Innmari Serriøs
Simen,
Jeg skal ikke gå i fella og snakke om hvilket hcp man bør ha for å uttale seg om golfbaner, for det mener jeg ikke.
derimot så mener jeg man bør ha sett noen golfbaner og fått litt innspill og forståelse for golfdesign før man snakker om god banedesign.
Jeg skjønner at du liker hjemmebanen din, og jeg samt de fleste andre jeg kjenner liker også hjemmebanen sin.
problemet blir at uttalelsene dine om design på Hakadal ikke akkurat er objektive, i tillegg til at jeg er fryktelig uenig med deg når det gjelder valg av hull som skal være godt designet.
etter mitt syn, er det 1 godt designet golfhull på Hakadal, og det er hull 7.
bunkringen og den ondulerte greenen gjør dette hullet spennende og også bra.
At man må tenke strategisk fra tee tar jeg som en selvfølge, men når du mener hull 6,8,9,15 etc. er bra golfhull, så skjønner jeg absolutt ikke kriteriene.
Alle disse hullene har blinde utslag eller innspill, og å ta frem at du kan gå for green fra tee på et par 4 et kriterie for et godt golfhull er jo helt på bærtur.
Hvor er strategien når en normal golfer kan nå green fra hvit tee på et par 4?
Du må forstå en ting, og det er at golfbaner ikke designes for å tilpasses en golfer som har carry på 275 meter, men hvor drivene treffer fairway i 1/10 av tilfellene.
Du sier at mange av hullene belønner presisjon. her er jeg sterkt uenig. de hullene og de eksemplene du nevner belønnes av flaks. ikke presisjon.
Hvem i alle dager har presisjon på 275 meter og får ballen til å stopppe "der" fra tee?
De stedene hvor ballen må treffe på det pittelille området som er flatt i bunnen etter vannhinderet, er blinde utslag hvor bingo er like presisjonskrevende som golfen.
Samme vil jeg si om hull 8, hvor du må kjenne banen ut og inn for å ane hvor i alle dager du skal legge ballen.
at det får konsekvenser å slå venstre eller høyre er vel også en selvfølgelighet, og ikke et kvalitetsstempel.
hull 9 er kun et slitsomt elendig rett frem par 4 i ren oppoverbakke.
Jeg skal være enig i en ting, og det er at spilleflaten på Hakadal er bra, og dette på tross av elendig utgangspunkt med tung vinter og vanskelige grunnforhold.
I Motsetning til Holtsmark så klarer Hakadal å få til en spilleflate som er i norgestoppen, men dessverre så er designet av banen laget etter kun ett kriterie, og det er landskapet.
Dette gjør at det er nærmest umulig å designe en god golfbane, rent layout og designmessig.
De har gjort det beste de kan få til, men som så mange nyere baner i Norge, så er tanken om en "mesterskapsbane" helt utopisk og mer ødeleggende enn oppbyggende for miljøet.
Det er alltid hyggelig å komme til Hakadal, og jeg liker banen, tro det eller ei, men blir skuffet når jeg til stadighet leser utspill om banen som om den skulle sammenliknes, designmessig, med Holtsmark, Miklagard, Bogstad og andre gode norske baner.
Mange norske ildsjeler snakker varmt om prosjektene sine, og mener de skal skape "norges beste bane", men det er på tide på dra hodet opp av jorda og innse at dette ikke går an med begrensede økonomiske midler.
Se på Bogstad nå for eksempel. Dette har blitt en praktbane, hvor du nå står og tenker taktikk for hvert eneste slag som du skal slå.
Alikvel, selv med 60 millioner kroner, så har du fortsatt Bogstad golfbane under deg, og det på godt og vondt.
Strategi og taktikk er ikke alt. Presentasjon, definisjon, bunkring, onduleringer i green og fairways, etc. etc. er mange av kriteriene som bør være gjennomtenkt før du kan skape en god golfbane.
Dette får man ikke til ved å kjøpe autocad og lage en tegning oppå et kart. man må ha erfaring, og man må ha peiling rett og slett!
det er ikke så mange baner som klarer dette bra, og i Norge har vi kanskje 4 av dem, hvor en av de knappest kan kalles levedyktig med norges dårligste spillefelt på norges beste design.
Langt innlegg ble det, men jeg synes dette er ganske interessant tema, og håper noen med skikkelig peiling kan uttale seg også.... ;)