Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

SMD og titleist med treig leveranse

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Har noen her erfaringer med leveransene til SMD? Jeg har bestilt et Titleist-sett med litt forlenga køller ++ direkte fra SMD tredje uka i mai, og de klarer enda ikke levere. 1,5 måneder - er det normalt?

Jeg skjønner at man heller burde handle på nett fra nå av.

pris

over 16 år siden

pris

Hvor mye måtte du betale?

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Min erfaring , i og med at jeg jobber med dette er 2 - 3 uker for custum.

Det finnes unntak, er du uheldig kan det ta lenger tid. Du har vært uheldig.

Men hva den lange tynne kroppen din skal med forlengede køller som blir enda tyngre å dra rundt, det er det mest spennende ved hele denne afæren.

Når hånda mi blir frisk i 2014 engang skal jeg banke deg på banen siden du nå mister all presisjonen din he he;-)

veggiss

over 16 år siden

veggiss

si i fra hvis jeg skal bestille dem på nettet for deg da pus, da har vi dem om 5 dager og hadde du betalt noe for dem hadde du spart masse penger :P

Hmm?

over 16 år siden

Hmm?

selger de direkte? er ikke de leverandør?

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Jo det har seg slik at jeg har en venn som driver shop som jeg hjelper med designtjenester. Tilbake ville han gi meg en gave og da bestiller han sett til meg. Så det jeg betalte for settet er kreativitet :p

Simen: Når proer og leverandører mener jeg burde ha lengre køller pga høyden så velger jeg å høre på dem :)

Det er bare så kjedelig å måtte vente så lenge når man kan få dem på døren fra TGW mye raskere.

Det kjekke med å handle wedger hos Simen er at man får dem med en gang ;) Den gap-wedgen du solgte meg har levert meg utallige birdies i år. Hurra!

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Flott at Wedgen din teppebomber flagget Gunder:-)

Det med forlenging er en interessant diskusjon. Kommer litt ann på hvilken pro du spør.

En av proene jeg jobbet sammen med i vinter (av typen + handicapper som slår ballen noe så inn i gamperæva irriterende godt og stort sett går rundene på bedre enn par, med andre ord er han ikke norsk men svensk he he;-)

diskuterte jeg mye med. Han fortalte at spillerene på tourene som er på vår høyde vanligvis ikke forlenger fordi det gjør køllene vanskeligere å slå med. Mer upresise.

Da tenker jeg at hvis de beste spillerene i verden gjør dette, hvorfor skal vi glade amatører forlenge våre køller når vi knapt kan slå ballen?

Rett nok kan du "knapt slå ballen" litt bedre enn meg men ikke godt nok i forhold til de store gutta.

Blir spennende å høre hvordan køllene blir når du får dem. Regner med at du gikk for AP2?

Simen Østnor

over 16 år siden

Simen Østnor

Simen, kommer R9 Driveren min før dommedag?

hmmmm....

over 16 år siden

hmmmm....

De beste spillerene i verden forlenger nok køllene sine de også.

Ernie Els gjør det, Robert Karlsson gjør det, Henrik Stenson gjør det....

Hvis du sjekker opp de andre som er på samme høyde vil du nok se at også de gjør det.

?

over 16 år siden

?

hvorfor forlenge køllene sine hvis man ikke må? Det kommer jo an på hvor lange armene dine er i forhold til høyden din.

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Simen: Ring meg i morgen på jobb så skal jeg finne ut av den. Har vært på ferie og har ikke helt oversikten enda.

Hmmmm: jeg har ikke skjekket opp alle lange spillere på tourene. Foreløpig bare diskutert med proer, der det jeg skriver ble nevnt.
For jeg tid skal jeg prøve å finne ut av det.

Morsomt tema.

birnern

over 16 år siden

birnern

Vel, jeg er selv 197 cm lang.
Har ved anledning forsøkt å spille med standard lengde, lie og skaft.
Artig..
Tilpasning av køller funker, er vel min konklusjon!

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Simen! Jo jeg foretrekker absolutt forlenga køller for å stå bedre til ballen. Har jeg standard lie må jeg bøye hodene 2-3 grader mer upright. Altså 4-5 grader totalt, som gjør at jeg blir stående for nærme ballen. Har testa og det er ikke spesielt lurt ;)

Problemet er bare at SMD ikke klarer å bestille de. snufs

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Bineren: det kommer litt ann på hvor lange armer du har i forhold til kroppen.

Dersom man kjører en PING statisk fitting er det overaskende mange som ikke trenger forlenging, eller bare skal ha en 1/4 til 1/2 tomme i følge Ping sin tabell selv om de er 190 +.

Gunder: har du tatt lie test? Du vet de med tape og plate og sett hvor du treffer bakken med køllehodet?

Eller bare prøvd å slå litt med køller med forskjellig lie og lengde?

Hvis du ikke har gjort det er det bare å gi meg en pling så kan vi sjekke.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

I tillegg til lengde på armer så kommer definitivt bredde på skuldre/fasong på inn i vurderingen.
Litt rart at køllemakere og proer måler høyden på hendene når man står med armene langs siden.
Når man inntar stands så kan to som har samme høyde på hendene når de står med dem langs siden få en helt annen høyde på hendene når de står med dem samlet.
Jeg fikk beskjed om 1,5 tommer forlengede skaft fra én køllemaker, mens en annen sa 0,75.
Har prøvd begge og er mest fornøyd med 0,75. Økt skaftlengde gir økt svingvekt.

Gode spillere som får skreddersydd lengre køller får ofte satt på køllehoder som er litt lettere enn standard.

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Helt riktig scrambler.

Det er derfor det ikke er nok med statisk fitting. (Dvs bare ta mål)

Man må slå også slik at man får sjekket om lie blir riktig og om man treffer ballen på rett sted i slagflaten.

Statisk fitting alene gir noen friske resultater innimellom.

Proen jeg har diskutert mye med nevnte også det med svingvekt. Derfor er det Ikke sikkert det er så lurt med forlengning for den jevne golfer.

Errevs

over 16 år siden

Errevs

Jeg spilte med forlengede køller i ett par år etter anbefaling fra en norsk pro. Det var kun basert på at han så at jeg var lang, og mente at jeg også fikk ekstra lengde pga lengre køller.

Så fikk jeg customfitted nye køller hos en pro i USA. Gikk gjennom ganske omfattende tester før de anbefalte meg normal lengde, evt litt kortere faktisk (0,25).

til veggis

over 16 år siden

til veggis

hvor på nett er det best å bestille køller? callaway, ping osv custom fit...

snappy

over 16 år siden

snappy

Man skal vel både måle:

Høyde
lengden på armene
Lengden fra hoftene bakken
Lengde fra håndledd til bakken.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Ja snappy, men en person med litt mer lut holdning og smale skuldre vil få lavere håndledd og ikke behov for så lange køller når han har inntatt stands som en som er like høy med like lang armer/håndledd men med bredere skuldre og mer atletisk holdning.
Det er der jeg mener et par køllemakere og proer bommer når de måler personen i oppreist positur, som også Ping's fitting-chart gjør.

snappy

over 16 år siden

snappy

Stemmer.. Enig med deg... Men om man måler lengden fra håndleddene til bakken med en standard kølle vil man få informasjon som sier noe om skulder bredden.

Det var det jeg mente med det siste punktet over.... Det var ikke det jeg skrev, men det var det jeg tenkte :-)

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Simenmainn: Jepp har kjørt tester ved å slå på plate for å sjekke lie samt sjekket lengder. Har alltid blitt anbefalt enten 3/4 eller 1/2 inch forlenger. Nå skal jeg ha 1/2.

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Regnet med at du hadde gjort det skikkelig Gunder:-)

Spørsmålet er om økt svingvekt gjør at vinningen går opp i spinningen.

Det er en interressant problemstilling.

veggiss

over 16 år siden

veggiss

svingvekten er jo ikke noe problem da. er bare å velge lettere skaft, eller putte vekt i grependen for å få den ned....og hvorfor skulle økt svingvekt være noe problem?

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Simen: Tror du snakker om mikroskopiske forskjeller for en amatør her :) Men du må gjerne kjøpe meg et standard køllesett som jeg kan spille med i 2 måneder så kan vi beregne statistikk.
Som sagt liker jeg ikke å stå nærmere ballen enn jeg gjør. Noe jeg blir å gjøre med kortere køller med mer upright tå. Tyngre jernkøller foretrekker jeg for å ha et smoothere tempo.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

veggis
Svingvekten går ikke ned med lettere skaft, tvertom. Køllehodet blir bare mer dominerende faktor for vektfordelingen.
Når man putter mer vekt i grependen så blir totalvekten høyere.

Men det hele er jo smak og behag. Noen ønsker mer svingvekt.
Problemet for ikke fysisk sterke spillere ved økt vingvekt kan feks være at man ikke klarer å få fart nok i køllehodet eller får feil timing .

veggiss

over 16 år siden

veggiss

Scrambler: selvsagt blir totalvekten på kølle høyere når du legger til vekt, noe annet ville vært et mirakel. svingvekten går derimot ned. har du forlengede køller kan en kombinasjon av lettere skaft, og vekt i grependen gjør at du får samme svingvekt som du tidligere hadde med køller med normal lengde.

greia er at Fulland hinter til av økt svingvekt gjør at vinningen av å ha forlengede køller går opp i spinningen, og jeg klarer ikke helt å se problemet. øker du 1/2" øker du svingvekten med 3 poeng...han har i tillegg 2 grader upright og da kommer 2/3 av det ene poenget tilbake. dvs totalt økt svingvekt er 2 1/3 poeng...peanuts.

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Veggis, jeg hinter ikke om at vinningen vil gå opp i spinningen, men at den KAN gjøre det.

For fysisk sterke spillere som meg (og deg etter all løftingen i vinter) tror jeg ikke det byr på særlige problemer.

Hvor mye det har å si for "normale" spillere eller de som er litt svakere en snittet, det er kanskje mer interressant?

veggiss

over 16 år siden

veggiss

nå vet jeg ikke hvilke skaft Gunder har i køllene sine, men er det S300 så vil 1/2" forlengede køller gi han 1,4 gram ekstra vekt pr kølle...så at totalvekten går opp vil knapt merkes. hvis det er krise at svingvekten økes så kan han legge til 4 gram ekstra vekt i grependen, og få den ned enda et poeng. 1 1/3 poeng variasjon i svingvekt som han da vil stå igjen med er knapt, om i det hele tatt merkbart.

u-teknisk

over 16 år siden

u-teknisk

Har dere fått Jonag-influensa alle mann eller?

Ta en kølle, slå ballen, treff hullet....

:D

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Det enkle svaret:
Gunder trenger forlenget skaft

Det vanskelig svaret:
x=y*7-12/56-y+z*56xz2

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Til u-teknisk
Ta en kølle, slå ballen, treff hullet....
Hi hi
Ja, du er inne på noe. Man kan sikkert kødde det mer til en nødvendig med for mye fokus på utstyr.

u-teknisk

over 16 år siden

u-teknisk

Du skjønte poenget Scrambler..... :)
Spør en skikkelig god golfer, og han svar er enklere enn de fra en skikkelig dårlig en.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

u-teknisk: støtter deg fullstendig :) Golf må holdes enkelt. Tøyser man seg for mye inn i utstyr og specs uten å ha evner til å forsvare dikkedariet blir det for dumt.

jonag

over 16 år siden

jonag

haha, for en gjeng ;-)

Selvfølgelig skal man bruke huet når man skaffer seg utstyret

Og

Selvfølgelig skal man slippe å tenke på det på banen

Man trenger jo ikke leke dum heller bare fordi man har lavt hcp ;-)

Skaftlengde har etter min mening lite å si for lengde på slaget. Når jeg kan slå 10-åringen sin SW 70-80m så er nok rett positur det viktigste og ikke lengden.

En tomme skaftlengde endrer svingvekt, release, kontroll, flex og lie såpass drastisk at dette må man ha kontroll på.

Men å redusere vekten i skaftet med 30-50 gram, det merker man (feks i woods)

Men jeg nekter å ta noen influensavaksine iallefall...

SuperLavHandicaper

over 16 år siden

SuperLavHandicaper

Eneste problemte til Gunder vist han forlenger køllene blir vel at det blir med vekt å bære på, vist han mot all formodning skulle bære en gang og ikke trille;P

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Superlavhandicappern: Hehe. Faen til mas det skulle bli om vekt på bagen og vekt på køllene mine :) Hvis jeg forlenger køllene mine med 1.27 cm tviler jeg for at jeg skulle ha spesielle problemer med å bære golfbagen.

Jeg er helt enig med jonag. Man trenger ikke leke dum hvis man har lavt handicap :) Men da lurer jeg. Er det greit å leke dum med høyt handicap da? *trommesolo*

Simen: I går meldte jeg før slaget at jeg skulle slå gap´en jeg kjøpte av deg rett på flagget. Den traff 30 cm før stokken og spratt i stanga. Den fungerer fortsatt ja :) Bare trist at birdien ble ødelagt siden jeg sikta 0.2 cm for langt til høyre sånn at ballen spratt til høyre.

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

He he glimrende Gunder:-) Jeg bøyer meg i støvet.

Har skaffet meg gap selv, men er fortsatt skadet i hånden så jeg få ikke spilt ute og prøvd den. aaaarrrrrrrrghhhhhhhhhhh!!

PS: Når du er 30 cm unna må du ikke dra til så hard at ballen spretter Gunder....Du skjønner da går den ikke oppi vet du;-)

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Pøh!

Jeg lander den 30 cm foran. Så hopper den 50 cm, og spinner 25 cm tilbake og ned i hullet. Det var i alle fall planen min. Men bomma med 2 cm på retninga ;) hoho

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Det er en god plan Gunder da får du jo 2 sjanser til å få den i koppen på samme slaget.

Hmmmm, jo jeg tror jeg skal begynne å bruke den planen jeg også;-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her