Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Scangolfturnering 2010

Niblick

over 16 år siden

Niblick

Good to see that there were so many that entered the tournament this year and it was a shame I could not be there to play. Wife had a birthday that day.

I was thinking about next year and wondered how many would be interested in a trip to the Stavanger area? We could play the tournament at Stavanger Golfklubb (that we have re-designed) as well as playing Egersund or Kvinesdal as a warm up on one of the days?

If we really wanted to make a weekend out of it we could arrange the following:

Fly to Sola
Drive down to Kvinesdal on the Friday night. Play a quick nine holes on the Par 3 course.
Saturday early play 18 holes at Kvinesdal, then drive one hour north to Egersund and play 9 holes or 18 depending on time. Then travel up to Stavanger and stay overnight there.
Sunday play Stavanger then home.

We could play the tournament over the three courses or just use the Sunday as tournament.

Would you guys be interested in this or is it out of your budgets? Does it spoil the tournament that you already have?

I could just organise it as a separate trip if you want?

Cheers.

Yorkie

over 16 år siden

Yorkie

Maybe time that we did the Scangolf Discutational Memorial Open Classic Masters Championship in another part of Norway. Stavanger would definitely be a good location (although Byneset, Narvik or Meland would be equally enticing) with Stavanger, Sola, Solastranden and Sandnes to choose from.

I would probably either drive down (and play Bjaavann or Kvinesdal en route) or fly to Stavanger and combine the tourney with playing some of the other courses (have only played Sola in that region so far), but I think it would be most practical if the official torney was a 1 day event, Im sure that the Scangolf community would gang up on some different "packages" all leading to Stavanger on the right day.

Niblick

over 16 år siden

Niblick

I can arrange good packages for anyone driving south on all of our courses. These are the courses we have designed that I would be able to get good rates on:

Grimstad
Kvinesdal
Sirdal
Egersund
Stavanger and then past Stavanger if you don't want to stop... :-)
Sauda

veggiss

over 16 år siden

veggiss

i'm in!

snappy

over 16 år siden

snappy

Good idea.

Jeg vil også annbefale å ta Stavanger som turneringsbane. Stavanger er veldig fin nå for tiden, og sikkert bare enda bedre neste år.

Men jeg ville heller reist 2 timer Nord å spilt Haugaland Golf Klubb, og Nordvegen GK i stede for Kvinesdal og Egersund.

Haugaland GK er en meget bra bane. Denne kommer til å være i veldig bra stand neste år ettersom fairways på de nyeste hullene er blitt bra.

Nordvegen GK har dere ikke sett maken til i Norge. Nærmere Skotland/Irland kommer dere ikke. Dette er en bane som krever en del tenking, men samtidig gjør at du kan klemme til på enkelte hull.

Niblick

over 16 år siden

Niblick

Snappy,

I am biased as I helped design both Kvinesdal and Egersund. Have you played either of these courses? You are the first person that I have spoken to that would rather play the two courses you mention than Egersund.

The only reason I am mentioning these courses is that I can get us good deals with the clubs.

snappy

over 16 år siden

snappy

Ja, jeg har spilt begge banen. Og begge banene er mikke mus baner.

Egersund ligger i et ganske vakkert området, men å spille banen er ikke helt det samme. Og for det andre er den kun ni hull.

Kvinesdal: Fantastiske greener. Artig bane som er ganske gøy å spille. Men ikke forvent å bruke alle køllene i baggen. Jeg gikk rundt å slo 6 og 5'er jern fra tee. Da sitter man ofte igjen med en wedge inn til greenen.

Beklager å si det Niblick, men disse banen er ikke veldig bra. Kanskje er det budsjettet som har vært for lavt under bygging, og kanskje er det rett og slett området banene er bygget i som gjør at banen ikke havner opp på topp skiktet av baner jeg mener er bra.

Jeg mener at alt for mange norske baner blir bygget i et for vanskelig terreng. Man bruker millioner av kroner på å få spengt bort fjell osv. Etter å ha brukt 50-100 Mill så står bare en halv bra bane igjen. Hvorfor skal golf baner på død og liv bygges midt inne i skauen. Jeg fatter det ikke.

De beste banen jeg har spilt ligger midt inne i boligområdet. Det er vakkre hus ved siden av fairways, og utsikten er ikke fjell og trær, men utsikten er faktisk golf hullet du spiller. Det er slik det skal være.

PS: Jeg mener 3 av de fire banen over er bygget i et lanskap som ikke egner seg for gode golf baner. Den siste (Nordvegen) er bygget i skikkelig terreng. Haugaland Golfklubb er den beste banen av de fire mener jeg. I alle fall om du er en low hcp (+ til 3)

Niblick

over 16 år siden

Niblick

Snappy,

Wow! I am stunned. I have only heard good comments about Egersund and Kvinesdal.

The only course that had major blasting was Grimstad. No blasting at Kvinesdal and the only blasting done at Egersund was on hole 4 to create the Par 3 in the water.

Nordvegen is located in an area exactly like Scotland on a links course and deserves more publicity but the course is not yet a great course. It could be but it isn't yet.

I didn't quite understand this quote

"De beste banen jeg har spilt ligger midt inne i boligområdet. Det er vakkre hus ved siden av fairways, og utsikten er ikke fjell og trær, men utsikten er faktisk golf hullet du spiller. Det er slik det skal være."

Do you mean it is better to have houses around you than trees and mountains?

Which course is it that you mean is the best that you mention above?

Sorry to hear you don't like Egersund or Kvinesdal. I hope you like our work at Stavanger though... :-)

Cheers,

Sydpå

over 16 år siden

Sydpå

Er mange issues man kunne tatt snappy på men jeg tror ikke jeg gidder mer enn at gutten må være litt sjølgoe både med hensyn til eget spill og egne meninger.

Yorkie

over 16 år siden

Yorkie

I guess Snappy is refering to resort courses in Spain, US etc. Drøbak would be the only course in Norway that can be said to be surrounded by houses (at least of the 60ish courses I've played so far in Norway)

Personally I prefer the sea, forest, mountains etc. any day, with my hcp I do have the odd wayward drive, and am less concerned with hitting a cow or a sheep rahter than a car or the living room window;)

snappy

over 16 år siden

snappy

Nilblick:

Do you mean it is better to have houses around you than trees and mountains?
svar:
Ikke trær, men når banen blir mikke mus pga av at det er et terreng som ikke egner seg til golf, ja da vil jeg heller spille på Sotogrande eller et resort i USA.

Men skogsbaner er det vakreste jeg vet. Men amerikanske baner som Sawgrass eller Roda i spania er det gøyeste å spille. Jeg elsker amerikanske baner. Spilte Bro Hoff i Sommer. Og den hadde høyere kvalitet en de fleste banene i Spania. Faktisk opp mot den beste kvaliteten som de beste banene jeg har spilt i USA.

Which course is it that you mean is the best that you mention above?
Svar:
Haugaland GK er den beste banen, men Kvinesdal er den banen med høyest kvalitet på spille feltet.

I hope you like our work at Stavanger though... :-)
Svar:
Stavanger er blitt helt rå bra. Design og alt er helt kanon bra. Stavanger er nå igjen blitt den beste banen på vestlandet mener jeg.

Stavanger er koort, men de nye greenområdene har gjort banen mye vanskeligere, og utrolig rettferdig.

Jeg må si den jobben dere har gjort her er helt i øverste klasse.

Niblick

over 15 år siden

Niblick

Snappy,

Give most architects budgets like Bro Hoff and we can create pretty damn great courses. The maintenance at that course is out of this world and I wonder if it is sustainable.

It is unbelievable that TPC Sawgrass was designed in the 80s and is still a course that is still a challenge yet fun for all players. It just shows what a superb and genius architect Pete Dye is. I played the course January last year and was stunned by the design.

People do not realise how good a course TPC Sawgrass is from a playing point of view. The 17th gets all the hype but there are so many great holes on that course, 16 being on of my favourites, the drive and pitch 4th. It really is a wonderful golf course.

I think you are being hard on Egersund but that is what golf is all about a very subjective sport and there is room for everyones opinion. There is a type of course for every type of course.

To me links golf is the only real golf in the world and no one can class themselves as a real golfer if you have not played golf... :-)

snappy

over 15 år siden

snappy

Kan gå gjennom hullen på Egersund å si hva jeg tenker. Så kanskje du er enig i litt av det.

Hull 1: Greit hull, mye reward, men liten risk. Spiller man ut med et lavt jern har man en eller anne wedge igjen. Slår man 3w eller driver er man rundt greenen. Burde vært flere bunkere i bak kant slik at man får litt straff om man ikke blir liggende på green. Dette hullet er et soleklart birdie hull uansett hvordan man spiller det.

Hull 2: Ser helt greit ut fra tee. Jeg gikk ut med 3 jern en dag, og Driver den andre dagen. Begge deler funket sånn passe. Problemet begynner etter utslaget. Da har man mange valg, men ingen åpenbarer seg for å være det rette. Jeg gikk begge gangene med et lavt jern opp mot høyre side av fairway på toppen. Da hadde jeg en 53' wedge inn begge gangene. Det som slår meg nå er at uansett hvordan jeg slår denne ballen så sitter den ikke nært flagget. Greenen er for ondulert for disse forholdene vi har på vestlandet. Er det tørt og fint på fairway er det nok ikke noe problem å få stopp, men som regel er det litt subbete og vått på disse banen er omkring, og da er det nesten et umulig slag å sette nære.

Hull 3: Dette er et bra hull. Liker egentlig ikke hull som går så mye opp over, men dette er faktisk helt okay. Minner litt om et av de nye hullene på Haugaland GK.

Hull 4: Vakkert hull

Hull 5: Et bra hull, banens beste. Ser bra ut fra tee, og et spennende innspill med en sw eller lw. Kommer an på hvilke kølle jeg slår fra tee. Full sjerpings pga vannet på vestre siden.

Hull 6: Et vakkert par 3 hull. Ikke mye å si om dette.

Hull 7: Bra par fem. Jeg likte dette hullet. Ble veldig langt i motvind.

Hull 8: Bra par 3 igjen. Sikkert et billig hull å lage, her er det mye golf hull for pengene. Tips. Bunker til vestre for green mot veien, pluss en bunker forran som også dekker bunkeren jeg foreslo til vestre for green. Baller som er til venstre havner da i bunkere, og man slipper p vente i 5 min pga leting. Et bunker slag er nok straff på et såpass krevende par 3.

Hull 9: Et bra par 4. Ikke det beste på banen, men kommer mye høyere opp en hull 1.

Mangler hull 10-18. Det er ikke optimalt. Hadde man bygget banen i et området som passer seg bedre for golf ville man nok fått 18 hull av samme kvalitet.

Du skriver:
Give most architects budgets like Bro Hoff and we can create pretty damn great courses. The maintenance at that course is out of this world and I wonder if it is sustainable.

Ja, det er sant. Men se på Larvik GK. Dette er garantert en av norges beste golfbaner. Den ligger på et jorde. Den er vakker, man har god kvalitet, man bruker alle golfkøllene i baggen. Kanskje man bør finne et område som er lettere å bygge golf bane på, når budsjettet er lavt.

På Egesund bruker jeg disse køllene:

Driver: 2, 5, 7, 9.
3 jern: 7, 8
6 Jern: Hull 1 & 2
9 jern: 3
SW: 1,2,4,5,6,9

Dette vil jeg ikke si er veldig varierende køller å bruke. Forstå meg rett, men det er ikke veldig spennende.

snappy

over 15 år siden

snappy

Brukte 9 jern på hull 6 også.... Det var mye medvind...

Nielsen

over 15 år siden

Nielsen

Jeg er ikke så enig i at Larvik er så utrolig bra. Jeg syns banen er drita kjedelig fordi altfor mange hull ligner på hverandre. I tillegg blir man lei av at så mange greener har greenside-bunkere som ligger trødd opp mot greenen. I tillegg er greenene såpass harde at bunkringen blir for slem.

Man bruker kanskje endel forskjellige køller der men det skaper ikke en god bane i mine øyne. Hadde blitt jævla lei om jeg hadde vært medlem der vil jeg tro.

Niblick

over 15 år siden

Niblick

Snappy,

Good description. I agree with you about where you should build but I am supposed to say no to a contract if someone offers me a design.

To hit SW on holes 5, 6 you must hit the ball a long way! 6 is about 140 metres off the white.

We can only design long enough golf courses if there is enough room. At Egersund there was not enough room to do that. I would not call a course Mickey Mouse where you can hit the driver 8 times on an 18 hole round though.

I don't really like number 2 either as the drive is very tight and to be honest there really is no reward to use the driver. The green was made difficult as it is a very easy Par 5 for someone of your calibre. The whole green had to be built on the right hand side by about 1.5 metres.

Hole 3 is my favourite hole on the course.

Good points all around but I am not too disappointed as you seemed to like most of the holes... :-)

snappy

over 15 år siden

snappy

Se innlegget over... Brukte 9 på hull 6.

snappy

over 15 år siden

snappy

En ting til... Det er ikke du som designer jeg er irritert over, men alle golfklubben som dukker opp mitt i den mest ekstreme villmarken. Tenk om f.eks Sola, bærheim, solastranden hadde lagt alle sine penger fra starten av i en bane på Solastranden... Tenk den banen, den kvaliteten vi hadde fått...

Området, grunn forldene solstranden ligger på er helt fantastisk. Det er du sikkert enig i.

Enig at du ikke bør takk nei til et jobb tilbud. :-)

Nielsen: Du må skjønne det. Noen er oppvokst mitt i skauen, høye fjell, pene trær og flott natur er hverdags kost for dem. Det er det også for meg. En fjord, et høyt fjell er ikke noe spesielt for meg. Derfor går jeg på en golf bane for å spille golf, ikke se på naturen.

Ta f.eks den banen de spilte European Tour på nå i helga, For en bane... Jeg skulle gledelig betale 15.000 i året for å være medlem på en slik bane.

Sydpå

over 15 år siden

Sydpå

- legge sammen kostnadene for 3 baner og bygge en bane ---
- skulle gladelig har betalt 15 lapper i året for å være medlem

Hvilken planet er du på snappy, makan til wannabe snobb....

Ditt forslag: Hadde det vært mulig å skrape sammen anslagsvis 100 - 110 mill som de 3 banene har kostet til sammen så hadde det vært gjort. Det ville ha betydd at 1500 golfspillere skulle ha bladd opp eller betalt inn ett beløp eller forrentet lån tilsvarende rundt regnet 750.000 hver.

Banen hadde blitt perfekt og alle hadde stått i kø for å spille den.

Problemet er at medlemmene hadde satt prisen til en 1000 pr runde for å holde deg og meg borte fra banen og dine 15 lapper hadde de tørket seg bak med.

Kom deg ned på jorda og slutt å snakke tull. Kanskje du har noe fler slag i bagen enn vanlige dødelige, men makan til sprøyt er det lenge siden jeg har lest

- gladelig betalt hele 15000 i året for medlemskap på ET- bane - God bedring.......

Vestpå

over 15 år siden

Vestpå

>> Tenk om f.eks Sola, bærheim, solastranden hadde lagt alle sine penger fra starten av i en bane på Solastranden...

Er det flyplassen som skulle avstått grunn da, eller kanskje man skulle tatt de fredede sanddynene (prøv å få med Fylkesmannens miljøavdeling på det du...). På Solastranden slet man vel mer enn nok med å komme seg opp til par 69 og få banen over 5000 m. Bare å tenke tanken på at man skulle fått til en mesterskapsbane der på 6200+ meter (for såpass må det vel være om man angivelig slår SW'en sin 120 meter?) + treningsfasiliteter osv. virker temmelig absurd.

Göran Zachrisson på Viasat Sport er en klok mann, og han har ofte mange kloke filosoferinger rundt dette med "banbyggande" og ofte når han har besøk av svenske proffspillere i kommentatorboksen passer han på å minne de på at det er "vi (i betydning hobbygolfere) som er spelet, det er oss banene må bygges for". For den jevne klubbgolfer (som er de som i all hovedsak betaler for gildet) har vel opp mot 20 i hcp i snitt (?), og de er ikke interessert i par 4 hull på 400+ meter, der man må slå 180 meter carry bare for å komme ut på fairway.

Når det gjelder de banene som er diskutert her synes jeg personlig at Kvinesdal er klart best og med mitt nivå (hcp. litt under 10) får jeg der brukt alle køller i bagen. Egersund var også grei nok, kanskje litt uferdig da vi var der. Når det gjelder Haugaland ligger den i fint terreng (spesielt for klegg og knott...), men har for mange blinde hull til at jeg klarer å helt like den. Nordvegen også spennende, men først og fremst imponerende at det praktisk talt er en mann som har bygget opp helt alene.

snappy

over 15 år siden

snappy

Okay, kanskje ikke Solastranden er den rette plassen å bygge banen, men det finnes mye plass er i Stavanger. La oss si Sola GK da. La oss si at de pengene Sola GK brukte på sin bane, solastranden på sin, og Bærheim på sin. Disse kombinert i et anlegg på Forus hvor Sola GK ligger i idag. Hvor bra hadde ikke det vært. Jeg kan si med hånden på hjerte at Stavanger området ikke trenger flere en 2 baner.

Jeg liker tanken til GM om TC bane ved bærheim (Mellom bærheim banen og Kvadrat). Her er det liksom en visjon om en bane til rundt 200 mill NOK etter hva jeg har hørt.

Men nok om det...

Vestpå:

- Å slå 120m med SW? Hvor har du det fra. Jeg slår den rundt 90-95m jeg. Tenker du på hull 4 på egersund. Har du spilt der? Det går veldig nedover på det hullet. Tror ikke Sw er noe vedig unormalt på det hullet.

For den jevne klubbgolfer (som er de som i all hovedsak betaler for gildet) har vel opp mot 20 i hcp i snitt (?), og de er ikke interessert i par 4 hull på 400+ meter, der man må slå 180 meter carry bare for å komme ut på fairway.

Mitt svar: Derfor har man flere tee steder. En god bane går gjerne fra 4000m-6800m

(spesielt for klegg og knott...): Stemmer, men det er kun få uker i sesongen.

Blindehull: Enig, synd at det skjer både på utslaget og innspillet. Men spiller man banen rett, og bruker korrekt kølle fra tee er det faktisk ingen hull som er blinde på innspillet. Problemet er at noen spiller fra Gul tee som kanskje skulle spilt banen fra rød. PS: Rød tee betyr ikke dame tee. Jeg liker bedre tee 45, 55, 60 bedre en rød, gul og hvit.

Sydpå:
- Hadde det vært mulig å skrape sammen anslagsvis 100 - 110 mill som de 3 banene har kostet til sammen så hadde det vært gjort.

Jeg tror det hadde vært mulig om flere av gruppene hadde pratet med hverandre. Se på Haugesund f.eks... 3 baner, 2 med 18 hull, og en 9 hulls bane. Hvor mange golfere er det på Haugalandet? Kanskje 1400 tilsammen tipper jeg.

Wannabe snobb? Hva mener du med det. Vet du hva de betaler f.eks på Miklagard?. 15.000 er ikke galt om man får spilt på en stjerne bane hver dag. Mener du at 15.000 er mye penger å bruke på en sport som golf, det føler ikke jeg det er, men det har selvsagt med prioriteringer å gjøre.

Det ville ha betydd at 1500 golfspillere skulle ha bladd opp eller betalt inn ett beløp eller forrentet lån tilsvarende rundt regnet 750.000 hver.

Mitt sprøsmål/svar: Sjekk beregningene dine en gang til. Det blir under 75.000 NOK. Og da ville banen vært nedbetalt. De fleste klubber er belånte, det er dessverre ikke mange klubber i Norge som er 100% medlemsfinansiert. De kreves store sponsor inntekter, og medlemskontigenter for at banen kan vedlikeholdes, og resterende lån betjenes.

Og for å avslutte:

Jeg er ikke god i golf. Jeg er den første til å si at jeg er faktisk ikke god i det hele tatt. Jeg trener aldri lengre, jeg spiller nesten aldri golf, og når jeg en eller anne gang stiller opp på golfbanen spiller jeg mye dårligerer en mitt HCP som representerer et HCP jeg hadde for flere år siden. Men om det hadde kommet en stjerne bane på denne kanten av landet, ja da tror jeg motivasjonen og iveren hadde kommet tilbake. Men det skjer nok aldri.

Lost ball

over 15 år siden

Lost ball

Vel, skulle årskontigenten bli kr 15 000 i Stavangerområdet, tror jeg at jeg med hånden på hjertet kan si at 2 baner i Stavangerområdet er alt for mye. Men selvsagt helt i orden dersom man vil tilbake til de gode, gamle dager, dengang da de velbemidlede kunne slippe å møte den gemene hop på hvilken fairway som helst. Som noe annet enn caddie, altså.

snappy

over 15 år siden

snappy

Tror nok de fleste har råd med 12-15 tusen i året. En gjennomsnitt interessert golfer bruker ca. 6-7 tusen kroner på medlemskap hvert år.

Mange bruker ca. 3-5 tusen kroner på ny driver hvert år (Selv om de har en putter til 250 kroner). Dette er en anne diskusjon, men jeg mener at pengene kan brukes på andre måter. Man trenger ikke ny driver hvert år.

Da jeg kjøpte min første gode driver betalte jeg over 5000 Kroner for den. I dag er det mye billigere å drive med golf en det var f.eks for 10 år siden.

Gj. snitt inntekt i Stavanger vil jeg tro ligger godt over 400.000 pr person. Så en årskontingent på mellom 10-15 tusen i noen år tror jeg ville gått knirkefritt.

Knirkern

over 15 år siden

Knirkern

Jeg har godt over 400.000 i året, men allikevel er jeg svært interessert i den formelen du har brukt, hvor du har kommet frem til at dette skal gå knirkefritt. Jeg vil i så tilfelle legge den frem for bl.a. kona. :-)

Du skjønner det, at i vår familie er det ikke bare golf som opptar hverdagen. Det er en rekke andre ting som interesserer og som ikke er direkte gratis. Ja, og i tillegg har man de faste utgifter som lån, mat, strøm, klær, bil, ferier, etc etc. Når alt kommer til alt, er faktisk 12-15 tusen en aldri så liten formuet. ;-)

snappy

over 15 år siden

snappy

Ja, det er jo litt penger ja, men som sagt er det prioriteringer det er snakk om.

Jeg spiller golf. Bruker ca. 6 tusen på dette hvert år.

Min andre hobby er noe dyrere. Den koster meg ca. 15-20 tusen i året.

Menla oss si at man deler kontingenten opp i 12 mnd. Autogiro. Da blir det ca tusen lappen i mnd.

Med to lønninger på rundt 500.000 hver så bør man kunne klare dette. Om ikke så bruker man pengene litt feil. Skipper man en by tur med middag i mnd så har man plutselig to -3 mnd med medlemskap.

Sier man opp medlemskapet på Sats man ikke bruker så sparer man 500 nok i mnd. Ser bare hjemme hvor mye tv og internett koster. Blir fort en 1000 lapp der også. Kan man spille golf i stede er det bra på alle måter.

Om man kjøper klær osv med litt tanker i hode kan man også spare en del. Jeg har kompiser som kjøper jeans fra 1500-4500 kroner flere ganger i året. Jeg kan ikke forstå dette. Selv bruker jeg ikke de summene på klær, men jeg bruker en del penger på klær når jeg først kjøper. Da blir det kvalitet.

Ser jo at mange som tjener ganske godt ikke har kontroll på hva kona bruker penger på. Her er jeg heldig. Hun bruker ikke penger som om det er gress. En shoppende kone er det dyreste man kan ha. Så her er det snakk om å ha kontroll på økonomien.

Det beste tipset er kanskje å få fruen med på golfbanen, dvs smitte henne.

Petter S

over 15 år siden

Petter S

Så forutsettingen for å spille golf skal være at man er gift og har samlet inntekt på miinst en mill årlig?

Nå er du ute å kjøre Snappy!

fornavnet

over 15 år siden

fornavnet

ute å kjøre er bare fornavnet. han snakker om økonomi som om han skulle vært 16 år. overslagene hans og forslagene er bare morsomme.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Snappy,
et vennligment råd er å bremse nå og ikke prøve å fortelle folk hvordan de skal prioritere økonomien sin kanskje?

din tro på at det skulle gå knirkefritt med 15 tusen i årsavgift er så naiv og så imot hvordan nordmenn tenker at det er helt skummelt.

I de fleste klubber, så blir det ramaskrik når det blir fremlagt forslag på årsmøtet om å øke årsavgiften med 500 kroner.

Hos deg så er det greit med en økning på 10000 kroner altså?

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

Hehe, interessant å se hvordan en tråd utvikler seg. Den startet med ett godt forslag fra Niblick (som jeg oppfattet som en "avstemming") og utviklet seg via diskusjoner om hvilke hull som er best og hvor langt man slår en SW, til et hint om at Snappy kanskje burde få tak i noen årer...

snappy

over 15 år siden

snappy

Hahaha, dette er fantastisk morsomt.

Folk går på igjen og igjen...

Fatter ikke at dere orker å bli provosert en gang.

Men man har råd til å betale 15.000 i året om man tjener 400.000 til sammen.

Et eksempel er f. eks røyking:

Er det slik at folk ikke starter å røyke fordi de ikke har råd med det, eller er det fordi de er smarte og ikke ønsker den faenskapen i kroppen. Men jeg tror at alle mennesker i Norge har råd til å røyke om de faktisk vil. Økonomien setter helt sikkert ikke en stopper for det.

Å røyke koster 2200 Kroner i mnd i gj. snitt. Bruker man disse pengene på medlemskap så har man medlemskap til både seg selv og kona.

Men det er faktsik mye sant i det jeg skriver. Hvem har sagt at det bare er fafmilier med en mill i inntekt som skal spille golf. Golfklubber er vel som alt annet. De varierer i kvalitet. Jeg vil ha god kvalitet, og den er jeg villig til å betale for. Om man ikke vil betale 12-15 tusen for et medlemskap kan man vel da velge en billigere klubb. Poenget er at nesten alle baner er for dårlige i Norge, spesielt på vestlandet.

Og til Yngve:

Jeg svarer bare på spørsmålet fra Knirkeren. "Jeg har godt over 400.000 i året, men allikevel er jeg svært interessert i den formelen du har brukt, hvor du har kommet frem til at dette skal gå knirkefritt."

Og det gjør jeg.

Folk i Norge kan sitte å klage på terrassen ved klubbhuset og klage på våt bane, harde greener, myke greener, høy fairway osv, men de er ikke interessert i å betale for en bedre bane. Det er for meg uforstående.

Ta f.eks en helt vanlig god golfklubb i USA. Tror dere medlemskap koster 5000 kroner. Nei, men du finner sikkert dem også. MEn da er ikke banen så bra. For 2-4 tusen USD får du en bra bane, men gode fasiliteter. Og vet dere hva.... Folk betaler for det....

Fornavnet: Kan du utdype dette. At jeg prater om økonomi som om jeg var 16 år, og at forslagene er morsome.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg er faktisk mye enig med Snappy her.

Jeg mener ikke at alle har råd til å betale 15.000 (det mener vel ikke han heller), men det dreier seg som regel mest om prioritering og hva man er vant til.

Hvis vi var vant til at det kostet 1000 kroner i året, ville nok mange synes det var på kanten dyrt også.

Jeg tror at mange av de som synes det er dyrt med 5000 i årsavgift, likevel drar på golfferie om vinteren og bruker myyyyye mer enn 5000 på den ene uka.

Litt paradoksalt, synes jeg da.

Buck Cherry

over 15 år siden

Buck Cherry

Skulle ikke denne tråden handle om hvor vi skulle spille scangolf invitational neste år?

Sett av 500 kr mnd, vips så har du litt til lakrisbåter på flyet hvis den feks. går på karasjok gk.

Zin

over 15 år siden

Zin

Problemet er at det er for billig å spille golf i dette landet. Som snappy sier så er det mye dyrere både for medlemsskap og greenfee i andre land, som har mye lavere lønninger enn her i Norge. Sammenlikner du med andre aktiviteter er golf blant de billigste. Koster vel 650 i mnd på Elexia i Oslo. Kanskje klubbene burde fakturert hver måned som treningssentrene?

Vi må også få drept disse parasitt postkasseklubbene som ødelegger for norsk golf, men det er vel en annen diskusjon.

Niblick

over 15 år siden

Niblick

They have started with monthly payments at a number of clubs in Holland.

Alter Ego

over 15 år siden

Alter Ego

Hva er Elexia? Faen så merkelig at så mange tror det heter det.

Zin

over 15 år siden

Zin

Hvem faen bryr seg om hvordan det skrives? Du skjønte jo hva jeg mente..

Pjotr

over 15 år siden

Pjotr

Alter Ego: Hvilken fremragende høflighet du demonstrerer

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her