snappy
En tredobling av formueskatten på en så kort periode er helt natta mener jeg.
Halvorsens uttalelse i dag tar kaka: "Jo da, jeg ser poenget til Hagen, og at han reagerer på at skatten er tre doblet i min periode, men når det er sagt, så har Hagen råd til det".
Hva i alle dager har det med saken å gjøre. Kanskje de pengene kunne blitt brukt til investeringer i stede, nye arbeidsplasser, bærekraftig utvikling osv.
Jeg mener og tror at både Hagen og Røkke vil forvalte disse pengene bedre selv, og at det vil gi det Norske folk mer verdi på lang sikt.
Skatte systemet er helt natta i Norge. Tenk på dette:
Jeg har tjent 1 Mill.
Inntekt 1 Mill
Skatt 45% 0,45 Mill
Setter resten i banken (0,55 Mill).
Formue skatt 2957 NOK
Da har man 0,547 NOK igjen i banken.
Så begynner det å bli sykt, man ønsker å bruke pengene på en bil eller båt eller noe annet som er moms belagt.
Dette koster 547 k NOK som man har i banken.
Da er 109.400 NOK moms (dvs skatt).
Resultatet blir da.
Inntekt 1.000.000
Skatter 562.357
Kjøper man bil om er avgiftsbelagt i tillegg blir dette resultatet. (Audi A4 2,0 TFSI 211 Hk multitronic)
Inntekt 1.000.000
Skatt/avgift 687.568
Resultat 312.482
Som igjen gir 312.482 kroner av din inntekt går til de næringslivet i Norge. Dette er helt sykt. Hvorfor skal staten få nesten 70% av det jeg tjener. Og nå har jeg regnet med 45% skatt også, noe som er noe lavere en det man egentlig skulle betalt.
Jeg forstår godt at Hagen blir oppgitt. Hos han er det mye større beløper det er snakk om. Men selvsagt har han råd til det, men om det er rettferdig, det tror jeg ikke.
Offf, for et land... Men vi har det ganske godt da. Men at bilene er så dyre er dumt. Jeg og min kone tjener til sammen ganske mye over gjennomsnittet i Norge. Vi har hus, kjøpt i 2007 (da var det dyrt, men dog en del billigere en i dag). Men vi har ikke råd til en skikkelig bil (da snakker jeg ikke om en 200 hk Audi A4, men f. eks en A6 stasjonsvogn med 2,0 TDI med 140 HK (2006-2009), som er "trygg" for barn og familien.