Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Fremskritt - frem eller tilbake?

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Da det nye systemet for registrering av hcp ble innført for snart tre år siden, var jeg i utgangspunktet positiv. Forandring fryder, og fordelen var først og fremst:
- Nå kunne man selv velge om man spilte "ekte" eller trenings-golf.
- Handicap-kortet var gammaldags, pc-registrering er en naturlig utvikling.

Siden da har det gått to og en halv sesong, og mine erfaringer er ikke lenger like positive. Her er det som - etter min mening - fungerer dårlig:

1. Handicap-registreringen på Golfbox. I følge regelen skal man SI FRA hvis man vil spille en hcp-tellende runde, eller helst registrere seg på forhånd. Man må da uansett få en "markør" som skal godkjenne scoren i ettertid.

Jeg tror jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har hørt noen si "jeg spiller hcp-tellende" før vi har gått ut. Jeg prøvde det selv i starten, men glemte det nesten alltid. Kom på det etter en stund, men da var det for sent. Å registrere runden i proshopen før start ga jeg også fort opp. Alt for ofte var det kø, skjermen virket ikke osv...

Skal jeg være helt ærlig, så var det faktisk både koseligere og enklere slik det var før. Gikk du en god runde, så ble det nedskriving og litt latter på terrassen. Nå føler jeg bare at jeg må plage noen med enten å registrere i shop'en, eller ev be dem å sjekke golfbox'en sin så raskt som mulig hjemme. For hvis ikke, så får du ikke registrert neste runde...

2. Selve regelsystemet gir enda større rom for tolkninger.

I og med at de aller fleste turneringer bygger på handicap, så er det vanskelig å ikke ha et forhold til det. Og er det en måte det er lett å jukse på, så er det hvordan man velger å føre opp rundene sine.

Det finnes i praksis ingen regel for hva som er selskapsrunde og hva som er handicaptellende. Det er helt opp til hver enkelt spiller å bestemme selv.

Jeg har for tiden 6,7 i hcp. Hvis jeg ønsket det, ville jeg lett kunne ha både 5 og 10. Begge deler mer eller mindre "lovlig", begge deler etter hvordan jeg ville tolket regelen. Hvilken tolkning er riktig? Det finnes det ikke noe svar på. Dette har derfor blitt enda verre med de nye reglene.

Konklusjon:
Jeg er normalt positiv til forandring, men jeg må helt ærlig innrømme at jeg sliter med å se at de nye reglene som NGF har innført har vært positive for norsk golf.

I år gidder jeg ikke lenger plage verken andre eller meg selv med å registrere rundene mine. Jeg spiller forhåpentligvis noen slaggolf-turneringer som gjør at jeg får mine nødvendige justeringer, and that's it.

jonag

over 16 år siden

jonag

Det gode:
At nå har folk et oppdatert hcp i golfbox og dermed er det enklere å kjøre turneringer derfra.
Det dårlige:
At man nå ikke må justere seg ned i hcp når det går bra.

Jeg gav opp hele styret siden det ble enda mer fokus på hcp, drive å planlegge på forhånd, bare stress. Golf kan jo være litt kos også. Endrer hcp bare i turneringer og dette året er det negativt for meg da jeg spiller dårlig. Går saakte opp.

Alternativet er å alltid spille hcp-tellende, men da blir det mye poengstyr, alltid synes jeg.

Sentralt registrert hcp er vel et must idag, men kanskje man skulle gått tilbake til å alltid justere ned, men ikke opp i selskapsrunder, og bare justerer opp i turnering.

Enig med deg at man kan "jukse". Før hadde alle et hcp som representerte graden av gode golfrunder. Idag har man mer et hcp som representerer et vektet snitt av alle runder, eller av et utvalg runder eller av kun turneringsrunder.

Derved har noen for lavt hcp, og noen for høyt hcp om man sammenligner.

At alle må justere på alle runder funker ikke.

Golf er faktisk mye mer enn stableford. Egentlig er stableford noe stort tull. Her kan en spiller som går feks 4 over netto og har kun ett katastrofehull sammenligne seg med en som går jevnt og på sitt hcp netto. Men sånn er det vel...

generelt har nok endel gått opp i handicap, dvs de scorer bedre i handicapturneringer.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

NGF har gjort det enklere for sandbaggerne.
De burde bruke tiden og ressursene på noe bedre enn å forsøke å kontrollere medlemmenes hcp.
Og jeg har ennå ikke sett en leder av Hcp-komite som har justert spillere som har for høy hcp. Sandbaggerne koser seg med det nye systemet.

Jeg gidder ikke å ta det så alvorlig med å si fra på forhånd på treningsrunder og jeg krever det slettes ikke av andre hvis de ønsker en kvittering i Golfbox etter runden.

Mange jeg kjenner gidder ikke å registrere runder i ren protest mot systemet.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Bra poeng jonag;
"men ikke opp i selskapsrunder, og bare justere opp i turnering."

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Det finnes flere alternativer.

Hvorfor i alle dager skal Norge ha sin egen modell på hvordan handicap registreres og brukes?

Hvorfor er alternativet å justere handicap bestandig?

Mange tråder hvor det diskuteres handicap blir det dratt paralleller til hvordan dette gjøres i England, Skottland, USA, etc.

Vel, i Skottland justeres hcp kun under turneringer, og alle klubber arrangerer klubbturneringer for medlemmene hver måned.
Hvor mange norske klubber arrangerer månedlige slagturneringer for alle medlemmer?

Inkluderende turneringer uten stableford, uten handicapbegrensninger, og uten krav utover å møte opp, spille golf og ha det hyggelig.

Jeg tror at den nye modellen ville funket bedre dersom klubbene var med på å dra lasset ved å tilby nettopp dette.
sånn som det er nå, så blir det som Gunnar Bull sier, slitsomt å regulere handicap.
Hvorfor skal dette ansvaret ligge på spilleren?

veggiss

over 16 år siden

veggiss

gjør det enkelt. snittscore på de 10 siste rundene (ta bort den beste og dårligste runden), og vips, har du handicap.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Hvordan skal du holde oversikt over det da?
til enhver tid beregne snitt, eller golfbox?
skal golfbox hele tiden fjerne beste og dårligste runde?

Jeg tør påstå at det å regulere på turneringsspill er enklere å vedlikeholde.... ;)

Hiks

over 16 år siden

Hiks

Jeg ser ikke helt problemet i denne diskusjonen. jeg har bare spilt i ett par år, men første året hadde vi det papirbaserte justeringskortet, der man førte selv. eneste forskjellen nå er jo at man fører justeringen på en pc og at markør godkjenner dette på sin profil.
funksjonen er jo fremdeles den samme.
skulle man ikke tidligere også si ifra at man spilte hcp tellende før runden? man måtte jo tross alt inn å stemple i proshop før man spilte.
man velger jo i dag selv også om man vil føre runden inn i golfbos etter endt runde. spiller man en god runde som fører til nedskrivning så fører man selvsagt inn denne. samme om man har annonsert at man spiller tellende og spiller ræva, så får en heller ta konsekvensen å skrive seg opp det lille det koster..

Golfbox er et verktøy som gjør administrering og kontroll av hcp mye enklere for komiteer og ikke minst i forbindelse med turneringer. så for min del mener jeg helt klart at det er fremgang med ett slikt system. forskjellen er minimal fra det gamle systemet, det er bare elektronisk nå.

Forøvrig er jeg enig med veggis at et justeringssytem som går mer på snittscore over flere runder hadde vært et bedre og mer reelt system.
i mitt tilfelle må jeg spille 34 poeng eller bedre for å unngå å skrive meg opp iflg golfbox. skal ikke mye feil til for å skrive seg opp noen ganger da.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Ingen tvil om at snittscore gir riktigere resultat.

Det du sier har blitt bedre er faktumet at vi gjør dette elektronisk.
ikke endringen i systemet, som nå gir oss mulighet til å velge om vi spiller tellende eller ikke.

Før måtte du ikke si ifra på forhånd, men kortet måtte stemples dersom du skulle skrive deg opp!!!!

Problemet er at dagens system gjør at det er opp til enhver spiller å avgjøre hva som er hans/hennes handicap.
hvem som helst kan jukse så mye de vil, og de idiotene som jukser, spiller masse stablefordturneringer og vinner alt de skubber borti.

Med et system som baseres på score i turneringer, så ville juks i hverdagen være en saga blott, for det er ingenting å hente på å jukse lengre.

snittscore er vel og bra, fordi det gjenspeiler en periodes handicap, men her kommer jukse-elementet lett inn igjen, og vi kan bestemme selv om vi vil ha høyt eller lavt handicap.
skal vi delta på Peugeot Golf Challenge, så kan vi bare spille 10 dårlige runder(les ikke nødvendigvis spille dårlig, men skrive et scorekort som fører til oppjustert handicap).

Juks i stableford-turneringer er vel det største problemet vi har i dagens system, og det har ikke blitt bedre med det nye opplegget.

Ser dere den, Hiks og veggiss?

Foooore

over 16 år siden

Foooore

De som vil "jukse" gjør det uansett system, vil jeg tro.

Jeg har ikke endra min væremåte etter golfbox, ei heller de jeg spiller med. Null endring.

Golf spilles fra tee til green, og deretter i hull, ha det gøy!

veggiss

over 16 år siden

veggiss

de som vil jukse kommer til å gjøre det uansett. det jeg mener er at hcp basert på snittscore faktisk vil kunne reflektere den aktuelle spillestyrken bedre enn dagens som er basert på poeng. det funker i usa, burde kunne funke her også.

Lawinth

over 16 år siden

Lawinth

Ser ikke helt poenget med alle problemene dere beskriver.
Gjorde noen erfaringer i begynnelsen med å registrere tellende runde før spill, men dette medførte blokkering for videre score inntil markør hadde bekreftet i golfbox.

I strengt tatt alle runder i år fører jeg score på pc'n hjemme etter endt runde og legger selv inn markør for runden med medlemsnr, navn popper da opp selv, uavhengig av hvilke klubb denne kommer fra, eller enda enklere om en favorittspiller har vært markør.
På denne måten trenger ingen å bekrefte score etter registrering.

Selvfølgelig fører jeg alle runder i golfboxs og mit hcp justeres mye ned og litt opp en gang i blandt.

De som er redd for å skrives opp har jeg lite forståelse for da de må ha ca 25 runder under buffersone for å få tildelt ytterligere 2 - 3 slag.
For de fleste lar det seg vanskelig gjøre i løpet av en sesong.
En fugl har også visket meg i øret at det ikke er mulig å skrive seg opp med mer enn 2 i hcp i løpet av sesongen, men om det er riktig vet jeg ikke. Det er uansett mange runder under buffersone.

Tror heller det burde vært en kontroll i forbindelse med turneringer som går på at om en ikke kan vise til et visst antall tellende runder siste ? måneder mister en automatisk f.eks 2 - 3 av de tildelte slag i turneringen.
Da har en i vertfall tatt luven av noen hcp juksere.

Var selv med i Dinners landsfinale på Losby i fjor hvor det etter premieutdeling ble omtalt en person som ble disket året før.
Han hadde toppplkassering 3 år på rad uten nevneverdig endring av hcp fra år til år. Normalt er det jo en bragt å treffe toppform den aktuelle dagen i året, tre år på rad
Han fikk jo med seg noen gode premier årene før han ble konfrontert med fakta, og valgte å trekke seg uten noe mer om og men.

Jeg antar at det er disse episodene vi ønsker å luke ut, og om en ikke har tilstrekkelig med tellende runder så er vel mye gjort om en mister et par tre slag.
Men når det er sagt har vi vel alle hatt dagen hvor duff og shank har vært fraværende, og en har fullført runden med samme ball. Da har jo scoren lett for å være rimelig ok.
(Justerte du forresten hcp ditt da?)

lawinth

over 16 år siden

lawinth

Yngve skrev:
Før måtte du ikke si ifra på forhånd, men kortet måtte stemples dersom du skulle skrive deg opp!!!!

Jeg sto selv i proshop i 2005 når vi hadde denne lange lappen. Min påstand er at minst 2/3 av all stempling ble gjort etter runden, antagelig enda mer.
Av akkurat samme årsak som i dag. Vi "glemmte" å si fra at vi skulle ha en tellende runde.
Ser derfor ikke helt den stor forskjellen, utover mangelen på den ovennevnte delen med sosial kaffe og latter rundt den lange remsa etter runden.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Lawinth,

du sier du ikke ser problemet, men ramser opp eksempler på alle problemene som faktisk finnes rundt dagens system.

hva mener du egentlig?

Handicap er opprinnelig laget for å utjevne forskjellen mellom gode og ikke så gode spillere i match.

Slik systemet er i dag, så kan vi, som du skriver, skrive oss opp maks 2 poeng pr. sesong hvis ikke klubbens handicapkomitee avgjør at du får skrive deg ytterligere opp.

Modellen din med å skrive folk ned dersom de ikke spiller tellende runder er jo umulig å gjennomføre. Den vil jo påtvinge folk som spiller lite et fullstendig feil handicap.

Etter min mening, er det kun to modeller som vil vise spillestyrke og være noenlunde rettferdighet i forhold til hva handicap faktisk skal brukes til, og ingen av disse modellene er i bruk i Norge, men i flere andre land, som er langt større enn Norge(noe som ikke skal så mye til) innen golf og som har lengre tradisjoner enn Norge.
Her til lands er jo noen faktisk mer opptatt av hvorvidt vi sier putt eller pøtt enn å komme seg på banen og spille golf.

Snittscore er en kanonbra måte å vise sannferdig spillestyrke på, men jeg mener det er alt for enkelt å jukse seg til et lavt eller høyt handicap på denne måten. spill 10 dårlige runder og få masse ekstra tildelte slag.
Systemet i USA har nemlig ingen begrensning på hvor mye du justeres opp og ned i løpet av sesongen.(hvis det jeg har blitt fortalt er korrekt, noe jeg ikke signerer noe papir på selv, hehehe).

Ved bruk av markør i slagturneringsspill som eneste måten å få justert hcp på, så har du eliminert veldig mange potensialer for juks, og får ikke lengre kompiser til å godkjenne at du får en mulligan, at du tar en putt, at du får lov til å droppe deg fritt ut fordi det er så urettferdig at ballen havnet der og der, at du løfter opp ballen for å sjekke om den er din når den ligger i roughen, etc. etc.

Jeg har sett alle disse variantene så mange ganger på hverdagsrunder, og jeg beskylder forsåvidt ikke folk for å jukse bevisst ( smør på flesk ) men det handler vel om hva slags forhold folk har til regler i selskapsrunder kontra turneringsrunder.

At vi faktisk bruker et elektronisk system for registreringen må ikke blandes med systemet som er laget for justering av handicap.
Det elektroniske er bra mener jeg, selv om golfbox har sine feil, men vi må skille mellom handicapsystemet og det elektroniske registreringssystemet dersom vi skal komme videre i diskusjonen.

forøvrig mener jeg Gunnar Bull har startet en bra tråd som er verdt å diskutere også :)

Dilter

over 16 år siden

Dilter

Vedrørende de to forskjellige måtene å måle spillestyrke på (EGA: stableford, USGA: snitt av 10 beste av siste 20 runder (kjenner ikke til hvordan beregningen gjøres i CONGA)) så virker som det i praksis ikke er så veldig store forskjeller.

Jeg har ført statistikk i et par år over både handicap slik det registreres i Golfbox og "handicap index" utregnet i henhold til USGA-systemet og det er vanligvis ikke så store forskjeller ute og går (maks 1,5 slag i mitt tilfelle denne sesongen), men det er større variasjon i hcp-index enn i "norsk" hcp (spesielt i år, siden jeg stort sett har gått opp).

Er forresten enig i at hcp helst bør reguleres gjennom turneringer. Det funker rimelig bra. I vår klubb har vi en ukentlig 9-hullsturnering og vi har nå begynt å regulere alle i kategori 3, 4 og 5 etter hver turnering. Fin måte å få flere til å delta i klubbturneringer på også.

Til Dilter

over 16 år siden

Til Dilter

Jeg har gjort samme erfaringer som deg.

Føler at spillet mitt har vært dårlig i år (har kanksje høye forhåpninger selv).

Ved å bruke USGA-metoden ville handicapet mitt i øyeblikket vært 1,1 høyere.

Dvs. ikke noe vesentlig forskjelling fra mitt norske handicap.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg er enig i at det kanskje er tid for å forandre det norske folks holdning til handicap og selskapsrunder.

Alle klubber burde ha minst en fast dag per måned (gjerne mer) hvor man spilte slagturnering for justering av hcp. Turneringen trenger jo ikke være komplisert med fastsatt tidspunkt, det kan holde at folk leverer inn signert scorekort.

Alle vanlige selskapsrunder blir dermed ikketellende, på lik linje med de som i dag har under 4,5 i hcp. Det vil også bli et mer rettferdig forhold mellom disse. Per i dag er det atskillig mer enn 4 slag forskjell mellom en 1-handicaper og en 5-handicaper.

Dette ville trolig føre til at de flestes handicap ble høyere enn det er i dag. Det gjør vel ingenting?

Mange er i dag redde for turneringer, og tar dem alt for alvorlig. Dette ville forhåpentligvis føre til at vi fikk et mer normalt forhold til det å spille konkurranser. Det gjør vel heller ingenting?

Svakheten blir ev de som er nybegynnere, eller som sliter med å etablere et handicap...

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Å etablere handicap kan fortsatt være like enkelt som før.

eller du kan drite i grønt kort og gi folk handicap når de har bestått en prøve.

kanskje endre på hva som er i fokus under opplæring også.

Jeg mener hele fundamentet må endres dersom vi skal få til en endring, og med de som sitter i NGF i dag, som hyller stableford og sender høyhandicappere rundt i landet for å slope golfbaner, så kan vi ikke forvente at dette vil skje fra den kanten.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

NGF? Jeg vil si NGF er MINST like viktig for norsk golf, som Verdikommisjonen er for det norske folk.

MINST!!!

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

lol....

Dilter

over 16 år siden

Dilter

Forstår ikke helt hva handicapen til den som sloper baner har med saken å gjøre. I utgangspunktet er det snakk om å registrere en rekke, stort sett objektive, parametre i et dataprogram. At reglene ikke følges ved oppmåling ligger vel heller hos klubbene.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Dilter,
du snakker om en ideell verden.
det er mange "stort sett objektive parametre", men spillerne skal oppfatte banen også.
de som sloper banen har ikke forutsetninger for å forstå spillet utenfor sin egen oppfattelse, som selvsagt er begrenset til sine egne evner.

Hvis det du sier hadde stemt med virkeligheten, så ville ikke mange norske baner hatt den slopen de har i dag.

på min hjemmebane får jeg flere slag enn på Miklagard for eksempel.
ut ifra parametrene til sloping, så skal Miklagard MINST ha like mange slag på mitt hcp som Tyrifjord.

Det var bare et eksempel, men det er bare å se på tabellene rundt omkring, så er det lett å se at mange baner er slopet helt merkelig.

sloping er forøvrig bare et sidetema her, men alikevel interessant siden det i høyeste grad påvirker handicap hos folk.

forøvrig så er min personlige mening om de objektive parametrene at det er umulig å følge en objektiv vurdering når alle baner selvsagt har store variasjoner i utfordringer, utforming, lengde og design.
Disse er ikke fastsatte parametre, men vil påvirke slopen, og dermed påvirkes av de som sloper.

kevin

over 16 år siden

kevin

Jeg synes det er altfor lett å skrive ned hcp sitt her på scangolf,mener å ha lagt merke til at Yngve har skrevet seg minst en eller to ganger i løpet av denne tråden:)

Joke aside: det gamle systemet hadde sine svakheter,og det nye har det også. Kan vanskelig se at det finnes et vanntett system for dette.
Ideen med å bare regulerer hcp i turneringer er ok i utgangspunktet,men:
- hva med de som ikke spiller noen turneringer for de risikerer å skrive seg ned før en stableford turnering de gjerne vil vinne? skal man da ha krav til hvor mange turneringer man må ha spillt?
- det er svært få turneringer utenfor perioden mai-september,hvordan skal man få regulert hcp da? hvis man ønsker å delta i en turnering i mai som har hcp begrensninger,men ikke har muligheter til å få regulert hcp før dette? virker litt "urettferdig"

Jeg skjønner ikke helt den greia med at man skal avtale på forhånd om det skal være hcp tellende eller ikke. Spiller man etter reglene og scorer utenfor sin buffersone så burde man regulere hcp. Isåfall ville man kanskje brukt forslaget med et snitt over så og så mange runder,men ser for meg en liten utfordring teknisk og praktisk.

Jeg ønsker å ha riktigst mulig hcp og justerer stort sett hver gang jeg scorer utenfor buffersonen. Scorer jeg i overkant bra en dag og må skrive meg ned masse,ja da er det nivået mitt der og da. Scorer jeg dårlig så må jeg skrive meg opp. Her synes jeg vel det er litt stort gap mellom hvor mye man kan skrive seg ned og hvor lite man kan skrive seg opp.

jonag

over 16 år siden

jonag

Jeg synes ideen med å kun justere handicap i turneringer høres bra ut. Fordi, hva skal man ellers trenge handicap til enn i deltagelse i en turnering ? For selskapsrunder trenger man jo ikke handicap ??

Og de som da har spilte i flere år uten å deltatt i en turnering og derved ikke har handicap. De må vi finne en måte å få et starthandicap de kan bruke i turnering. Kanskje de må delta i en kvalifiseringsklasse første 1-2 gangene før de har et turneringshandicap som kan gi en plassering.

Om man da ikke er med i turneringer så har man ikke handicap, om man ikke deltar i nok turneringer ett år, så mister man handicappet.

Som sagt, hva skal man med handicap når man ikke er med i turneringer ?

hackz

over 16 år siden

hackz

Enig med Kevin, litt for stort gap mellom opp og ned.

Og enig med Jonag. Kan jo feks si at man må ha rega 2-3runder innen 2uker før turnering. Regne hcp rent ut i fra disse rundene.

Folk som jukser vil det alltid være- uansett.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Jeg synes det er litt morsomt at alle som sier de ikke ser problemet enten innrømmer at de ikke følger disse nye reglene, eller ramser opp eksempler på nettopp problemene med systemet.

Kevin, du sier at du ikke gidder å avtale på forhånd eller forhåndsregistrere en runde som tellende, og det er klart at hvis du er en rettskaffen man som følger golfreglene, så er dette uproblematisk for deg, men nettopp det at du ikke registrerer eller melder ifra på forhånd gjør jo at dette må være en falitterklæring på det nye systemet, som er lagt opp etter at folk skal melde ifra på forhånd.

Ergo, følger man ikke systemet, så er ikke systemet et problem :)

forslagene om å ha krav til antall runder spilt, og at man må få spille en tellende runde før en handicapturnering er jo også helt umulig å administrere.

Handicap vil du kunne ha uansett, men som det blir sagt, så er det faktisk kun i handicapbaserte turneringer at man har bruk for dette handicappet.
Det å spille turneringer er assossiert med frykt for å konkurrere, og det kan man jo forstå, for det er svært mange som har stort opplegg foran hver turnering, mens det eneste man egentlig trenger er et scorekort, en markør og en til å ta imot scorekortene når runden er ferdig.

For at hensikten med å kun justere i turneringer skal kunne bli en realitet, så må samtlige golfklubber innføre faste slagturneringer for medlemmene.

for eksempel kan man si at alle medlemmer som spiller hver andre lørdag i måneden automatisk er med på medal/slagturering, så sant de har en markør.

samme med en ukedag, så har man dekket opp for både helgespillerne og ukedagsspillerne.

Seniorer, damegrupper, herregrupper etc. arrangerer ofte sine egne turneringer også, så alt i alt, så bør det være mange muligheter for å få til dette.
litt godvilje fra forbundet, litt fra klubbene, og en god planlegging og turneringeskalender hos klubbene, så er mye gjort :)

kevin

over 16 år siden

kevin

Vel,ordrett sa jeg vel ikke at jeg ikke gidder å si ifra på forhånd. Men at jeg ikke helt skjønner poenget med å ha den regelen. Folk som spiller med meg vet at jeg regulerer hcp når det skal gjøres. Og spør folk meg så svarer jeg selvfølgelig ja. Jeg hører nesten aldri noen si ifra om dette på forhånd,eller at folk registrerer det i kortterminalen på forhånd. Så kan man si at det ikke er systemet det er noe feil med,men at folk ikke følger reglene. Jeg tror heller at folk vil ha det enklest mulig,slippe all mulig registrering eller muntlige avtaler på forhånd. Det er iallefall det jeg ser i praksis.

Det er en interessant debatt og mange gode forslag,men hver gang jeg leser et nytt forslag så finner jeg "feil" med det. Som f.eks å ha begrensninger på hvilke periode og dager man kan regulere hcp sitt. Tror nettopp begrensninger og "byråkrati" er det som gjør at folk ikke følger reglene. Ting må være enkelt

Det viktigste er vel at folk som stiller i hcp turneringer har mest mulig riktig hcp. Er litt usikker på hvordan man kommer dit,men har tro på det å regulere hcp hver gang man ikke spiller i buffersonen vil gi mest mulig riktig hcp. Men igjen,det virker noe ulogisk å kunne skrive seg så lite opp og regelen om maks opp 2 hcp poeng i året er vel modent for revurdering og. Virker litt som man legger opp systemet for at folk ikke skal "jukse" med å ha for høyt hcp...litt destruktiv tankegang.

Nokensynser

over 16 år siden

Nokensynser

Skulle nesten tro man diskuterte fordeler eller eller ulemper med et eu-medlemsskap eller noe tilsvarende viktig. Man kan jo uansett ikke lage et system som er jukseumulig?? Og la nå de stakkarene som synes det er verdt å jukse få lov til å gjøre det. Så vinner de kanskje 12 nye baller, får et fint diplom eller til og med en liten pokal. Vov!!!

Poenget for meg er jo å få en indikasjon på om jeg har spilt ok eller ikke. og det får jeg når jeg har et nogenlunde riktig hcp. det kan da ikke være spesielt kult å være en juksemaker med altfor høyt eller altfor lavt hcp og så gå en haug med runder på hhv midt på 20-tuller eller midt på 40-tallet? Så kan man diskutere om banene er riktig slopet etc. men det er en annen diskusjon.

Og at verden går fremover i forhold til å sitte igjen med en lefse av et scorekort på slutten av sesongen vs elektronisk føring skal du jo være bra bakstreversk for å bestride. De gamle scorekortene kunne lett manipuleres, og det kan føring i golfbox også gjøre.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg er veldig enig med Kevin i at det bør være enklest mulig. Men Yngve har også rett i at Kevin gjør det enkelt FORDI HAN IKKE FØLGER REGLENE.

Kevin regulerer hcp akkurat slik som meg i fjor, så jeg mener ikke at det er noe etisk galt ved det. Men at det er en falliterklæring for "fremskrittet" er etter mitt skjønn helt åpenbart.

Jeg tror de aller fleste - ihvertfall etter en stund - IKKE følger reglene men lager sine egne løsninger som er enklere enn det nye registreringssystemet.

Det er forsåvidt et av mine poeng. Ja, verden burde gå fremover, men golfbox kontra "den gamle papirlefsa" er et uhyre vaklende skritt i riktig retning.

Er det morsommere å spille golf nå enn før? Jeg synes ikke det. Jeg synes det har blitt litt tristere. Vi har mistet noe positivt og fått noe irriterende istedet!

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Jeg er helt enig i at dette bør være enklest mulig, men er veldig uenig i at det å registrere score for hver runde utenfor buffer gir riktigst handicap.

Hvis du som 16,6 handicapper spiller en kanonrunde på 78 slag, så får du på en typisk norsk bane 50 - 52 poeng, og må skrive deg ned til nær 11-12 i hcp.
Når du så neste gang spiller 104 slag, så har du kanskje 24 poeng, og får skrevet deg opp, men er fortsatt på 11-12 i hcp....

Dette systemet er lagt opp til å reflektere den beste runden du har spilt. Det har alltid kommet ganske klart frem i det norske systemet.

kevin

over 16 år siden

kevin

Takk for uthevingen GB:) hørtes nesten ut som jeg ikke følger reglene generelt,la meg avkrefte det. Men satt litt på spissen da; alle de som legger meg inn som markør og vil ha godkjent scoren sin,skulle jeg da si nei til de som "glemte" eller lot være å si at det var hcp tellende runde? Jeg synes det ville vært smålig. Og litt mot sin hensikt ville jeg tro.

Jeg synes at turneringer generelt er veldig greit,da slipper man å tenke på om man skal spille hcp tellende eller ei.

Synes det er en større falliterklæring at man må lage et system som skal "hindre juks". At endel har holdninger som tilsier at de vil beholde et høyt hcp fordi de kan gjøre det bra i stableford konkurranser kan jeg bare ikke begripe. Jeg har stort sett spillt stableford konkurranser,men har alltid vært opptatt av å komme lavest i hcp. I fjor jobbet jeg hardt for å komme under 18 i hcp for å få være med i klubbmesterskapet,men klarte det ikke før uka etter.Kanskje fikk jeg mindre poeng i en annen konkurranse,who cares. Jeg ser bare nedover,eller oppover om man vil.

Jeg synes golf blir bare morsommere og morsommere,kanskje fordi jeg begynte sent. Lar meg ikke irritere så veldig mye over dette,elektroniske kort har nok kommet for å bli sammen med golfbox. Men at man har mye å gå på når det gjelder dette rundt hcp og registrering osv...det er det liten tvil om

kevin

over 16 år siden

kevin

@Yngve: men det ville jo skjedd om jeg hadde gått på 78 i en turnering også. Jeg mener at hcp burde kunne "flyte" litt mer,slik at man kan skrive seg opp mer. Slik at man ikke får et unormalt lavt hcp for lang tid framover ved en kanonrunde.
Hva mener du hadde vært riktig i ditt eksempel da?

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Jeg synes du har en super holdning til golf, Kevin, og jeg er helt enig med det du skrev nå.... :)

Nei, at det blir det samme med turneringsjustering er helt riktig, og det vil ikke være annerledes, annet enn at hcp ikke justeres så ofte.

Det tror jeg vil gjøre hcp jevnere, og at de som er interessert i golf som spill, vil få et mer korrekt og jevnere hcp.

Det som da må bort, er begrensningen på å justere seg opp, for disse som spiller slagturneringer vil til enhver tid vise sin spillestyrke.

at man ikke kan skrive seg like mye opp som ned er jeg enig i, siden det å skrive seg ned er et tegn på ferdighetsforbedring, mens oppskrivning som oftest er kun et tegn på en dårlig runde, og kan ikke straffes like mye som det belønnes å spille bra.

bare min mening da... :)

meresynsing

over 16 år siden

meresynsing

Kan ikke se problemet med juksing; de skal jo leve med det selv. Og det er klart; er man en einstøing uten noen kompiser man spiller golf med eller at ALLE kompisene jukser så kommer man greit unna det.

Selv er jeg i en krets med 15-20 kompiser/bekjente som spiller en del, og av og til er vi med i turneringer. Og vi arrangerer turneringer internt. Uformelt javel, men noe sniking tolereres ikke. Det har vært enkelte som har vært litt forsiktige med å skrive seg ned, men utarter det får de jaggu høre det, og nå er det ikke noe problem lenger. Vi har vel alle hatt våre runder på +/- 45 poeng på et stadie, men på et tidspunkt er det historie og 37-38-39 er man superfornøyd med.

Og systemet fungerer faktisk for alle jeg kjenner, spillestyrken over tid reflekterer hcp på stort sett alle sammen. Kanskje bortsett fra de som spiller altfor lite og sliter med å spille til hcp'et sitt når de først tar en tur.

Det er jo ikke mulig å lage et system som er 100 % i denne sammenhengen. Og med litt sunn fornuft så synes jeg faktisk at det fungerer fint slik det er. Kan ikke på noen måte se at min opplevelse av golf ville blitt positivt påvirket på noen som helst annen måte. Og vi er jo ute og spiller helt frivillig, og stort sett så konkurrerer vi jo bare med oss selv. Det er en mager trøst å spille bedre enn kompisene når man har hatt en drittrunde selv. Spiller man bra men en annen har en enda bedre dag, ja så er det helt ok. Eller hva?

Er det noen snikere som vil oute seg selv eller lurer på hvorfor ingen vil spille sammen med de ;)?

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg synes et av svakhetene med dagens system er at det ikke finnes en standard. Mer eller mindre alle bestreber å ha et "riktig" handicap, men tolkningen for hva som er "riktig" er helt forskjellig.

Her er et utvalg med varianter blant oss golfere for å få "riktig" handicap:
- å regge alle sine runder uansett
- å regge alle runder unntatt når man ikke vil (= treningsrunde)
- å regge kun på turneringer
- å regge de rundene man er fornøyd med
- å regge minst mulig, fordi "jeg vil spille på hcp'et mitt"

Jeg er med på golfliga i år. Morsomt konsept, og morsomt å treffe golfspillere fra andre klubber.

Men når man møter en påstått 10-handikapper med perfekt sving som er misfornøyd med 78-runden sin, da er det ikke så veeeldig morsomt lenger.

Jeg innser selvfølgelig at intet system kan stoppe juks. Men det nye systemet har uansett gjort det enda lettere å regulere som man selv vil.

synseren

over 16 år siden

synseren

En fyr med 10 i hcp som er misfornøyd med en 78-runde er det jo bare synd på, hva tenker han på? Ok, surt der og da, men jeg vil anta at du har mer glede av golfen din enn han. Som kanskje rasker til seg noen gratis baller og noe mer i ny og ne. Men jeg tenker jo at det ikke kan være så mye gehør å få blant kjente? "Jeg vant en stablefordturnering i helgen". So what, du er jo en juksepave!

Jeg er enig i at det er en svakhet at man ikke kan skrive seg mer opp, men har man helt mistet det eller nesten aldri spiller og dermed ikke klarer å forsvare hcp sitt kan man jo få klubben til å skrive seg opp. Poenget er vel at over tid skal man vel snitte på sånn ca noenogtredve poeng (når man har kommet seg litt ned, under 20 eller deromkring), og det tillater jo systemet.

Hiks

over 16 år siden

Hiks

Joda yngve ser den med juks. men på den andre siden så kan man som nevnt tidligere ikke skreive seg opp mer enn 2p for en sesong. dette utgjør som regel ikke mer enn 1-2 slag på de fleste baner.
dersom en spiller turneringer og spiller bra så blir man jo skrevet ned. utfordringen kan være dersom man har en spiller som kun spiller en stor stableford turnering i året å bare trener mot denne. lite sannsynlig, men noen folk er rare.

det var jo meningen at man måtte ha 4 tellende runder sesongen før for å ha gyldig hcp. men dette gikk man bort fra.

dersom man måtte registrere alle sine runder ville det ikke være rom for å gå ut på banen å bare kosespille, eller trene på ulike ting. et annet problem er buffersonene som er nå. jeg har hcp 9.8. på høyre hcp hadde jeg buffersone ned til 31-32 poeng mens nå er buffersonen 34-36 poeng. dvs at om jeg spiller en ok runde med ett par tre feil så må jeg skrive meg opp. det vil jo da virke mot sin hensikt og gi meg ett høyrere hcp som igjen vil gi meg en fordel i både slagturneringer og stablefordturneringer. feilmarginene blir rett å slett så små at man skriver seg mer opp enn ned selv om man spiller ok golf.

å lage et system som fanger opp alle feil og folk som vil jukse er dessverre omtrent umulig. jeg tror systemet som er nå fanger opp de fleste som spiller turneringsgolf jevnlig. de som ikke spiller det har stort sett ikke behov for ett hcp og da lever de stort sett sitt eget liv også:)

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Helt klart vanskelig Hiks.

Problemet med å regge alle runder, er at det skaper pes og mindre kos, og da blir sånne som meg, som liker å ta med meg køllenne og spille en runde, mindre inspirert til å spille, for jeg må på død og liv registrere.

Nei, jeg er for å lage et system hvor du ikke bestemmer selv, men hvor systemet bestemmer, og da må det turneringshandicap til.... :)

Andre forslag er sikkert også gide, men jeg brenner for denne fordi det utelukker alt maset om handicap når man treffes for å spille golf og hygge seg.

Slappy

over 16 år siden

Slappy

Sola GK var først ute med golfbox som testklubb, og her vil jeg påstå at erfaringene er riktig gode. Som dere påpeker er turneringer mye enklere å administrere og registrere, og for oss som spiller et lass med matcher (Oilmens Evening League med 51 matcher per lag - vanligvis 5-7 matcher per mann mot spillere fra et av de andre 17 firmaene som deltar + pluss klubbmatchene) er det glimrende å få en oppdatert kilde med HCP. Kulturen er da at HCP er rimelig oppdatert, og papirarbeidet er enklere enn før etter min mening. Kvittering kan også skrives ut og tas med på terassen...

Angående korrekt HCP, tror jeg vi har et ok system. Problemet er ikke dem som skriver seg opp (klar fordel med maks 2,0 per år), men som ikke skriver seg ned. I turnering må du - og systemet gjør det for deg. Lappen kan ikke "glemmes" lengre. Og har du sagt "tellende runde", vil markør sørge for nedskrivingen.

Alle runder bør ikke være tellende. Noen ganger er det behov for å spille som trening. Alternativet er da å justere kun i turnering, men det hadde gitt f.eks. meg klare fordeler. To-tre gode runder i sommer gav nedskriving og et korrekt HCP, og det fortjener motstandere at jeg møter dem med når vi spiller neste gang.

Kort oppsummert - et riktig bra system etter de flestes mening i mitt miljø. Det krever bare at du bruker det!

Oppskrivning

over 16 år siden

Oppskrivning

Det er en myte at man bare kan gå opp 2,0 i løpet av et år.

Grunnen til at det er satt en grense på 2,0 i sesongen er at en person ikke ukontrollert skal kunne endre handicapet sitt for mye opp.

Spiller man 50 runder og alle er lavere enn buffersonen må handicapkomiteen trå til for å endre handicapet.

Etter sesongen skal det utføres en årsrevisjon. Der skal man sammenligne virkelig gjennomsnittscore med forventet gjennonsnittsscore. Er det betydelige avvik her skal handicapet justeres.

En spiller i kategori 3 vil ha et snitt rundt 30 poeng. Hvis han/hun får 25 poeng i snitt er dette typisk for lavt, og handicapet bør da oppjusteres ved årsrevisjonen.

Dette er selvsagt en meget tidkrevende jobb å gjøre manuelt, men med et datasystem som IKKE NGF har ville det vært meget enkelt.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Oppskriving: du forutsetter vel her at alle registrerer alle sine runder. Will not happen, golf er en hobby, ingen vits i å skremme bort folk. Enkelte er jo redde for golfkortet til og med.

Jeg tror minst 70% av norske golfere spiller selskapsgolf og holder seg unna turneringer. De gir blaffen i registrering, men justerer hcp innimellom.

"Problemet" er vel de større hcp-turneringer der folk er bekymra for at enkelte stiller med et høyt hcp; dngolf, Nordea Pairs, Peugeot, andre.

Hva kan klubbene - altså medlemmene - gjøre?
For eksempel arrangere turneringer jevnlig. Til dømes 3klasser; 0-12, 13-20, +20, med brutto slag i de 2første klassene og netto slag eller stableford i den tredje. Og motivere medlemmene til å delta, dette vil skape miljø i tillegg. Kanskje.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Poenget må være at det arrangeres slagturneringer, og så kan du kalle de hva du vil, men stableford er ikke representativt for spillestyrke, og da kan man ikke måle hvor god man i virkeligheten er.

Hvor realistisk blir måling på spillestyrke hos en som har hatt 5 hull som han stryker, og 5 birdies på samme runde?

jonag

over 16 år siden

jonag

Ser ikke noe grunn til å kreve slagturneringer. Stableford-beregningen er grei nok den. Det er altfor mange som må få spille stablefordturneringer fra ca over 15 i hcp og da vi må ha lik utregning av handicap må alle ha det slik også.

er jo enig i at stableford egentlig er noe tull, men velger det nå alikevel.

Men å ha slaggolfturneringer for resultatets del er jeg helt enig i, men handicap justeres med stableford og ikke netto.

uansett, en med lavt hcp som spiller ujevnt vil jevnt over score dårligere på en slaggolfturnering.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Jeg tror de fleste med hcp over 20 eller så kan miste motivasjon om de MÅ spille slagturneringer.
Vi skal rekruttere spillere til golfen, ikke skremme bort.

Maks Mekker

over 16 år siden

Maks Mekker

Det er INGEN handicapsystemer som bruker reelt antall slag brukt på en runde til å beregne handicap.

ALLE handicapsystemer bruker "strokes control".

EGA (Norge inkl.) bruker Stableford.

CONGU (Storbritannia) bruker netto dobbeltbogey (som er nøyaktig det samme som å stryke i Stableford).

USGA brukes maks dobbeltbogey (hvis coursehandicapet er under 10).

Hvis noen mener noe annet er det fint å få dokumentert dette med kildehenvisninger.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Ingen har vel sagt at vi ikke skal regne stablefordpoeng til handicapjusteringen, men å si at slagspill skremmer folk bort høres helt merkelig ut.

årsaken til at vi er så opphengt i stableford i dette landet, er jo at det første vi lærer er at vi skal telle poeng!!!!

Hvis opplæringen baseres mer på å lære folk å oppføre seg og ta hensyn på banen, og fokus på å få ballen mot greenen og i hullet, så kan jeg ikke på noen måte se hvordan det skal skremme folk fra golf.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

En rekke av mine venner har mellom hcp 15 og 30, de spiller stableford og mister dermed ikke motivasjon av å stryke ett hull og ett der. Skulle de hulle ut og få totalt 110slag på runden hadde de fått en annen opplevelse.

Dette gjelder hobbygolfere som trives på golfbanen i selskap med venner og ball.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Ok, poenget der skjønner jeg, men poenget mitt er jo nettopp det at det å på død og liv måtte hulle ut tilhører slagturneringer med mitt forslag.

spiller du selskapsgolf, så spill match!!! Da styrkes strategien hos de fleste, og man huller ikke ut hvis man ikke må. Dette gjør de fleste til bedre spillere, og man slipper 110 slag...

slagspill er for slagturneringer, og hvis man lærer seg god strategi tidlig i sin karriære, så er ikke slagspill så fryktinngydende alikevel.

For de som aldri deltar i turneringer, så spiller ikke handicap noen rolle uansett.

Hovedpoenget her er at for å få til en slik endring, så må hele holdningen endres fra bunnen av.
vi kan ikke referere til hvordan vi opplever dette i dag, for i dag er det basert på stableford både på banen og i opplæringen.

Med en opplæringsdreining mot slagspill og match, så vil ikke stableford være noe annet enn tellesystemet som brukes etter runden.

*ønsketenkning....*

:)

kevin

over 16 år siden

kevin

Noe av det verste jeg hører etter at spillere har spillt en god runde og må skrive seg er "fxxx,dette kosta meg dyrt,mista et slag nå på neste runde". Altså det å ha flest mulig tildelte slag er viktigere enn at man faktisk forbedret spillet sitt/resultatet sitt.

Helt enig i at man må få til en holdsningsendring,få folk til å tenke slag framfor poeng. Skal innrømme at jeg de første årene titta blindt på poengene. Men nå,selv som høy hcp`er så synes jeg det er mye morsommere å spille slag,fordi det sier alt om spillestyrke. Det å bryte 100,90 og 80 har blitt viktigere. Eller hvor mange slag over banens par man kan gå på er også en fin pekepinn. Så får poengene man får være tellemåten,for å kunne skrive seg ned eller opp.

ScanDigger

over 16 år siden

ScanDigger

Vet dette kan virke provoserende, men det er ikke meningen.
Har spilt golf nå i 8 år og ser ennå ikke poenget med hcp og stableford poeng i konkurranse. Uansett selskap, klubb eller bedriftsturnering.

Å konkurrere med hcp, betyr at ikke nødvendigvis den beste golfspilleren vinner. Målt opp mot selve målet inne golf - å få ballen i hullet på færrest slag.

Selv i en ideell verden hvor alle virkelig hadde hatt et korrekt hcp som gjenspeiler spillestyrken, så blir dette helt feil.
Gjengangeren, at man i golf først og fremst konkurrerer mot seg selv, er jo greit. Men, da bør man ikke vinne over andre, når man konkurrerer mot seg selv.

Hva er gentleman like ved å stå triumferende øverst på pallen når man har brukt 10 slag mer enn nummer to som står ved siden av deg???
Jeg synes dette er så pinlig at jeg har sluttet å melde hcp turneringer. Jeg er ikke spesielt god, men det er alltid noen bak meg på lista som skulle vært forran meg.

Avskaff hcp i all form for konkurranse og bruk det som et mål på personlig framgang. Det er nå min mening.

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Interessant lesning fra de svenske hcp reglene(http://abc.golf.se/dynamaster/file_archive/080411/eaaec3478ff08994ca1c680474ec879b/SGF_Vagledning.pdf)

"Du kan även spela handicapgrundande sällskapsronder, men kom ihåg att du måste anmäla detta innan du påbörjar ronden om den ska räknas för höjning – skulle du få så många poäng att du sänker dig är det inget krav att ronden föranmäls."

"Notera att du alltid ska registrera en handicaprond, oavsett om du sänkt eller
höjt din exakta handicap eller om du spelar inom buffertzonen.
Registrera dina handicapronder under ”Min golf” på www.golf.se i eller GITterminalen på golfklubben omedelbart efter ronden"

Litt annerledes enn hos oss dette,men vi liker jo å skille oss ut litt:)

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Mye klokt sagt her...

Et av de store problemene synes jeg er Golfbox som sådan. I to måneder nå har en runde jeg forhåndsregistrerte stått og sperret i Golfbox. Ikke får markøren godkjent den, ikke får jeg godkjent markørens runde og ingen av oss får registrert nye runder. Har snakket med klubb, forsøkte veier rundt og har nå gitt opp. Så nå har jeg vel hcp. for life...... Golfbox er for dårlig, for rotete og tuklete.

Et enkelt system for de med over 8-10 i hcp og et avansert for de som satser på golf er trolig det beste. Og skal de i høyhcp gruppen kun en vinne en turnering så må de ha minst x antall registrerte runder siste x mnd.

Jeg sluttet i sin tid med klubbturneringer etter å ha sett meg lei på de som aldri skrev seg ned og som var veldig gode til å skrive seg opp. Etter å spilt mitt livs runde fra den gang 14,2 i hcp og samlet 42 poeng fikk jeg en hederlig 7 plass bak bl.a. en vinner med 54 poeng. Han vant et glass, 12 baller og et håndkle fra Drøbak City. Det pussige var at han hadde samme hcp som to mnd før da jeg spilte sammen med ham og han fikk 46 poeng. At folk gidder....

Det må som Yngve sier være mulig å spille treningsrunder, tullerunder uten å registrere. Jeg spiller golf fordi det er moro (og frustrerende....) ikke for å vinne krystall glass og takk og lov for det.

Hiks

over 16 år siden

Hiks

Scandigger: Jeg skjønner tanken din om at den beste spilleren ikke alltid er den som vinner rent slagmessig. Men dersom man skal avskaffe hcp, kan nye golfere spille i flere år før de noensinne tenker på å spille en turnering. Det vil si at det alltid vil være en "Lavhcp" spiller som vinner. Poenget med hcp er jo at alle skal kunne konkurrere mot hverandre på samme nivå.
Litt av utfordringen med et slikt system er at det som regel er enklere for en høy hcp spiller å score høyt i spesielt stableford turneringer. en lav hcp spiller scorer som regel litt lavere men jevnere.
slagspill med hcp mener jeg selv er den beste spilleformen dersom man skal måle spillestyrke, siden detter krever jevnhet gjennom runden og at et dårlig hull for en høy hcp spiller får større konsekvenser enn i stableford.

Utdraget til kevin synes jeg forøvrig minner mye om det norske systemet, men det er nå bare meg da men...

kølla

over 16 år siden

kølla

skjønner ikke maset om slag opp eller ned, eller kanskje justere. hvis alle fører score for alle runder som spilles, unntatt match, vil dette gjenspeile den reelle spillestyrken. hvorfor skal jeg ha et annet hcp enn det min spillestyrke tilsier. med bruk av usga system i norge vil mindre enn 5% av spillerne ha spilt 10 runder eller mer. snittet av de 10 beste av de 20 siste rundene vil bety at rundene kan være 5 - 6 år tilbake i tid!

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

JEg synes diskusjonen hele tiden faller tilbake til diskusjon om stableford, mens målet er å få folk til å endre til andre tanker enn stableford.

Som sagt tidligere, hcp er laget for å utjevne forskjellen mellom erfarne og mindre erfarne spillere i matchplay, ikke noe annet.

Stableford har kommet inn bakveien og har blitt det gjeldende systemet for telling av score etter en runde.

Nå er jeg imot det også, men aksepterer jo at det er slik det er.

Å fjerne hcp er tullball, for da er hele muligheten for å konkurrere i mellom kompiser på en selskapsmatch helt borte.

Ingenting slår å komme på tee en dag jeg føler meg bra, og skal spille en runde med min pro som sier "How many shots would you like today?"...

Vi spiller alltid match, og uten hcp, så er det helt bortkastet å avtale noe som helst når han jeg spiller mot slår 100 meter lengre driver, 50 meter lengre 5'er jern, setter alle putter innenfor 5 meter, og kan slå alle slag i verden fra all verdens møkkalie.
(litt overdrevet, siden det hender de slår dårlig også, men alle slagene er i hvertfall hysterisk latterlig mye bedre enn det jeg selv holder på med).

Nei, jeg vil gjerne beholde hcp, men jeg vil ha tankegangen fjernet fra spillet "stableford" så får vi heller leve med å telle disse stableford poengene når vi er ferdige.

det fine med match, er at når runden er over, så er det aldri snakk om "hvor mange poeng fikk du?"...
Da handler det bare om hvorvidt man tapte eller vant matchen!.

Og til kølla:
Jeg mener du tar helt feil, for så lenge det er stablefordspillet som bestemmer hcp, så viser det overhode ikke spillestyrke.
Det viser kun hvor mange poeng du har fått.

spillestyrke reflekterer hvor mange slag du bruker over banens par, og hvis du teller stableford poeng, hvor ofte legger du sammen slagene?

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Glemte å ta med eksemplet mitt.

Hvis jeg en dag bestemmer meg for å spille stableford over 18 hull, og spiller sammen med en 2 hcp'er som også spiller stableford i dag.

jeg får 41 poeng, og han får 40 poeng.

hvem har best spillestyrke, og hvem har spilt den beste runden?

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Det er faktisk ikke så lenge siden hcp ble justert ut fra slag og ikke stablefordpoeng. Det ga ihvertfall en klar indikasjon på spillestyrke.....

???

over 16 år siden

???

Uansett hvilke systm man velger er det alltid noen idioter, som saboterer. Eks. han med samme hcp. i to mnd. med over 40 poeng.

Jeg snakker nå om de generelle golferene 16-20 i hcp. og lavere- ikke dere lavhcp-ere. Lavhcp.er også flinkere til å delta i kokurransene og det er vanskeligere å jukse.
Elektronisk registrering er bra fordi det blir rgistrert. Ikke minst i turneringer, der noen var litt for slappe til å endre hcp. sitt tidligere. Derfor kan de være slik at alle turnerings-rundene må legges inn i golfbox.

Jeg tenker først og fremst bedriftsrunder, firmaturneringer ol. Alle klubbturneringer ligger i golfbox.

Det er firmaturneringene det er de store premieneog jukserene brilierer.
Trist

Marve

over 16 år siden

Marve

Vi har noe som heter herregolf i klubben. To av rundene der har jeg gått på 36 poeng, men endt på 88 slag. Den ene gangen var jeg 6 over, men fikk pluss 10 på siste hull. Poengmessig var det en god runde, men jeg kan ikke påstå jeg smilte hele veien til banken i bilen hjem. Den andre hadde jeg to fuck-ups, men endte også på 36 poeng. Er da 88slag det en 6hcp`er skal ligge på? Jeg syns ikke det. Jeg mener en golfrunde består av 18 hull. Ikke 17 hull og et stryk

ScanDigger

over 16 år siden

ScanDigger

Yngve: jeg er langt på vei enig med deg. Men ikke fullt og helt.
Man må endre tankegangen enda mer! Hvorfor skal man i det hele tatt forvente å vinne over en spiller som i utgangspunktet er mye bedre enn seg?

En konkurranse bør etter min mening foregå på like premisser for alle deltagere. Da blir det rettferdig og gøy etter min mening. Er det slik at folk ikke synes det er gøy å konkurrere dersom ikke alle har like stor sjanse til å vinne? Hvor er da motivasjonen for å bli bedre?

Måtte den beste vinne og ikke den sleipeste.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Jeg ser den rent slagmessig, men mener alikevel at hcp systemet har en misjon, for du må også huske at det er ikke alle golfere som spiller for å forbedre sine sportslige prestasjoner, men derimot kun for å kose seg og gjøre noe som er gøy.

Hvis du spiller match og har 30 i hcp, så er det ikke gøy å spille mot en som har 5 hvis du stiller likt.... ikke særlig motiverende for de aller fleste.

Ikke for en 7hcper mot en + handicapper heller. hvorfor skal jeg være med og vedde ei flaske med whiskey når resultatet er gitt på forhånd?
med hcp i matchplay så kan man lage en fair fight, og det skal understrekes at jeg mener kun i match....

:)

jonag

over 16 år siden

jonag

Ja, de fleste spiller for å vinne premier og om de får velge så velger de stablefordturneringer.
Det er kun de som stort sett er godt ned på single hcp som velger slagturneringer uten hcp siden de faktisk har en reell sjanse.

Jeg er enig i hva som gir ære og berømmelse, men å vinne en premie er faktisk ganske gøy.

Så å ha hcp i turnering er en fin ordning.

Nei, jeg spør NGF og faglige komiteen om at de tar bort "halve" hcp-styret. La oss slippe handicap utenom turneringer.

ScanDigger

over 16 år siden

ScanDigger

Javel, Jonag, men personlig taper jeg heller kraftig mot en bedre spiller enn knepent mot en juksemaker med for høyt hcp. Slik tror jeg mange føler.

Vet om mange som er med konkurranser (alle årsklasser) i løping, sykling, Birkebeinerrennet, Wasa osv. som ikke har en reell sjanse til å vinne. De er med likevel.

Hva er så spesielt innen golfen?

jonag

over 16 år siden

jonag

Dette er ikke spesielt innen golfen. Man finner premiejaget i mange idretter.

De ritt/rennene du snakker om har feks merkekrav som er forskjellige. Handicap i det og

kevin

over 16 år siden

kevin

Et lite sidetrack når det gjelder å jukse med hcp,og konsekvensene...http://www.golf.se/nyheter/news_80875.html

24 hcp

over 16 år siden

24 hcp

Har hatt en runde på 41 poeng i år. Var ikke registrert som hcp regulerende, og jeg endret derfor ikke hcpet. Har siden registrert rundene som tellende, men ikke vært over 36 poeng. Jeg har derimott vært under buffersonen et par - tre ganger.

Jeg har her jukset og ikke regulert hcp opp.

Hva burde jeg gjort?

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Iht systemet har du ikke gjort noe galt.
Noen jeg kjenner ville registrert 41-runden.
Mange flere av de jeg kjenner ville ikke registrert 41-runden, men derimot ville de registrert de som ville gitt oppskrivning. ;-)

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Jeg har ingen problemer med at det kan arrangeres sosiale turneringer hvor man kan vinne baller og caps med hcp, men jeg har problemer når folk blander stableford turineringer med sportslig golf.

Scandigger misforstår hele settingen her synes jeg.
Når man spiller golfturnering, så skal man selvsagt spille med spillestyrke, og ikke med handicap.
Stableforturneringer er noe helt annet. Det er sosialt arrangerte turneringer, som er laget for å samle folk. Da er det helt greit med hcp.
At store bedriftsturneringer som PEugeot Challenge o.l. bruker hcp i sine turneringer som ofte har finale i et eksotisk land synes jeg er helt fullstendig på bærtur.
Det er her juksemakerne kommer i sitt ess. De sparer hcp til disse turneringene, og jeg har dessverre bevitnet et skremmen de eksempel på dette for noen få år siden.

Som sagt flere ganger nå, så mener jeg HCP rent sportslig sett kun kan benyttes rettferdig i matchplay, og uten hcp, så blir matchplay helt fullstendig bortkastet.
Greit nok når man har bestemt at turneringen er uten hcp, men da er det gjerne spillere som kan matche hverandre i klasser, og du slipper hcp jaget.

Scandigger.
Hvis du kjenner noen som har vesentlig bedre hcp enn deg, som du vet du ikke på tørre møkka vil slå, så inngår du vel ikke veddemål om en flaske whisky før du slår ut uten å få dine sårt tiltrengte tildelte slag, gjør du vel?

Jan

over 16 år siden

Jan

Jeg har endel venner som ligger mellom 11 og 22 i handicap. Vi spiller alltid bruttoslag når vi spiller om en kaffe eller vaffel. Det morsomme er at alle har vunnet... Tror nok ikke dette ville funke mot en singelspiller eller nybegynner... Men i denne kategorien spiller du ofte på 85 til 105 slag. At vi etterpå justerer handicap er jo helt ok, men bruttoslag gjelder for oss. Synes rett og slett at man burde hatt bruttoslag fra f.eks. 0 til 9,9... 10-22 og over dette kanskje poeng/stblford... Har sagt dette før og mener det igjen. Absolutt mest gøy. Og så er det bare å trene for å komme seg ned på slag.. Ikke på handicap, det er en del av spillet og trening må til. Du vinner ikke i andre idretter uten trening heller.. Men du spiller i forskjellige divisjoner.

Hacker

over 16 år siden

Hacker

Jeg spiller på ca. 9 og det er ikke snakk om at jeg hadde vært interessert i å spille en slagturnering mot en scratch-spiller. Mot A. Ramnefjell derimot, med den rare svingen, hadde jeg stilt opp når som helst!

ScanDigger

over 16 år siden

ScanDigger

Vel Yngve, det er her jeg er litt mer gammeldags.

Det blir ikke mer rettferdig ved å redusere vinnersjansene til den bedre spilleren slik at begge har 50% sjanse til å "vinne".

Etter min mening er det mer rettferdig at man setter oddsene mine til å vinne til f.eks. 1:9. Gjerne ved hjelp av handicapet. Vinner jeg får jeg 9 hundre kroner han han. Vinner han, får han hundre kroner av meg.

Over tid, går man i teorien i null med et slik system. Slik er vel også den opprinnelige formen om jeg ikke tar helt feil. Skal du over tid vinne penger, må du spille mot spillere som er villige til å gi deg bedre odds. Det er det som i poker heter at du har pot-odds for å syne en motspiller.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Du går aldri i null med det regnestykket hvis ikke du spiller mot folk som har samme nivå og ambisjonsnivå som deg selv.

Merkelig løsning på et spill i mine øyne også.
Du vil altså ikke ha handicap, men heller veddemål med handicap?

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Hacker.

Er du sikker på det?

http://www.golfbox.no/livescoring/leaderboard.asp?tour={3E622112-858F-4963-AB59-58C4F16C0602}&lang=1044

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her