Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nytt jernsett

Hookey

over 16 år siden

Hookey

Hei. Jeg har spilt golf i 8 år og ligger på 4,5 hcp. Jeg har spilt med Maxfli a10 i 5 år og har begynt og luftet tanken om å bytte jernsett , selv om jeg egentlig er fornøyd med de jeg har. Vil jeg ha noe utbytte av å bytte ut disse køllene med nyere teknologi? OM så hvilket jernsett er å anbefale?

Mats Ø.

over 16 år siden

Mats Ø.

Jeg vil tørre å påstå at et nyt jernsett kommer til å være spillforbedrende på alle måter. Jeg har akkurat bestilt meg Taylormade burner 2009-jern. De skal være kriminelle etter hva jeg har hørt. Har ikke testet de selv(tok en råsjans), men jeg har fått testet burner tp, som er en storebror etter hva jeg har skjønt. Burner TP er utrolige gode jern som går langt og rett.

Men det er hva jeg trenger. Kanskje du har mer utbytte av å kjøpe noen ordentlige gode smijern!

veggiss

over 16 år siden

veggiss

er jo ikke rart du får følelsen av å slå langt, når 7-jernet i Burner09 settet har samme loft som et normalt 6-jern.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Avkommets hcp er noe under Hookey's, mens mitt er nærmere Mats Ø's. En spiller med hcp på 4,5 eller under har gjerne et helt annet balltreff enn det jeg har. Selv om jeg kan ha synspunkter på avkommets køllevalg, og kommer med velmente råd, har jeg for lengst forstått at mine råd har begrenset verdi. Avkommets jernsett er forøvrig laget basert på spesifikasjoner fra en norsk køllemaker vi har brukt ved noen anledninger og har gode erfaringer med.

Veggiss har forøvrig helt rett i sin kommentar. Jeg kjenner noen med TM Burner som synes de jernene går veldig langt, uten at spillerne egentlig er klar over forskjellen i loft mellom Burner og de fleste andre køllemerker.

Forstå sine begrensninger

over 16 år siden

Forstå sine begrensninger

Hei. Jeg ville reist til en god proshop og fått bistand fra noen som kan dette skikkelig til å velge ut noen alternativer som kan være aktuelle. Prøv for eksempel Bogstad, Losby, Haga eller Miklagard, så vil du kunne få skikkelig svar på det du spør om istedenfor råd fra spillere med over 20 i hcp... Lykke til!

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Hookey:
Jeg er på samme tanker som deg og har vel vært det i 3 år nå :) Har hatt mine TaylorMade LT-køller siden 2001 og stortrives med de. Det er ikke sikkert du får så mye ut av nye køller hvis du er fornøyd med de du har. Det beste hadde vært om du kunne låne et sett av noen venner som du hadde spilt noen runder med.

Spillet ditt har sikkert utviklet seg også siden du kjøpte settet ditt så det du må finne ut av er hva som vil passe nå.

For min del får jeg nye køller straks men det er egentlig bare fordi jeg slipper å betale for de. Skal prøve ut Titleist Z Blend der jeg får blades i de tre korteste køllene, semiblades på lengre, og vanlige CB på lange køller. Har lenge hatt lyst å prøve et slikt combo-sett siden jeg liker følelsen man får med blades, uten å måtte bruke blades på 3 jern :) Jeg liker å slå lave puncher på innspill fra 140 --, så derfor gleder jeg meg til bladkøllene som er enklere å forme enn de jeg har nå.

Vil også anbefale disse:
http://www.taylormadegolf.eu/irons/r7-tp.html

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Hookey prøv mye forskjellig det er forskjeller.

Hvis du liker blades kan jeg anbefale Cleveland cg tour. Vakre og meget lettslåtte.

Ping S57 er også meget bra.

Trenger du køller som er litt snillere er Taylor Made TP gode og hvis du har god råd er ikke Callaway Diablo ett dårlig valg heller.

Løsningen Gunder har valgt blir mer og mer vanlig blant gode spillere.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Støtter oppunder Ping S57. De virket mege gode å slå og er ganske tilgivelig også. Utrolig deilig balltreff på de køllene der.

Cleveland CG tour black pearl er jo bare helt utrolig nydelige. Er ganske misunnelig på de køllene der.

Simen: forresten så fortsetter gap´en din å fôre meg med birdies. Bare så synd jeg hadde flere doble på trophyen enn birdies ;) Gunder var flink å 3-putte. grrrrrr

Sjur

over 16 år siden

Sjur

Hvorfor skal du bytte dine Maxfli A10? Er du misfornøyd med de eller lurer du bare på om du vil spille bedre med mer tilgivende køller, eller evt bedre med mer avanserte køller?

Vi er nok på ca samme nivå og jeg har hatt mine A10 i 6 år. Hadde de fortsatt blitt laget så hadde jeg kjøpt det samme settet igjen. Jeg elsker de køllene.

PS Gunder: Maxfli A10 er et combo-sett likt det du beskriver du skal få i Titleist. Blad fra sw-8, gradvis økende cb fra 7 og nedover.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Sjur: Ah det visste jeg ikke. Da lurer jeg også på hvorfor et bytte vurderes. Men det kan jo hende man spiller bedre med mer tilgivelige køller da. Svaret får jeg nok om ettpar uker med de nye Titleistene.

Har alltid likt Maxfli-køller etter jeg testa noen i Australia for noen år tilbake. Spilte 3 runder med dem men tok Taylormade istedet.

Sjur

over 16 år siden

Sjur

Du kan få prøve mine hvis vi møtes på Miklagard en dag. Synes Maxfli produserte flere gode jernsett i sin tid men at de aldri slo helt igjennom da de var mindre tilgivende enn de fleste andre sett. De hadde jo hele tre forskjellige jernsett som rettet seg inn mot lavhcp'ere, med A10 som det mest tilgivende (selv om det langt ifra er det etter dagens standarder).

Siden du testet de i Australia, kan det være at du prøvde deres Greg Norman designede "Australian Blades"? De var jo ikke akurat lette å spille med de :)

Det jeg likte best med Maxfli sine sett var metallkombinasjonen de brukte. Jeg er langt ifra noen ekspert på utsstyrsfronten da jeg svært sjelden bytter utstyr, så jeg regner med at det sikkert finnes flere produsenter som har benyttet seg av de samme materialkonstruksjonene. Men alikevel så ga alle Maxfli-settene meg en enormt god og myk følelse, har ikke opplevd det med noen andre køller som jeg har testet.

Desverre begynner køllene mine å bli slitt, spesielt 8-sw og det er jo de jeg liker best :( Har funnet ut at hvis jeg begynner å spille fra hvit tee i stedet så får jeg brukt flere av de lavere jernene og da varer jo hele settet lengre! :D

Simen Fulland

over 16 år siden

Simen Fulland

Hysj Gunder, ikke snakk høyt om black pearl, de køllene er hemligstemplet av amerikanske myndigheter!

Jeg var forøvrig mildt sagt misunnelig på dere som ruslet rundt på Bogstad i helgen.

Tror aldri jeg har hatt så kraftige golf abstineser noensinne......

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Sjur: Tar gjerne en runde med deg. Bare si ifra når du er klar. Skal spille i da og i morgen. Torsdag blir det Bogstad sammen med en kamerat. Hiv deg gjerne med der om du vil. Du finner meg på 41045942. Nå får jeg sikkert masse kul telefonterror fra Afrika :)

Har tenkt litt på de Maxfliene og jeg mener de het A10. Nå husker jeg like bra som en dau gullfisk da - men jeg mener de het A10. Altså de jeg testet i Australia.

Stemmer som du sier at de føles veldig myke ut. Er heller ikke noe ekspert på utstyr så her kan sikkert jonag og Simen supplere :) Evnetuelt veggisen vår.

Simen: Det skjønner jeg for banen var i urbra shape :)

Sjur

over 16 år siden

Sjur

Gunder: Bogstad hadde vært gøy, har ikke spilt den ennå. Gir beskjed!

Ang Maxfli'ene så mener jeg å huske (etter å ha rotet litt rundt i bakhodet) at det muligens var kun A10 som hadde den nickel-chrome sammensetningen som ga den riktig myke følelsen.

Sjekk forøvrig denne linken og se hvor begeistret andre er for disse jernene: http://www.golfreview.com/cat/irons/maxfli/PRD_131765_2940crx.aspx

Rune.

over 16 år siden

Rune.

Maxfli Revolution jernene har også denne komboen, veldig myk følelse. Jeg har spilt på to slike sett de siste 8 årene.

http://www.golfreview.com/cat/irons/maxfli/PRD_60915_2940crx.aspx

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her