Gunnar Bull
- Nå kunne man selv velge om man spilte "ekte" eller trenings-golf.
- Handicap-kortet var gammaldags, pc-registrering er en naturlig utvikling.
Siden da har det gått to og en halv sesong, og mine erfaringer er ikke lenger like positive. Her er det som - etter min mening - fungerer dårlig:
1. Handicap-registreringen på Golfbox. I følge regelen skal man SI FRA hvis man vil spille en hcp-tellende runde, eller helst registrere seg på forhånd. Man må da uansett få en "markør" som skal godkjenne scoren i ettertid.
Jeg tror jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har hørt noen si "jeg spiller hcp-tellende" før vi har gått ut. Jeg prøvde det selv i starten, men glemte det nesten alltid. Kom på det etter en stund, men da var det for sent. Å registrere runden i proshopen før start ga jeg også fort opp. Alt for ofte var det kø, skjermen virket ikke osv...
Skal jeg være helt ærlig, så var det faktisk både koseligere og enklere slik det var før. Gikk du en god runde, så ble det nedskriving og litt latter på terrassen. Nå føler jeg bare at jeg må plage noen med enten å registrere i shop'en, eller ev be dem å sjekke golfbox'en sin så raskt som mulig hjemme. For hvis ikke, så får du ikke registrert neste runde...
2. Selve regelsystemet gir enda større rom for tolkninger.
I og med at de aller fleste turneringer bygger på handicap, så er det vanskelig å ikke ha et forhold til det. Og er det en måte det er lett å jukse på, så er det hvordan man velger å føre opp rundene sine.
Det finnes i praksis ingen regel for hva som er selskapsrunde og hva som er handicaptellende. Det er helt opp til hver enkelt spiller å bestemme selv.
Jeg har for tiden 6,7 i hcp. Hvis jeg ønsket det, ville jeg lett kunne ha både 5 og 10. Begge deler mer eller mindre "lovlig", begge deler etter hvordan jeg ville tolket regelen. Hvilken tolkning er riktig? Det finnes det ikke noe svar på. Dette har derfor blitt enda verre med de nye reglene.
Konklusjon:
Jeg er normalt positiv til forandring, men jeg må helt ærlig innrømme at jeg sliter med å se at de nye reglene som NGF har innført har vært positive for norsk golf.
I år gidder jeg ikke lenger plage verken andre eller meg selv med å registrere rundene mine. Jeg spiller forhåpentligvis noen slaggolf-turneringer som gjør at jeg får mine nødvendige justeringer, and that's it.