Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvem vei går golf Norge?

Golfer1

over 16 år siden

Golfer1

Viser til artikkel i golf.no http://www.aftenposten.no/amagasinet/article3172120.ece

Artikkelen satt i gang noen tanker for min del.

1. Deler dere erfaringer med det som står der?
2. Har vi en resesjon i golf Norge?
3. Fremtidsutsikter?

jeg husker selv når golfen for alvor tok av i Norge, og kan med sikkerhet si at situasjonen ikke er den samme i dag. Spørsmålet er om dette vil ta seg opp igjen!

Forøvrig er det veldig kjipt å sitte på en andel man ikke får solgt, og blir tvungen til å betale avgift hvert år.

Spikkern

over 16 år siden

Spikkern

Heter det ikke Hvilken vei??

ja

over 16 år siden

ja

det heter hvilken

nei

over 16 år siden

nei

Hvilken vei går golf i Norge eller hvilken vei går Golf-Norge?

Eller hvilken vei går det med norskkunnskapene?

Lurttrillrundt

over 16 år siden

Lurttrillrundt

Angrer BITTERT på at jeg begynte med golf. Nå har jeg og kona betalt rundt 5000kr hver i 3 år uten at noen av oss har satt bein på banen denne perioden. Men i år har jeg nektet å betale og tilbudt klubben å overta spillerettene våre. De har sagt nei, men etter at jeg gjorde det klart at jeg ikke kommer til å betale en krone mer og har bedt dem dra saken opp i forliksrådet har jeg ikke fått flere purringer. Frykter imidlertid det værste. Kanske en god ide å danne en forening for aksjeselgere for å sette press på klubbene.

Golfer1

over 16 år siden

Golfer1

Reglene burde vært forandret. Det er ingen som helst grunn til å tvinge folk til å sitte med aksjene lenger.
Kan virkelig ikke forstå hvorfor de ikke blir forandret.

veggiss

over 16 år siden

veggiss

er vel et par saker som er på vei inn til domstolene nå fremover, så da får vi vel endelig avgjort lovligheten av dette.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Det er sikkert et tema i ulike klubber å endre dette, medlemmer kan til og med foreslå det!

Det oppfattes av mange som en håpløs ordning at aksjer/andeler ikke kan "innløses", og det kan skade klubbens omdømme og redusere rekruttering mm.

Namn

over 16 år siden

Namn

Det er ihvertfall noen klubber som har en mer fleksibel holdning, ref innlegget til Foooore:

http://www.grinigolfklubb.no/publish.asp?avd=1&page=publish&pt=news&nid=7797

Når reglene ikke blir forandret er det kanskje fordi ingen foreslår det?

Golfer1

over 16 år siden

Golfer1

På vestlandet koster fortsatt aksjene 15.000++, og jeg er livredd for å kjøpe en, for så at den skal synke i dass og jeg blir tvunget til å betale 5000 i året uten å få solgt..

Utvilsomt en stopper for rekruttering.

Buck Cherry

over 16 år siden

Buck Cherry

Det handler vel om å oppretholde drift også, men en som ikke vil spille bør kunne få selge tilbake for markedspris.
Banens stand avhenger av hvor mange som vil betale...

Spiller du mindre enn 10 runder i året er ikke aksje riktig løsning tror nå jeg.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Mener du seriøst Buck Cherry, at golfklubbene skal tvangskjøpe aksjer fra medlemmer som vil slutte å spille til en pris som er satt ut i fra tilfeldigheter?

Balle klorin

over 16 år siden

Balle klorin

Det er en vanskelig problemstilling.
På den ene siden setter den særegne aksje-ordningen i golfsporten et solid sossestempel på sporten og hindrer den fra å rekruttere de store massene.

På den annen side har man ikke kapasitet til å la så utrolig mange spille på banen, så sporten krever et nogelunde fast klientell.

Kanskje skal man innsé at nåværende ordning ikke er levedyktig, og heller satse på færre baner/økte tippemidler?

???

over 16 år siden

???

Merkelig hvor lite folk gidder å følge med. I stedet for å ta straffa for at man er slurvette skylder man på andre.

Så lenge jeg har vært med så er det medlemmene gjennom aksjene og medl.lånene som bekoster bygginga av banene. Ønskr du ikke spille mer melder du deg ut av klubben før 1. jan. og selger aksjen din. Det er ikke din skyld at markedsvrdien er lavere enn for noen år siden. Det er heller ikke din skyld at det har dukket opp postkasseklubber. Det er heller ikke din skyld at det er bygget minst 6 baner for mye på Østlandet de siste årene.

Ønsker vi fortsatt å ha nogenlunde kvalitet på banene våre er det du og jeg som må betale. Spillemidler får vi ikke, og det koster noen millioner å holde banen i brukbar skikk.

Oggi

over 16 år siden

Oggi

Lurer på om jeg må kjøpe aksje i nye Holmenkollen dersom jeg får lyst til å begynne med skihopp? Eller aksje i Bislett stadion dersom lysten til et spydkast skulle melde seg...
Hele eierskasps-strukturen i golf er gått ut på dato. Når (for vi er ikke der ennå) - golf blir akseptert som idrett, så blir det kanskje med golfanlegg som med andre idrettsanlegg. De eies og driftes for det meste av lokale mydigheter. Noen klubber (tippeligaen) har fått økonomi til å bygge egne anlegg. Slik vil det nok også bli innenfor golf.
Kanskje dette tidsskillet vil komme når Golf blir OL-gren..?

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Det kommer når jeg er dau!

Stompa

over 16 år siden

Stompa

Ja, det hadde vært fint om noen andre hadde betalt det lidenskapen vår koster :)

Oggi

over 16 år siden

Oggi

:-) Jeg forstår inderlig godt din skepsis. Dette sitter langt inne og er for mange klubber/baners del en økonomisk infløkt og komplisert historie. Det vil ta tid. Lang tid.
Men, håpet er at en vending til noe bedre kan starte, og da er jo aksepten av golf som OL-gren en kjærkommen milepæl.
Ønsker forøvrig Gunnar Bull et langt, aktivt og lykkelig liv, men parallellt håper jeg å få rett i mine antagelser om en begynnende strukturendring på eiersiden i norsk golf.
Ha en fin høst!

kevin

over 16 år siden

kevin

til ???: hvor har du det fra at man ikke får spillemidler(tippemidler)? det er jo bare visvas,golfklubber kan selvfølgelig søke om det de og,og hvert år er det flere golfklubber som får det.

Golfer1

over 16 år siden

Golfer1

Nettopp. Jeg syntes det er leit at lokale myndigheter har med andre idrettsanlegg i budsjettet. Mens golf blir "overlatt til seg selv".

Sosialistene som styrer landet annerkjenner vel ikke en 'rikmannssport'..

Uansett syntes jeg det er feil at man kan risikere å bli "stuck" med en aksje en ikke ønsker. Greit nok at den kan falle masse i verdi, men å bli tvunget til å betale årsavgift fordi ingen vil ha aksjen din blir jo utrolig feil.
Hadde alle visst om dette tror jeg golfNorge hadde vært slankere.

Buck Cherry

over 16 år siden

Buck Cherry

Yngve, - - nei, var ikke slik jeg mente det. Men synes det er uheldig at det er slik det har blitt. Men igjen, de leste kanskje ikke godt nok da de løste ut aksjen.

Men er enig i at kommunale midler burde vært med å subsidiere drift av baner da den helsemessige gevinsten her er enorm, også politisk. Den subsidien en bonde hadde fått for å drifte ett tilsvarende areal ville vel vært rettferdig føler jeg, uten at jeg vet hva det er verdt da eneste bondeting jeg bedriver å å gjøre klart til poteter med wedgene mine.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her