Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

sesonger

Rune

over 21 år siden

Rune

Er det noen som vet noe om hvor lenge baner i Norge har åpne før dem stenger for vinteren? Min hjemmebane stenger vel i slutten av september, kanskje starten av oktober. Lurte mest på om det er noen baner som holder åpent lengre enn dette, også kanskje noe vinternåpent. Jeg utelukker selvsagt innelokaler/simulatorer.

Terje

over 21 år siden

Terje

Nøtterøy stengte ikke før i November i fjor og åpnet igjen i mars i år. (med sommergreener og gresstees)

Odd

over 21 år siden

Odd

Banene på Sør-Vestlandet (Rogaland) stenger ikke for vinteren i det hele tatt. Noen baner stenger greenene et par-tre måneder, men banen er fortsatt åpen og spillbar med vintergreener. Mens andre baner igjen velger å konstant ha åpne "sommergreener" med unntak av de få dagene i året det er frost.

Larvik

over 21 år siden

Larvik

Larvik åpen med sommergreener 1 april til 14 desember i fjor....

Picard

over 21 år siden

Picard

Det som er så greit med å bo i Stavanger er at vi har en strøm uti havet her som heter golf ;-)

Onsøy

over 21 år siden

Onsøy

Onsøy har som regel meget lang sesong, ofte med en måned ekstra i hver ende sammenlignet med Oslo. Har også spilt der både i desember, januar og februar enkelte år.

Kjekstadmedlem

over 21 år siden

Kjekstadmedlem

Kjekstad stenger vel stort sett når det begynner å bli klart for alle at sneen som er falt, faktisk ikke smelter vekk etter noen dager. Husker ikke hva det var i fjor, men tror det ble nesten midten av november i 2002. Meget bra!

Pikkardo

over 21 år siden

Pikkardo

Det som ikke er så greit med Stavanger er at det stort sett er like vått på golfbana som det er i golfstrømmen.....

Jeg var

over 21 år siden

Jeg var

imponert over Kongsberg i fjor som holdt åpent til halve bana var tæla.
Men de kunne like godt ha holdt åpent hele vinteren for greenene var likevel ødelagte i vår.

Forøvrig har jeg aldri sett dokumentert eller hørt at noen har hatt erfaringer med greener som har blitt ødelagt pga spill når det har vært frost. Har intrykk av at spill på frosne greener er noe som "alle vet" ødelegger gressveksten, men ingen egentlig har forsket på.
Man begynner jo å tenke litt når man ser noen klubbers treningsbaner som har vært utsatt for "herjinger" hele høsten, vinteren og våren er i mye bedre stand enn greenen på hovedbanen til langt uti juni.

Påstår derfor hele greenkeeperkorpset er fullstendig på villspor.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Jeg spillte på Kongsberg når den var tæla.... og spørsmålet er hvorfor man skal ta sjansen ? Det er jo drit kjedlig å spille på greener hvor ballen spretter av pga. frosten !!

Dessuten synes jeg det er imponerende at du vet mer enn hele greenkeeperkorpset !

b

over 21 år siden

b

Ved spill på frossen mark brekker stråene og rotsystemet spesiellt i toppen av gresset. Gresset blir derfor i beste fall veldig forsinket om ikke det dør.

Men

over 21 år siden

Men

på Kongsberg døde jo gresset likevel.
Hvor interessant det er å spille på frosne greener, Runar, får hver enkelt avgjøre.
Jeg har vært medlem på en golfklubb som hadde vinteråpent til tross for lange tele-perioder. Det var bare noen få som gadd spille når temperaturen var under 3-4 grader, så belastningen ble ikke spesielt stor. Og greenene tok absolutt ingen skade av det, de var grønne og perfekte så snart gresset begynte å gro. Det ødelegger mye mer når man spiller på våte greener der ballen plugger seg med hele sin diameter.

Døffe

over 21 år siden

Døffe

Tror Nøtterøy hadde åpent til 25 November på greener som var klippet til 3,5mm. Åpnet igjen i mars og har bare hatt skader på 3 greener grunnet det voldsome nedbøret i april, dette hadde vist med konstruksjonen av området rundt greenene noe de skal endre i høst.

Harald Hårfagre

over 21 år siden

Harald Hårfagre

Det er sant at det vært vått på Stavanger GK de siste åra, men på de andre banene i Rogaland er det ikke mer vått enn på andre baner i Norge. Husk at det er i Bergen det regner veldig mye, ikke i Rogaland. På Sola ligger årsnederbørden på runt 1200 mm, noe som ikke er så veldig mye høyere enn en del plasser på østlandet. Dessuten regner det mye mer intenst i Rogaland når det først regner, så målt i antall regntimer er det nok nesten ingen forskjell i det hele tatt. Kan virke som om østlenninger misunner rogalendingene den lange golfsesongen og dermed må finne på noe å trøste seg med... Dessuten er det ikke så kaldt i Rogaland på sommeren som mange tror. Stavanger var jo Norges varmeste plass flere dager under Augusti i år f.eks. Det eneste jeg har bemerket er at de på værvarslet på TV ofte spår for varmt i Oslo og Bergen og ofte spår for kaldt i Stavanger og Kristiansand, hvis en sammenligner spådd temperatur med det som det faktiskt ble... av en eller annen grunn. Dette kan ha noe av forklaringen til denne myten. Dessuten er det nok veldig vanskelig å spå været i Rogaland,noe som gjør at metrologene nesten alltid helgardere med sol, skye og regn, selv om det i virkeligheten kanskje kun regner 40% av de dagene de har en slik helgardering... dette tilsammen med problemene de hatt på Stavanger GK kan nok forklare noe av den myten som herjer på østlandet at det er så dårlig golfvær i Rogaland

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her