Runar Nyrud
Kongen: jeg er enig i at hcp turneringer kan være meningsløst HVIS det er mange i klubben som jukser med hcp. I min hjemmeklubb er vi ihvertfall flinke til å sørge for at folk skriver seg ned, ihvertfall den "harde kjernen". De vi aldri spiller med vet jeg selvsagt ikke noe om.
Poenget er: i klubben hos oss er det 2-3 spillere det står mellom, ihvertfall som er favoritter. I tillegg er det 3-4-5 til som kanskje kan være med å kjempe. La oss si at 15 spillere har sjans da.... Da er det RIMLIG mange som ikke har sjans i til å vinne, selvom du hadde truet de med våpen ;-).
Hva med motivasjonsfaktor her da ?? FLERE KLASSER er løsningen. Det er da ingen som sier at man ikke kan feks. ha premie til de 3 beste både brutto og netto ? Da får du jo "i pose og sekk". Dessuten 3/4 hcp fjerner endel av fordelen for høy-hcp'ere og eventuelle sandbaggere.
"Mens alle vet at når de gjør en innsats siste uken med nærspillstrening og pøtting har de reeelt sett et betydelig bedre hcp enn de spiller på i tureringen. Jeg ville ikke kalle dette juks, men det lukter litt." Hallo !!?? Tuller du ? Hvis du har vært så heldig å vinne en kvallik og du forbreder deg med å trene mer enn vanlig, så sier du at "det lukter litt"... javel..... Da er vi ikke enig.
Vi er enige i at de som ikke skriver seg ned jukser. MEN dersom man har en kjemperunde så må man kunne ha det uten at folk mener at han har jukset. Jeg får (igjen) bruke meg selv som eksempel. Jeg har 76 som pers (+4), men mener at jeg har mulighet til å kunne gå banen på par eller bedre, jeg må bare ha dagen da ALT klaffer, både med form, flaks og putting. DERSOM det hadde skjedd i dag ville jeg fått 46 poeng. Dersom jeg hadde tangert pers i dag ville jeg fått 42 poeng. Sandbagger ?
Vi spiller også stadig interne matcher oss kammerater imellom, det står store premier på spill (vaffel, is, eller 1/2 l med noe godt å drikke), men det ville vært meningsløst for meg å være med på det uten å bruke hcp ! Vi er 6 stk. i "tur-gjengen", og der varierer hcp fra 20 til 3. Å spille uten hcp er jo håpløst. Noen har jo knapt spillt under 90, mens jeg "alltid" spiller under 90, mens den beste spiller "alltid" under 80.
Jeg sier JA til hcp konkurranser, og JA til både brutto og netto premier. Du må huske at golf er for alle, også for de som spiller 4-5 runder i året. Alle er med på å betale regningen, og da må vi også ha systemer for "alle".