Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Greenfee priser

Spike

over 15 år siden

Spike

Hei, jeg jobber i en proshop i norge, og jeg hører utrolig mye klaging på priser. Jeg lurer på hva som er en grei pris å betale for 18hull på en helt grei bane klokka 4 på dagen? Jeg begynner å bli irritert over at folk klager når de må betale 300kr for å spille 18 hull på en bane som har supre forhold! Syns nesten det er respekt løst når de ønsker å betale 150kr for 18 hull pga en annen klubb har den prisen.
Hva syns dere, hvor mye syns dere at deres egen hjem klubb er hvert? Ta hensynd til at det er klokka 4 på dagen og på en fredag.

Stig

over 15 år siden

Stig

Kr 300 er en helt grei pris. Billigere enn det, så kan du gå på 9hulls baner. Men samtidig burde det ikke være dyrere enn kr 300 på 18hulls baner. En del baner tar jo som kjent betraktelig med enn kr 300 (også på hverdager).

kevin

over 15 år siden

kevin

Man kan ikke generalisere prisen på greenfee,det vil variere fra bane til bane ang kvalitet,tilgjengelighet,markedet etc. 300,- er vel relativt billig i dag,men kommer jo litt an på banen. Mange tar mye mer enn det med rette,rett og slett pga det er det man må ha for å drive sunt,og det er de vel verdt.

Har man allerede ankommet en bane for å spille virker det smålig å klage på prisen,den har man vel tatt med i vurderinga når man bestemte seg for å spille der. Med mindre det er noe å klage på,f.eks veldig dårlige forhold som ikke er informert om. Om de synes det er bedre å spille den andre for 150,- så ville jeg vel henvist de dit da. BTW så høres det merkelig ut at noen kan ta så lite som 150,- for 18 hulls runde da.

Jeg synes man skal akseptere den prisen som er gjeldende,hvis ikke bør man finne seg et annet sted å spille.

spike

over 15 år siden

spike

Tror han snakket om at det han kunne spille på østmarka før klokka 14 til 150kr eller noe sånt. Men banen ligger i oslo området, med topp kvalitet på forhold, og noe mindre god bane design som mange ville sagt. Men jeg skjønner jo at en klubb med rykte, historie, godt designet bane og gode forhold tar mer enn en 9hulls bane på ett jorde, men jeg snakker om ca priser her. En helt grei og fin 18hulls bane skal ikke koste 150kr mener jeg da (selv om man kunne ønsket det). Jeg selv har ikke noe imot å betale 300-400kr for å spille på en fin 18 hullsbane. syns det er helt greit.

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

Tror hver enkelt bane må finne ut hva de skal ta i greenfee og hvor mye medlemmene må betale! Det hele er et regnestykke der pengene du betaler gir en hvis antydning om hvordan forhold du får å spille på! Over flere år er det snittkvaliteten og lengden på sesongen som betyr noe for hvem som er villige til å betale hva!
Noen baner beaserer driften mer på medlemmer og sponsorer enn hva de tror de kan få inn på greenfee!
Lønns utgiftene til banene har økt gjennom mange år, mens greenfee har hatt en skummel tendens til å gå ned....... så.... da.... bør det gi resultat en eller annen vei ;)

herrtommy

over 15 år siden

herrtommy

Helt enig!
Jeg fatter ikke at folk får seg selv til å klage så mye over priser på golf (greenfee, utstyr etc...) Og det stort sett rett i anisktene på de som IKKE har noe med priser i markedet å gjøre (noe det til syvende og sist er sluttbruker som klager som har!).

Det er endel, desverre, sytete folk innen golfen; Alt skal koste mindre, være nærmere, være bedre, etc. Men vi må jo bare innse at vi driver med golf i NORGE, et land som stort sett er dekket av snø, eller ugjestmilde forhold forøvrig for dyrking av baner.

Tenk om vi bare alle kunne smile og nyte den korte sesongen vi har her til lands da, uten å syte oss igjennom den, kort som den er.

Det er ingen som tvinger disse sytepavene til å betale noe som helst; For, som nevnt over, så har de av egen fri vilje reist til banen de skal spille, og da er det for sent å klage. Spesielt i.o.m at all info om greenfee ligger på nett, eller en telefonsamtale unna... Nei, disse folka sitter i bilen sin på vei til banen (uten å holde vikeplikt, og å ikke følge glidlåsprinsippet) mens de pønsker ut hvordan de skal avlevere klagen sin idet de annkommer fasilitetene.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Well spoken, meinherr :-)

Golfer1

over 15 år siden

Golfer1

Personlig syntes jeg det er drøyt å betale 500kr+ for å labbe rundt på en golfbane i 4 timer. Men har forståelse for priser rundt om.
Å syte på priser er patetisk, man har selv tatt valget å spille der.

300 kroner er billig, det betaler jeg gladelig for en runde.

Black Max

over 15 år siden

Black Max

På Pebble Beach er også prisen under 500, men det er dollar. Og der spiller jeg i neste måned.

Verdt pengene? Neppe.

One in a lifetime? Ja!!

Gleder jeg meg? JAAAAAA!!!

Neste år når jeg ser på US OPen på TV - been there done that!!!!

herrtommy

over 15 år siden

herrtommy

Jeg tenker du tenker mer: "Benn there, didn't do THAT!"

Balle Klorin

over 15 år siden

Balle Klorin

300 kr er mitt totale overskudd per dag, etter skatt og faste utgifter, men før mat er trukket fra. Jeg er da litt over gjennomsnittet i lønn, og bor i en ettroms leilighet uten bil eller andre unødvendige goder.

Jeg synes da at 150 kroner er en grei pris å betale for å svi av litt fritid.

Når det er sagt så skjønner jeg at regnestykket ikke vil gå opp for golfklubbene, men derav sossestempelet på sporten. De utøverne som får regnestykket til å gå opp er vel over middels bemidlede.

Til Black Max

over 15 år siden

Til Black Max

Spilte Pebble Beach for to år siden, og det er en helt fantastisk opplevelse. Anbefaler deg på det sterkeste å ha caddie. Det hever opplevelsen betydelig, da de har skikkelig kunnskap om hva som lønner seg å gjøre (hvor kan du ta sjanser og hvor bør du ikke gjøre det), samt mange morsomme historier.

Vil for øvrig anbefale deg en rund epå Poppy Hills, og hvis du skal til San Fransisco, så er dette en god bane:http://www.harding-park.com/layout9.asp?id=129&page=3913

Det var world golf championship på den banen i 2005, og jeg var tilstede da Tiger slo John Daly i omspill.

Når det gjelder US Open neste år, så skal jeg være der. Det blir kult!!!

God tur

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Jeg blir nesten trist av de norske holdningene i diskusjoner om pris.

Det ble gjort en undersøkelse for et par år siden, som viste at Nordmenn har en av Europas høyeste netto lønn, laveste inngangspris til golf, dårligste betalingsvilje for fritidsaktiviteter, og nå ser vi vel også at vi er verdensmestere i sutring over priser også.

å si at prisen gir sossestempel er jo en av fordommene som er nærmest en selvoppfyllende profeti.

I Norge er det ingen golfklubber som får sosial støtte, og det eneste vi har å gå på utenom greenfee, sponsorinntekter og medlemsavgifter er tippemidler, og alle vet jo hvor enkelt det er å få tilgang til disse midlene.

Folk må skjønne at golf som idrett ikke har noe med hverken overklasse eller soss å gjøre, men med hva som er tilgjengelig og hvem som har mulighet til å utnytte det.

selvsagt finnes det eksempler på klubber som kan virke eksluderende, men de fleste som påstår at golf er en snobbesport og sossesport har aldri satt sine ben på en golfbane, men kun sett på tøysete filmer hvor alle går i rutete bukser og duskelue, og kjører Rolls Royce og drikker cognac etter 9 hull.....

Er jo kanskje ikke rart man får et slikt avstandsforhold til golf når det er dette som blir presentert for oss.

150 kroner for en 18hullsrunde på en god golfbane er en utopi.

mange snakker om hvor billig det er å spille golf i utlandet.... tull sier jeg.
Klart du kan få pakkepriser hvor greenfee nærmest er gratis, men dere kan jo spørre medlemmene på de klubbene hvor mye de betaler i årsavgift!
Vi hadde en gjest på Tyrifjord som var fra Spania. han spilte på en av de kjente turistbanene som har lav greenfee i lavsesong for spanjolene, og en del høyere i høysesong for spanjolene.
denne banen blir mye besøkt av Nordmenn(husker ikke hva den het) og vi betaler 250 kroner eller noe i greenfee, og denne banen får mye skryt for stand, kvalitet og design og alt som er.

hvordan kan de få til det med 250 kroner i greenfee tro?
Jo, ved at medlemmene betaler 50000 i årsavgift, noe som gir et driftsbudsjett på 60 millioner kroner.

hva skal man med greenfeeinntekter da? da kan man heller sette opp faste tider for greenfeegjester, og for nordmenn på ferie, så snakker vi formiddagger midt i uken.

genialt, dyrt og fungerende.

:)

sutre

over 15 år siden

sutre

Og jeg vil ha meg fin bil, men jeg krever at leverandøren skal selge den til meg uten fortjeneste. Det er jeg som kunde som bestemmer prisen ut i fra hva jeg syntes passer meg! En gjeng med sutrehuer spør du meg.....

c

over 15 år siden

c

Er så enig med Yngve her bortsett fra at kommentaren om
at ingen golfklubber får sosial støtte - det er jo kun personer som får sosial støtte -
MEN klubbene får offentlige midler dersom de gjør det som skal til for å få offentlig støtte. Hvis det er medlemmene som gjennom klubben eier og driver banen så er det millioner av kr i tippemidler tilgjengelig. Det er også støtte til klubben hos svært mange kommuner.
Det vil jo da være en forutsetning at det ikke er mulig å trekke ut overskudd fra anlegg og klubb dersom dette skulle være tilgjengelig på grunn av god drift (utopi i dag, men).....
Rene aksjeselskaper basert på å kunne omsette aksjer fritt og med mulighet for utbytte vil aldri få tippemidler.

Franz

over 15 år siden

Franz

sutre, hvis bilen er utenfor min prisklasse vil jeg ikke kjøpe den. Hvis den er utenfor mange nok sin prisklasse i forhold til produsentens/importørens utgifter, vil den forsvinne fra markedet. Akkurat det samme gjelder for golfbaner. Det er da ikke noe annet enn ordinær markedsøkonomi. Man kan hevde (med utgangspunkt i sin egen økonomi) så mye man vil at X kr ikke i det hele tatt er noen upris, men hvis markedet ikke er villige til å betale det, er det er opp til bransjens aktører å tilpasse seg eller å legge inn årene. En sport som koster deg ~1000 kroner uka å bedrive er ganske mye mindre tilgjengelig enn en folkesport som koster deg ~0 kroner uka (selvfølgelig pga. kommunalt/statlig sponsede anlegg, og at det er i sportens natur at den kan utøves av flere på et mindre areal).

Spesielt den særegne ordningen med de totalt verdiløse "golfaksjene" må jo trekkes ut av klubbenes budsjetter(nysalg stopper helt opp, og jeg vil ikke tro ordningen med en ubrytbar kontrakt ville holdt i retten) så fort som mulig om de skal ha noen reelle håp om å eksistere 10 år fra nå.

faldo

over 15 år siden

faldo

Jeg skal være ærlig. I norge betaler jeg aldri greenfee på over 400 kroner og gremmes over de såkalte elitebanene som ikke har gress før i august. Er jeg derimot i utlandet er greenfeepris underordnet uansett spilleforhold..Er man på tur spiller det på en måte ingen rolle. Til Black Max: benytt sjanse til å spille spanish bay, en av de andre pebble banene, den er unik. God tur!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

God bane, betaler jeg godt for, dårlig bane gidder jeg ikke spille, da spiller jeg heller hjemmeklubbens bane...(som er god....)

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Tanken om markedsstyrt økonomi er riktig, og det er klart at et produkt som ingen vil betale for vil nødvendigvis måtte forsvinne, men dersom noen kan si de bruker 1000 kroner uken på golf, så er dette ikke på grunn av dyr greenfee i Norge, så da var det et særdeles dårlig eksempel.

Hvis du skal bruke 1000 kroner uken, så må du jo for det første ikke ha en hjemmebane du kan spille, og også spille 2-3 runder på greenfee pr. uke.

Hvorfor ikke være litt realistisk og se på hva ting faktisk koster.
hvis du bor i Oslo kan du velge mellom baner fra 300 kroner og oppover.
I tillegg antar jeg at de fleste har en hjemmeklubb, og hvis ikke, så er de jo med og sponser høye priser siden de betaler for medlemsskap i en klubb som ikke har noe å tilby annet enn et golfkort.
Desto færre som vil være med på spleiselaget det er å være medlem i en golfklubb med aksjer og medlemsskap, jo dårligere økonomi får klubbene, og utopiene i å kunne drive med lave priser basert på enten det måtte være tippemidler eller andre ting er bare å glemme.

Tror c at de som driver klubber er så dumme at de ikke forsøker å få tilgang på tippemidler? Dette er ikke en utømmelig pengekilde som er skapt for golfklubber, og kommunenes støtte til golfklubber er vel også heller lunkent.

I tillegg er det selvsagt umulig å sammenlikne med såkalte folkesporter, som i Norge har en tendens til å være langrenn.

Hvis det koster penger å skape en arena, så koster det penger å bruke den også. Marka koster ikke annet enn en løypemaskin, så det sier seg selv at en golfbane ikke kan konkurrere der.

c

over 15 år siden

c

Hvis Yngve synes de som ikke har fått tilskudd av tippemidler er dumme så er det en del dumme aksjonærer i Golfklubber. De er kanskje det også, men det vil ikke jeg ha uttalt meg om. Faktum er jo at en del baner er rene aksjeselskaper og de får ikke tippemidler.

Merckoll

over 15 år siden

Merckoll

Den store missforståelsen når det gjelder greenfee er at nesten alle tror at det er en sum man betaler for et produkt! Men det er det ikke! Det er en avgift man betaler for å oppta en starttid fra et medlem. (hvis ikke det er en 100% pay and play bane!) Medlemmene/klubben regulerer antall ikkemedlemsrunder de vil ha ved å sette en høy/lav pris. Høy pris = få opptatte starttider. Lav pris = flere. Dette har ingenting med jåleri å gjøre, men om tilgjengelighet for medlemmer! De aller fleste norske klubber er medlemsklubber som burde tenke mer igjennom hvor mye hver enkelt starttid er værdt. Slik at de kan ha en mye mer variert greenfee pris. OK de fleste har tilbud i juli samt før kl 14 på hverdager. Men når banen er helt tom fra 0930- 1200 på så og si alle hverdager så burde man jo muligens revurdere hvor mye disse starttidene er værdt, for både medlemmer og gjester? OSV, OSV!

Buck Cherry

over 15 år siden

Buck Cherry

De Facto Merckoll - Ergo, kjøp aksje - spill golf;)

Årsavgift: 5000 kr

10 x 500 (greenfee)

spill flere enn 10 runder eller slutt å sutre.

dagfee burde være 200 - 250 (0400 - 1330)

Tor

over 15 år siden

Tor

Selv er jeg medlem på en av Norges beste baner og spiller mye. Det ergelige er at i tillegg til den dyre årsavgiften så koster det nå kr. 800 i greenfee på flere av de beste banene i Oslo-området.
Det blir rett og slett for dyrt selv om jeg prioriterer golf høyt.

kevin

over 15 år siden

kevin

Tror at folk som klager over høye greenfeepriser må bevisstgjøres på hvorfor prisen er som den er. Her skulle kanskje klubber og baner vært flinkere med informasjonen. Det er jo ikke slik at det sitter rike personer bak som håver inn på greenfeeinntektene,og det er heller ikke slik at klubber og baneselskaper er søkkrike instutisjoner. Prisen gjenspeiler hva driftskostnadene er,hva som faktisk må til for å drive forsvarlig.

Som et paradoks så kan jeg nevne at det ble utført hærverk på Borre i fjor,en green ble stygt skadet etter at to gutter kjørte over den med en ATV bla. Disse ble tatt og de er nå dømt. Men retten halverte erstatningen fordi de syntes "Antall timer er uforholdsmessig høyt" som dommeren skriver. Altså viser man liten forståelse for arbeidet som drives ved en golfbane og hva kostnadene ved et slikt arbeid innebærer. Les mer på http://www.gjengangeren.no/article/20090915/NYHETER/53519874

Golfer1

over 15 år siden

Golfer1

Jeg tror de aller fleste skjønner grunnen til høy prising på greenfee.

Problemet er imidlertid; ikke godt nok samarbeid mellom klubbene. Hadde klubbene hatt mer avtaler med redusert greenfee seg imellom kunne det norske golfmiljø klart å kave seg utenom hjemmebanen en gang i mellom. Sånn som det er nå, blir de fleste hjemme fordi de andre banene koster alt for mye.

Gj.snt's lønna i Norge er 350' kroner. Det er tall fra SSB som man ikke kommer seg utenom.
600-1000,- i greenfee er ma.o dyrt for en gjennomsnittelig nordmann.

Så kan en selvsagt argumentere for at man bør holde seg borte fra golfsporten hvis man ikke "tar seg råd til dette". Men da må en huske på at vi vil miste flertallet av de som spiller golf i norge..

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Mye enig med Golfer1, med bedre samarbeid vil det bli mer golfspilling utenfor egen lekegrind, og dermed bedre spillere utfra at jeg mener man blir bedre av å spille ulike baner.

Det ene er at en del baner allerede har et samarbeid, noe annet er å markedsføre det, samt motivere medlemmer og ulike grupper(senior, herre, dame, junior) til å komme seg ut litt.

Golfer1

over 15 år siden

Golfer1

Det er noe samarbeid til d.d, men dette utarter seg ikke noe særlig mer enn f.eks 50 kroner i rabatt ved spille på nærliggende klubber.
Fortsatt er det veeeeldig mye ledig kapasitet på de forskjellige banene.
Alle hadde vært tjent med større samarbeidsrabatter. (Kanskje med unntak av Drøbak og Sola gk).

Det skal likevel sies at de er litt flinkere iht dette på Østlandet. Her på vestlandet finnes det ikke noe slikt rabattsystem, og jeg tror det på sikt vil tære på de mindre populære klubbene.

Faktfeil golfer 1

over 15 år siden

Faktfeil golfer 1

Det er lenge siden gjennomsnittslønnen i Norge var 350.000. I fjor var den på 410.000. Sjekk: http://www.ssb.no/lonn/

kevin

over 15 år siden

kevin

Tror mange har godt av å lese bloggen til klubbsjefen på Gullbringa,hennes betraktninger om greenfee priser og rabatter. Synes hun har svært mange gode poeng.

http://www.golf.se/extra/news/?module_instance=21&kronikor=6

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

Legg sammen alle utgiftspostene hos norske golfklubber, del så på antall medlemmer og se hvor mye hver og en må betale!
Hvor mye en golfrunde for hver enkelt koster kan en lett regne ut.
Her er det mange måter å regne på, men det jeg vil forsøker å antyde er; Medlemsavgiften er en del av summen, greenfee er en annen del og sponsorer er den tredje delen.

Franz

over 15 år siden

Franz

Det er da ikke noe verre enn at banene må tilpasse seg markedet.
Er ~17 baner i Oslo-området for mye? La noen av de gå konkurs slik at resten får høyere dekning. La noen baner være billige, med dårligere design og vedlikeholdsstandard og lavere driftskostnader. Hvorfor skal f.eks. alle ha et klubbhus med lange åpningstider og tilhørende ansatte? Jeg kan godt betale via nett eller automat. Er det dårlig lønnsomhet i proshop/protimer? Kutt det ut. Synes mange av spillerne protimer er for dyrt? Arrangér (faste) gruppetimer. Synes mange av de som tar GK at sporten er for dyr/tidkrevende? Lag billige nihullsbaner.

Det handler liksom om å ikke være så seigrumpa at man forventer seg at proshop med doble priser og verdiløse aksjer skal være løsningen i evig tid.

tebb

over 15 år siden

tebb

Aurskog golfpark har GRATIS spill 1. og 6. oktober. Bedre kan det vel ikke bli. Forholdene er meget gode. Etter all debatt om dyr greenfee må dette være drømmetilbud. Det er ballrenne disse dagene, så førstemann til mølla. Kunn 30 min fra Oslo.http://www.afgk.no/

Hacker

over 15 år siden

Hacker

I år har jeg ikke spilt på Bogstad for første gang på mange år!

800 kr. greenfee er i overkant spør du meg.

MIN markedspris er ca. maks kr. 600 for en god norsk bane, og opp mot kr. 1000 for en bedre bane i andre land(Sverige, Spania, GB).

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Hvorfor er en god bane verdt 400 kroner mer i et land hvor alt annet er billigere enn i Norge Hacker?

Det var en omvendt logikk som jeg ikke klarte å løse på noen som helst måte!

Kjører du til Sverige for å kjøpe dyrere kjøtt enn i Norge også?

Zin

over 15 år siden

Zin

Norge har for billige greenfees. Klubbene går med kjempe underskudd, 300 kr er latterlig. Hvis jeg er i Spania og en bane har 40 euro greenfee gir jeg faen, for da er det en drittbane. I Norge har vi høyere lønninger, alt er dyrere. Jeg mener greenfee burde ligget på 600-1200 kr. Hva koster en middag på restaurant med vin osv? Eller en tur på byen?

Vi må slutte å snakke om at golf er for alle, dette har gått for langt. Si snittet av greenfees i Norge er 300 kr, vi setter alt slik at snittet er 600,-kanskje halvparten av golfere slutter, men who cares?

Høyere greenfee vil øke aktivitet i hjemmeklubb, fjernmedlemmer vurderer kanskje annerledes og tilgangen på teetimes på hjemmeklubb blir bedre.

Mener også at 6500,- eller hva jeg betaler på Tyrifjorden er litt lite, hadde ikke vært noe problem å betale 8000,- heller, dersom tilgangen på banen blir bedre, da klubben kan sette greenfee til 800,- fordi man da ikke er avhengig av greenfee i samme grad.

Synes forøvrig også klubbene må kutte mye av støtten til juniorgruppene, særlig dekking av overnattinger osv i forbindelse med turneringer...

snappy

over 15 år siden

snappy

Helt enig med deg Zin.... Da forutsatt at økningene i greenfee og medlemskap øker kvaliteten på banen.

At golf er for alle er helt sikkert, men kanskje ikke alle klubber er for alle. Den er jeg for.

6500 kroner i året er helt sykt billig for et medlemskap. Hva koster ett år på SATS: 6000+. Vi tro det ligger på over 500 NOK i mnd.

Sammenligner man medlemsmassen er nok den ganske lik. Mens utgiftene er mye mye mindre på et treningssenter.

Ja til bedre baner, og jeg er villig til å betale for å spille dem.

?

over 15 år siden

?

Ser ikke helt logikken med den økonomiske sammenligningen mellom et Sats medlemskap og greenfee/medlemskap's priser i en golf klubb?

Uri G

over 15 år siden

Uri G

Det er nok mange baner som sliter med økonomien i år.
Det blir ikke noe bedre når "postkasseklubbene" vokser.
Golfklubbene med baner er selvfølgelig avhengig av nok inntekter til å drifte banen bra.
Det burde vært slik at greenfee-spillere som kommer fra klubber uten bane måtte betale en langt høyere greenfee enn spillere som kommer fra en klubb med bane. Da ville klubbene med bane få inn mere greenfee, og det ville bli mere lønnsomt å være medlem av en ekte golfklubb.
Dette fordi man burde favorisere klubber med bane å tilby, og fordi golfnorge ikke er tjent med "postkasseklubber".
De eneste som tjener på de falske golfklubbene er Golfforbundet, i form av forbundskontingent.
På sikt vil dette underbygge golfnorge.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Jeg tror det er rom for alle typer golfklubber, men at postkasseklubbene ikke bør vokse til å bli flere, og at klubber typ. Holtsmark også bør være et "begrenset opplag"

disse klubbene skaper ikke miljø, får ikke frem talenter, bygger ikke opp noe som helst, annet enn et billig medlemsskap, et falskt inntrykk av hvor mange klubber og spillere det finnes i landet og en irritasjon og et problem for de klubbene som har bane men sliter med medlemsmassene.

folk tenker ikke konsekvens når de oppfordrer til flere postkasseklubber og billigere medlemsskap.

min påstand, med rom for nyanser....

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

Tanker:
Dersom økonomien fortsetter å være dårlig for de anleggene som forsøker å holde en grei kvalitet, tipper jeg at de banene vil inngå et samarbeid ang greenfee priser. Så vil de innføre høyere greenfee for endel andre "billigbaner" og tredoble greenfee fra såkalte "postkasseklubber".
Vi golfere vil alltid måtte betale for hva det koster å drifte en bane!
Utfordringen er å finne en fordeligsnøkkel som alle kan være tilfreds med! Samarbeid har ofte ført til sunnere løsninger enn å sitte på egen tue og løse alt selv!

Zin

over 15 år siden

Zin

Prissamarbeid er vel litt på kanten i forhold til norsk lov? Usikker på reglene.. Men hvis ett sted setter opp prisen kan bør jo de andre følge etter.

snappy

over 15 år siden

snappy

Tror ikke du kan trekke parallere her. Her er det som sagt markedet, altså oss selv som setter prisen. Det er faktisk vi som avgjør om golfbanene har korrekt pris. Er prisen 1000 NOK og vi fortsetter å spille banen, ja da er prisen korrekt.

Men jeg mener at alt fpr mange starttider er tomme på norske golfbaner. Derfor tror jeg at en rimeligere greenfee noen ganger kan være bedre i perioder. Her er det jo snakk om optimalisering.

Zin

over 15 år siden

Zin

Er ikke noe krise med mange åpne starttider. Er greenfee høy og medlemsavgift høy nok har klubben bedre inntjening på færre spillere.. Total slitasjen på banen blir mindre.

Medlemmer i klubber uten bane (Postkasseklubber) burde betale dobbel greenfee. Eks, 500,- dersom du er medlem av klubb med bane, ellers 1000,-. Postkasseklubber er krise for norsk golfsport, de tar medlemmer fra andre klubber og dette går ut over banene osv. Ond sirkel.. Man må betale for gode forhold.

Uri G

over 15 år siden

Uri G

Den sikreste inntekten til en golfklubb er årskontingent / medlemskontingent. Den er ikke væravhengig og er fastsatt og blir normalt innbetalt ved sesongens begynnelse. Det er disse inntektene en klubb bør basere sin drift på.
"Mikla" har forstått det, de har høy årsavgift og høy greenfee. I tillegg har de en bane som er enkel og billig å drifte. Den baserer seg på inntektene fra medlemmene og er ikke glad i postkasseklubber / greenfeespillere. Hvis flere klubber gjør som dem, vil det ikke være lønsomt å være medlem i en postkasseklubb hvis man ønsker å spille golf.
Medlemmer i postkasseklubber er golfnorges SNYLTERE.

snappy

over 15 år siden

snappy

Milagard er også i en anne klasse når man tenker på kvalitet. Dette er nok den eneste banen sammen med kasnskje Oslo neste år i Norge jeg er villig til å betale nærmere 1000 kroner å spille.

Men for de fleste klubber er ikke en slik løsning:
Ta for eksempel en møbel fabrikk. De lager 30 sofaer i året. I gode tiderr selger de disse for 30.000. Sp blir det dårligere tider, og kundene blir færre, la oss si 15 stk. Vil da løsningen være å øke prisen til det dobbelte?. Nei, jeg tror ikke det.

Jeg tror at om man senker prisen får man flere kunder, man optimalisere driften, og kan oppnår stordriftsfordeler.

Tror ikke slitasjen på banen er merkbar om det er dobbels så mange norske golfere som spiller på en bane kontra halvparten. Hcp varierer fra + til GK. Dette betyr igjen at ballen lander helt tilfelding rundt på hele golfbanen.

Alle økonimiske tanker vil vise at deres forslag er helt feil. Men en ting skal dere ha, dere har korrekt i at postkasse klubber er en uting.

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Jeg tror at uten postkasseklubber har vi fjeernet et potensielt opp mot 25 % gjestepillere på enkelte baner rundt om.
Mange baner er helt og holdent avhengig av gjestespillere og vil ganske enkelt ikke overleve uten.

Miklagard er intet unntak i så måte, men der er gjestepillerne i hopetall, eller såkaldt bedriftsgolf. På Mikla er dette i primetime, noe som går mye sterkere utover medlemmenes tilgang til spill på banen en de fleste ville akseptere.
Dette er noe Mikla er absolutt økonomisk avhengig av.

Postkassemedlemer har jo vært diskutert her på forum flere ganger tidligere og et postkassemedlem som spiller 5-6 runder i året på 3-4 forskjellige baner, har ingen tilhørighet til en klubb nære hvor de bor om det finnes; de er altså snyltere?

Egentlig ganske kult at slike frekkaser tørr å reise rundt å snylte på sånne som meg.
Hva om jeg tar en tur til SE og spiler en runde eller to, er jeg en snylter da?

Kan ikke de av dere som ikke liker sånne snyltere liste opp de klubbene dere står medlem i slik at vi får vite hvilke klubber postkassemedlemer og andre med meg ikke bør besøke.

Bare så dere alle vet.
Dere er for meg hjertelig velkommen som gjestespillere ved TYGK

Uri G

over 15 år siden

Uri G

Lawinth, du har ikke forstått poenget.
Uten postkasseklubber ville klubber med bane hatt flere medlemmer som betaler årskontingent. Da kunne man gjerne billigere greenfee.
Problemet er nettopp at klubbene er avhengig av greenfeeinntekter for å overleve. Derfor er det som å "pisse i buksa for å holde varmen" å sette ned prisen på greenfee.
Hvis klubbene får opp grunnlaget for å drive en golfbane ved hjelp av flere som betaler medlemskontingent, så vil klubbene kunne sette ned prisen på greenfee. Da kunne flere spille på hverandres baner.

Mike

over 15 år siden

Mike

Er det slik å forstå Lawith, at du anbefaler medlemmene i TYGK å melde seg ut av klubben, og melde seg inn i en postkasseklubb. I håp om å få inn mere greenfeeinntekter ?

Kanin

over 15 år siden

Kanin

Uten "postkasseklubber" ville grønt kort kurset koste altfor mye. På sikt ville alle klubber få færre medlemmer, ikke flere. Det er viktig for rekrutteringen at inngangsbilletten ikke er for høy. Særlig i disse dager.

Olle

over 15 år siden

Olle

Uri G det er du som ikke har forstått det. For de aller fleste "postkasse medlemmene" så er ikke alternativet å melde seg inn i en annen klubb, det er og ikke spille i det hele tatt.

Så du kan velge mellom å få inn 300-500 kr i greenfee pr postkasse medlem eller ikke noe i det hele tatt.

Mike, vet ikke om du bare prøver å være morsom, men hvis ikke så les innlegget til Lavith en gang til.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Og hvor er dokumentasjonen for den påstanden, Olle?

like godt dokumentert påstand:

De fleste postkassemedlemmer er postkassemedlemmer fordi de er typisk norske.
De vil ha mest mulig for minst mulig penger. De mener å spleise på drift av en bane er idioti, uavhengig av om de tjener 200 000 i året eller 1,2millioner.

De som har forstått poenget med spleiselaget melder seg inn i en klubb med egen bane, og støtter klubben sin, og besøker baner hvor kamerater er medlemmer.
Slikt skapesr miljø, slikt skapes samhold, og slik ivaretas de golfklubbene som har bane lettere.
Hvorfor? fordi økonomien blir mer forutsigbar.

Som sagt, uten dokumentasjon for påstanden.....

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Klubbene bør i mine øyne tilrettelegge for et egne medlemstilbud mot de som spiller lite, de må ha flere medlemskategorier.

Til dømes NOK 1000 i året, halv greenfee eller så.

Olle

over 15 år siden

Olle

Yngve: Det å få mest mulig for minst mulig penger er vel ikke typisk norskt, det vil jeg tro er ganske universalt. Det du glemmer er at ikke alle spiller like mye golf som deg. Hvis en person spiller 2-5 runder i året, så kan du ikke mene at han burde/skulle melde seg inn i en bane på sentrale østlandet og i realiteten betale rundt 1500/2000 kr pr runde?

Det er kun de som spiller mye og som er aktive i miljøet som ser dette som et spleiselag, for alle andre er det bare en hobby. Yngve er egentlig på jakt etter sponsorer, som bare skal betale og ikke spille mye.

Tror den kjente 80/20 regelen gjelder her også, 80% av alle runder som blir spilt, spilles av 20% av golfspillerene. Har ingen empiriske bevis for mine påstander, men kun egne erfaringer. Vi var rundt 10 studiekompiser som begynte meg golf på tidlig 90 tall, dro på turer og spilte relativt mye, etter som årene har gått har de falt fra en etter en. Nå er det et par av oss som er medlemmer av postkasse klubber, og vi spiller noen få runder i året. Tror for alle oss så er det uaktuelt å bruke vesentlig mer tid og penger på golf.

Tror også at aksje-/andelsverdien på de fleste baner underbygger min erfaring.

Synes Fooore er inne på noe, men de er kanskje redd for at mange normale medlemer vil få for light utgaven hvis de fikk muligheten?

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

Det å ha en aksje/eierandel i et golfanlegg sikter langsiktig trygghet for alle parter på en helt annen måte enn om en skulle vært avhengig av tilfeldige greenfee gjester. At noen bruker penger på aksje og får bygd et anlegg og drevet et anlegg til mange millioner viser at de ønsker å være med på å skape et miljø! dersom noen av en eller flere grunner velger bort golfing vil jo det å selge sin aksje være løsningen! Har banen vært godt drevet og de rette vedlikholds tiltakene vært bekostet, vil verdien på aksjen kansje tilogmed ha steget i verdi!
Når noen velger gå over til en bane (de ikke har tilhørighet til) med billig årsavgift, kun for å spare penger, vil de være prisgitt at andre anlegg ønsker å andre enn egne spillere få spille der mot en betaling!
Dersom flere benytter den løsningen vil hele greenfee systemet falle sammen!
Derfor tror jeg at flere baner/anlegg vil forsøke å samarbeide for å vite at de man samarbeider med kan gi tilsvarende ytelser tilbake!
Ser at flere å flere baner velger å kjøre strengere regler på bruk av ulike kort i NGF regi! Det tror jeg bare er starten på et samarbeid mellom baner av likeverdig kvalitet!
Noen må uansett betale for å drifte et anlegg!

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Olle,

hvor skriver jeg at alle skal kjøpe aksjer og at dette er eneste alternativet for medlemmer og spillere?

vennligst ikke legg meninger på meg som jeg ikke har, det er ikke særlig konstruktivt!

Jeg vil gjerne ha flere medlemskategorier dersom postkasseklubbene kan forsvinne.
Det jeg sier, er at postkasseklubbene ikke bidrar til noe som helst, og at postkasseklubbmedlemmer kun er medlem der for å betale minst mulig.

Dersom golfklubber hadde hatt alternativer som lå i mellom medlemsskapet med aksjer og medlemsskap i en klubb som kun er der for å loppe spillere for småpenger uten å tilby noe som helst, så ville vi ikke hatt behov for disse postkasseklubbene, og det ville vært mulig for de som spiller 3-5 runder i året å være medlem i en klubb med bane, men med begrensede rettigheter.

mange muligheter, men nesten umulig å gjennomføre så lenge det finnes postkasseklubber.

Jaddda

over 15 år siden

Jaddda

Alle som spiller mer enn 40 runder på hjemmebanen bør betale greenfee for overskytende runder. De er de største snylterne.

c

over 15 år siden

c

Kan ikke skjønne diskusjonen her ---

Postkasseklubber slik de snakkes om her oppe finnes jo ikke -

- definisjonen på en klubb innenfor Greefeeovernskomsten er at den er tilsluttet NGF og derved har rett til å spille som gjest på andre golfklubber med bane.

Klubben som har planer kan ikke være uten bane over lenger tid...

Det finnes klubber med baner som ikke er svært utviklet men det er ett fåtall.

Å plukke ut det man tror er Postkasseklubber for å gi dem dyrere GF er neppe lovlig....

snappy

over 15 år siden

snappy

Å fjerne grøntkort kurs i Norge ville hjelpt en del . De som tar grøntkort i dag er ikke sikre på om de vil forstette med golf. De melder seg da inn som postkasse medlem pga de føler de har brukt mye penger allerede etter at kurset er ferdig, og golf utstyr er kjøpt inn. Derfor blir postkasse medlemskap utveien for å få grøntkort i hånden.

Hadde an avskaffet denne ordningen, og proene latt være å la Grøntkort kurs deltakerene valse forvirret ned til bilen etter fullført kurs, og heller solgt medlemskap, ja da er vi inne på en løsning.

Hvorfor har vi GK kurs. Er Nordmenn så mye dummere en mennesker i andre land. De har ikke GK kurs. Sverieg har vel om jeg ikke husker feil, men verdien av dette ser jeg ikke helt.

Mange som besøker rangen, og føler at golf er sånn passe gøy. Disse er ikke bitt enda, og forsvinner ut av miljøt når de får høre at de må på kurs.

Ordningen er helt bak mål. Jeg hat jobbet flere år som instruktør, og vet at dette er bare tull, og skalper lite verdi for både deltakere, klubben og miljøet.

90% av deltakerene har fått betalt kurset av arbeidgiver. De sier ja til kurset fordi de ser på det som en team building. Ingenting er så frustrerende som å prøve å lære noen å slå en golf ball 60m, og samtidig vite at de aldri kommer til å sette sine ben på en golf bane. Dette er bortkastet tid for både instruktører og personene som stiller.

Kan jo nevne at USA og GB ikke bruker dette systemet.

Forslag

over 15 år siden

Forslag

Tror det er noen hensyn sommå ligge til grunn.
A. Banene må ha økonomi til å opprettholde en viss kvalitet.
B. Det må legges tilrette slik at alle har det hyggelig
C. Prisen på golfen skal ikke skremme folk vekk.

A.Kan gjøres ved at aksjer, medl.lån avskaffes.
B. Banene prises etter aktivitet og kvalitt.
Feks. full spillerett koster kr x og man kan spille så mye man vil.
kan beregnes ut fra greenfeeprisen for 20 runder.
Redusert spillerett koster kr y og man betaler en greenfee pr. runde
C.Greenfee samarbeid mellom klubber med 18-hullsbaner. Betaler faktor 100 i greenfee, klubber med 9 eller færre hull betaler faktor 150 i greenfee. Postkasseklubbene (uten bane) betaler faktor 200.

For å få det hyggelig for alle bør man være på et vist nivå før man slippes utpå. Dette ikke minst pga sikkerheten til menneskene på banen. Etiketten er mye viktigere enn omman bruker 4 eller 10 slag... Derfor er jeg tilhenger av grønt kort. Heldigvis er det slutt på den gamle opplæringsmåten. Det var vel siste sesongen klubbene har anledning til å gjøre det i år - tror jeg.

Hva er rett pris? Det finnes det ikke galt eller riktig svar på. MItt svar er at klubben og banene skal klare seg økonomisk det riktige svaret. Men det nytter ikke å øke prisen hvis medl. forsvinner. Da må banen legges ned eller man må lage ett nytt konsept.

Jeg vil ANTA at det bør koste ca. kr 3- 500 pr. runde man spiller for at banene skal oppretteholde en viss standard. Sammenlignet med en kino, teater, konsert, fotballkampbill, heiskort, treningsstudio ol. Sett i forhold til tidsforbruk blir ikke det mye galt.

Ut fra mitt regnestykke KAN prisen være omlag:

I dag koster greenfee hos oss i helgene kr400 og medl. kont. min vil bli
kr 8000 med fulle rettigheter.
Greenfeespillere fra 18-hullsbaner betaler kr 400 i greenfee
Grennfeespillere fra 9 hullsbaner betaler kr 600 i greenfee
Greenfeespillere fra klubber uten baner betaler kr 800 i greenfee

Enkelt å administrere.

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

Flott forslag! Og i tillegg kommer byggingen av selve baneanlegget ;)

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Gledesdreper :-)

snappy

over 15 år siden

snappy

Nettopp... Enig med @lle Fugler.

Hva med investeringene.

I en anne tråd på forumet har jeg forslått at det kan godt koste 75 tusen kroner å melde seg inn i en golfklubb om man forventer meget god kvalitet. Ønsker man ikke kvalitet, ja da kan man kjøpe seg inn i en bane med 10 k Kroner i inngangs billett.

Finnes også for lite G&CC her i landet. Hadde vært herlig å kunne levere barna til basseng sjefen mens man selv gikk ut å spilte golf.

Koster, men det gjør alt.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Basseng er en glimrende idé. Da kunne vi få brukt klubbhuset til noe på vinterstid også.

Tore: Jeg blir med og graver :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her