lære sognemålet innerst i Sognefjorden.

Enig Jonag:
Tror det er viktigere å kunne kommunisere med mange og rikt nok.

jonag

over 15 år siden

jonag

Som Østlendingsunge hadde jeg en selsom opplevelse på en campingplass på Nordvestlandet. Traff noen gutter og skjønte ikke et kvekk. Ingenting. Vi fikk ikke til å leke engang. De var vel fra indre sogn og skjønte jo alt hva vi sa...

007

over 15 år siden

007

"Keo" , sa karen fra vestlandet på fotball-laget.
Hva?, sa vi.
"KEO?"

K - E - O , (ka e klokka)

etter denne oppklaringen lærte vi uttrykket.

Ole1

over 15 år siden

Ole1

KEO er vel "ka er ho".

007

over 15 år siden

007

"i kjømbda" - hva betyr det igjen?

..|.

over 15 år siden

..|.

i farta....

kåre

over 15 år siden

kåre

i kjømna; nær forestående.

007

over 15 år siden

007

Frå dagogtid.no:
"
Då hadde Gro Harlem Brundtland skjønt kva som var i kjømda, og hadde sytt for å gå av i tide.
"

Ikkje løye nokon ta øss he slete....

Assibassi

over 15 år siden

Assibassi

En del østlendinger vil ikke forstå...

Om dere bare prøver litt, og i stede for å bekrefte etter første ordet i en setning at dere ikke forstår noe... Så kan det faktisk være okay å lytte til hele setningen.... Da er det kanskje noen ord man ikke fatter, men helheten setter setter ting i sammenheng.

Er fra vestlandet selv, men opplever skjeldent at jeg ikke klarer å gjøre meg forstått.

Men det er andre vestlandsdialekter som er vanskelige, og som jeg heller ikke fatter så mye av... Men prøver man å ikke si hæææ, Hva sa sa du, osv midt i setningene, og heller lytte... Ja da fatter du det.

Er gift med en svensk jente... Søsteren hennes sa hæææ, hva, osv i starten (kanskje etter en setning), men da hun fikk et sekund på seg så hadde hun allerede skjønt hva jeg mente.

Bruk litt tid.

Det er korrekt at mange bruker i som jeg... Det bør jo alle som har sett på nyheter kunne i dag... Kjell Inge Røkke sier jo dette i hver setning, og jeg vil tro at han ikke har blitt rik på at ingen forstår hva han prater om.

På sørlandet, litt vest så sier man åkke, for meg høres det mer ut som dåkke, men den betyr faktisk oss. Hææææ... Men man lærer seg det fort.

Dialekter er vel og bra, men skriftlig er det bare bokmål som gjelder mener jeg.... Hadde Nynorsk som hovedmål i 9 år... Og i dag fatter jeg ikke nynorsk godt...

Et lite land som norge bør klare seg på et skrifts språk. Det er min mening

Innmari Serriøs

over 15 år siden

Innmari Serriøs

En del østlendinger vil ikke forstå.....

lol.

har vi en ny Aagolf på besøk?

jonag

over 15 år siden

jonag

tror neppe Aagolf går igjen her ;-)

Skriver under på at mange Østlendinger og ikke minst svensker ikke er vant til å prøve å forstå hva man sier. Spes "nollåttor" (de med gammelt retningsnummer 08 som er Stockholm) var spesielt dårlige til å forstå noe som helst annet enn Stockholmska...hehe.

østlending selv, utflytta...har bodd i Sverige i noen år...

Det kuleste som noen prøvde i sverige på meg var å snakke skikkelig svensk dialekt til meg. Jeg skjønte det jo, for da var det mange norske lignende dialektord han brukte. Han ble overrasket...

I Sverige valgte jeg først å snakke norsk, men brukte alle norske ord som var like på svensk, men folk stod der med et tomt blikk da jeg kom til poenget, så jeg orket ikke gjenta og gjenta. Så slo jeg heller over på svensk og da gikk alt bra. Ikke så store forskjellen egentlig....

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Jeg arbeidet mye med svenske bedrifter en periode og arbeider nå i et svensk konsern. Jeg brukte tidligere en del svenske ord og uttrykk for at svenskene lettere skulle forstå meg, mens svenskene aldri gjorde annet enn å snakke svensk. Det var aldri noen som gjorde et forsøk en gang på å ta hensyn til at de snakket med en utlending. Det ble jeg så inderlig lei av. Jeg har derfor nå i flere år snakket konsekvent norsk uten å bruke svorske ord. Det går helt glimrende. Dukker det opp problemer tar vi det på engelsk.

Innmari Serriøs

over 15 år siden

Innmari Serriøs

Det er også etter min mening stor forskjell på om man klarer å forstå og det å ville forstå.
Tror ikke østlendinger er vrangere enn vestlendinger, for å si det forsiktig...

jonag

over 15 år siden

jonag

Som østlending var det iallefall en stor fordel å komme seg i militæret og ut og studere. Der møtte jeg alle slags dialekter og så forstår man det meste etter det.

Og idag trenger jeg ikke gå lenger enn til noen i egen familie og deres vansker med å forstå mine egne barn som snakker et annet landsmål siden jeg bor på annen kant av landet.

Men slik er det vel både her og der, spes for de som aldri har kommet seg ut av hjemstedet nok...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her