Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Økonomien i golfklubbene

Optimist

over 15 år siden

Optimist

Det er høst og en sesong er i ferd med å ebbe ut. Nå stopper inntektene i klubbene, og det snart stopper vel de fleste kostnadene å løpe også. Da får man vite sannheten om den økonomiske situasjon. Den er sikkert ikke god mange steder.
Hvor mange klubbber tror DU vil gå konk eller gjennomføre akkord før sesongen 2010??????????

snappy

over 15 år siden

snappy

En eller to i Stavanger området i alle fall.

Solastranden er jeg relativt sikker på ryker, mens Randaberg kan ryke den også.

Noen andre har jeg ikke noe formening om.

Rudolf Blodstrupmoen

over 15 år siden

Rudolf Blodstrupmoen

Time vil show

Tron

over 15 år siden

Tron

I Bodø ser det ikke helt bra ut for den ene av to klubber:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6801831

Ikke uventet at den klubben sliter, og at Golf Management vil ut av prosjektet, ettersom den andre klubben i byen har fått etablert et langt bedre anlegg og fått god drahjelp økonomisk. 18 hull skal stå klare i 2010.

Kabel

over 15 år siden

Kabel

Ned golfklubb er konkurs, melder oppbud etter ekstraordinært årsmøte

Snåsa-dude

over 15 år siden

Snåsa-dude

Er du spåmann?
Hvordan kan du si noe slikt når punkt 5 på dagsorden er: "Tiltak for refinansiering av klubben."

Hvis dette går skeis blir det derimot svært aktuellt.

Kabel

over 15 år siden

Kabel

Jeg er realist....1 mill underskudd, hvem vil dekke opp det tror du?
Klubben er teknisk konkurs pr i dag, det er kun det formelle som mangler.
Håper selvsagt at de overlever, men det er 99% sjanse for konkurs

Snåsa-dude

over 15 år siden

Snåsa-dude

Det virket som du mente at det allerede var klart.
Ellers er vi nok enig :-)

snikk

over 15 år siden

snikk

konkurs tror jeg bare er positivt. fresh start. får bare håpe medlemmene vil melde seg inn på nytt.

Hah

over 15 år siden

Hah

Fresh start.... Det er så latterlig!

"Oi, nå ligger vi dårlig an, med underskudd og drift, vi får vel slå oss konkurs, så kan vi begynne på nytt...!"

Og hvorfor skal det da bli så mye bedre neste gang?? Hvor skal de få penger i fra til å gjenoppta driften?
Ingen som melder seg inn der igjen, for mer en 2000,- i året, og da skal man ha maaange medlemmer for at det skal gå rundt!

haha

over 15 år siden

haha

Du har skjønt det eller? Grunnen til at det ikke går rundt er de store gjeldspostene som tynger den økonomiske situasjonen. Med de økonomiske forholdene som foreligger i dag ville det vært uansvarlig og ikke slå seg konkurs.

Hvorfor skulle ingen ville melde seg inn igjen for mer enn 2000,-? Det er jo bare fordel for medlemmene at klubben starter på nytt, men det skjønner vel ikke du.

Om noe burde det være mer interessant å melde seg inn i Nes etter konkursen enn før.

Hahah...

over 15 år siden

Hahah...

"økonomiske forholdene".... Piss! Hvordan kom man i den situasjonen man er i? Og bør det være så enkelt som å si at hvis man har skakkjørt en bedrift til de grader, så er det bare å slå seg konkurs, og begynne på nytt igjen?
Sikkert slik du driver din egen bedrift, men jeg håper virkelig ikke alle tenker slik. Du har kanskje en bar/restaurant eller noe du driver litt svart på??

Godt mulig en del melder seg inn igjen, men håper vel egentlig at hele greia blir pløyd opp, slik at det blir det jordet det egentlig er.

haha

over 15 år siden

haha

Du kjenner tydeligvis ikke til historien bak brorparten av gjelden, så da er det best å holde kjeft, ellers bare driter man seg ut.

Er forsåvidt enig i at man ikke skal slå seg konkurs bare for å komme seg unna forpliktelser, men det er heller ikke riktig å fortsette en bedrift på forutsetninger som medfører en lite realistisk sjanse på forbedring.

Siden vi har begynt å anta ting om hverandre, så antar jeg at du er et naivt forsmådd tidligere medlem som ikke har fått tilbakebetalt medlemslånet sitt. Hvis du synes det er så innmari surt, kan du være glad for at du aldri investerte i aksjer i f. eks. Miklagard, Losby, Haga e.l.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Hvem er det klubben har gjeld til?
Er det en bank som har overtatt fordringer, eller er det leverandører som har krav?

Det er jo noe uansvarlig å bare slå seg konkurs og la andre ta tapet.
Har mer sans for at medlemmene tar et tak og betaler det som det koster å berge banen og drifte videre.

Kabel

over 15 år siden

Kabel

Tydelig at hahah enten er et tidligere medlem som er veldig bitter, ellers slår han maks 100 meter og derfor ikke liker banen.
Gjelden består i feilaktig tilbakebetalt moms hvor penger er brukt opp, arbeidsrettsak med omkostninger og baneleie.
Klubben er nok dårlig drevet, pluss at man merker konkurranse av nye Kongsvinger Golfbane

Bare lurer...

over 15 år siden

Bare lurer...

Leste en artikkel i finansavisen en tid tilbake hvor det sto at miklagaard var i alvorlige problemer. Noen som vet siste nytt?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Såvidt jeg vet har Miklagard fått inn nesten alt utestående og dermed er forhåpentligvis det verste ridd av.

Til Hahah

over 15 år siden

Til Hahah

Hva med litt bakgrunnsinfo, kanskje greit å ha LITT info før du angriper de som faktisk har det..., du høres så bitter, uvitende og usaklig ut ellers.

http://www.raumnes.no/artikkel.asp?Artid=164914

En konkurs er vel uunngåelig og den beste løsningen.

Liker ikke

over 15 år siden

Liker ikke

Likte tilbudet fra Miklagard svært dårlig. Hvorfor skal dere stjele medlemmer i andre klubber. Hadde jeg vært fotballspiller ville klubben fått bot.

Likte tilbudet

over 15 år siden

Likte tilbudet

Likte bra at den gamle kjerringa letter på stakken for å slippe inn oss noe midre bemidlede i det gode lag. Bare synd at tilbudet er tidsbegrenset til 20. desember.
Det er i Norge lov å reklamere for den varen man har å tilby. Det som ikke er lov iht markedsføringsloven, er å sende ut direktereklame elektronisk uten mottakerens samtykke. Se §15 http://www.lovdata.no/all/tl-20090109-002-003.html#15 , slik at her kunne nok Mikla fått seg en smekk hvis noen hadde giddet å ta det opp.
Samme markedsføring brukes for øvrig av AR og Golfsiden.com i sine "nyhetsbrev" som nesten utelukkende er reklame.

Hadde likt å få tilbudet!

over 15 år siden

Hadde likt å få tilbudet!

Liker Miklagard godt, her ser det ut som det er et godt tilbud ute.

Hva går det ut på, jeg er interesert!

Likte tilbudet

over 15 år siden

Likte tilbudet

Tilbudet er i korte trekk som følger. Klippet fra salgsbrevet:

"Miklagard Golfs styre har besluttet å selge
max 50 aksjer i perioden 27.nov til 20. des 2009.
Aksjene er priset til 10.000,- og årskontingent
(”Miklagard Basis”) for 2010 er inkludert. Innmeldingsavgift
på 2000,- er også inkludert i dette
tilbudet."

skeptisk

over 15 år siden

skeptisk

OBS !
Det er noen haker / baktanker med tilbuset fra Miklagard.
Les nøye gjennom vilkårene.

Tåen

over 15 år siden

Tåen

Og hvilke haker/baktanker skulle det være? Tilbudet er svært bra og uten haker! I tillegg er Miklagard er en av få klubber i Norge som gir en exit-mulighet om du ikke vil beholde aksjen lenger.

PointMonaco

over 15 år siden

PointMonaco

Hadde jo vært interessant å høre hva som er baktankene her... Jeg har ikke lest tilbudet, men dersom du mener det er baktanker så kan du jo gjerne nevne dem, i stedet for bare å si at det er noen...

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Heldigvis for norsk næringsliv så er det en tanke bak de fleste tilbud :-)

skuffet

over 15 år siden

skuffet

Jeg fikk også tilbud fra Miklagard. Det var direkte uhøflig og dårlig av en "seriøs" klubb å fiske medlemmer fra andre klubber. Det er forskjell på å annonsere åpent enn å sende personlig brev.

Minner om noe som heter overgangsvindu i andre idretter. Brudd på det medfører bot fra forbundet. Regner med at ngf er inneforstått med det og Miklagards oppførsel er på styrekartet.

Topp

over 15 år siden

Topp

Skuffet:
Nes GK sine medlemmer er "fristilt" i NGF ettersom klubben er konkurs. Dette betyr at ingen av disse er medlem av noen klubb. Dermed har ikke andre klubber "fisket" medlemmer fra Nes.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Er det noe unormalt ved slik praksis? Kanskje ikke vært så vanlig i golf-norge,men skjer jo ellers ganske mye. Får stadig personlige tilbud via telefon,eller post fra konkurrenter av de leverandørene jeg bruker i dag. Ikke veldig ulikt spør du meg....uten at jeg har sett tilbudet eller hørt ordlyden da,det skal sies.

Og når medlemmene i tillegg er fristillt er det vel ikke unormalt

bbb

over 15 år siden

bbb

Var det Fredrikstad FK, som fikk bot fra NFF når de hadde kontaktet en spiller i Brann? Eller var det HamKam.
Det er forskjell på idrett og næringsvirksomhet isåmåte Kevin.

Halvorsen

over 15 år siden

Halvorsen

Hvis det er riktig som Topp sier at Nes var konkurs så er vel "saken" grei?

Jensen

over 15 år siden

Jensen

er på hjemmesiden til Nes at Assisterende Generalsekretær Rune Hauger i NGF oppfordrer alle tidligere Nes-medlemmer til å finne seg "ny" klubb i nærheten. Han linker til og med til aktuelle klubber, slik at det i dette tilfellet burde være OK å reklamere for sin klubb slik som Mikla har gjort.

Skuffet 2

over 15 år siden

Skuffet 2

Problemet var at Miklagard sendte tilbudet til Nes medlemmene den 9. desember, og medlemmene ble fristillt den 23. desember.

Jensen

over 15 år siden

Jensen

Allerede 9 des, det var ikke bra...

Bosman

over 15 år siden

Bosman

Ettersom jeg har forstått så gikk ikke dette tilbudet om å kjøpe AKSJE i Miklagard til Nes-medlemmer utelukkende, men at det var Nes-medlemmer også som fikk tilsendt tilbudet. Det er vel heller ikke uvanlig å være medlem i flere klubber samtidig, og dette var som jeg har forstått et tilbud om å kjøpe aksje, ikke noe krav om å melde seg ut av sin hjemmeklubb på noen måte.

Det er derfor likegyldig når Nes-medlemmer eller andre har blitt fristilt, men det uheldige er hvis Miklagard har sendt ut reklame per e-post til personer som ikke har samtykket. Noe man ikke har anledning til ettersom jeg har forstått.

Enur

over 15 år siden

Enur

Jeg fikk tilbudsbrevet fra Miklagard sendt til min e-post-adresse, uten at noe samtykke var innhentet paa forhaand. Jeg kontaktet avsenderen fra Miklagard og spurte hvor de hadde faatt min private e-post-adresse fra.
Svaret var at den hadde de faatt fra en info-mail som var gaatt ut til medlemmer av Nes GK, i forbindelse med evt, danning av ny klubb der oppe (og det skjedde altsaa tidlig i desember). Og som det sto i svaret, "Det er jo mange medlemmer paa Miklagard som er eller har vaert medlemmer paa Nes ogsaa!".

At noen saaledes har snakket sammen paa Miklagard og i en fart sydd sammen et tilbud paa 50 nye aksjer til spesialpris, for aa kapre Nes-medlemmer foer alt rundt den evt. nye klubben var paa plass, vel det kaller jeg baade ufint og aa fiske i roert vann!

Klønete

over 15 år siden

Klønete

Klønete av han som sendte ut mailen til alle nes-medlemmene og ikke skjule addressene også.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Det er selvsagt ikke bra om man bruker e-postadresser til andre formål enn de var innsamlet for - men hva som er tilfellet her vet jeg ikke.. Det å tilby Nes medlemmene aksjer i en annen klubb kan vel ikke være veldig ille når klubben er konk. Konkurranse om medlemmene er sunt det og å lage et spesialtilbud som treffer ex-Nes medlemmene må være helt greit. Men tilbudet skulle vært fremmet på riktig måte. Reaksjonen er normalt at Forbrukerombudet og evt. Datatislynet gir en advarsel og ber om å få bekreftet at det ikke skal skje igjen og at adressene er slettet.

Å forsøke å flytte Enur fra Mosseporten GC må anses som utjenlig forsøk - han liker ikke Miklagard. Borkastet e-frimerke...:-)

Bosman

over 15 år siden

Bosman

Dette var vel ikke rettet mot ex-Nes medlemmer, men det var en nes-medlemmer blant de som fikk e-posten. Forbrytelsen her kan kun være at man har brukt eposter uten godkjenning. Ikke noe annet. En ikke-sak, og det skjønner alle.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her