Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Regelspørsmål

Uvitende

over 15 år siden

Uvitende

Hva skjer i disse tilfellene?
1) Jeg markerer min ball på green, og putter ballen i lommen. De andre putter, og når det er min tur tar jeg opp ballen av lommen og putter ferdig. Da jeg plukker opp ser jeg eller en medspiller at jeg har brukt en annen ball til puttingen enn den jeg markerte. Av vanvare har jeg lagt ballen i feil lomme, eller tatt ut feil ball av lommen.
2) Midt under runden bestemmer jeg meg for å bruke en ny ball resten av runden, fra neste tee. Det er ingen feil på ballen, men jeg vil prøve en annen type. Dette oppdages ved rundens slutt.
3) Jeg bruker av vanvare (lagt i feil lomme e.l.) en annen ball enn den jeg har brukt hittil.

vitende

over 15 år siden

vitende

1) du har feilaktig byttet ball og pådrar deg 2 straffeslag.
2) det er ikke "one-ball rule" annet enn i proff-turneringer så du kan bytte balltype for hvert hull
3) igjen bytter du feilaktig ball hvis du legger ned en annen ball enn den du markerte på green. Du må informere markør og erklære ballen for uskikket for spill for å få lov å bytte den (I prinsippet er det DU som bestemmer hvorvidt den er skikket eller uskikket for spill)

jonag

over 15 år siden

jonag

Sjekk ballen idet du legger den ned på green, dersom du ikke slår putten men bytter til riktig ball er det ingen straff.
Putter du med den blir det en feilaktig erstattet ball, som sagt 2 slag. dersom du har puttet på den er den ballen i spill, ikke bytt tilbake da.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Til spørsmål 3)
Hvis byttet skjer under spill av et hull, og du ikke har løftet ballen etter en regel som tillater deg å bytte ballen, er det et regelbrudd etter regel 15-2. Hvis dette skjer mellom spill av hull, altså på utslagsstedet, er det ingen straff hvis du ikke spiller under "one-ball rule".
Det kan også legges til at det i regel 5-3 er gitt retningslinjer for når en ball kan erklæres uskikket for spill, så spilleren står ikke helt fritt til å erklære enhver ball uskikket for spill. Men spilleren tar selv den endelige avgjørelsen, -og risikoen for straff etter regel 5-3.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her