Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Match med hcp

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Et lite spørsmål:
Hvis "Per og Pål" spiller match mot hverandre, og Per har 6 slag mer enn Pål, da fordeles disse på index 1 til 6, MEN hva skjer hvis der er likt etter 18 og det første hullet har feks. index 2 ? Har da Per slag på hullet ?

Min "magefølelse" er at Per har 6 slag på Pål i hele matchen, og at de da er brukt opp etter 18.

Hva mener dere ? Vennligst skriv om det er "din mening" eller om det står i noen regler e.l.

Runar

over 21 år siden

Runar

Hm.... det ble litt feil: vi prøver igjen:

Et lite spørsmål:
Hvis "Per og Pål" spiller match mot hverandre, og Per har 6 slag mer enn Pål, da fordeles disse på index 1 til 6, MEN hva skjer hvis der er likt etter 18 og det første OMSPILL / EKSTRA hullet har feks. index 2 ? Har da Per slag på hullet ?

Min "magefølelse" er at Per har 6 slag på Pål i hele matchen, og at de da er brukt opp etter 18, ergo ingen slag på omspill.

Hva mener dere ? Vennligst skriv om det er "din mening" eller om det står i noen regler e.l.

Riktig svar er:

over 21 år siden

Riktig svar er:

Ved evt. omspill har spilleren brukt opp sine motatte slag. Dvs. ingen motatte slag ved omspill.

ball-striker

over 21 år siden

ball-striker

på side 132 i regelboken din står det hva R&A anbefaler tuneringskomiten å gjøre i dette tilfelle.

ball-striker

over 21 år siden

ball-striker

da må du lese regelboken bedre Riktig svar

backtee

over 21 år siden

backtee

man spiller videre med tildelte slag som de første 18. "Ball-striker" har helt rett. Det står klart i regelboken på annvist side 132

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Takk for helpen, men jeg konkluderer med at INGEN har riktig ;-).
Jeg har etter deres svar funnet frem det dere ref. til (håper jeg).

"Regel 33-6 bemyndiger komiteen til å bestemme hvordan og når en delt matchspill konkurranse eller likt resultat i slagspill skal avgjøres. Bestemmelsen bør publiseres på forhånd.

R&A anbefaler:

Matchspill

En konkurranse som ender med likt resultat bør spilles videre hull for hull inntil en side vinner et hull. Play-off bør starte på det hullet hvor konkurransen begynte. I en handicap konkurranse, bør handicap slagene gis som i den fastsatte runden."

ball-striker

over 21 år siden

ball-striker

trodde det var akkurat det jeg sa jeg da..hmmm..så måtte da Nyrud ha riktig og ikke jeg..ja ja

Runar

over 21 år siden

Runar

Tenkte at jeg ville få en kommentar der ja..... Jeg var litt for rask, men minner om ";-)" der da... hehe...

Ball-striker hadde helt rett. Beklager :-)

Peder Aas

over 21 år siden

Peder Aas

.... men som regel sier vi vel at dersom det er likt etter 18, så vinner han med lavest hcp, eller hva ?

Som regel

over 21 år siden

Som regel

pleier vi vel å følge regelboken, gjør vi ikke?

Peder Aas

over 21 år siden

Peder Aas

joa, så når dere skal ut på hull 1 igjen så må de 4 som har booket tid pent finne seg i å vente ;-)

ball-striker

over 21 år siden

ball-striker

vær litt kreativ a og ikke en dum kverulant, er det bare en vennskaplig match så gjør opp om seieren på putting green el nærspill da vel.
i klubbturnering eller NGF regi må nok den start tiden vente ja.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her