Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Selge andeler! HJELP!

Frustrert

over 16 år siden

Frustrert

Vi har forsökt aa selge vaare andeler - men det er ingen som vil ha dem. Klubben tilbyr naa "prövemedlemsskap" til en brökdel av hva bare innmeldingsavgiften og aarsavgiften belöper seg til. Det vil si at om vi girbort andelen vil kjöper likevel maatte betale mer enn dobbelt saa mye som det klubben tilbyr med sitt prövemedlemsskap. Hvordan kommer man seg da unna aarsavgiften????

veggiss

over 16 år siden

veggiss

hvilken klubb?

hmmm

over 16 år siden

hmmm

høres ut som tyrifjorden...

Edvard

over 16 år siden

Edvard

Hei. Du kommer dessverre ikke unna årsavgiften. Den vil du bli nødt til å betale så lenge som du sitter med andelen. Det er svært kjedelig for de som blir sittende med andeler!

Jeg ser at andre gir bort andel+betaler årsavgiften for årets sesong i håp om at dette fører til at noen overtar andelen. Dette blir et tapsprosjekt, men er bedre enn at du også neste år må betale årsavgiften...

Jeg solgte selv en andel i en god norsk klubb i år for en svært lav pris for å slippe å måtte betale avgift lenger. Husk også at du kan føre verditap på aksjer på selvangivelsen!

Lykke til

kevin

over 16 år siden

kevin

Kan jo evt leie ut spillerettene også inntil videre?

Frustrert

over 16 år siden

Frustrert

Takk for svar! Jeg vil ikke si hvilken klubb det, men aa gi andelen bort vil i realiteten si at jeg maa, i tillegg til "gaven", betale kjöper 8815NOK (innmeldignsavgift og en brökdel av aarsavgiften) for aa bli kvitt andelen. For hvem vil kjöpe noe for 8815NOK naar klubben tilbyr en sesongs prövespilling for under halvparten?

Er det virkelig lov til aa binde en "kunde" paa denne maaten i all evighet?

Kjakan

over 16 år siden

Kjakan

Er det ikke på tide at alle norske golfklubber forbyr utleie av spilleretter? På den måten vil det bli attraktivt å eie igjen. Hvem gidder å eie når det er billigere og enklere å leie? Enten eier du en spillerett eller så betaler du greenfee, enkelt og greit.

De som eier flere spilleretter er jo nå uansett i deep shit, så de burde omfavne dette her.

Eller er det noe jeg ikke har skjønt her?

Edvard

over 16 år siden

Edvard

Helt enig i at utleie er noe dritt i fht når man skal selge. Det er jo billigere å leie enn å eie. For eksempel i flere steder får du leie andel for flere tusen billigere enn det koster med årsavgiften...

Huseier

over 16 år siden

Huseier

Det er mye man eier hvor det følger med årlige avgifter.

Eier du et gammelt hus i et fraflytningsstrøk må du betale kommunale avgifter å lignende.

Golfandelene følger det frie marked. Er prisen riktig vil det alltid være en kjøper. I ditt tilfelle vil sannsynligvis prisen være negativ, dvs. at du må betale en "kjøper" for å overta andelen.

Leiemarkedet er bra både når det gjelder hus og golf. Ikke alle ønsker å eie.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Nå er det ikke alle klubber som har tvang om å betale årsavgift bare fordi man sitter med en andel.
Kjekstad feks hadde en pris på 20 000 kr for andel for 7 år siden.
De siste 3 år har nye medlemmer kommet inn gratis med delvis sponsede startpakker.
Men det er ikke tvang å være medlem fordi man sitter på en andel. Man kan melde seg ut og slippe årsavgift. Men man må da betale 1000 kr i innmeldingsavgift + årsavgift hvis man vil inn som fullverdig medlem igjen.
For meg er dette fint, vi får inn nye medlemmer som deler på årsavgiften. De pengene jeg la ut for 10 år siden og som jeg aldri får igjen ved salg er peanuts i det store golfregnskapet.

Men jeg skjønner at det er fortvilet for de som sitter fast i en klubb med tvang om å betale årsavgift for en andel man ikke ønsker å benytte.
Kan neppe være lovlig å gi gratis innmelding til nye medlemmer og tviholde på gamle. Da bør klubben omsette de andeler som medlemmer ikke ønsker å ha.

ab

over 16 år siden

ab

Det er likedan i klubben jeg tilhørte, men prøvemedlemskapet varer jo bare i ett år, og de som blir hekta på den stunden vil jo gjerne ha en andel - hvis de ikke kan leie rimelig.

Nå er det slik at utleie er forbudt i "min" klubb, så det var ikke noe problem å få solgt andelen til en "nybegynner".

Klubben tok 10 prosent av "nyandelspris" og jeg ca 3000,- mindre en jeg kjøpte den for.

Andelen lå lenge til salgs på Scangolf, men en annonse i lokalavisa gjorde susen. Solgt omtrent på dagen, og jeg tror kjøper var svært så fornøyd med handelen.

Tross alt nesten 4000,- under klubbens andelspris - men syntes likevel det er rått av klubben å ta nesten 2000,- for 5 min arbeid.

Tror ikke det er snakk om samme klubb, Frustrert - men så vidt jeg har forstått, behøver du ikke betale årsavgit fordi om du eier en aksje. (aksjeloven) Muligens anderledes om de blir kalt andeler, men sjekk om klubben er et aksjeselskap eller ei - og hva som står i statuttene.

Lykke til!

Hotel California

over 16 år siden

Hotel California

you can check out any time you want, but you can never leave........

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Tilsynelatende mange pussige ordninger rundtom ift medlemsskap, aksjer, andeler, younameit.

Synes generelt det burde være slik at man kan melde seg ut, og levere inn aksjen til klubben.
Men jeg synes ikke man skal kunne kreve at klubben kjøper tilbake aksje/andel.

Vedtekter/regler er vel helt greie inntil man finner ut at man skal ut av klubben.

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

veldig mange som har gjort det Fooore nevner, melde seg ut skriftlig før årsskiftet og gi aksjen som gave til klubben. Så vidt jeg vet er det enda ingen klubber som har vunnet frem i rettsaparatet med å kreve inn en årsavgift fra medlemmer som har meldt seg ut og gitt bort andelen/aksjen,

Har ikke full oversikt, men skulle tro dette løste problemet for de fleste.

Vi lever ikke i nazi tyskland, ingen organisasjotner kan kreve betalt for tjenester som ma n ikke benytter og skriftlig har gitt beskjed om at man ikke ønsker.

I samtlige borettslag kan man sende inn andelen sin og gi beskjed om at man flytter, man er ikke ansvarlig for lagets årlige utgifter i all fremtid når man ikke bor der og benytter retten sin. Samme er det med golf, benytter man ikke spilleretten en aksje andel gir, skal man sef. ikke betale utgiftene.

Nei, dette handler kun om å tørre å si nei og drite i det som blir sagt fra klubben.

Dilter

over 16 år siden

Dilter

Vet ikke hva slags borettslag du har bodd i, men i de jeg har erfaring med er man ansvarlig for forpliktelsene så lenge man eier andelen. Du kan derfor ikke "melde deg ut" uten å selge/overdra andelen til andre.

Når det er sagt, er ikke analogien med medlemsskap i borettslag så dum. Du kan ikke fraskrive deg forpliktelser du har påtatt deg i henhold til avtale, bare fordi du velger å ikke benytte deg av tjenestene du har rett til i henhold til samme avtale.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her