Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sjakk kalles idrett

Sjakk Matt

over 15 år siden

Sjakk Matt

http://www.vg.no/sport/artikkel.php?artid=573183

Det er latterlig at en nerd som sitter i ro på en stol og spiller spill kalles for idrett.

Da bør jo de som spiller playstation i verdensklasse stille i OL :)

Det er nå min mening.

Oppdrett

over 15 år siden

Oppdrett

Men er det noen som egentlig har en klar definisjon på hva ordet "idrett" betyr? Har det noe med kondis eller å bevege seg å gjøre? Hva er forresten forskjellen på "sport" og "idrett"?

MÅ kroppen være i bevegelse for å kalle det en idrett. Tenk på alle de grenene hvor kroppen er på samme sted hele tiden! Ganske mange faktisk

Sjakk Matt

over 15 år siden

Sjakk Matt

Samme hvordan man definerer idrett, så vil Playstation være like mye, eller mer idrett enn sjakk, og der kommer problemet inn, at spille spill skal kalles idrett.....konkurranse JA, idrett NEI

Mosjonisten

over 15 år siden

Mosjonisten

Definisjonen fra Norges Idrettsforbund:

“Med idrett forståes fysisk aktivitet av konkurranse-, trenings- eler mosjonskarakter, fortrinnsvis drevet i fritiden med sikte på god prestasjon, vedlikehold eller bedring av prestasjonsevne, god helse eller avkobling og trivsel”

Bogeybjarne

over 15 år siden

Bogeybjarne

Sjakk. Idrett har med fysisk aktivitet å gjøre. Sport har med at det er konkurranse. Sjakk: Idrett nei. Sport Ja.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Får man kjøpe hele sjakkbrett på G-sport?

(Eller får man kun løpere i løs vekt?)

Bamse

over 15 år siden

Bamse

Fra verdensvevleksikonnet:

Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro) viser til lek og fysisk aktivitet. På norsk brukes begrepet sport nær synonymt med idrett. Begge ordene omhandler fysisk utøvelse, ofte i form av konkurranser under fastsatte regler.

Idrett (fra norrøn opprinnelse der «id» betyr virksomhet eller aktivitet, og «drott» betyr kraft, styrke eller utholdenhet) viste opprinnelig til all form for høyt ansett dyktighet, herunder musikk, dikting og kunnskap om runeskrift, i tillegg til kroppslige prestasjoner. Senere tok den kroppslig utfoldelsen og de fysiske prestasjoner over begrepet.

Sport er et mer omfattende begrep enn idrett. Forskjellen ligger i at idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp, som for eksempel friidrett, skiidrett, skøyteidrett, boksing, tennis, håndball og fotball. Sport derimot har gjerne et hjelpemiddel, redskap, fremkomstmiddel, eller dyr som en grunnleggende forutsetning. Eksempler er seilsport, motorsport og hestesport. Skillet mellom idrett og sport blir stadig mindre og i daglig språk brukes begrepene om hverandre.

Keyser

over 15 år siden

Keyser

Da skulle det vel hete bokseidrett og svømmeidrett, og ikke boksesport og svømmesport?

Golfsport

over 15 år siden

Golfsport

Redskap, ja..

Golfsport7golfidrett??
Hestesport/hesteidrett?

F.eks. Galopp og Motorcross/Enduro er i allefall så muskel og kondisjonskrevende belastende at det må kalles idrett, på tross av hjelpemidler.

Sjakk Matt

over 15 år siden

Sjakk Matt

Nå sporer dere av igjen, som alltid.

Poenget var at sjakk er et spill det konkurreres i, akkurat som Playstation, og i mine øyne har dette ikke noe med hverken sport eller idrett og gjøre, men kun med spill og gjøre.

Å kalle noe idrett elelr sport, når en sitter i en stol og kun bruker hjernen er for meg provoserende og en total utvanning av begge begrep, idrett og sport.

Sjakk er sjakk, et spill og intet annet, selv om en analogt kan si at det er som toppidrett i hvor mye trening som skla til for å bli god, men det er allikevel et spill, som bridge, playstation og kurrong

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Ok. Hva mener du om skyting da? Og snooker?

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Jeg er både Sjakkspiller og Golfspiller.

Norges sjakkforbund er ikke medlem av idrettsforbundet ...
Vi søkte noen ganger på 80 og 90 tallet uten å komme inn.
Tror ikke vi søkte for at vi følte at vi drevmed en idrett, det var heller på grunn av økonomi. Så i Norge regnes ikke sjakk som en idrett, men en del land i Europa gjør faktisk det. Både Karpov og Kasparov har blitt kåret til årets idrettsmenn i Sovjet / Russland.

På slutten av 90 tallet ble regelene for tllskudd forandret og det ble faktisk mer lønnsomt å stå utenfor idrettsforbundet. Så etter det har vi ikke søkt om opptak ...

For noen år siden sammenlignet jeg Magnus Carlsen og Marius Thorp med hverandre på denne siden, men det er vel bare den ene som har tatt steget helt opp i verdenstoppen.

Jeg skal ikke sitte her og si at Magnus har utført en stor idretts prestasjon, men jeg synes det han har gjort og kommer til å gjøre er helt fantastisk. Jeg tror ikke dere og den vanlige mann i gata er klar over det. For meg er dette i samme klasse som om Bjørnstad skulle ha vunnet US Open ...

Å prøve å forklare hvor god han egentlig er blir fort litt vanskelig, men en måte å si det på er følgende; Hvis Tiger Woods hadde vært Norsk, så hadde det vært like stor forskjell mellom han og de andre norske som det er mellom Magnus og de andre norske sjakkspillere.

Og til deg som nevner playstation; Nå begynner snart barne TV.

Magnus spiller nest siste runde imorgen kl 09.00 og dere kan følge han "live" med løpende kommentarer hos ChessDom.

http://www.chessdom.com/ ..... Siste runde spilles fredag kl 09.00

Kasparov

over 15 år siden

Kasparov

Stort å vinne i sjakk?Kanskje, men spørsmålet var om det er idrett. Helt klart nei i mine øyne. Du kan tenke så mye du vil, sitte ned og lage en gameplan med 113 forskjellige mulige utfall, hvilket er imponerende, men det bærer fortsatt preg av lek. Egentlig syns jeg sammenligningen med playstation er god. Fysisk kreves like mye og ingen av delen er idrett i mine øyne.

Ser for meg fifa som OL-gren. Da tipper jeg det hadde blitt ramaskrik. Men sjakk er godkjent. Ganske tåpelig i grunn.

Så et innslag på tv fra ntg bærums sjakklinje. Hvis noen av dem kan løfte egen kroppsvekt, eller løpe 3000m på en decent tid, blir jeg ekstremt overrasket.

Få fingerhekling inn i ol......

Idrett

over 15 år siden

Idrett

Golf er i manges øyne heller ikke ordentlig idrett / sport, fordi det er for lite snørr og svette. Konsentrasjon og det mentale er et viktig aspekt som det til de grader også finnes i sjakk. Det å være i god fysisk form er ingen ulempe i verken sjakk eller golf. Sjakk faller innenfor sportsbegrepet mitt, akkurat som motorsport. Men ingen av delene er idrett etter min mening, men Magnus Carlsen prestasjon er enorm og overgår ALL norsk motorsport hittil i mine øyne.

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

"Så et innslag på tv fra ntg bærums sjakklinje. Hvis noen av dem kan løfte egen kroppsvekt, eller løpe 3000m på en decent tid, blir jeg ekstremt overrasket. "

Gjelder dette læreren også ?? - Smarting !?
Til din opplysning så har Simen landskamper for Norge i fotball.
Jeg vet ikke hvilket år du så dette innslaget fra NTG, men jeg kjenner flere som går der nå og de er virkelig godt trente.

Nå sitter ikke jeg her å sier at sjakk er idrett, men Magnus er for meg en like stor "sportsmann" som noen av de virkelig feite på PGA touren.

Anyway; Heia Magnus !!

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Det er fatisk ganske så slitsomt å spille et relativt langt sjakkparti.
Men idrett? Whatever.

Stian

over 15 år siden

Stian

Om sjakk er idrett, har jeg bedrevet amatøridrett i form av 3 år med Wolfenstein onlineturneringer.

Playstation referansen over er like gjeldende som sjakk om det pågår i "offisielle turneringsformer"

Espen

over 15 år siden

Espen

Det "verste" med hele saken er at jeg hørte en eller annen i sjakkforbundet si på radioen at dette var den største idrettsprestasjonen fra en nordmann gjennom tidene.
Uavhengig om sjakk er idrett eller ikke; hvor mange nordmenn har vel opp gjennom årene ikke regjert i sin idrett i årevis, og sopet inn OL-gull, VM-gull, verdenscupseire osv?

Apropos

over 15 år siden

Apropos

Dette er en skandale.

De fleste i Norge synes golf er langt unna sport&idrett, og golfere "tar igjen" mot andre aktiviteter.

Big deal!

Bogeybjarne

over 15 år siden

Bogeybjarne

Ser man sammenligner sjakk og golf. Det er en vesentlig forskjell som gjør golf til idrett, men ikke sjakk. I golf så er det den fysiske utførelsen som er avgjørende for resultetet. I golf må man også bruke hodet mye i taktikk, lesing av greener, køllevalg etc, men det hjelper ikke hva slags valg man tar om det man utfører med kølla i handa får ballen til å havne et helt annet sted enn hva man hadde tenkt. I sjakk handler alt om hjernen. Der man gjør fysisk er bare noe man gjør for å vise hva man har tenkt.

At å bli best i sjakk er en like stor prestasjon som å bli best i golf eller fotball eller noe annet har ingenting med saken å gjøre. Nivået eller vansklighetsgraden påvirker ikke om noe er idrett eller ikke.

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Det dummeste jeg hører er at skiløpere alla Dæhli er en av verdens største idrettsutøvere. Det er bare oppe i vårt lille hjørne av verden vi er av den oppfattelsen.
I en idrett som maks 10% av verdens befolkning interesserer seg for blir man ikke en verdenskjendis.
Å hevde seg i toppen av PGA touren er større enn alle gullene til våre skiløpere.
Man må se litt på hvor mange som utøver idretten man konkurrerer i. Hvor mange i verden går på ski?
Hvor mange i verden spiller golf?

Det samme gjelder Håndball landslaget for kvinner..

Når det er sagt så er Carlsen sin sjakkprestasjon på øverste hylle

Espen

over 15 år siden

Espen

Hvor mange i verden driver aktivt med sjakk?

Zin

over 15 år siden

Zin

Kubein: "I en idrett som maks 10% av verdens befolkning interesserer seg for blir man ikke en verdenskjendis."

Tror du det er mer enn 10% av verdens befolkning som bryr seg om golf?

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Gi deg nå Zin.. Du aner ingenting om
golf, noe du har innrømmet. Vet du egentlig hvor stort golf er i Asia? nei..akkurat. Selv om du ikke kan noe om golf så vet du kanskje hvor mange som bor i Asia?

barcentrale

over 15 år siden

barcentrale

Fra Wikipedia Espen:

"An estimated 605 million people worldwide know how to play chess, and 7.5 million are members of national chess federations, which exist in 160 countries worldwide. This makes chess one of the most popular sports worldwide."

Hvor mange står på langrenn??? Eller hvor mange jenter spiller håndball??

Zin

over 15 år siden

Zin

Kubein: "Du aner ingenting om
golf, noe du har innrømmet"

Siterer Bertrand Russell : "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."

Zin

over 15 år siden

Zin

Kubein: Det er visst ca. 80 millioner som spiller golf på verdensbasis. ca. 20 millioner i Asia.. Dvs ganske langt under 10% av verdens befolkning..

Jeg tror med det også du kan innrømme at du ikke har peiling.. Akkurat som jeg har gjort...

Og 80 millioner er også ganske mye mindre enn 605 millioner som spiller sjakk..

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Sitat Zin tidligere i kveld:
Kubein: Det er sant, jeg har ikke peiling på golf..

I rest my case. Kom deg inn på langrennsforumet og diskuter hvor mye som er vanlig å sikle i løpet av en 15km

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Hehe.. Dårlig hukommelse? Duskusjonen var hvor mange som interesserte seg i golf, ikke hvor mange som spiller. I Asia har mange mange millioner ikke råd til å spille golf, men det hindrer de likevel ikke i å være interessert i golf. Inngangsbilletten til sjakk er litt billigere enn golf...
Kom igjen, Google et nytt ordtak nå

Zin

over 15 år siden

Zin

"Bare en tåpe sier han vet; den vise innrømmer sin uvitenhet"

I rest my case...

Bogeybjarne

over 15 år siden

Bogeybjarne

Uten at jeg skal blande meg inn i diskusjonen ang hvor stor andel av verdensbefolkningen som driver med golf og sjakk, så er det vel liten tvil om at antall utøvere hever toppnivået.

Dette blir en avsporing fra den opprinnelige debatten, men:

- Synes likevel at vi ikke skal ta vekk æren fra Bjørn Dæhli for hva han har gjort. Det er jo ikke hans skyld at det ikke er flere utøvere i langrenn, og selv om det ikke er så mange utøvere i langrenn er det ikke mye tvil om at det er et blodlsit å henge med i toppen. Bare I Norge er det mange som så og si er heltdisutøvere i langrenn og som legger ned vanvittig mye tid og ressurser for å bli best, men som likevel ikke er i nærheten av det norske landslaget. Tror toppnivået i langrenn er rimlig høyt selv om antall utøvere på verdensbasis ikke er av det største. Hadde det vært en verdensomspennende idrett ville vi nok hatt utøvere fra flere land som hevdet seg i toppen, og Norge ville ikke hatt så mange på topplistene i verdenscupen som i dag, men jeg tror de som er best av de beste i dag fortsatt ville vært med å kjempet om medaljene. I dag er det Northug og Cologna (mulig skrevet feil) som er i en egen klasse. Mulig det ville kommet opp flere som utfordret disse, og kanskje kommet opp en som tok det enda et steg, men tror ikke toppen av isfjellet ville blitt så utrolig mye høyere.

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Hallo folkens!

Magnus spilte Remis igår og vant idag ...Han endte da opp med 8 av 10 mulige poeng. Neste mann på lista er Topalov som er ranket som nr 1. i verden, han fikk 5,5 poeng.

Dette betyr at Magnus skaffet seg nok "Ranking" poeng så han passerte den "Magiske" 2800 grensen, Han er den yngste igjenom tidene som har klart dette ... Selv Kasparov var eldre.
Han er nå Ranket som nr 2. i verden etter Topalov.

Mvh
Amici Sumus!

PS. Til Zin og Kubein ... Sjekk ut Nick navnet mitt og tenk dere om.
God helg!

Dilter

over 15 år siden

Dilter

Uttrolig hva man lærer i et golfforum.

Fant denne:

Amici Sumus has been the motto of the International Correspondence Chess Federation for almost two decades now.

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Til Dilter;

Nesten godt jobba, men bare nesten!

Så her kommer helgen store quiz; Hva betyr Amici Sumus! ??

God Helg!

Gunder

over 15 år siden

Gunder

Vi er venner!

Marve

over 15 år siden

Marve

Grattis. To partier sjakk, hvor du kun vinner halvparten og opp på 2. plass på verdensrankingen. Hvilken prestasjon!

Alter Ego

over 15 år siden

Alter Ego

Jeg har alltid lest nicket ditt som 'Surmus', og syntes det var skikkelig ekkelt.

Apropos

over 15 år siden

Apropos

Marve: når man ikke har peiling på det man uttaler seg om kan man fort framstå som mindre begava.

Sjakk matt...

Marve

over 15 år siden

Marve

Eller når man kaller seg apropos, fordi man har for lav iq til å finne seg et fast nick........

Sjakk er ikke idrett og da vet ikke en sportsidiot som meg noe om det. Annet enn at jeg selvfølgelig ville vasket gulvet med deg i det:) Men det sier seg selv, når du er for dum til å finne et nick....

Og dessuten ser ting i svart/hvitt....

Olle

over 15 år siden

Olle

Synes vel golf og sjakk stiller i noe av den samme klassen., på lik linje med bridge og bueskyting. Ikke det jeg forbinder med idrett, men det er kanskje bare meg.

katt

over 15 år siden

katt

sint Marve?

marve

over 15 år siden

marve

nei, men en anelse full....

Apropos

over 15 år siden

Apropos

Da motbeviste du min antagelse. Til fulle.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Olle ser ikke på bueskyting som idrett heller nei....

artig...

man må visst ha minimum 140 i puls for å bedrive idrett

Magne Pettersson

over 15 år siden

Magne Pettersson

til de som ikke synes sjakk er idrett, så kan jeg opplyse at de fleste som driver andre idretter heller ikke ser på golf som idrett, fritids syssel ok, konkurranse ok, men idrett nei nei, mange feite folk vagger rundt på banen og er spillere i verdensklasse

Bogeybjarne

over 15 år siden

Bogeybjarne

Takk for opplysningen Magne. Du har sjekket med de fleste? Tror faktisk du tar feil!!! Mange mener nok dette, men tror ikke de fleste gjør det.

Ellers kan jeg informere om at fitidssyssel skrives i et ord, og at hvis man er proffesjonell golfspiller er det vel strengt tatt ikke en fritidssyssel.

En viktig forskjell på golf og sjakk er at i sjakk er det ingen fysiske krav. I golf derimot må man i aller høyeste grad ha kontroll på lemmene sine. Det eneste man gjør fysisk i sjakk er å vise hva man har tenkt, mens i golf er den fysiske aktivitetet avgjørende for resultatet.

Flere av de beste golfspillerne som vi har i dag har sett verdien av å være i god fysisk form. Framtidens golfspillere kommer nok til å være mye mer atletiske enn hva vi har sett tidligere. Etter hvert som marginene blir mindre og tilfeldighetene færre kommer ikke tjukkassene til å klare å henge med.

Zin

over 15 år siden

Zin

Bogeybjarne: når du først skal rette på andre bør du vel skrive profesjonell på riktig måte???
Dette med forbehold om du mente trykkleifen ironisk.. :)

Truls

over 15 år siden

Truls

Konklusjon:
Ingen feite folk driver med idret. Eller: feite folk som bedriver en aktivitet er på ingen måte en idrettsaktivitet.

HIO

over 15 år siden

HIO

Viser til utsagn av Henrik Bjørnstad som jeg stiller meg bak:

Er golf idrett eller sport? Golf er golf...enkelt og greit

Feit

over 15 år siden

Feit

Feite folk??? Det er også en definisjon. I golf er John Daily og Laura Davis sannsynligvis feilte. De er begge blandt verdens beste i sin idrett. De fleste kasterene i fri-idrett er feite og de er også de beste i sin idrett.
Osv osv.
Alle disse er veltrente, men det er kanskje noe annet enn å være feit.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her