Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Strategi - Fourball

Nils Terje

over 20 år siden

Nils Terje

Skal spille Nordea Pairs denne uken.

Har aldri spilt Fourball før og lurer på hvilke strategiske valg man bør være obs på?

Fick Naldo

over 20 år siden

Fick Naldo

Som hovedregel er det, surprise, suprise, viktig at din side får score på alle hull. Dersom din partner driver til skogs, er det fornuftig at du spiller så safe som mulig for å oppnå score.

Ligger f.eks begge to godt an etter utslag, KAN det være en god strategi at én av dere "går for gull", mens den andre spiller safe. Det samme dersom begge ligger bra eller likt an på greenen. Ingen vits at begge får samme score. La den ene putte ut først, så kan den andre være aggresiv.

Lykke til.

Kongen av kvinns

over 20 år siden

Kongen av kvinns

Hvis ikke du er en hcp jukser har du ikke mulighet til å vinne. På resultatlistne de siste årene er det påfallende at mange av de samme navnene går igjen. Hva kjennetegner disse gutta med lav moral? De er svært mye på banen og trener, særlig om morgenen og kvelden. De stiller med så og si blankt hcp kort til Nordea pairs og scorer over 40 poeng og er ofte misfornøyd med slagene sine selv om de oppnår over 40 poeng. Et annet kjenntegn er når de er i ruffen ser de raskt rundt seg for å se om de er i synsfeltet til medspilerne. Er de ikke det er det mye tramping og roting med føttene, bøyer seg ned for å identifisere ballen osv, resultatet ofte et langt slag ut av ruffen.

Har selv mistet lysten på delta i disse liksom turneringene der de dårligste golfspillerne altid vinner. Spiller i steden egne turneringer (veddemål) med kamerater som har samme syn og vi spiller altid slag.

Unskyld til alle dere som opptrer ærlig og redelig, jeg tror vi fortsatt er i flertall.

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Kongen av kvinns: ?? Det er jo feil da.... Feks. de som vant finalen på Grenland (i 2003 ?) hadde jo ekstremt lavt hcp, og nesten ikke tildelte slag. Da er det litt vanskelig å være hcp jukser, de kan jo bare justere hcp i konkurranser.

Jeg selv har vunnet kvalifiseringen 2 ganger.

Det som er poenget i Fourball med hcp er at man har litt flaks med hvilket hull man scorer bra / dårlig på. Det optimale er å ha med en som scorer 3 poeng par, men som feks. har høyt hcp pga. at han er ustabil. (Unnskyld Kjetil....) Begge gangene jeg har vunnet har jeg spillt med en slik type.

Jeg er mer "stø" og i 2000 spillte jeg greit, og han jeg spillte med hadde virkelig dagen og spillte 9 par.... I tillegg hadde vi litt tur da jeg spillte bra på de hullene han var "to siffret".

I 2002 tangerte jeg min egen pers (76) + at han jeg spillte med hadde noen poeng "her og der".

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Grenland var selvsagt i 2002, i 2003 var det på Nes, og der ble klasse 1 vunnet av Asbjørn Ramnefjell og Per F. Moe.

Kongen av kvinns

over 20 år siden

Kongen av kvinns

Har du ikke Tv3 (kvinns skrives normalt med Queens), kongeserie...

Som sagt ber jeg alle dere ærlige spillere om unskyldning (du er sikkert en av dem Runar). Jeg stiller også spørsmålstegn ved at tidligere gode aktive deltar i disse hcp turneringene. De fleste har "sluppet" seg ned på et bekvemelighets hcp som de forsvarer greit (for Asbjørn er det vel 3.5 eller 4 ?). Mens alle vet at når de gjør en innsats siste uken med nærspillstrening og pøtting har de reeelt sett et betydelig bedre hcp enn de spiller på i tureringen. Jeg ville ikke kalle dette juks, men det lukter litt.

Poenget er at det som står på hcp kortet er feil (for høyt). Det er mange grunner til at det blir for høyt. Uansett ødelegger det en fair konkuranse. Som konkuranse menneske tar jeg kanskje litt for høytidlig på disse liksom turneringene. Alle vet jo at hcp systemet er til for å gi dårligere spillere en mulighet til å føle konkuransen.

Jeg må le litt i skjegget når spillere høytidlig går frem for å motta pokalen i hcp turnerigen, ser seg stolt rundt og mottar aplaus. Når alle i klubben vet at han ikke er blant de 50 beste i klubben.

Klubbmesterskapet er for meg den store høytidsdagen. Da spiller alle etter de samme regler og man ser i virkeligheten hvor god man er i forhold til andre og på slag. Det underlige er at pokalheveren fra helgen før lusker rundt på 105 slag med hodet lavt og passe uinteressert. "ingen grunn til å ta dette seriøst, det er jo hcp tureringer som teller "

Fokuset på hcp er sykelig i norge og må bort ....!

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Tror kanskje Kongen overdriver litt her og er litt unfair mot d'herrer Ramnefjell og Moe. Men; det er ingen tvil om at spesielt i den høyeste klassen er det mye 45 poengsrunder fra folk som høflig sett bare kan kalles sandbaggere. jeg tror problemet blir betydelig mindre i klassen med hcp. 18 og nedover. Samme tendens ser man i bedriftsturneringer, der folk rømmer banen for å slippe å skrive seg ned ..." Jeg hadde bare 39 poeng, det blir ingen premie og sa skriver jeg meg f... ikke ned" Det er irriterende. Jeg inviterte en av disse idiotene til en slagspillrunde en gang - etter at han hadde flirt av mine 22 poeng stableford. Han fikk velge bane. Han hadde 35 poeng på runden sin - jeg hadde 28. Men i slag netto ble han grisebanket. Jeg lover at det var hyggelig å stå på 18 green og se det sure, flate tryne på sandbaggeren....

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Kongen: jeg er enig i at hcp turneringer kan være meningsløst HVIS det er mange i klubben som jukser med hcp. I min hjemmeklubb er vi ihvertfall flinke til å sørge for at folk skriver seg ned, ihvertfall den "harde kjernen". De vi aldri spiller med vet jeg selvsagt ikke noe om.

Poenget er: i klubben hos oss er det 2-3 spillere det står mellom, ihvertfall som er favoritter. I tillegg er det 3-4-5 til som kanskje kan være med å kjempe. La oss si at 15 spillere har sjans da.... Da er det RIMLIG mange som ikke har sjans i til å vinne, selvom du hadde truet de med våpen ;-).

Hva med motivasjonsfaktor her da ?? FLERE KLASSER er løsningen. Det er da ingen som sier at man ikke kan feks. ha premie til de 3 beste både brutto og netto ? Da får du jo "i pose og sekk". Dessuten 3/4 hcp fjerner endel av fordelen for høy-hcp'ere og eventuelle sandbaggere.

"Mens alle vet at når de gjør en innsats siste uken med nærspillstrening og pøtting har de reeelt sett et betydelig bedre hcp enn de spiller på i tureringen. Jeg ville ikke kalle dette juks, men det lukter litt." Hallo !!?? Tuller du ? Hvis du har vært så heldig å vinne en kvallik og du forbreder deg med å trene mer enn vanlig, så sier du at "det lukter litt"... javel..... Da er vi ikke enig.

Vi er enige i at de som ikke skriver seg ned jukser. MEN dersom man har en kjemperunde så må man kunne ha det uten at folk mener at han har jukset. Jeg får (igjen) bruke meg selv som eksempel. Jeg har 76 som pers (+4), men mener at jeg har mulighet til å kunne gå banen på par eller bedre, jeg må bare ha dagen da ALT klaffer, både med form, flaks og putting. DERSOM det hadde skjedd i dag ville jeg fått 46 poeng. Dersom jeg hadde tangert pers i dag ville jeg fått 42 poeng. Sandbagger ?

Vi spiller også stadig interne matcher oss kammerater imellom, det står store premier på spill (vaffel, is, eller 1/2 l med noe godt å drikke), men det ville vært meningsløst for meg å være med på det uten å bruke hcp ! Vi er 6 stk. i "tur-gjengen", og der varierer hcp fra 20 til 3. Å spille uten hcp er jo håpløst. Noen har jo knapt spillt under 90, mens jeg "alltid" spiller under 90, mens den beste spiller "alltid" under 80.

Jeg sier JA til hcp konkurranser, og JA til både brutto og netto premier. Du må huske at golf er for alle, også for de som spiller 4-5 runder i året. Alle er med på å betale regningen, og da må vi også ha systemer for "alle".

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her