Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfregler

herrtommy

over 15 år siden

herrtommy

Sakset fra en annen nettside sin golfquiz:

-Du slår et fantisk innspill og finner ballen din liggende inntil flagget som står i hullet. Hva gjør du?

a: Løfter opp flagget og går ballen i hullet har du hullet ut.
b: Legger ballen på hullkanten og putter.
c: Regner ballen som hullet ut.

-Ballen din har havnet på en vei som du får fridropp vekk fra. Du dropper ballen og slår slaget, men motspiller så at den ene foten fortsatt sto på veien og tilkaller dommer. Hva blir straffen?

a: Ingen straff.
b: Ett straffeslag.
c: To straffeslag.

brucew

over 15 år siden

brucew

a
a
?

jonag

over 15 år siden

jonag

a, c.

Man må ta fritak fullt og helt og ikke stykkevis og delt.

Men fra vannhinder kan man stå i hinderet siden man da ikke tar fritak, men dropper ihht regel for hinder, med straff.

Gunder

over 15 år siden

Gunder

Første spørsmål: Du skyver flagget til siden slik at det står rett opp. Faller ballen nedi er ballen hullet ut.

Andre spm: Ingen straffeslag for å slå fra vei. Om du har lyst å stå på veien er det opp til deg. Er området derimot merket med blå staker med hvite topper har man ikke lov å spille fra området og straff forekommer.

Ligger ballen på veien kan du godt slå fra veien også. Noen ganger kand et være lurt siden man kan få ganske mye spinn fra vei :)

til gunder

over 15 år siden

til gunder

ja, man kan slå fra veien hvis den ikke er merket blå/hvit, men en kan ikke slå fra eller stå på veien hvis man tar fritak fra den. da må man ta fullt fritak som jonag skriver.

snappy

over 15 år siden

snappy

Gunder har nok feil her på siste svaret.

Det første er korrekt. Man tar ikke flagget opp, men tar det litt til siden.

På det andre spørsmåler er det ikke lov til å ta delvis fritak.

Man har to valg her, det er de same valgene man har om man ligger i tilfeldig vann.

1. Man spiller ballen hvor den ligger. På veien eller/ i tilfelding vann.
2. Man velger å ta fritak, og fri dropp. Denne droppen skal tas på på den nermeste plassen med fult fritak. (Der både spiller og ball er utenfor veien/tilfeldig vann).

Ser mange som jukser her når det gjelder tilfeldig vann. Husker en jeg spilte sammen med i NM en gang. Han lå i rough, og ville droppe bort fra tilfeldig vann. Den virkelige grunnen var at han hadde et stort tre forann i linjen til flagget. Ha prøvde seg da med å droppe litt til siden. Der var det like vått, og jeg sendte han 10-15m lengre inn i skogen. Det var nettopp her man fant et tørt området.

Så svaret på siste spørsmål er 2 straffeslag.

Gudbrand i Lia

over 15 år siden

Gudbrand i Lia

Snappy har rett i alt om spørsmålene i trådstarten men jeg har lyst til å legge til en kommentarer om dette å finne nærmeste punkt for fritak.
Å ta fritak for uflyttbare hindringer/tilfeldig vann osv er vel en av de situasjonene vi spillere oftest kommer bort i og det er derfor vanskelig å forstå at dette skal skape problemer.
En ofte forekommnede situasjon burde ha lettet læringen.
Kan det kanskje skyldes at vi spillere i for liten grad sier fra til vår medspillere når det slurves med nærmeste fritak.

Er det noen som har funnet en enkel og pedagogisk god måte å fortelle/forklare det for andre spillere når situasjonen oppstår og det kanskje "koker" litt?

Gunder

over 15 år siden

Gunder

Jeg presiserte ikke godt nok skjønner jeg. Om man tar fritak skal man droppe slik at man ikke blir stående på veien ja. Steike ta. Det kunne jeg jo faktisk :)

jonag

over 15 år siden

jonag

Regel 17-4 omhandler første situasjon. Det er helt i orden å løfte flagget opp med en gang. Bare pass på at ballen ikke hopper ut fra hullkoppen og opp på green...da blir det bare tull...;-)
Rør forsiktig på flagget og evt løft det opp så ballen ramler under oversiden av hullet. Da er den i.

herrtommy

over 15 år siden

herrtommy

Vel, i følge Quiz fasit, så skal ballen legges på hullkanten også puttes (!), og fasit for en fot på veien sa et straffeslag (noe jeg ikke var klar over, men nu er det)

For å følge opp første spørsmålet da igjen, i.o.m at spm 2 er avklart, så er det virkelig tilfelle at man skal bli "straffet" dersom noen har satt flaggstangen skjev neddi, eller den har blåst skjev og ballen da hviler mot flaggstangen der den helt åpenbart ville gått i dersom alt hadde vært på stell?

jonag

over 15 år siden

jonag

Delvis bare tull denne quizen. regel 17-4 er klar. Dersom ballen henger mot flagget satt riktig i hullet og den detter ned når du forsiktig rører eller fjerner flagget så er den pr def hullet ut med det forrige slaget. Dersom den i denne operasjonen flytter seg og ikke går i hullet skal man legge den på kanten uten straff og putte den i hullet, dvs som en enputt.

Dersom flagget er satt skjevt og ballen ikke ramler i eller det er helt klart at den ikke ligger innenfor hullsirkelen så er det enputt, bad luck.

lp

over 15 år siden

lp

Men, hvem har sagt at fasit alltid stemmer? Jonag har helt rett med 17-4, ballen er hullet ut... (a), og tar man fritak fra veien (mest sannsynlig uflyttbar hindring) og dropper etter regel 20-2 og også etter regelen må droppe om fordi 20-2cv er oppfylt, så er den generelle straffen for brudd på regel 20-2 to slags straff.

svarene er a og c i det opprinnelige spørsmålet

lp

over 15 år siden

lp

...forresten, disse golf-quiz-oppgavene er mest sannsynlig sakset fra siden golf-pro.no. Har sett litt på de andre quiz-oppgavene der også, og det er en del av svarene der som man må ta med en stor klype salt...

Regel

over 15 år siden

Regel

Det er ikke nødvendigvis noen straff i å stå på veien etter at man har tatt fritak. Det kommer helt an på hvilken stands og kølle man benytter.


20-2c/0.8 Player Takes Relief from an Area of Ground Under Repair; Whether Re-Drop Required If Condition
Interferes for Stroke with Club Not Used to Determine "Nearest Point of Relief"
Q. A player finds his ball in heavy rough approximately 230 yards from the green. He selects a wedge to play his next shot and finds that his stance touches a line defining an area of ground under repair. He determines the nearest point of relief and drops the ball within one club-length of this point. The ball rolls into a good lie from where he believes he can play a 3-wood for his next stroke. If the player used a wedge for his next stroke he would not have interference from the ground under repair, but adopting a normal stance with the 3-wood, he again touches the ground under repair with his foot. Must the player re-drop his ball under Rule 20-2c?
A. No. The player proceeded in accordance with Rule 25-1b by determining his nearest point of relief using the club with which
he expected to play his next stroke and he would only be required to re-drop the ball under Rule 20-2c if interference still existed for a stroke with this club — see analogous Decision 20-2c/0.7.
As it was expedient for the player to play his next stroke with another club, which resulted in interference from the condition, he would have the option of playing the ball as it lies or proceeding again under Rule 25-1b.

lp

over 15 år siden

lp

Det stemmer selvfølgelig, men i regelspørsmålet i dette tilfellet må man anta at spilleren bruker samme kølle. I begge tilfeller; straffen som utmåles er feil

Regel

over 15 år siden

Regel

Spilleren kan bruke samme kølle, men enn annen type stands enn den det ble tatt fritak for.

Da er det ikke nødvendigvis noen straff for å stå på veien og slå.

jonag

over 15 år siden

jonag

Dette er unntakene fra regelen. Dvs normalt må man ta helt fritak, ellers er det 2 straffeslag. Dette en sideeffekt av at regler må følges.

Regel

over 15 år siden

Regel

Dette er intet unntak. I dec. 20-2c/0.8 tar spilleren fullt fritak. Fullt fritak må man alltid ta.

Spilleren endrer så slagstilling og/eller kølle og svingplan. En ny situasjon oppstår.

Det blir på samme måte når man tar fritak for tilfeldig vann. Man skal helt ut av det vannet man tar fritak for. Men man kan godt droppe i en ny vanndam.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Kan man droppe i en ny vanndam? Det må vel være feil?

jonag

over 15 år siden

jonag

Man må se lokalt på det unormale grunnforholdet og bruke en regel og situasjon om gangen. Dersom det tilfeldige vannet er avgrenset må man finne nærmeste punkt om så det er i et annet unormalt grunnforhold, eller evt en hindring (ikke hinder, men hindring).

Og så oppstår en ny situasjon.

En ting av gangen...

Regel

over 15 år siden

Regel

Til Gunnar Bull. Jo man kan droppe i en ny vanndam.

Dette leser man her:

20-2c/7 Player Takes Relief from Area of Casual Water and Ball Comes to Rest in a Position Where Another
Area of Casual Water Interferes; Whether Re-Drop Required
Q. Through the green, there are two areas of casual water which are close together. There is interference from one area and the player elects to take relief. He drops the ball in accordance with Rule 25-1b(i) and it rolls to a position where interference no longer exists from the first area of casual water, but there is interference from the second area. Does Rule 20-2c(v) require the player to re-drop the ball?
A. No, the ball is in play. The player may play the ball as it lies or take relief from the second area in accordance with Rule 25-1b(i).
The same procedure applies to ground under repair or a hole, cast or runway made by a burrowing animal, a reptile

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jajamen. Livet er ikke så lett for en skaptilhenger av Kardemommebyloven. Takk for oppdateringen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her