Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Mannen som var kritisk til grådigheten

Hagendass

over 16 år siden

Hagendass

Rimi-Hagen skal nå flagge ut pga formueskatten....

Først tjener han seg søkkrik på overpriset mat som deet norske folk har kjøpt.
Så stikker han fordi han mener han betaler for mye skatt.

Barna hans har en formye på 2.7 millarder, men betaler 16 millioner i skatt. Det blir 0.6 % på min kalkulator!

Hagen mener vel han fortjener nullskatt, som barna hans har kontruert seg til......

MAKAN til kvalm og perspektivløs idiot.

Jeg spyr, først står han i kirken med Gelius og formaner om grådighetskulturen, så dette. Det sier alt om denne lille mannen.

Mannen sier han driver veldedighet, -alt han gjør er å sponse kunstforeninger og politiske partier som jobber mot formueskatten.

Noen som har meninger om dette???

Hilsen en relativt konservativ mann.

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

Jeg kommer ikke til å savne ham. Postkasse-borger!

Gjest

over 16 år siden

Gjest

Forstår ham godt. Hvorfor skall han betale millioner for å bo i Norge. Det er svært få land med formueskatt og hvorfor betale inn millioner til felleskapet når misunnelsen til trådstarter dessverre er spredd som folkesykdom i landet vårt av de rød grønne som har valgt rike som dagens jøder.

Forøvrig tror jeg at Hagen har tjent pengene sine på å være flink og ikke fordi han har overpriset maten (han hadde ca 2% margin i Rimi):

Jeg kommer til å¨savne pengene Hagen tilfører felleskapet.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Typisk folk med blå solbriller å henge dette på misunnelsesknaggen hver gang noen er kritisk til en riking.

Er enig i at 2% margin ikke tyder på overprising, men Hagens generelle holdninger til grådighetskulturen har vært standhaftig og mister nå all troverdighet.
Mener da gjest at det er misunnelse som står bak at man er kritisk til dette skiftet av holdninger?

Det trådstarter konstanterer er ganske nær sannheten, selv om det alltid blir noe unyansert å dømme gjennom egne tolkninger.
Overprising blir bare tull å snakke om, for Rimi har vel vært med på å gi tilgang på lavere priser enn de etablerte supermarkedene fra tidligere.
Jadajada, maten er for dyr alikevel, men det er ikke Hagens skyld.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Hagen har aldri fremstått som en spesielt sympatisk person i mine øyne, og kampen mot grådighetskulturen har vært lite troverdig. Allikevel forstår jeg han godt. Han har vært dyktig, tjent storer, bygget verdier og har mange ansatte i Norge. Han betaler sin skatt, selv om mange mener han betaler for lite. Det er imidlertid polikerne som har laget reglene Hagens skatteadvokater vet å dra nytte av, så legg ikke skylden på Hagen.

Etter å ha betalt inntektskatt betaler formuende mennesker i Norge skatt av formuen, som et av få land i Europa, selv sosialdemokratiske Sverige har avskaffet den. I mine øyne er det en dobbeltbeskatning som ikke burde vært tillatt. I tillegg straffer denne skatten mange mindre og større virksomheter og truer dermed arbeidsplasser, men det spiller visst ingen rolle for en regjering som sier arbeidsplasser er viktigst.

Personen Hagen har ingen særlig sympati hos meg, men jeg har forståelse for saken og konklusjonen han trekker.

Finansministerens uttalelser i dagens aviser er vridde og typisk for de politikere jeg har mistet respekten for.

snappy

over 16 år siden

snappy

En tredobling av formueskatten på en så kort periode er helt natta mener jeg.

Halvorsens uttalelse i dag tar kaka: "Jo da, jeg ser poenget til Hagen, og at han reagerer på at skatten er tre doblet i min periode, men når det er sagt, så har Hagen råd til det".

Hva i alle dager har det med saken å gjøre. Kanskje de pengene kunne blitt brukt til investeringer i stede, nye arbeidsplasser, bærekraftig utvikling osv.

Jeg mener og tror at både Hagen og Røkke vil forvalte disse pengene bedre selv, og at det vil gi det Norske folk mer verdi på lang sikt.

Skatte systemet er helt natta i Norge. Tenk på dette:
Jeg har tjent 1 Mill.

Inntekt 1 Mill
Skatt 45% 0,45 Mill

Setter resten i banken (0,55 Mill).

Formue skatt 2957 NOK

Da har man 0,547 NOK igjen i banken.

Så begynner det å bli sykt, man ønsker å bruke pengene på en bil eller båt eller noe annet som er moms belagt.

Dette koster 547 k NOK som man har i banken.

Da er 109.400 NOK moms (dvs skatt).

Resultatet blir da.

Inntekt 1.000.000
Skatter 562.357

Kjøper man bil om er avgiftsbelagt i tillegg blir dette resultatet. (Audi A4 2,0 TFSI 211 Hk multitronic)

Inntekt 1.000.000
Skatt/avgift 687.568
Resultat 312.482

Som igjen gir 312.482 kroner av din inntekt går til de næringslivet i Norge. Dette er helt sykt. Hvorfor skal staten få nesten 70% av det jeg tjener. Og nå har jeg regnet med 45% skatt også, noe som er noe lavere en det man egentlig skulle betalt.

Jeg forstår godt at Hagen blir oppgitt. Hos han er det mye større beløper det er snakk om. Men selvsagt har han råd til det, men om det er rettferdig, det tror jeg ikke.

Offf, for et land... Men vi har det ganske godt da. Men at bilene er så dyre er dumt. Jeg og min kone tjener til sammen ganske mye over gjennomsnittet i Norge. Vi har hus, kjøpt i 2007 (da var det dyrt, men dog en del billigere en i dag). Men vi har ikke råd til en skikkelig bil (da snakker jeg ikke om en 200 hk Audi A4, men f. eks en A6 stasjonsvogn med 2,0 TDI med 140 HK (2006-2009), som er "trygg" for barn og familien.

Hagendass

over 16 år siden

Hagendass

Trådstarter er selv imot formueskatten!

Men at en slik mann hevder han ikke har råd til å betale blir for drøyt.

At han fremstilles som en stor bidragsyter, er vås. Han sponser politiske parti som kjemper mot formueskatten, og noen kunstgallerier....ingen sultne barn som blir mette av den mannen.

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

Dette landet er fullt av vanlige lønnsmottakere i helt vitale stillinger, sykepleiere, lærere, leger, politi osv. Fordi disse utfører sine jobber er det mulig for folk som Hagen å slå seg opp som kremmer. Disse lønnes med den skatten vi betaler, mener Hagen at de tjener for mye?

Jeg vedder på at Hagen selv etter å ha betalt sin skatt sitter igjen med vesentlig mer enn de 150-200 000 kronene disse vanlige lønnsmottakere mottar.

Jeg foreslår derfor at vi alle gjør en innsats for at Hagen skal betale mindre skatt, nemlig slutte å handle på Rimi. Ingen penger, ingen skatt.

tak, oslo

over 16 år siden

tak, oslo

Hei Resurrected. Hagen eier da ikke Rimi. Solgt til ICA for mange år siden. Men slutt gjerne å handle på Rimi du.....

snappy

over 16 år siden

snappy

Herregud... Sosilalister altså.

Hagen satte seg selv og hans familien i mye større risiko en mange andre mennesker i Norge ved å starte Rimi, i stede for å bli ansatt i staten eller andre "sikre" yrker.

Sammenligner grundere med en Politi blir jo det helt natta. Hagen hadde ansvaret for mange tusen ansatte da han eide Rimi. Han hadde helt sikkert ikke en ni til fire jobb.

Jeg ser ikke poenget med å øke skatter og avgifter slik at penge sterke mennesker flykter fra Norge. Vi trenger dem her.

Det er heller ikke mange i Norge i dag som kun har 12.500 - 16.666 NOK i mnd utbetalt slik Resurrected sier.

lurendreier

over 16 år siden

lurendreier

haha, Hagen skyter seg sjøl i ræva med dobbelt moralen sin, men sannheten er vel at det er veldig mange nordmenn som ville økonomisk "flyttet" ut av landet HVIS vi hadde råd til dette.
Dessverre så betaler den jevne arbeidstaker 60 % av sine inntekter til staten i skatt og resten går til forbruk/leve kostnader. For Hagen sin del så kan han klage så mye han vil over høye skatter, men sannheten er at jo dårligere inntekt/råd en person har, jo storre prosent andel av denne personen sin asset's går til staten.

Forventer nå at Kristin & co tar tak i smutthullet som gjør det mulig å flytte ut verdier av AS Norge uten å betale for eksempel 50% flytte skatt...

spiderboy

over 16 år siden

spiderboy

Tror vel ikke at Hagen akkurat flykter fra Norge. At pengesterke mennesker flagger ut til andre land av skattemesige årsaker er en kost/nytte-vurdering jeg regner med de gjør fortløpende. Hagen er forretningsmann, og jeg regner med at kalkulatoren bestemmer hvor han skal bo.
Den samme kalkulatoren bestemmer vel også hvor han skal investere pengene sine. Om det blir i Norge eller andre steder er nok ikke bestemt av nasjonalistiske følelser, men snarere hvilke markeder han kjenner godt og har tro på.

Jeg vet ikke hva vi eventuelt mister med Hagen som utlending? Noen skattekroner kanskje, men ikke nødvendigvis investeringene hans. Jeg må innrømme at hjertet mitt ikke akkurat blør for Hagen når han må betale formueskatt. Jada, pengene har han tjent på ærlig vis og han har garantert jobbet knallhardt og tidvis sikkert døgnet rundt. Men mannen er jo for pokker god for milliarder. Det er ikke akkurat sånn at han er nødt til å vente med å kjøpe den nye Audien, eller seilbåten for den saks skyld, fordi han nå må betale mere skatt. For oss andre dødelige har det nok større konsekvenser, f.eks. mine forldre som har litt penger på bok.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Poenget her er ikke om Hagen har råd til den nyeste Audien eller ikke, heller ikke Hagen selv. Det viktigte er at personer i Norge som eier og driver et stort antall større og mindre bedrifter må betale formuesskatt. For å klare det må de ta penger ut av bedriftene, og dermed svekker de arbeidsplassene landet er avhengig av. Enkelte, som Hagen, kan ta konsekvensen og flytte. For andre er det i praksis nokså vanskelig med lokale bedrifter de leder hver dag.

Det er desverre ingen ting som tyder på Halvorsen ser koblingen, hun er mer opptatt av å lire av seg retoriske poeng mot Hagen for å "vinne" mediakrigen.

salt

over 16 år siden

salt

Innføre avgift på 50% for alle som ønsker å flytte ut verdier fra norge som er skapt i norge burde stoppe endel utflyttere.
Er jo litt på kanten at "en person" skal ha muligheten til å flytte ut verdier som er skapt av meg, deg og resten av befolkningen, som forøvrig har marginale ressursen sammenlignet mot hagen.

Dette er et skalkeskjul, gutten gleder seg til sveits og lederhosen outfitt til frokost hver dag. get out of her a'' (ref arnold s. fra Østerike)

Formueskatt

over 16 år siden

Formueskatt

En annen ting folk ofte glemmer med formueskatt er at man hvert år betaler skatt for noe man eier, gang på gang på gang på gang. Dvs hvis Hagen tar ut 10 mill i lønn hvert år, så må han betale formueskatt på mer enn 10 millioner pga "verdien" til selskapet hans. Dvs han må ta penger ut av selskapet i form av bonuser bare for å betale formueskatten. Og som sagt må han gjøre dette hvert eneste år.

At han er god for flere milliarder har ikke så mye å si som man tror. Dette er en verdi han kan få for eierandelene sine hvis han selger. Det er ikke penger han har.

Jeg er jo enig i at det er smålig å ikke kunne betale 10 mill hvis man har flere milliarder. Å drite i det burde være mulig. Men skattepolitikken til Norge er ganske usaklig på mange punkter og derfor reagerer næringslivet.

Det jeg syns er viktigere i dette landet er å effektivisere staten. Næringslivet skaffer pengene, mens staten drives ineffektivt. Vi kunne betalt mindre i skatt hvis staten hadde vært flinkere å forvalte pengene vi gir dem. Jada vi har det godt i Norge, men jeg har hørt ganske mange syke historier om ansettelsesforhold i staten der inkompetente tullinger for lov å herje i sin trygge posisjon.

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

snappy: tror du at sykepleiere, leger og kirurger har ni til fire jobb? Tror du at stillinger innen helse-norge er sikre? På vår avdeling er det 2 faste ansatte av totalt 35. De fleste går på midlertidige kontrakter på et halvt til ett års varighet.

Ja, kanskje Hagen løp en økonomisk risiko, men motivasjonen var også åpenbart rent økonomisk. De som har risiko for varige ryggskader, stikkskader - smittefare, volds-skader osv løper en større risiko spør du meg.

Det er flott at folk lykkes i næringslivet, og den muligheten skal finnes fordi det er en drivkraft. Men når man har så liten kontakt med den virkelige verden, og mener at sin egen person har så mye større verdi fordi man er rik enn de som gjør vitale funksjoner i et samfunn så får man ikke min sympati.

Argumenter som går på arbeidsmengde er bare vås. Jeg kjenner leger og kirurger som går i 27-36 timers vakter. De kan stå på akuttpost og stappe trafikk-ofre fulle av kompresser og kjempe for å redde liv i mange timer i strekk. Hva skulle disse tjent i forhold? De har en grunnlønn på 350 000, med overtid kommer de opp i det dobbelte. I følge arbeidsmengde-logikken skulle de tjent en halv milliard?

Dette er ikke snakk om misunnelse, men snakk om perspektiv. Folk må innse at ikke alle kan bli rike på å selge ringetoner til fjortiser, uten at det er noen som gjør primær-funksjonene i samfunnet. Hagen har ikke tjent pengene sine alene, han har kunnet gjøre det fordi det finnes titusener av folk som gjør de viktige jobbene i bunnen.

Alle som bor i Norge er fordømt heldige sammenlignet med resten av verden. Jeg føler meg kjempepriviligert som bor i Norge selv om jeg innenfor mitt yrkesvalg ikke kommer til å kunne kjøpe min egen bolig grunnet lønnsforhold og kontrakter som bankene ikke vil låne meg penger på.

Tjener man 1 million i året og klager på at man ikke kan kjøpe seg en Audi med 200 HK så tar jeg sosialist-beskyldninger fra sånne som en æres-betegnelse. Hvis man tror at staten er et stort troll som tar pengene sine, ja så flytt til USA der du må betale for helsestell, skolegang, der brannvesen er frivillige organisasjoner osv.

Rikingen

over 16 år siden

Rikingen

Det Hagen flagger er jo ikke først og fremst formueskatten selv om det er fokus på den, antakeligvis evner ikke reporterene å se lenger enn det. Når heller ikke Finansministera evner å se lenger enn dette så reiser Hagen med sine milliarder, evner og alt annet. I lpet av 8 - 10 år er alle midlene trukket ut av landet og investert ett sted han tjener bedre. Det er virkelig skremmende at Fin.m. bare ønsker ham god tur... Norges finansminister! skal ikke hun gjøre det som gavner landet mest og ikke henne selv og eget valg???? SPARK HENNE DIT PEPPEREN GROR!

Når man har regjeringer som skifter hvert 4 år og alle disse regjeringene skal finne på saker og ting som ikke rammer flertallet av egne velgere må regjeringene TA de som det er færrest av. Vi har en finansminister som har som mål å flå de som har mye penger og gi til de som er fattige. Hun kunne utmerket godt ha gitt til de fattige og det hadde vært ett godt tiltak, MEN misunnelsen hennes og hennes velgere er så stor at hun må flå en del uansett.

DETTE tar ikke Hagen sjangs på så derfor flytter han til ett land som har en forutsigelig pengepolitikk som ikke er basert på sosialistvelgere.

Jeg skjønner ham godt.

Rikingen

over 16 år siden

Rikingen

Hm, flytter ikke---- likevel --- enda ----- greit å få røyka ut holdningene til den som sitter i vår nest viktigste stilling og forvalter milliarder av kroner på våre vegne....

Janne

over 16 år siden

Janne

Formueskatt er legalisert tyveri!

Freud

over 16 år siden

Freud

Her må det ryddes litt opp i begrepene. Hagen hører til den gruppen av rikinger som vi kan kalle gründere. Hertil hører folk som Kjell Inge Røkke, Olav Thon, Petter Stordalen, Frank Varner, Atle Brynestad, Odd Reitan. Felles for disse er at de er uten formell høyere utdannelse, og at de startet med "to tomme hender". Formuen de har bygget opp har de investert i industri, hotell og handel, og skapt titusenvis av arbeidsplasser. Det tar jeg av meg hatten for, og møter med stor respekt. Selv om jeg synes at flere av disse personene er uspiselige og usympatiske, så blir det en avsporing fra det gründerskap de har vist.
Gruppe 2 er de som har arvet sin formue - og enten fått den til å vokse eller skuslet den bort. Ingen grunn til respekt for dem. Gruppe 3 er pengeflytterne (eks. Spetalen) som ikke skaper andre arbeidsplasser enn å holde liv i meglerne. Enda mindre grunn til respekt for dem.

Formuesskatt er dobbeltbeskatning, og burde vært fjernet forlengst. En skamplett i vårt samfunn. Tidligere hadde vi en slags etisk regel i skattesystemet om at sum skatter den enkelte betalte ikke skulle overstige 85 % av vedkommendes inntekt. Litt rettfedighet i galskapen. Denne regel ble - såvidt jeg husker - fjernet av de rød-grønne.

Hagen har råd til å betale sin skatt, det er vel ikke der det ligger. Han flytter av prinsipielle grunner, og jeg synes det er bra at noen er så modige. Forøvrig er det riktig at fortjenestemarginen i dagligvarehandelen i siste ledd er ca. 2 %. Matvarene er ganske billige i Norge, vår inntekt tatt i betraktning. De som ønsker lavere priser må angripe grossister og produsenter.

Hiks

over 16 år siden

Hiks

Dette har vel sosialistene selv klart å ordne. å betale skatt gjør jeg mer enn gjerne. skulle gjerne betalt mye mer skatt også, om det ikke var for alle disse ekstra avgiftene som er blitt lagd i dette samfunnet. moms, drivstoffavgift, bilavgifter i fleng, eiendomsskatter, kommunale avgifter, miljøavgift, klimakvoter. de røde leter stadig etter nye måter å skattelegge oss borgere på, og hvem går det utover? jo den jevne borger, og da spesielt unge og småbarnsfamilier, som kanskje allerede sliter med å få endene til å møtes. en som har nok penger bryr seg vel ikke om noen kroner ekstra her og der utenom prinsippet. er vel dette en del av de på stortinget ikke helt har skjønt, men i stedet ser på tallene at her kan vi tjene noen kroner så da legger vi på en ny avgift her.

Lawinth

over 16 år siden

Lawinth

Er det ikke en gruppe dere glemmer i denne høyst misunnelsesverdige diskusjon?

Pensjonistene er ofte i godt hold økonomisk, men et stort flertall av disse har vel en høy kapital som skyldes verdiveksten i boligmarkedet, noe som medfører at de gjennom et langt liv med en gang årsinntekter langt under det mange i dag har som ukeslønn. Ja det er noen år siden, men ikke mer enn 40 - 45 for mange.

De har enkelt å greit ikke råd til formuesskatten og velger å gjøre som Hagen. De selger det de har her og flytter til Syden hvor kapitalen deres blir reel og ikke skatter dem i hjel.

Har selv møtt et par tilfeller hvor dette var løsningen, for alternativet ville være å selge her og bruke det meste av pengene på en ny bolig for så å ha råd til skatter med den kontantkapitalen som da plutselig er reel, og ikke bare en verdi skapt av tiden og markedet.

Hagen har tjent sine penger i vår moderne tid med vår moderne kapital og selv om han har gjort mye bra ser jeg ikke hans eiendomsskatt som et inngrep i hans kapital sammenlignet med andre i vårt ellers ganske OK norske samfunn.

Yankee

over 16 år siden

Yankee

Synes ikke det er synd på noen av de nordmenn som har råd til hytter til 40 mill. Norge har tydeligvis vært et godt land for Hagen så langt, siden det det har gjort det mulig for ham å bygge opp den formuen han har.

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

Penger og makt går hånd i hånd, og felles for begge deler er det dilemmaet at de som ønsker det mest, er de som er minst egnet til å ha det.

straff

over 16 år siden

straff

Problemet er at Norge ikke liker folk som ikke er A-4

Har man av en eller annen grunn mer penger en snittet blir man uglesett. Har man så mye som disse gutta vi her snakker om! Ja, da skal man "straffes"

det virker nesten som om det er kriminelt å tjene mye penger i dette landet.

Hagen har antagelig betalt mer til fellesskapet en noen av oss til sammen kommer til å gjøre ever!!! Itilegg alle arbeidsplasser han har skapt som igjen også betaler skatt osv.osv...

Hvorfor skal han "straffes" med å betale så inn i helvets mye mer en oss andre?? bare fordi han kan!!?

Hadde jeg vert i hans posisjon hadde jeg gjort det samme. Ikke funnet meg i å bli behandlet på den måten..
Det å snakke om at man kan flytte til USA og betale alt selv isteden er jo bare tull!
Hadde Hagen gjort det så hadde han kommet godt ut av det. Skole-helseforsikring. osv koster ikke fler titals-mill i året!

Selv jeg, med min inntekt hadde kommet bedre ut av det med å sette min sønn på privatskole samt forsikringer for privatsykehus, osv... isteden for å betale flere hundre tusen i skatt!

norsk skattepolitikk er som Mafiaen.

spiderboy

over 16 år siden

spiderboy

Det finnes nok smutthull i skatteordningene her i landet til at man kan slippe unna med ganske lite skatt dersom man bare har nok penger. For oss andre som ikke har råd til skatterådgivere og investeringsrådgivere, har muligheter til avskrivning av enorme verdier o.l. ser det hele litt annerledes ut.
Jeg skulle gjerne hatt bedre råd, men synes tross alt at jeg har det rimelig greit her i landet.

Litt å tenke på:

En amerikansk filosof ved navn John Rawls har i sin bok "Justice as Fairness" redegjort for et interessant syn på statens rolle.
Han gir oss et tenkt tilfelle der man bak uvitenhetens slør selv får velge den verden eller egentlig statsdannelse man skal fødes inn i. For enkelhets skyld kan man tenke seg to ytterligheter:
1. En verden der man har mulighet til å fødes til å bli rik og lykkelig, men også der man eventuelt kan bli svært fattig og få et miserabelt liv. Eller noe midt i mellom.
2. En verden der goder er rimelig likt fordelt og man ikke risikerer å komme dårlig ut, men der man heller ikke (for denne debattens skyld)vil kunne bli ekstremt rik.
Rawls mener vi alle ville valgt den verden der vi ikke risikerer å komme enormt dårlig ut. Dvs vi ville kjørt safe, og ikke risikert å havne i dypeste fattigdom og elendighet.

Gjest

over 16 år siden

Gjest

Forstår godt at Hagen flytter ut. Det er utrygt å være formuende med SV ved roret: det vil ikke bli bedre og Sovjetiseringen vil fortsette. Det verste er et AP er med på dette men de er så makt kåte at de vil gjøre hva som helst for å sitte med makten. Jen er verdens ypperste hore spør du meg. Fydda for en type, han er det verste av det verste og totalt ryggmargsløs.

Lawinth

over 16 år siden

Lawinth

straff:
Har du et annslag over alle de arbeidsplasser han har skapt, opp mot alle de nærbutikker og småsentre som nå ligger øde og forlatt.

Prisene har han vært med å presse ned, men tipper at han har flådd fler arbeidsplasser en han har skapt.

Om det regner jeg med at det er mange meninger om mangt, og om vi har fått et bedre samfunn pga lavere priser er det jo ingen som kan bevise eller motbevise. Det blir bare synsing uansett om det kommer fra en professor eller meg.

Når det gjelder formuesbeskattning så vil en som har møe måtte betale mer i skatt enn en som har lite, så lenge vi skal regne alt ut av prosenter og promille.

Tar jeg ikke mye feil tror jeg hagen fikk omtrent det samme i barnetrygd som de som jobbet for ham og som antagelig bare hadde promille i inntekt satt opp mot hva han tjente.
Det har jo ikke så mye med saken å gjøre, men om vi snudde litt på dette og i andre enden satte en fast sum som alle skulle betale i skatt, uavhengig av hva de tjener eller eier tror jeg helt bestemt at Hagen hadde vært et lykkeligere menneske i dag.

Han hadde helt klart sluppet denne debatten da
Hvorfor?
Hagen ville jo ikke en gang tenkt tanken om å rømme landet da...

Det er egentlig ganske komisk det hele uansett, for de fleste som er med å debaterer dette tema et eller annet sted vil aldri komme i den situasjon hvor de vil vurdere flytting pga beskattning

Personlig så synes jeg bare så helt utrolig synd på Hagen som blir flådd på en så usannsynlig uretferdig og frekk måte. Stakkars han!

Yankee

over 16 år siden

Yankee

Straff: Skjønner at du må ha en skyhøy inntekt (dog ikke i klasse med Hagen), siden du er overbevist om at du ville ha kommet bedre ut av det i USA.

De som får forsikringer betalt av arbeidsgiver i USA klarer seg nok bra, men for selvstendig næringsdrivende som må betale alt selv er det litt annerledes. Dessuten er det en myte at det er lite skatt i USA. Riktignok er Federal tax ganske lav, men man betaler også State tax, lokal tax, social security tax og medicare tax. Eiendomsskatten der jeg bor ligger fra 3-4 % av eiendommens salgsverdi pr. år. Slikt blir det penger av. (Bare på hytta til Hagen ville det ha blitt ca. 1,5 mill NOK/år).

Det verste er imidlertid forsikringer. For en familie på 3 har jeg nesten USD 30000 pr. år i helseutgifter, uten at noen er syke. Skulle vi være så uheldige å havne på sykehus kommer det USD 10000 på toppen av dette pr. person, fordi vi bare har tatt oss råd til en "katastrofeforsikring". Som selvstendig næringsdrivende har du ingen muligheter til å få gunstige avtaler med forsikringsselskapene. Skjønner godt at mange amerikanere ikke har råd til helseforsikring.

Jeg stortrives i USA, men økonomisk ville jeg nok ha hatt det like bra eller bedre i Norge.

peer

over 16 år siden

peer

For noen få år siden var også Hagen i harnisk over formuesskatten.
Inntektsskatt syntes han derimot det var OK å betale.
Og hvor mye hadde så Hagen i inntekt dette året? (Tror det var i 2006, men det er mulig jeg bommer med et år.)
NULL kroner!
Han mente altså at det ville ha vært riktig at kassadama på Rimi skulle betale mer skatt enn ham!
Jeg kommer ihvertfall ikke til å savne ham!

Per Spektiv

over 16 år siden

Per Spektiv

Tenk de stakkars barna da - arve 2.7 milliarder og må betale 16 milloner i skatt. Det er jo under 0.6 % det.

huff sæ vanskelig livet deres må være.

hallo

over 16 år siden

hallo

Hagen har klart å tjene seg styrtrik i denne jævla sovjetstaten,
Mannen er jo fullstendig patetisk.
Først så det ut som vi skulle bli kvitt ham, men så viste det seg altså å være for godt til at det var sant.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her