Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Er virkelig Meland så vanskelig?

Bjoorn

over 15 år siden

Bjoorn

Ser at de vant RegionsTour på Meland på -2. Det er vel stort sett sånn cirka vinnerscoren på alle RegionsTourbaner. Tipper vinnerscoren i NM blir som vanlig, ca 13-15 under par. Er det typisk bergensk overhyping at denne banen er et monster?

...

over 15 år siden

...

De gode er gode fortsatt, og scorer deretter, men den gemene hop vil slite, for de slår ut i roughen/skogen, og da blir scorene høye. Slik er det.

Amici Sumus

over 15 år siden

Amici Sumus

Hei!

Jeg er østlending! ( Bor i Stavanger ) og spilte Meland 5 juli og kan bekrefte at banen er vanskelig. Jeg er ganske rettslående så banen passet meg ganske bra så jeg fikk 37 poeng.

Men personlig synes jeg ikke banen er noe bra, det blir litt for mye Bingo hvis dere forstår hva jeg mener ?!.

Litt for mange blinde innspill og blinde soner hvor du skal/må spille ballen. Kommer nok til å spille noen hull annerledes neste gang jeg spiller banen.

Jeg spilte også Fana og der var det lanaangt å gå mellom hullene på "front nine" ... Jeg likte de 9 hullene siste mye bedre.

Jeg må si at jeg ikke var noe spesielt imponert over noen av disse to baner. Takke meg til Stavanger GK og Sola GK.

God Sommer Videre!

respekt

over 15 år siden

respekt

Jeg kjenner folk som mener at Skoda er den flotteste bilen som finnes. Det er det lov til å mene i Norge. Det finnes folk som stemmer på Venstre. Og det er de som mener at Joly er en flottere dame enn Jolie.
Dette er meninger som selvsagt skal respekteres. Men det sier mye om de som fremsetter dem.
Et forbehold må jeg ta. Å spille Meland en gang er ikke nok. Du må spille den noen ganger for å skjønne den virkelige storheten til banen. Hvor de dype kvalitetene ligger som du ikke finner på noen annen bane i dette landet og svært få i andre land.
Jeg spilte også Meland i helgen. Aldri har noen bane i Norge fremstått bedre, vakrere og tøffere. Både Ørjan Larsen og Øystein Engevik tangerte banerekorden på 71. Larsen etter dobbelbogey på 17., et enkelt hull. Nå må det sies at all rough var kuttet ned. Banen var satt opp så lett som mulig og forholdene var så gode som de kan være. (Ingen vind)
Det er ingen grunn til at Norges beste golfere ikke skal kunne gå på 10-15 minus over tre dager hvis været blir likedan, men det kommer ikke til å skje. Er du under par etter tre dager er du norsk mester er mitt tips, men jeg håper og tror at noen slår banerekorden, aller helst går under 70. Norske toppgolfere; gled dere. For den som vet hvor ballen lander etter at du har slått den er Meland en snill bane.

t

over 15 år siden

t

"For den som vet hvor ballen lander etter at du har slått den er Meland en snill bane." ???

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Jeg har de siste 5 årene hørt så mye tåkeprat om Meland at jeg aldri får bestemt meg om jeg vil besøke den eller ikke.

Som gjest av en bane som er 50 mil unna, så ønsker jeg å komme et sted hvor jeg kan gå av banen med en følelse av å ha spilt noe som er verdt å besøke.
Ikke en bane hvor jeg skal tenke "Jaja, om jeg bare flyr til Bergen 4 ganger til, så kan det hende jeg oppdager de dype kvalitetene på banen som jeg ikke så i dag".

Litt på spissen selvsagt, men poenget er at alle jeg kjenner som har vært på Meland, både høyhandicappere, lavhandicappere og proer som kan slå ball på hvilken som helst bane, sier at de ikke forstår helt hverken kritikken eller skrytet av Meland.
Det er en golfbane, hverken mer eller mindre, og så er resten subjektivt.

Samme gjelder alle andre baner som får enten pepper eller skryt så det nesten renner over i dette landet.
banenes tilstand kan være objektivt om den som kommer med banetilstand har inntrykk fra både knallbra og knalldårlige spillefelt.

Jeg kommer sikkert til å spille Meland en gang jeg tilfeldigvis er i området, men ut ifra det inntrykket jeg har, så er ikke Meland verdt en flyreise, hotellopphold og greenfee.

snappy

over 15 år siden

snappy

Nå er det vel slik at man ikke blir Norgesmester før etter 4 runder. Så om jeg hadde vært under par etter 3 runder ville jeg ikke sagt jeg var norgesmester enda. I alle fall ikke på Meland

Meland er veldig bra. Jeg likte den ikke i starten ettersom noen trodde det var en god ide å avholde den første P4 Tour turneringen hvert år på Meland. Da er banen våt, lang og kan ikke spilles slik den er tiltenkt.

Men om sommeren er denne banen helt sinnsykt bra. Man kan ta fly til Bergen, sette seg i leie bilen og kjøre til Meland, spille en runde og tenke. Fy fader for en bane. Spiller man bra i tillegg vil du elske denne banen.

Greener, tee boxes er veldig bra. Layout er meget bra, men bruk baneguide. Regn ut hvor dyp greenene er osv. Spill mot center av green om du er usikker på hvor flagget står. Bor du i Norge er det et must å ha spilt Meland GK.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Hadde gleden av å spille Meland i fjor sommer, og med en temperatur opp mot 30 grader var dette definitivt en kraftprøve for en nordfra. Med ganske mange tildelte slag blir banen ikke så vanskelig å score på hvis en kjenner sin begrensning og spiller konservativt, men hvis en prøver å spille over evne har banen en tendens til å få overtaket. Kanskje dette gjelder for de bedre spillerne også?. Det jeg husker best er egentlig en fantastisk kvalitet på greenene, og et par temmelig lange hull. Kan ikke huske at banen var værre enn mange andre på blinde utslag og innspill. Tar du fly til Bergen kan du både spille Meland og ta noen dager i Bergen, og da er det definitivt verdt turen.

Marve

over 15 år siden

Marve

Spilte regiontouren der i fjor og kan med hånda på hjertet si at det er den beste banen jeg har spilt. Første dagen slo jeg ballen bra og gikk som forventet. Akkurat på hcp. Dag 2 skulle jeg spille over evne så jeg kunne rykke oppover resultatliseten og da straffet banen meg hardt. Etterhvert som slagene ble dårligere og dårligere, ble banen verre og verre.

Men tror folk som har nogenlunde lengde og veldig godt retning kan gå banen lavt. Gitt at det ikke er for dårlig vær. Har du dagen er Meland overkommelig. Har du ikke dagen, eller skal overgå deg selv, er du virkelig ute og kjøre.

Tipper vinneren går 4-5 under på 4 dager, gitt at collegegutta stiller. Ser for meg at Kofstad, Børsheim og Mikkelsen kan gå veldig lavt:)

Golf

over 15 år siden

Golf

Nå må trådstarter huske at vinneren på Meland var Ørjan Larsen som er tidligere landslagsspiller. Han kommer nok garantert til å være en outsider til NM-tittelen.

Respekt

over 15 år siden

Respekt

Sorry. Selvsagt fire dager i NM.
Setningen skulle vært: De som vet - før de har slått - hvor ballen kommer til å ligge etter at de har slått den, vinner på Meland. Alle de andre kan komme til å gå over 100 slag. I NM. I helgen var det to single-handicappere som tok 18 slag på hvert sitt hull.
Det er to typer golfere i Norge. De som spiller golf og de som spiller Stableford. Hva de siste måtte mene om Meland er for meg, uinteressant.
Jeg håper de liker banen, fordi den er designet til også å kunne spilles av dem.
Men banen er først og fremst bygget for å utfordre skandinavias beste golfere, som det het i spec`en. Det vil ikke finnes ett slag på banen som ikke oser av konsekvens om du mislykkes i det du prøver på. Så prøv på noe du er rimelig sikker på å lykkes med.

Det er en fordel å kjenne banen godt. Børsheim er for meg en soleklar favoritt, nettopp fordi han kjenner banen inn og ut.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Og da ble jeg nysgjerrig igjen og får lyst til å spille... hehehe...

når reiser vi?

Henke

over 15 år siden

Henke

Det er vel bare hull 3 som kan påstås å være blind på innspillet? Og da ligger du feil, spør du meg. Kanskje 14, hvis man er kort fra tee.

Hvilke andre hull mener du, Amici?

snappy

over 15 år siden

snappy

Ja, hva menes med Blinde innspill. Ser man flagget, men ikke green og hull. Eller ser man ingenting?. Jeg mener blinde innspill betyr "du ser ingenting". De andre kan vel kalles svaksynte innspill.

I så fall er det hull 3. De fleste som spiller denne banen under NM vil ha rundt 30-100m inn på dette hullet. Man står da høyere en greenen, og man har god utsikt over greenen, og flagget. Ligger man derimot ved 150m, ja da er det blindt. (DVS, du ligger galt) Jeg slår 3 jern, 5 jern sw på dette hullet.

Jeg kommer faktisk ikke på flere jeg... Henke har helt rett slik jeg ser det.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Fra litt utafor skogkanten kan det bli mange blinde hull :-)

Marve

over 15 år siden

Marve

Jeg la merke til at de lokale også gikk med jern på hull 3. For meg virker det "borti natta", når det største landingsområdet er ved driverlengde. Mulig man blir feig når man har spilt hullet noen ganger(og av den grunn feilet en del), men for meg som aldri hadde spilt banen, og ikke rakk innspill grunnet NSB`s håpløse forsinkelser, var det aldri noe tvil om køllevalg på tee.

Hadde jeg spilt innspil, hadde jeg garantert gått for green på to. Det ble drive- P-wedge- avstandswedge(80meter)

For folk som slår rett vil jeg anbefale drive på utslaget. Sikt på treet midt i banen og hold hodet nede:D

snappy

over 15 år siden

snappy

Førr var det ikke rødt hinder på høyresiden under turneringer. Derfor henger nok det igjen. Jeg ser helller ingen vits i å slå inn på to på det hullet. Det er så lite sjangse for at det går, men spiller man stabelford eller match play, joda.

Før slo jeg min første drive på hull 12 på Meland, og fulgte opp med drive på 14, og 16.

Nå slår jeg drive på 2, 5, 7, 10, 12, 15, 16, 17

Man lærer så lenge man lever og spiller golf sier jeg

Marve

over 15 år siden

Marve

Vil anta at det beste egentlig er å sikte på greenbunkeren. Skulle man bli lang eller kort er det ok. Om man treffer er det en grei sjanse for birdie:)

Hiks

over 15 år siden

Hiks

Marve: Hmmmm. om du sikter på greenbunkeren og treffer vil jeg anta at du er svært god på up&down fra bunker for birdie?;P

Respekt

over 15 år siden

Respekt

Jeg vet hvem snappy er. Han er det verdt å lytte til. han har spilt glimrende hver gang han har vært på Meland (P4) og til og med vunnet ett år.
Alt han sier er korrekt.
Marve synser eller er høyhandicapper (mer enn 10) Det er helt meningsløst å slå driver på hull 3 hvis du ikke vet nøyaktig hvor den lander. Spesielt pga av at det er så mye trøbbel rundt green at å prøve å nå green på to er hazard. Og fordi at innspillet da er fullstendig blindt. Det gjør du bare hvis du fjerde dag ligger seks bak lederen og trenger å move. En eagle er fullt mulig. Men det safe er som snappy sier. Innspill med wedge og håpe at du er så nær at du kan sette birdien.

Peter Hanson er den beste spilleren som noen gang har spilt Meland. Han er nummer 61 på verdensrankingen. Like bak Davis Love, Anders Hansen og J.B. Holmes, men foran Aaron Baddely. De to første dagene i Nordic League turneringen for noen år siden (tre dagers) rørte han omtrent ikke driveren. Siste dag var han fire bak lederen og gikk for alt. Meland sparket han så grundig i baken for det at han holdt på å miste andre plassen. Men det var morsomt å se på. 303 meter drive med powerdraw i oppoverbakke (hull 12). Jeg har aldri sett maken verken før eller siden. Ingen vinner noen turnering på hull nummer tre på Meland. Men det er fullt mulig å tape en turnering på hull tre. Alle turneringer vinnes på hull 14, 15 og 16 som er Melands Amen corner. Den - in contention - som går disse tre hullene på par eller bedre, er det nesten umulig å slå. Disse hullene skiller så det holder.
Det er ikke alt som er bra på Meland. Restauranten stinker og har ingen bevilling. Garderobene er middelmådige og klubbhuset burde vært revet, men er desverre fredet. Men banen, herre min gud, med 10-11 på stimpen på greener som biljardbord. Det er meningsløst å være mer enn middels interessert golfspiller i Norge uten å ha spilt Meland.

Anonym

over 15 år siden

Anonym

Til orientering.

Den mye omtalte "redaktøren" mente for 8 år siden at dette hull 3 på Meland burde vært et par 4 hull !!!!! Utrolig men sant.

Henke

over 15 år siden

Henke

Marve, mener du virkelig at den lureste spilleplanen på hull 3 på Meland er å gå for greenen på to slag? Da må du altså ha 250-260 meter fra tee, nesten uten feilmargin. Fire dager på rad.

Info

over 15 år siden

Info

Region-Tour går vel også fra gul tee og det er stor forskjell.

!

over 15 år siden

!

Øh nei. Feil. Går fra Backtee, ihvertfall de fleste steder.

respekt

over 15 år siden

respekt

Gikk fra hvit tee

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her