Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

ECCO Tour Qualification 2010

Oggi

over 15 år siden

Oggi

Det ser ut for at det er 15 norske deltakere i år. Hvem/hvor mange av dem klarer kvalifikasjonen for neste år..?

økseskaftet

over 15 år siden

økseskaftet

tja... hva med en link?

kurt

over 15 år siden

kurt

eccotour.org.. lykke til!

Oggi

over 15 år siden

Oggi

Her er oversikten (litt teskje-aktig ,-)
http://www.eccotour.org/ Velg Calendar, så finner du Qualification 2010 nest nederst på siden. Der er link videre til deltagerlisten.

superman

over 15 år siden

superman

To mann med stor kapasitet her...Lund og Hansen de kan nå helt opp. Uansett..lykke til til alle de norske!

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Stian Lund er -4 på frontnine i dag, starten er ihvertfall lovende!

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Beste norske (Stian Lund) er T41, neste (Stian Hansen) er T46 etter 2 runder. Ytterligere 2 nordmenn er T86 og 2 til T91.

Jeg har all mulig respekt for de som reiser til Danmark i oktober og prøver å kvale til Ecco tour 2010, og som følger drømmen sin.

Allikevel, av 147 spillere blir beste nordmann T41, og bare 6 av 12 spillere er inne blant de 100 beste. Det er vel neppe den innsatsen sportssjef Scheie ønsker å bli målt på.

Stian Lund

over 15 år siden

Stian Lund

Nå skal det sies at forhold og nivå er noe tøffere i Danmark enn i Norge.
Både jeg og Hansen fikk full ranking for 2010 sesongen, det var målet vårt. Selvom ingen av oss er fornøyd med eget spill er det viktig og huske at man må lære se og krabbe før man begynner å gå:=)

caddie

over 15 år siden

caddie

Det er vel neppe den innsatsen sportssjef Scheie ønsker å bli målt på. Hva med at det kanskje blir gjort noe med det da?? Kanskje påtide at NGF hjelper disse spillerene som er på vei framover.. Lund og Hansen kan fort bli de neste som skal kaste seg ut på challengetour livet om noen år. Hva med at spillere som faktisk satser fullt får litt hjelp på vei??? Men NGF har vel nok med og priortere de som er 13-14år....

Hvordan skal man få en bedre bredde når man ikke blir satset på.. Må dem virkelig komme seg på europatouren før dem skal få noe hjelp??

Stian Lund

over 15 år siden

Stian Lund

Enig Caddie, selv så har jeg aldri pratet med Frode engang. Det får være det samme. All respekt til NGF som satser på juniorer, men selv så mener jeg i en alder av 13-17 så vet man ikke hva man vil gjøre med livet sitt. I alderen 18-20 da kommer valget om man vil fortsette med golf eller la damer og øl ta overtaket? Som sagt har jeg selv ALDRI hatt kontakt med verken Frode eller NGF. Sånn som jeg ser det, er jeg og mange andre på egenhånd med golfen. Framfor juniorer i 13-15 års alderen som får full støtte både på og utenfor golfbanen. Alt i alt så får det være det samme. Er det 2 som ikke gir seg før vi er på ET så er det meg og Hansen! Med eller uten hjelp fra NGF!!!

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Jeg tviler ikke på at forholdene var av det vanskelige slaget i Danmark, og en kvalifisering til Ecco tour ser ut til å være en del tøffere enn vår hjemlige Galvin Green tour. Lunds -4 på front første runden var sterkt. Når våre 2 beste i Danmark gir uttrykk for vilje til å satse på golfen fremover er det som musikk i mine ører.

All ære til Scheies satsing på juniorer, forhåpentligvis fører det til både bredde og topp i årene fremover. Jeg er imidlertid helt enig med Lund i at det er først som 18-20 åring man må ta valget, satse for fullt eller ikke. Det er mange av oss som har etterlyst NGF’s bistand til å få gode amatører over i proffenes rekker, og hjelpe spillerne de første vanskelige 2-3 årene. Man skal satse på gode amatørspillere, men minst like viktig er spillernes vilje til å satse og ofre noe for å nå sine mål. Spillere i 13-16 års alderen trenger også hjelp i sin utvikling, men vinnerviljen kommer ikke av å få sydd puter under armene.

Det er nok en del spillere som ikke har hørt noe fra Scheie, og knapt noe fra andre i det sportslige apparatet, men som har tenkt tanken på å kunne satse som profesjonelle golfspillere. Herrene Lund og Hansen er ikke alene der. Noen lar det bli med tanken av flere grunner. Desto morsommere er det at Lund og Hansen åpenbart er villige til å gjøre noe med det, med eller uten hjelp fra NGF.

Vi andre kan bare håpe at Scheie & Co utvider horisonten litt, og i mellomtiden krysse fingrene for at de som virkelig prøver vil lykkes.

Enur

over 15 år siden

Enur

Må si jeg er ganske rystet over det Stian Lund skriver her. At han og likesinnede aldri er kontaktet av eller hatt noe med Frode Scheie / NGF å gjøre er jo helt utrolig, og da er tilstandene enda verre enn jeg trodde!

Jeg er veldig enig i det du skriver, og jeg skjønner ikke hvordan folka i NGF prioriterer. Greit nok at 13-16 åringer får begynnende oppfølging fra NGF, men at ALL oppmerksomhet konsentreres om denne gruppen er jo helt vilt! Det er jo de unge fra 18 år og oppover som vurderer en overgang fra amatør til proff, og som viser ihvertfall tendenser til bra resultater, man burde fokusere på! Det er de som blir/burde bli framtida for norsk golf i de nærmeste årene (ved siden av spydspissene Henrik, Tutta og Marianne), og da burde de i all anstendighets navn "være på blokka" til NGF. Men folka der inne satser tydeligvis heller på at en av de unge muligens skal slå til om en 10 års tid, slik at de kan slå seg selv for brystet å si: "Se hva vi har klart å få fram her!".

Jeg ønsker Lund og Hansen lykke til med videre satsning. Håper dere lykkes på Ecco-touren neste sesong. Dere høres ihvertfall ut til å ha rett innstilling, og da er det bare å ta et skritt av gangen, selv uten hjelp fra NGF.

Ikke sant

over 15 år siden

Ikke sant

Det kan ikke stemme at han som er nummer 2 på GG order of merit ikke har snakket med sportslig ledelse. Wow, jeg er rystet. Sportslig ledelses viktigste opgave er å inspirere og motivere de beste, da må man være til stede. Jeg har vært på et parr GG turer i år og ikke sett noe til FS. Da hjelper det lite at man er flinnk til å lage strukturert planer.

Hmmmmmmm

over 15 år siden

Hmmmmmmm

Desverre er det nok ganske ille stilt. Ingen av de norske proffene under ET/Challenge nivå hører noe fra NGF og deres ansatte.
Alle vet vel at det ofte er de neste beste som lykkes til slutt. De må jobbe hardt og er villig til å ofre alt for å lykkes. Dette vises gjennom snitt alderen for gjennombrudd på de største tourene...

Ikke sant

over 15 år siden

Ikke sant

Hvor er det egentlig sportslig ledelse gjemmer seg de er jo helt usynlige (utenom håndball sesongen). Håper nytt styre tar tak i dette. Det er viktig å ha en sportslig ledelse som er tilstede på de viktigste turneringene og inspirerer og motviverer elite golferne.

Helt sant

over 15 år siden

Helt sant

Hmmmmm: Hvem sier at de norske proffene på ET/Challenge hører noe fra NGF?? Ikke at de har noe å bidra med heller, men "oppfølging" er nok et fremmedord på Ullevål Stadion

Dere skulle bare visst.......

Merkelige Greier

over 15 år siden

Merkelige Greier

Hvordan kan dette stemme? Har lest på golfsiden.com at AR snakker jevnlig med guruene i NGF. Basert på sin inside information sier han at vi kan ta det helt med ro. Det sportslige arbeid drives bra.
Dette minner litt om de gode gamle politbyråene der den indre krets vedtar at situasjonen i landet er bra. Folkets representanter har talt.

Ikke sant

over 15 år siden

Ikke sant

FS snakker nok masse med AR og har fått seg en solid patriot der (golfsiden). Dessvere er det ikke godt nok å være kompis med AR når elitegolfen er i fritt fall. Kjekk gutt FS men han har glemt at jobben er å inspirere de beste og tilrettelegge et godt konkurransetilbud. Der har FS dessverre mislykkes totalt (uansett om Marianne og Tutta har suksess).

Lei av dårlig ledelse

over 15 år siden

Lei av dårlig ledelse

Ut fra det som sies på diverse debattforum ser det ut til at sportslig ledelse er mest opptatt av å snakke med redaktøren av golfsiden. Norges beste golfspiller vet knapt hvem keeperen er!!!! og da blir alt bare helt feil. Scheie må enten ydmykt endre seg eller gå tilbake til håndballen.

Vel vel

over 15 år siden

Vel vel

Har noen vurdert at hvis man ikke har markert seg innen 20 års alderen så er det forsvinnende liten sjanse for at man noen sinne vil kunne leve av å spille golf?
Har full forståelse for at NGF satser på yngre spillere. Disse nordmennene som sliter seg rundt i ecco tour kval i godt voksen alder vil aldri bli toppgolfere. Det vil nok neppe noen av de i NGF's juniorgruppe heller, men for dem er det fortsatt for tidlig å si, så håpet for dem er større.

All ære til disse som prøver seg i Danmark, men at NGF skal kaste bort penger på slik middelmådighet vil være fo dumt. Vil de jage en så godt som uoppnåelig drøm for de gjøre det for egen regning.

caddie

over 15 år siden

caddie

Til Vel vel..

Kan du fortelle meg hvor mange spillere i verden som spiller fast på pga eller europatouren som er i starten av 20 årene??? Hvis du finner mer enn 10 skal jeg aldri skriv noe mer her på scangolf.no

Vel vel vel vel cel

over 15 år siden

Vel vel vel vel cel

Når begynte y e yang? Pga champion...

Vel vel

over 15 år siden

Vel vel

"Kan du fortelle meg hvor mange spillere i verden som spiller fast på pga eller europatouren som er i starten av 20 årene??"

Jeg sa markert seg. Det vil stort sett si prestert veldig godt på amatørnivå i yngre alder og således tiltrukket seg oppmerksomhet fra forbundet. Det er utrolig sjelden at folk kommer ut fra nowhere og blir habile golfproffer slik som disse gutta prøver på. Ingenting er umulig, det finnes sikkert flere eksempler enn Yang, men hver uke er det jo noen som vinner i lotto også.

!!!

over 15 år siden

!!!

Hvis man har talentet som noen av disse gutta har som kvaler til ecco-tour i høst, så har man faktisk mulighet til å komme videre, selv om man er 19-20-21 år.
Selvfølgelig, hadde de fått oppbacking fra de var 13, så kanskje de hadde vært der de er i dag for 3 år siden, men den hjelpen fikk de ikke, og dermed måtte de gjøre alt selv.
NÅ er de i farta, og jeg håper (og tror faktisk også) at i hvertfall et par av de vil ha en sjans på å få spille på en større tour etterhvert.
MEN, da må de få hjelp, for nå begynner det å koste mer penger, i form av reise og opphold. Vil golf-Norge ha gutter som satser selv? Og støtte disse? Eller vil man bare satse på "sikre" kort, som man har plukket ut for mange år siden?

Stian Lund

over 15 år siden

Stian Lund

Vel vel vel, vel vel?

Vet ikke om du refererer til meg eller Hansen når det gjelder støtte. Det får være det samme. Det er mange i Norge som er forran oss i rekken når det gjelder resultater og talent, det er ok. Men å skrive at disse guttene sliter seg rundt ecco kvall i "voksen alder" blir for dumt. Selv så er fylte jeg 21 år i sommer, hvis du kaller dette voksen alder innen golfen må du nok tenke deg om igjen.
Eller hva?

Vel vel

over 15 år siden

Vel vel

Det hele handler om at NGF har begrenset med midler. At satsingen prioriteres rundt juniorer har jeg såldes full forståelse for. Den beste måten å få frem gode spillere på er nok å dyrke fram gode juniorer som kan utvikle seg videre med college golf i USA fremfor å finansiere menn i 20 åras satsing. Dette er egentlig ganske selvsagt.

Caddie

over 15 år siden

Caddie

Hva med og bruke litt midler på det som skjer i dag? istede for det som KAN skje om 10år? Jeg har full forståelse for at man starter ungt.

Men nå har NGF satset på 2 spillere over de siste 5-7 årene.. (Marius og Anders) Dette er spillere som jeg er 99,9% sikker på kommer til å gjøre det bra i framtiden, men begge 2 har vel ikke imponert når dem prøver seg blandt i store gutta.

Norge har gjort det utrolig bra på amatør / Junior siden, Men når marius skal spille en europatour, så er jeg ganske sikker på at hele startfeltet gir litt F*** i hva han har oppnåd som amatør for 2-3 år siden.

Jeg sier bare, prøv og gjør noe nytt NGF. kan vel ikke skade alt for mye

Caddie nr 2

over 15 år siden

Caddie nr 2

Stian Lund er en spiller som har jobbet utrolig hardt for suksessen sin over veldig mange år, og når ting først begynner og løsne så klarer noen og slenge fra seg at man ikke har sjangs fordi man har nådd en voksen alder?
Hvis vi nordmenn noen gang vil ha spillere på et høyt nivå må vi snart klare å unne noen suksess og ha troen på folk.. Greit nok at et par av gutta er tidlig ute med å hevde seg internasjonalt(McIlroy, Ishikawa osv), men hvis du ser på spillere som Singh og Mickelson så har de flest seiere etter fylte 35-40 år!
Som jeg selv pleier å si, man trenger ikke være best i verden som 18-20 åring for å leve av golfen!!
STÅ PÅ GUTTA!!

Stian Lund

over 15 år siden

Stian Lund

Takk for det "Caddiene":=)
Kommer til og stå på som bare det jeg! Fins vel ikke noe bedre enn å spille golf på heltid her i verden?
Trene riktig både på og utenfor golfbanen i årene som kommer så gir det resultater.
Nå er det bare og håpe at Marius og Christian fortsetter med bra spill i morgen i Danmark. Selv så krysser jeg fingrene:=)
God natt:)

Jeg vil ogsa vaere med!

over 15 år siden

Jeg vil ogsa vaere med!

Jeg synes golf er kjempemorsomt og har meldt meg pa ecco tour kvall. Jeg er ikke saa innmari god, men jeg har masse vilje til a spille golf pa heltid uten a jobbe. Det er urettferdig at ngf ikke gir meg penger ogsa!!

Donald Dukk

over 15 år siden

Donald Dukk

NGF har vel fint lite å bidra med, ihvertfall historisk sett.
Hvem husker ikke en viss personlighet fra hopp og fotballmiljøet uten peiling på toppgolf som brukte halve budsjettet til NGF på reiser og billetter til PGA-tour for å "støtte" en viss Henrik Bjørnstad.....
NGF med sine inkompetente ledere og trenere vil ikke kunne bidra med noe som helst annet enn å delta på reiser og fine middager i forbindelse med turneringer der deltagerne er 100% self made. Synest det er rart ikke de beste og største klubbene har gjort opprør allerede. Så inkompetent forbundsstyre ville aldri overlevd i en annen idrettsgren enn golf.

Stian Lund

over 15 år siden

Stian Lund

Jeg vil også vaere med?
Hehe, vanskelig og ikke le av deg. Du er jo bare latterlig!
Syns at det er dumt at personer som deg bruker tid til å skrive inn sånne kommentarer på debattforum, blir for dumt...

Jeg vil ogsaa vaere med

over 15 år siden

Jeg vil ogsaa vaere med

Lund, det er vanskelig aa ikke le av deg ogsaa

julle jul

over 15 år siden

julle jul

hahhhahaha.. Enig. Man ma ofte vise resultater for man far stotte.. Er ihverftfall slik i andre sporter

Stian Lund

over 15 år siden

Stian Lund

Vel for det første julle jul, hold deg til navnet " Jeg vil ogsaa vaere med".
Blir vel for dumt med to nick? Har jeg personlig i den debatten her sagt noe om støtte til MEG? Hvis så beklager jeg det.
Mulig du bare har tørre linser eller? Alt jeg sa er at selv så syns jeg NGF burde revurdere hvor dem legger alle pengene sine.
Selv så har jeg full ranking på Sas/Ecco neste år, uten at jeg regner med noe støtte av den grunn. Jeg er bare en kar som lever i nåtid og ikke fortid:=)

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Lykke til Stian, bra jobba!!

Jeg vil anbefale at du/dere tar kontakt med forbundet for å diskutere samarbeid 2010 og årene etter!

Og gi blaffen i misunnelige krabater rundtom, de vil alltid være der.

kevin

over 15 år siden

kevin

Synes det er tøft at man satser slik disse gjør,selv uten å ha noe støtte fra NGF. Skulle gjerne sett ennå flere norske prøve seg på høyere nivå. Sverige flommer over av talenter og mange av disse prøver seg på høyere nivå,og svært mange lykkes. Se på Europatouren forrige uke hvor 11 av 12 svensker klarte cut og de stakk av med dobbelseier. Jonzon som ikke hadde vunnet på 12 år og som har vært nær ved å gi opp,samt har måttet låne penger for å fortsette,han fikk lønn for strevet i helga. 3mill og 2 nye år på ET. Kommer nok til å inspirere mange.

Er bare å stå på,ta de muligheter som byr seg. Lykke til!

PS! @stian: kommer du til å ha noe oversikt på nett hvor man kan følge med hvor du spiller neste år? a la hjemmeside/blogg? morsomt å følge med hvordan det går i sverige/danmark

Stian Lund

over 15 år siden

Stian Lund

Helt Enig Kevin, gøy det med Jonzon ja!
Sverige gjør nok noe rett, vi har nok mye og lære der vil jeg tro.
Det er i bare Pga en 3 mnd lenger sesong at dem er milevis forran oss innen golfsporten! Svenske Forbundet må nok gjøre en bra jobb vil jeg tro.

Oppretter en hjemmeside før min første turnering i Spania i Mars:=)

Pølse med brød

over 15 år siden

Pølse med brød

Faktum er vel at hadde disse norske spillerne vært fra sverige ville de helt sikkert ikke fått en krone i støtte fra forbundet. Der står det noe hundre i kø med mer å vise til enn de norske gutta.

Økonomisk bør det være en kjempefordel for middels talenter å være fra norge. Svært mange færre å dele med enn i sverige.

Til diskusjonen om pro tour i norge med pengepremier, så lenge nivået er lavt er det veldig få sponsorer som gidder å kaste penger inn i noe de ikke får noe igjen for.

Ted

over 15 år siden

Ted

Heia Stian..

Jeg bærer gjerne dine køller hvis det kan hjelpe deg lit på veien. Heia Heia..
Kom igjen.

Frode Knapskog

over 15 år siden

Frode Knapskog

Jeg vil bare sende min fulle støtte til Lund og Hansen. Har hatt gleden av å spille med Hansen, og er en alle tiders herlig gutt, med beina godt på jorden. Stian har jeg ikke spilt med, men pratet litt med, og tatt noen øl sammen med. Stian er også en super gutt:-)
Håper vi får se dere litt i Norge i sommer også? Om det heter GG Tour eller noe annet..
Stå på!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her